Social Icons

Pages

Monday, September 8, 2014

Bolak-balik. Marahkan Presiden Pas & marah atas marah!


Hari itu, anak saya darjah 4 dan darjah 2 melepak dengan saya di pejabat, sambil study ringan. Saya pula buat kerja saya. Anak saya darjah 4 yang menelaah bahasa melayu kemudian bertanya; “abah, apa maksud ‘bolak-balik’? Saya terdiam kejap kemudian menjelaskan pada mereka lebih kurang beginilah’ “maksudnya macam orang yang tidak tetap pendirian, kejap cakap macam ni, lepas itu cakap lain, atau bila dia buat satu keputusan, kemudian dia tukar, lepas itu tukar lagi. Lebih kurang macam itulah.”

Setelah menghampiri waktu zohor. Saya pun kata, “Dah jom balik, kita singgah beli aiskrim..cepat kalau lambat tak sempat, nak solat.”  Mereka bergegas berkemas.

Setelah naik kereta dah bergerak balik, saya tiba-tiba berkata “alah, tak jadilah nak beli aiskrim, balik teruslah rumah (Surau depan rumah).”   

Tiba-tiba anak saya yang darjah 2 menjadi geram sambil merayu kepada saya dengan kata-kata akhirnya “……. ,abah ini bolak-baliklah!”

Saya terkesima mendengarnya.

Cepat sekali saya “dibelasah.” Mereka tidak tahu saya tukar keputusan atas sebab yang munasabah … kerana adik kecil mereka batuk, (nanti nampak dan hendak)…. tapi mereka pasti ada jawab balasnya juga (seperti kita berhenti dahulu makan tempat lain, habis baru balik) dan saya juga pasti ada jawab balasnya (seperti tak sempat, kerana dah nak azan). 

Begitulah, akhirnya sebagai ‘Presiden’ rumah, maka saya tetap tukar keputusan saya… kerana percaya itulah paling baik.  

Saya tersenyum bila terkenangkan kes kekecohan PAS kesan ‘pertukaran’ keputusan Presiden PAS. Bagi sekian ramai, mungkin pada mereka Presiden PAS dianggap ‘berbolak-balik’!. Satu sikap tidak terpuji apalagi  datang dari pemerintah tertinggi parti Islam.

Maka rasa marah manusia-manusia yang marah tidak dapat dibendung lagi,… lalu disampaikan secara jelas dan keras, secara sindiran atau kutukan. Lalu kemarahan mereka ini disambut dengan kemarahan oleh mereka yang marah dengan kemarahan kepada Presiden PAS. Lalu sekali lagi, rasa marah itu disampaikan secara jelas dan keras, secara sindiran atau kutukan. 

Rasa marah yang saling sambut –menyambut dan balas membalas (‘mutual and reciprocal’)  itu dicucuh marak oleh pengadu-pengadu domba, akhirnya menjadi api amarah dan unggun fitnah yang menyala  membakar dengan sang syaitan dan iblis berjoget bersorakan dikelilingnya. Wallahua alam.

Saya pada asalnya juga marah dengan perubahan keputusan Presiden PAS. Saya juga seperti terasa ada unsur bolak-balik yang berlaku. Kemudian saya sedar siapa saya untuk marah? Siapa pula yang saya marahkan? Dan apa manfaat untuk saya marah? Tiada. Saya menjadi sabar dan tenang.

Sebagai mana kisah saya dengan anak-anak saya tadi,  saya percaya Presiden yang thiqah itu tentulah ada sebab yang kuat menukar ijtihad keputusannya dan tentulah amat sukar untuk dia lakukan tetapi dia meyakini ia perlu dilakukan. (Saya tidak katakan keputusan itu semestinya tepat.)

Sepertimana kita percaya Anwar Ibrahim tidak mungkin mahu menjahanamkan partinya (yang lahir suci dari kezaliman besar suatu ketika dulu, sekalipun kini kita bingung kenapa dia tetap mahukan isterinya sebagai MB pada harga risiko tertinggi)…. kita juga percaya Presiden PAS begitu juga. Tidak mungkin beliau mahu menjahanamkan Partinya. Beliau tahu ia suatu keputusan yang sukar, mengundang tekanan, cabaran dan berisiko besar kepada perpecahan ahli-ahli dan penyokong partinya… suatu risiko tertinggi.     

Maka Presiden Pas tidaklah berbolak balik.  Saya juga tidak marahkannya (lagi) .. saya memilih memaafkannya atas apa yang dilakukan … sekalipun kalaulah mungkin …seandainya nanti keputusan itu dilihat sebagai tidak tepat.

Terimalah… keputusannya atas dasar ia datang dari ketua tertinggi dan disokong badan kuasa agama tertinggi parti. Maka ia perlu dihormati selayaknya.

Tetapi tidak mengapa untuk kita tidak bersetuju. Tiada jaminan keputusan itu tidak silap. Boleh jadi juga ia satu keputusan yang merugikan! Tapi suarakan ketidak setujuan secara bernas, berhemah dan berhujah, tidak cara maki dan caci. 

Sebagai contoh, pandangan yang diberi oleh Setiausaha, Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (LUHAM) PAS yang berpendapat Majlis Syura Ulamak (MSU) parti itu bertindak "melampaui kuasanya" kerana campur tangan dalam isu menteri besar Selangor. Setiausaha LUHAM, Abang Ahmad Kardee Abang Masagus berkata keputusan majlis itu menyokong Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk tidak memberikan kerusi itu kepada PKR, adalah bertentangan dengan keputusan muktamar - kuasa tertinggi dalam PAS. (http://www.malaysiakini.com/news/274151)

Kepada semua, yang marah dan yang marah kepada yang marah. Janganlah marah atau berhentilah marah!

Firman Allah (bermaksud): (Assyura (42) : 36-37)

“36.  Maka sesuatu yang diberikan kepadamu, itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan yang ada pada sisi Allah lebih baik dan lebih kekal bagi orang-orang yang beriman, dan Hanya kepada Tuhan mereka, mereka bertawakkal.

37.  Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf.”

Ayat pertama di atas menyatakan bahawa; “sesuatu yang diberikan kepadamu, itu adalah kenikmatan hidup di dunia; dan yang ada pada sisi Allah lebih baik dan lebih kekal.”

Sesuatu perkara yang kita dapat atau nikmati adalah hanya sebagai kemudahan, kesenangan, keperluan (utilities, worldly life) yang bersifat keduniaan. Dalam erti kata lain ianya tidak penting, sementara dan tidaklah begitu bermakna (insignificant) apalagi jika dibandingkan dengan perkara baik yang akan diberikan kepada orang beriman di akhirat.

Keseronokan sebenar itu adalah di syurga. . “dan yang ada pada sisi Allah lebih baik ….”
Dunia ini  lebih hampir (depan mata kita) tetapi lebih rendah statusnya (is closer and inferior) dan ia adalah benda yang kita gunakan di sini, apa yang Allah ada di sisi-Nya untuk kita kelak adalah lebih baik dan kekal (khairun wa abqa) (is longer lasting).


Semua ada yang ada disisi kita didunia ini adalah ada jangka hayatnya dan hayat mudanya.


Rumah makin buruk, makin rosak. Pakaian makin lusuh. Kereta mulai meragam. Semuanya menjadi susut nilai. Kawan dan teman, kadangkala membawa diri masing-masing, sibuk dengan urusan sendiri, berhijrah, berpindah. Umur makin tua. Tenaga makin kurang, lemah.


Kuasa politik juga akan hilang!


Kita tahu setiap perkara yang kita miliki dan kita rasa seronok dengannya tidak kekal lama.  Kita tahu setiap perkara dunia yang bermatian kita usaha dan kejarkan, hanya sementara, tidak lama dan untuk sementara. Ia tidak boleh dibawa bersama apabila kita mati.  
Justeru mengapa tidak kita bekerja keras dan fokus untuk suatu yang lebih baik , lebih kekal dan jauh lebih istimewa… kepada sesiapa yang bukan  sekadar beriman tetapi benar-benar beriman (for those who really believe).


Allah tidak berkata kepada orang beriman yang umum sekalipun ia termasuk juga tetapi ia lebih khusus kepada mereka yang benar-benar beriman dan kepada Tuhan mereka, mereka bertawakkal.


Golongan ini meletakkan keyakinan yang eksklusif  bagi pergantungan penuh mereka kepada Tuhan mereka. Mereka sedar bahawa apa yang ditawarkan oleh Tuhan mereka di alam akhirat (syurga) itu adalah lebih baik dan lebih kekal, menunjukkan mereka meletakkan kepercayaan kepada janji Tuhan mereka bagi tawaran akhirat itu sekalipun ‘something you have not even seen, touch or smell,  only heard about’ adalah memadai untuk mereka mempercayai kata-kata Tuhan mereka. Itulah yakin (trust) dan bertawakal. 


 “Dan (bagi) orang-orang yang menjauhi dosa-dosa besar dan perbuatan- perbuatan keji, dan apabila mereka marah mereka memberi maaf.”


Mereka yang beriman tadi adalah golongan yang menjauhi dosa besar dan segala bentuk ketidakmaluan, kehinaan (shamelessness). 


Fawahisy, (Shamelessness) adalah ketidakmampuan, kegagalan untuk mengawal emosi, godaan dan kekangan nafsu, syahwat , contoh ada rasa amarah, lalu melepaskannya. Anda tidak dapat mengawal diri. Seseorang yang tidak malu tentulah tidak sukar juga untuk dirinya menjadi  marah atau melepaskan kemarahan.


Mereka juga melindungi diri mereka daripada dosa besar dan segala perkara yang menjatuhkan maruah dan mendatangkan kehinaan. ( All form of shameless).
Inilah dia tentang kawalan kemarahan atau menangani panas baran.  Iaitu bila sahaja kita menjadi marah, atau berlaku kejadian yang boleh dan dapat membangkitkan marah kita, maka kita ingati bahawa mereka yang beriman ini, dalam kedudukan ayat ini ialah mereka yang apabila marah mereka memaafkan :-  

Bila mana mereka marah, mereka memaafkan. Tidak tertulis ayat itu, apabila mereka marah, mereka sabar atau mereka menenangkan diri… tetapi apabila marah, apabila mereka menjadi marah… mereka memaafkan. 

Memaafkan adalah pada kedudukan yang lebih tinggi. Adalah suatu yang sudah sukar untuk menenangkan diri, menahan diri  atau bersabar, …tetapi untuk memaafkan… ia suatu tindakan yang begitu mulia, merangkumi dan diatas tingkatan sifat mulia yang lain seperti sabar.    

                                                                                  
Ganjaran kepada sifat ini sangatlah besar. Tidak dapat digambarkan.

..to bet angry and then calm down,  it is hard enough.  
Bayangkan seseorang membuatkan kita sangat marah….. tetapi kepada orang-orang yang benar-benar beriman dan bertawakal kepada Allah… yang mahukan ganjaran di akhirat yang lebih baik dan lebih kekal….akan mampu bukan sekadar untuk bersabar dan menenangkan diri tetapi mampu memaafkan….
Betapa hebat dan tingginya standard yang Allah tetapkan bagi orang-orang beriman. Mungkin ini bukan satu kemestian (mandatory) bagi orang biasa, tetapi itulah sifat dan ciri mereka yang berada di kelas tinggi itu, disisi pandangan Allah s.w.t. Itulah syaratnya jika kita mahu berada dalam golongan itu.   
 “40.  Dan balasan suatu kejahatan adalah kejahatan yang serupa, Maka barang siapa memaafkan dan berbuat baik. Maka pahalanya atas (tanggungan) Allah. Sesungguhnya dia tidak menyukai orang-orang yang zalim. 


“Maka pahalanya atas (tanggungan) Allah..”  Fa ajruhu…a’lallah. 

hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment