Social Icons

Pages

Friday, May 2, 2014

Bos Air Asia. Silap, maaf dan kita



Beberapa hari yang lalu, sedang membelek majalah Reader Digest lama, saya terbaca kisah CEO Air Asia, Tony Fernandes menceritakan kisah perjalanan atau rahsia kejayaaannya. Antaranya katanya; “Don’t be afraid of making mistakes. If you don’t  make mistakes, you’ll never learn. 

But when you do mess up, be the first to admit it. Don’t try to cover yourself. Just stick your hand up and say you screwed up.” 

Beliau kemudian memberikan contoh-kejadian-kejadian sebenar di mana dia telah melakukan kesilapan dalam keputusan dan tindakan dan bila didapati tidak betul atau tidak bagus, selepas ditegur atau terbukti kesilapannya atau memadai dilihat pada kesan buruk tindakannya, beliau segera mengakui kesilapan, meminta maaf dan memperbetulkannya. Ia menjadikan beliau lebih dihormati dan lebih berjaya, dalam kewangan dan perhubungan. 

Mengakui salah dan meminta maaf bukan suatu yang mudah. Bagaimana dalam bidang agama melibatkan ustaz-ustaz kita?

Kita mungkin pernah mendengar seorang selebriti wanita yang membangkit sesuatu perkara berkaitan isu agama, kemudian memohon maaf atas sebab yang kita tidak pasti apakah sebenar salah dirinya. Namun kita memahami tekanan yang diterima kerana apa yang dilakukan dianggap menyentuh wibawa ilmuan selebriti, sekaligus mungkin melukai ramai peminat ilmuan tadi, tanpa merit isu dibangkitkannya, seadilnya diadili.  

Hakikatnya, seseorang ustaz juga tidak terlepas dari melakukan kesilapan. Dalam banyak perkara baik yang telah dilakukan, sekali sekala mungkin berlaku kesilapan, atas ketidaksengajaan atau kurang teliti dalam penyampaian. Adakah ketelanjuran kerana lidah yang tidak bertulang? 

Bukan mudah untuk memastikan kesahihan sumber. Berapa ramai ustaz yang telah merujuk sumber yang asalnya dipercayai tetapi kemudiaannya didapati kesahihan fakta yang dibawa dipertikaikan atas kajian yang lebih terkemudian. Lihatlah pada kisah isu dakwaan ‘kezaliman’ Hajaj bin yusuf as-Saqafi, kisah sahabat bernama Tsalabah dan sebagainya.  Hakikatnya, tiada siapa ingin membawa kisah yang tidak benar dalam hal agama  apalagi kalau disandarkan kepada Rasul s.a.w. yang mulia dan para sahabat yang tercinta.

Namun sebahagian keterlanjuran dalam penyampaian adalah serius dan merupakan suatu kesilapan yang sukar diterima melainkan kesilapan itu diakui, diperbetulkan dan permohonan maaf dihulurkan.  
Bagaimana harus diketahui? Mudah. Apabila isu serius pada agama dibangkitkan (sama ada melalui teori atau pandangan) telah dipertikaikan bahkan dicabar oleh lain-lain ilmuan dengan hujah meyakinkan, maka di atas bahunya terletak tanggungjawab memberikan hujah balasan, jika teori dan pandangan masih mahu dipertahankan, bukan sekadar penjelasan yang berlegar pada persekitaran isu, dengan kata berunsur emosi dan memikat hati. Mungkin kebanyakan yang mendengar, menyaksi merasa puas hati tetapi tidak bagi sebahagian yang benar-benar berfikir dan memahami.

Jika tidak mampu, dan naluri kuat merasa berlaku kesilapan pada diri atas keterlanjuran yang tidak disengajakan, disitu ada jalan keluar yang mudah. Lagi mulia.  

Persoalannya, kenapa sukar untuk mengakui kesilapan? Mengapa sukar untuk permohonan maaf dilafazkan? Adakan menjatuhkan martabat, atau sebenarkan menaikkan darjat?

Sesungguhnya yang hak itu hak dan yang batil itu batil. Kalau salah, katakan salah. Akui salah. 

Kalau sekadar kata, “maafkan saya,  kalau saya salah”. Itu bermakna kita masih tidak mengakui salah.  

Maafkan saya, kalau saya salah.  Wallahu taala alam.


KEWAJIPAN SETIAP DIRI MENJADI HAKIM YANG ADIL

Inilah adalah pesanan yang penting. Bacalah betuk-betul kerana mungkin kita teralpa walaupun mungkin kita tahu mengenainya.

Ketahuilah kita sentiasa berhadapan dengan sesuatu perkara atau situasi yang memerlukan kita untuk membuat pilihan, keputusan atau tindakan. Ia menjadi penting atau lebih penting, jika pilihan, keputusan atau tindakan itu melibatkan pilihan antara 2 perkara atau lebih dan apabila ia mempunyai kaitan dengan orang lain sama ada berkaitan hak atau tanggungjawab.

Maka ketika itu kita adalah berkedudukan sebagai hakim yang adil kepada diri kita sendiri dan kepada orang lain yang terkesan dengannya. Inilah tuntutan Allah atas diri setiap insan.

Oleh itu, setiap seorang itu adalah hakim bagi dirinya sendiri. Diri sendiri adalah hakim yang ditugaskan untuk menilai dan mempertimbangkan sebelum kita membuat keputusan dan tindakan itu.

Setelah menimbangkan semua faktor yang relevan, adalah tugas kita untuk membuat keputusan yang terbaik atau dalam isu-isu yang kita bincang sekarang ini, untuk memilih pandangan terbaik. 


Sentiasalah Menegakkan Dan Menerangkan Kebenaran

dan Berlaku Adillah Kepada Sesiapa Sahaja


Justeru, sifat adil adalah syarat menjadi hakim. Kita diseru dan perlu berlaku adil dalam semua perkara. Keadilan itu menuntut kita mendengar daripada kedua belah pihak secara saksama sebelum membuat keputusan dan memberi penghukuman. Keadilan juga memerlukan kita menolak segala unsur berat sebelah (biased) dan sikap berpihak. Keadilan mengkehendaki agar  pertimbangan dibuat atas hujah, fakta dan dalil bukan emosi. Hanya dengan itu kebenaran diperolehi atau sekurang-kurangnya dapat dihampiri. Selain daripada itu adalah kezaliman. Kezaliman diri sendiri yang akan dipertanggungjawab nanti.


Dalil  1 :-

“Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (Kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.Surah al-Maa’idah 5:8)


Begitulah halnya dalam mencari kebenaran atas kepelbagaian perbezaan pandangan. Proses dan metodologi yang sama perlu digunapakai oleh hakim diri sendiri dalam hal kita membicara, mengadili dan menghakimi pandangan-pandangan oleh sekian ramai yang digelar ilmuan agama. 

Kewajipan Mempunyai Maklumat Mencukupi 


Sesuatu pandangan itu sudah tentu kuat jika ia menepati al Quran dan As-Sunnah. Sudah tentu kita orang biasa akan merasa selamat jika dapat bergantung kepada pandangan ilmuan agama yang kita yakini paling betul dan sangat dekat dengan hati dan fikiran kita.


Untuk itu sekiranya kita menerima sesuatu perkara dan ingin beramal dengannya, tentulah kita telah mempunyai pengetahuan yang mencukupi mengenainya. Barulah kita boleh katakan kita berpegang dengan suatu yang betul dan diyakini. Kita tak mahu jadi pak turut atau pak sanggup.


Kita akan dipersoalkan atas setiap pilihan, keputusan dan tindakan yang kita ambil. Kita akan dipertanggungjawabkan.


Dalil  2 :-
 Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.      (surah al-israa’17:36)


Dalil  3 :-

Maka gembirakanlah hamba-hamba-Ku, yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan mengikut apa yang terbaik ( Untuk diamalkan dalam urusan agama), mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk  oleh Allah dan mereka itulah orang yang berakal sempurna. – al-Zumar (39) : 17-18


Kewajipan Menyampaikan Maklumat dan Menaqalkan Ilmu Secara Adil 


Kita harap semua ilmuan agama bersikap adil dalam memberi pandangan. Bersikap telus dan jelas dalam menyampaikan ilmu. Jangan bersikap mencari sokongan tetapi benarkan seseorang itu membuat keputusannya sendiri, sekalipun kelak dia memilih pandangan yang berbeza dengan kita.    


Kita hendaklah berkata tepat dan benar. Telus dan jelas. Tugas ilmuan agama adalah menyampaikan, bukan mencari sokongan. Sebaliknya, untuk membantu kami (orang biasa) membuat keputusan. Tak perlulah buat keputusan untuk kami.


Seseorang ilmuan itu dikehendaki memberi pandangan yang disokong oleh keterangan, hujah dan dalil. Janganlah kita disuruh sahaja mengikuti sesuatu pandangan sedangkan kita tidak menyakini pandangan atau di satu pihak lain ada pandangan yang lebih baik. Jika terdapat beberapa pandangan yang paling baik, ini sangat baik, kerana kita boleh memilih yang mana yang paling baik dan sesuai untuk kita ikuti atau amalkan.


Dalil  4 :-


“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat-benar (dalam segala perkara). Supaya Dia memberi taufiq dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah) sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya , maka sesungguhnya dia telah Berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan”.al-Ahzaab (33) : 70-71

1 comment:

  1. saya pun tunggu gak ustz selebriti tu minta maaf...terutama utk isu ikhwanul muslimin tu....

    ReplyDelete