Social Icons

Pages

Thursday, September 18, 2014

Soalan Bocor Di Muktamar PAS


Pada Muktamar Pemuda PAS, dikatakan terdapat perwakilan Pemuda keluar dewan sewaktu Mat Sabu memulakan ucapan perasmian sayap parti itu. Ada antara mereka memakai baju rompi hitam yang bertulis : "Kami bersama presiden dan Majlis Syura Ulama". 

Tindakan pemuda-pemuda  PAS itu, sekiranya bukanlah untuk ambil wuduk bertujuan solat, tetapi kerana protes kepada Mat Sabu, yang dianggap (pada fikiran muda mereka) tidak menyokong Presiden adalah suatu yang menarik kerana ia adalah satu kes contoh untuk dianalisakan dari aspek Wala dan Bara. “Adakah mereka boleh dianggap kurang ajar atau derhaka (tidak taat) kepada pemimpin PAS No. 2 itu!”  

Kita mungkin terlalu fokus dalam membahas isu wala dan bara, memungkinkan kita terlupa memberi penilaian seadilnya kepada isu asas yang membawa kepada masalah ini. Mungkinkah isu asasnya ialah persoalan kesahihan keputusan dan tindakan atas Mesyuarat AJK PAS Pusat dan Majlis Syura Ulama?  Jika mungkin begitu, maka soalan-soalan ini saya bocorkan sempena Muktamar PAS agar dapat pencerahan dan jawapan :-  

1 1.    Apabila Mesyuarat AJK PAS Pusat dan Presiden memutuskan menghantarkan 2 nama Wan Azizah dan Azmin, di mana tidak syaraknya?
  
  2.    Apabila Presiden PAS bersama Majlis Syura Ulama menghantar nama-nama calon lain mencanggahi keputusan mesyuarat AJK PAS Pusat, di mana syaraknya?
  
  3.    Apabila Mesyuarat AJK PAS pusat yang membuat keputusan bersama dalam isu calon MB Selangor, tidakkah ia suatu prosiding Syura? Di mana tidak syaraknya?
  
   4.    Apabila Presiden & Majis Syura Ulama membuat keputusan berbeza yang kesannya mencanggahi keputusan Mesyuarat AJK PAS Pusat dalam isu calon MB Selangor, di mana syaraknya?
   
   5.    Tidakkah AJK PAS Pusat pembuat keputusan dan penentu gerakkerja?  Tidakkah mereka dengan kelebihan ilmu pelbagai bidang telah diberikuasa untuk membuat keputusan bagi PAS dalam soal strategi politik dan keputusan dalam isu calon MB itu?
  
   6.    Adakah Majlis Syura Ulama berfungsi mengawasi segala keputusan AJK PAS Pusat agar tidak bersalahan syarak? dan berkuasa membatalkan apa jua keputusan dan tindakan yang tidak syarak?
  
   7 .    Jika begitu, adakah keputusan mesyuarat AJK PAS PUSAT itu tidak syarak?
  
   8.    Jika keputusan mesyuarat AJK PAS PUSAT itu tidak salah pada syarak? Maka apabila Majlis Syura Ulama mencanggahi keputusan mesyuarat AJK PAS Pusat dalam keadaan keputusan AJK PAS Pusat tiada salah pada syarak, di mana syaraknya?

   9.    Atau adakah Majlis Syura Ulama mempunyai kuasa membatalkan (veto) apa juga keputusan Mesyuarat AJK PAS Pusat? Jika ada, syarakkah?

   10.  Jika begitu dimana kuasa (Veto) itu disebut dalam perlembagaan PAS? 
   
  11.  Tidakkah kuasa itu tiada dalam perlembagaan PAS bila LUHAM dan peguam PAS mengatakan Majlis Syura atau Presiden melampaui kuasanya?

  12.  Mungkin LUHAM mentafsir berdasarkan kedudukan undang-undang semasa? Tetapi adakah ia tidak syarak?

  13.  Jika dikatakan tafsiran LUHAM dan Peguam PAS salah dan sepatutnya mengikut al Quran dan Sunnah, Adakah tafsiran LUHAM yang dikatakan mengikut undang-undang semasa itu mencanggahi Al-Quran dan al Sunnah? 
   
  14.  Jika soalan 1 dan 3 di atas tadi di jawab sebagai tidak salah pada syarak, bagaimana boleh dikatakan tafsiran LUHAM dan Peguam PAS mencanggahi al Quran dan al Sunnah? Mencanggahi Syarak?

  15.  Jika seorang Pemimpin, ketua atau suatu majlis/badan (pada masa sekarang) ditetapkan hak, had kuasa dan liabilitinya berdasarkan undang-undang dan peraturan organisasinya (seperti Perlembagaan PAS) sendiri, atau resolusi keputusan tertinggi (seperti muktamar PAS) adakah cara sebegini tidak syarak? Adakah ia mencanggahi Syarak? Jika ia sah pada syarak, maka adakah tindakan mengingkari atau melanggar peraturan, perlembagaan PAS atau resolusi muktamarnya menjadi tidak syarak?

  16.  Sekiranya dua pemimpin kecil (Adun PAS) … telah menelusuri persoalan-persoalan di atas, dan ikhlas percaya bahawa apa yang mereka lakukan adalah untuk kebaikan kepada parti dan agama… di mana ‘derhakanya’, munafiknya, tidak syaraknya?

 Semoga pencerahan terbaik diberikan bagi menghilang kekeliruan bagi mereka yang berusaha memberi ketaatan terbaik sedangkan fikiran dan hati mereka masih sukar melakukannya..  

Ulasan. Saya kasih ulama-ulama. Saya kasihkan ustaz-ustaz yang setia di belakang ulama dari yang lembut, keras mahupun Taliban. Saya kasih Dr Yusuf Qardawi, Zakir Naik, Nourman Ali Khan, dan semua ulama PAS (dan banyak lagi) tapi…. dulu saya tidak dapat menerima kata-kata seorang ustaz muda apabila menggunakan nama ulama besar (Syeikh Ali Jumaah) untuk seolah-olah ‘menghalalkan darah’  ikhwanul muslimin dan rakyat yang memberontak tentera zalim Mesir.  Saya juga tidak dapat bersetuju dengan saranan sokongan kepada pemerintah tentera zalim sekalipun didakwa datang dari ulama bertitle Habib kerana saya beriman kepada ayat ‘’…. jangan kamu cenderung kepada kezaliman.”     

Saya juga taat kepada semua hadith sahih tentang ketaatan kepada pemerintah, ketua dan pemimpin  tetapi saya berusaha memahami maksud di dalam hadith-hadith itu menerusi penjelasan terbaik golongan alim dan faqih seperti  dihuraikan oleh Dr Yusuf Qardawi (dalam kes revolusi menentang Hosni Mubarak di Mesir) dan Dr Zaharuddin dan Dr Asri dalam isu-isu semasa di Malaysia.  Kerana penjelasan terbaik mereka, saya benar-benar merasai keadilan pada maksud hadith-hadith sahih itu dan hilang kekeliruan yang ditimbul oleh mereka yang dipanggil ustaz dan ulama juga. Jika tidak, mungkin sahaja saya lebih suka memilih bersama kumpulan ulama muda itu.

Saya menghormati ketaatan yang ditunjukkan ahli-ahli PAS kepada ulama-ulama mereka atas keyakinan konsep wala dan bara. … tapi saya tidak bersetuju semua kata mereka “mesti dikota… atau kata-kata mereka adalah kota”  Saya suka melihat hujah-hujah dan menerima dalil-dalil yang diutarakan (konsep wala dan bara) tetapi persoalan kefahaman dan dalam mengaplikasi kepada suasana sekarang, pohon diperbahaskan.

Kedudukan fakta-fakta berkaitan pemimpin sekarang berbeza, kuasa dan peranan mereka berbeza. Kuasa politik dan pentadbiran mungkin tidak lagi berpusat kepada seseorang tetapi kepada suatu kumpulan. Suara majoriti ahli dalam syura (jika tidak dapat sebulat suara) mungkin menjadi penentu sesuatu keputusan dan tindakan.

Pada masa sekarang, tiada siapa diberi kuasa penuh… tiada siapa ada  kuasa veto ..jika ada, dia dianggap dictator.. atau pemimpin ulama syiah tertentu. Kuasa pemimpin/ketua juga terikat dan tertakluk kepada undang-undang dan peraturan yang melaluinya, dia dilantik.

Mungkin asas dan logik disebalik idea ini ialah kerana susah mendapat pemimpin yang benar-benar amanah dan adil, susah mendapat pemimpin yang benar-benar bijak dan pandai, susah lagi untuk mendapat pemimpin berciri keduanya. Daripada bergantung kepada satu suara pemimpin  dipercayai baik.. lebih baik bergantung kepada beberapa orang pemimpin yang dirasa baik. Risiko seleweng, zalim dan perabih harta negara dapat dikurangkan. Persoalannya, adakah semua ini tidak syaraknya? 

Sekiranya ketaatan kepada pemimpin itu adalah pada had dan kadar kuasa yang diberikan padanya, adakah tidak syarak?

Al-Quran, Ali imran (3) ayat 159
  “maka dengan sebab rahmat (yang melimpah-limpah) dari Allah (kepadamu wahai
Muhammad), engkau telah bersikap lemah-lembut kepada mereka (sahabat-sahabat dan pengikutmu), dan kalaulah engkau bersikap kasar lagi keras hati, tentulah mereka lari dari kelilingmu. oleh itu maafkanlah mereka (mengenai kesalahan yang mereka lakukan terhadapmu), dan pohonkanlah ampun bagi mereka, dan juga bermesyuaratlah dengan mereka dalam urusan (peperangan dan hal-hal keduniaan) itu. kemudian apabila engkau telah berazam (Sesudah bermesyuarat, untuk membuat sesuatu) maka bertawakalah kepada Allah, Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang bertawakal kepadaNya”.
Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment