Jom sumbang wang ke akaun Syria Care! |
Tahukah
kita, jika, seandainya dan kalaulah kita meneliti makna literal hadith
di bawah ini, tentu kita akan merasa gerun untuk kita berbuat ‘bodoh’,
‘tidak kesah’ atau ‘lantaklah’.
Sebaliknya kita pasti akan memberikan
perhatian agar usaha bersungguh dapat dilakukan supaya kita tidak
mendapat kesudahan yang mengerikan atas pilihan yang bodoh dan
merugikan.
Itulah dua pilihan yang ada. Dua
pilihan sahaja. Tidak kurang, tidak lebih, hanya dua. Pilihan itu ada
ditawarkan secara rasmi pada bulan Ramadan.
Jangan
ingat saya main-main atau bergurau senda, kerana ‘tak kuasa’ dan ini
bukan masanya. Nanti termasuk dalam ‘kata dusta’ yang menjejaskan
kesempurnaan puasa. Ini adalah kes serius dan top priority’ sebab ia
datang dari doa malaikat yang diaminkan nabi. Ya, Nabi Muhammad
Shallallahu ‘alaihi wasallam yang kita amat sayangi.
Kita
perlu pilih salah satu. Kalau kita tidak pilih, ia tetap akan pilih
untuk kita. Sama ada secara sedar, tidak sengaja atau terleka. Justeru
pastikan pilihan kita tepat, buat pilihan sekarang ini kerana masih
sempat, nanti kalau dah terlambat, terdedah kepada musibah dan laknat.
Pilihan apa? Inilah dia.
Pilihan antara mendapat kecelakaan atau mendapat keampunan.
Maknanya,
pada Ramadan ini, kita tiada pilihan melainkan terpaksa memilih antara
pilihan untuk mendapatkan keampunan atau kecelakaan.
Jadi,
bila dah pilih keampunan kenalah berusaha keras memenuhi syarat dan
termanya tapi kalau pilih kecelakaan.... takkan lah ada orang islam nak
pilih ini!
Terjemahan hadith :
Nabi
Shallallahu ‘alaihi wasallam naik ke atas mimbar kemudian berkata,
“Amin, amin, amin”.Para sahabat bertanya.”Kenapa engkau berkata amin,
amin, amin, wahai Rasulullah?” Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:“Telah datang malaikat Jibril dan ia berkata :
‘Celaka
seseorang yang masuk bulan Ramadhan tetapi keluar dari bulan Ramadhan
tidak diampuni dosanya oleh Allah dan katakanlah amin!’, maka aku berkata : ‘Amin’.
Kemudian
Jibril berkata lagi. ‘Celaka seseorang yang mendapatkan kedua orang
tuanya atau salah seorang dari keduanya masih hidup tetapi itu tidak
memasukkan dia ke syurga dan katakanlah amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’
“.Kemudian Jibril berkata lagi.’Hai Muhammad celaka seseorang yang jika
disebut nama engkau namun dia tidak bershalawat kepadamu dan katakanlah
amin!’ maka kukatakan, ‘Amin’.” [Dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari di
dalam Adab al-Mufrad dan dinilai Sahih Lighairihi oleh al-Albani di
dalam Sahih Adab al-Mufrad – no: 644]
Oppps!, Maaf, jangan lupa, wahai saudara-saudariku semua.
Ada
2 lagi perkara tersangat penting dalam hadith ini untuk diberi
perhatian dan tanpa tangguh, diambil tindakan, iaitu berkhidmat kepada
kedua orang ibubapa atau (jika seorang telah mati), salah satu
daripadanya dan kewajipan berselawat apabila nama baginda disebut atau didengari
orang menyebut nama baginda nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam
Wallahu taala alam
No comments:
Post a Comment