Setelah sebahagian
masa berharga ribuan peminat web ini terbazir begitu sahaja kerana melayan-baca
kisah berunsur ‘lawak mega’ segelintir pemain politik di bumi penyu bertelur,
marilah kita hayati kembali fakta-fakta relevan Israk Mikraj yang pada 27
Rejab, Mei bakal menjelma.
Inilah fakta Israk
Mikraj dari guru sunnah kita[1]:-
Maksudnya: Maha Suci Allah, yang
Telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al
Masjidil Aqsa yang Telah kami berkati sekelilingnya [Maksudnya: Al
Masjidil Aqsa dan daerah-daerah sekitarnya dapat berkat dari Allah dengan
diturunkan nabi-nabi di negeri itu dan kesuburan tanahnya] agar kami
perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) kami.
Sesungguhnya dia adalah Maha mendengar lagi Maha Mengetahui}. [Surah
Al-Isra’: 01]
Penentuan masa berlakunya peristiwa
bersejarah ini terdapat sedikit khilaf, antara pendapat-pendapat tersebut
ialah:
1. At-Thabari
menentukan berlakunya di tahun Baginda s.a.w dibangkitkan [diutuskan sebagai
rasul].
2. An-Nawawi
dan al-Qurtubi mentarjihkan berlaku di tahun kelima kebangkitan Baginda s.a.w.
3. Al-‘Allamah
al-Mansurfuri menetapkan pada malam 27 di bulan Rejab tahun kesepuluh
kebangkitan Baginda s.a.w.
4. Pendapat
lain mengatakan 16 bulan sebelum hijrah iaitu di bulan Ramadhan tahun dua belas
kebangkitan Baginda s.a.w.
5. Ada
pendapat setahun dua bulan sebelum hijrah iaitu di bulan Muharram tahun ketiga
belas kebangkitan Rasulullah s.a.w
6. Satu
lagi pendapat menyebut berlakunya setahun sebelum hijrah iaitu di bulan
Rabiulawal tahun ketiga belas kebangkitan Baginda s.a.w.
Ketiga-tiga pendapat yang terawal [1-3]
ditolak kerana Sayyidah Khadijah r.a telah wafat di dalam bulan Ramadhan tahun
kesepuluh kebangkitan Baginda, kewafatan beliau adalah sebelum sembahyang lima
waktu difardhukan, dan tiada khilaf bahawa sembahyang itu mememang difardhukan
di malam berlakunya Isra’ dan Mi’raj itu.
Manakala tiga pendapat terakhir, Dr Basit
sendiri tidak dapat
mentarjihkan yang mana satu pun. Namun gaya bahasa surah al-Isra’ itu
menunjukkan Isra’ itu berlaku di ketika masa-masa yang terakhir sebelum hijrah.
Peristiwa
Isra’ Mi’raj berdasarkan hadis sahih”, ringkasannya:
Ibnu
al-Qayim telah menyebut: Rasulullah s.a.w relah diisra’kan jasadnya dari masjid
al-Haram ke Baitul Maqdis dengan menunggang buraq, dengan ditemani oleh Jibril
a.s, Rasulullah s.a.w turun ke Baitul Maqdis dengan mengimami sembahyang,
bersama para nabi-nabi a.ss yang terdahulu, buraq ditambat di halaman masjid
al-Aqsa.
1. Langit
terdekat-1.
Setelah itu Rasulullah s.a.w dimi’rajkan di malam yang sama dari Baitul Maqdis
ke langit terdekat, lalu Jibril meminta supaya pintu langit dibuka, setelah
dibukanya, di sana Rasulullah s.a.w telah melihat Adam a.s bapa sekalian
manusia, Baginda pun s.a.w memberi salam kepadanya, Baginda dialu-alukan
dan membalas salam dan Baginda s.a.w diperakukan sesuai dengan kenabiannya.
Allah SWT memperlihatkan kepada Baginda roh-roh para syuhada’ di sebelah kanan
dan roh-roh yang terseksa di sebelah kirinya.
2. Langit Kedua. Jibril a.s meminta supaya dibuka pintu
langit, setelah dibuka mereka memasukinya dan di sana didapati nabi Yahya bin
Zakaria dan Isa Ibni Mariam a.s, diberinya salam lalu dijawab salam dan
dialu-alukan mereka, disamping memperakui kenabian Muhammad s.a.w.
3. Langit Ketiga. Mereka bertemu
dengan Nabi Yusof a.s, setelah salam diberikan dan disambut Baginda s.a.w
dialu-alukan dan diperakui kenabiannya.
4. Langit Keempat. Mereka berjumpa
dengan Nabi Idris a.s. Rasulullah memberi salam kepadanya dan beliau
menjawabnya. Baginda s.a.w dialu-alukan dan diakui kenabiannya.
5. Langit Kelima. Baginda s.a.w
bertemu dengan Nabi Harun bin Imran a.s, Baginda s.a.w menjawab salam yang
diberi, Baginda s.a.w dialu-alukan dan diakui kenabiannya.
6. Langit Keenam. Baginda s.a.w
bertemu dengan Musa bin Imran a.s, Baginda s.a.w memberi salam dan dijawab
serta dialu-alukan dan diperakui kenabiannya. Setelah Rasulullah s.a.w ingin bertolak
dari tempat Musa a.s, Musa pun menangis, lalu di tanya Musa a.s apakah yang
membuatmu menangis? Jawab Musa a.s: aku menangis kerana orang yang diutuskan
selepas ku, umatnya memasuki syurga lebih ramai dari umatku
7. Langit Ketujuh, padanya Baginda
s.a.w menemui Ibrahim a.s, setelah salam diberi dan dijawab, Baginda s.a.w
dialu-alukan dan diakui kenabiannya. Sesudah itu Baginda s.a.w dimi’rajkan ke
Sidratul Muntaha dan dibawa ke al-Baitul Makmur.
8. Akhirnya, Baginda s.a.w dimi’rajkan ke
hadapan Allah al-Jabbar Jalla Jalaluh, Baginda s.a.w menghampiri-Nya di
kedudukan paling dekat, maka difirman dan diwahyukan kepada hamba-Nya Muhammad
s.a.w segala sesuatu, difardhukan ke atas Baginda s.a.w solat 50 waktu, dengan
itu Baginda s.a.w pun turunlah untuk pulang dan dipertengahan jalan Baginda
s.a.w melalui Musa bin Imran a.s yang bertanyakan kepada Rasulullah s.a.w: dengan
apa engkau diperintahkan? Jawab Baginda s.a.w: Daku difardhukan dengan 50 waktu
solat. Jawab Musa a.s: Umat kau tidak akan mampu, kembalilah kepada Tuhan SAW,
pohon kepadanya pengurangan, demi untuk umatmu, Baginda s.a.w berpaling kepada
Jibril a.s bagaikan untuk mendapat pandangan maka Jibril a.s pun memberi
persetujuan dengan pendapat Musa a.s itu, dengan itu Jibril a.s membawa semula
kehadapan Tuhan Rabbul Jalil, justeru itu Allah SWT pun mengurangkan sehingga
tinggal 10 waktu sahaja, maka Baginda s.a.w turun, semasa itu sekali lagi
Baginda s.a.w melewati Musa a.s, Baginda s.a.w menceritakan apa yang berlaku, maka
kata Musa a.s sekali lagi sebagai menasihati, ayuh pulanglah semula kepada
Tuhanmu SWT dan mintalah agar dikurangkan lagi, demikianlah Rasulullah s.a.w
berulang–alik di antara Allah Rabbul Jalil dan Musa a.s, dengan itu Allah SWT
telah mengurangkan, hingga tinggal menjadi 5 waktu solat sahaja, masih lagi
Musa a.s menyuruh Rasulullah s.a.w mengatakan: Sesungguhnya aku terasa malu,
malah setakat inilah aku merelai dan menerima perintah-Nya itu, setelah jauh,
Baginda s.a.w diseru: Sesungguhnya Aku menguatkuasakan solat fardu dan
Kuringankan keatas hamba-hamba-Ku.
Peristiwa
Isra’ Mi’raj. Baginda s.a.w menyaksikan berbagai-bagai perkara:
1. Telah
dipersembahkan kepada Baginda s.a.w susu dan khamar, namun Baginda s.a.w
memilih susu, maka disebutkan kepada Baginda s.a.w: Engkau telah menunjukkan
kepada fitrah atau telah menepati fitrah, tapi sekiranya engkau mengambil
khamar nescaya sesatlah seluruh umatmu.
2. Baginda
telah menemui empat sungai di dalam syurga, dua sungai zahir dan dua sungai
batin. Dua sungai zahir adalah sungai Nil dan Furat, ini bermakna agama dan
risalah yang dibawanya akan bertapak di lembah-lembah subur Nil dan Furat,
penduduknya merupakan pendokong-pendokong agama Islam dari generasi ke generasi
yang lain, bukanlah bererti yang airnya mengalir dari syurga.
3. Juga
Baginda s.a.w melihat malaikat Malik penjaga neraka, yang tidak pernah senyum
malah di mukanya tiada sedikit pun tanda mesra atau lembut, Baginda s.a.w
melihat syurga dan neraka.
4. Baginda
menyaksikan pemakan-pemakan harta anak yatim secara zalim, mulut-mulut mereka
bak mulut-mulut unta, dilontarkan ke dalam rahang mulut mereka ketulan-ketulan
api neraka bak harimau meluru keluar dari dasar neraka keluar melalui dubur
mereka.
5. Baginda
menyaksikan pemakan-pemakan riba dengan perut yang besar, kerananya mereka
tidak berupaya bergerak dari tempat-tempat mereka, dan keluarga Firaun lalu di
hadapan mereka dan melanyak mereka dengan tapak kaki.
6. Penzina-penzina
diletakkan di hadapan mereka daging-daging elok dan segar di samping daging
buruk dan busuk, namun mereka memilih dan memakan yang busuk, ditinggalkannya
yang segar. Baginda s.a.w menyaksikan sekumpulan wanita yang masuk ke dalam
majlis lelaki yang bukan anak-anak mereka, mereka digantung dari (menggunakan)
payudara-payudara mereka.
7. Juga
Baginda s.a.w melihat sekumpulan unta penduduk Makkah yang sedang dalam
perjalanan. Pada masa itu Baginda s.a.w telah menunjukkan mereka unta yang
mereka hilang itu, dan Baginda s.a.w telah meminum air dari bekas-bekas mereka
yang tertutup kemas sedang mereka nyenyak tidur. Selepas habis diminum, Baginda
s.a.w menutup kembali tudungnya, kejadian ini menjadi bukti kebenaran kepada
peristiwa Isra’ Mi’raj yang diceritakan oleh Rasulullah s.a.w.
Ibnu al-Qayim berkata: Setelah
Rasulullah s.a.w berada di pagi subuh bersama-sama kaumnya dan menceritakan
kepada mereka tanda-tanda yang agung (al-Ayat al-Kubra) yang diperlihatkan
Allah SWT dan Rasul-Nya, maka semakin ingkar kafir Quraisy dengan risalah Muhammad
s.a.w, semakin bengis lagi mereka menyiksa kaum Muslimin. Namun demikian, mahu
juga mereka bertanya Rasulullah s.a.w supaya menggambarkan rupa bentuk Baitul
Maqdis, maka Allah membuka penglihatan Rasulullah s.a.w sehingga tergambar
Baitul Maqdis itu di hadapan matanya, dengan itu Rasulullah s.a.w pun
menceritakan segala sesuatu mengenai dengannya hingga mereka tidak mampu untuk
menolak atau mendustainya, dan Baginda s.a.w menceritakan juga mengenai
kumpulan-kumpulan unta mereka, semasa pemergian dan kepulangan Baginda s.a.w,
juga Baginda s.a.w menceritakan unta-unta yang akan tiba dan menyifatkan unta
yang akan mendahului kafilahnya, dan benar sebagai yang diceritakan oleh
Rasulullah s.a.w namun mereka semakin angkuh dan ingkar, memang sesungguhnya orang
yang zalim itu semakin kufurlah mereka.
Adapun Abu Bakar r.a digelar dengan
gelaran as-Siddiq kerana pembenaran dan kepercayaan beliau dengan peristiwa
Isra’ dan Mi’raj, sedangkan ramai manusia mendustainya. {untuk
memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami}.
[al-Isra’ : 1]
Ini adalah sunnah dan qanun Rasulullah
kepada para anbiya’ Nya, sebagaimana penegasan Allah kepada Ibrahim a.s. “…dan
demikian Kami memperlihatkan kepada Nabi Ibrahim kebesaran dan kekuasaan (Kami)
di langit dan di bumi, dan supaya menjadilah ia dari orang yang percaya dengan
sepenuh-penuh yakin” (al-An’aam: 75).
Dan penegasan Allah SWT kepada Musa
a.s. “….(Berlakunya yang demikian
itu) kerana kami hendak memperlihatkan kepadamu, sebahagian daripada
tanda-tanda kekuasaan kami yang besar.” (Thaha: 23)
Penyusunan program Isra’ Mi’raj ini
bertujuan untuk memberi keyakinan:
“…dan supaya jadilah ia dari orang
yang percaya dengan sepenuh-penuh yakin”. (al-An’am : 75)
Setelah ilmu dan makrifat para nabi ini
berdasarkan penyaksian tanda-tanda agung (al-Ayat al-Kubra) tadi, darinya
mereka memperolehi ‘Ain al-Yakin (yakin hakiki) yang tidak dapat dinilai
kadarnya, kerana berita pengkhabaran itu tidak boleh disamakan dengan
penyaksian dua mata kepala, hasilnya mereka lebih mampu untuk menanggung risiko
dakwah yang bakal mereka garap dan tempuhi, seluruh tenaga dunia yang menentang
mereka hanya seberat nyamuk sahaja, untuk itu mereka tidak menghiraukan segala
pancaroba dan ancaman terhadap mereka.
Teks Khutbah sempena Isra' Mikraj: Membebaskan Baitul Maqdis[2]
Memperingati
peristiwa Isra’ Mikraj bererti memperingati perjuangan Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW diutus untuk menyempurnakan satu misi yang mengambil masa selama
23 tahun. Seerah ataupun perjalanan hidup Rasulullah SAW ini merupakan khazanah
yang tidak ternilai...
Memperingati
peristiwa Isra’ Mikraj bererti memperingati perjuangan Rasulullah SAW.
Rasulullah SAW diutus untuk menyempurnakan satu misi yang mengambil masa selama
23 tahun. Seerah ataupun perjalanan hidup Rasulullah SAW ini merupakan khazanah
yang tidak ternilai kepada umat Islam yang melaksanakan misi yang telah
diwariskan kepada umat yang datang kemudian. Ini ditegaskan di dalam khutbah
wida' (haji perpisahan) ketika Nabi berpesan 'hendaklah mereka yang hadir
menyampaikan kepada yang tidak hadir agar yang tidak hadir lebih memahami.
Mereka yang tidak hadir itu ialah umat Islam yang datang silih berganti dari
satu generasi kepada satu generasi dan mereka semua dituntut untuk memahami
tugas yang diamanahkan kepada mereka iaitu menyeru kepada al-khair (Islam),
menyuruh kepada ma'ruf dan menghalang dari kemungkaran. Inilah misi besar yang
ditaklifkan ke atas umat Islam sepanjang zaman.
Peristiwa
Isra’ Mikraj pastinya berkait rapat dengan tanah suci al-Quds di Palestin.
Sudah tentu peristiwa besar yang dialami Rasulullah SAW ini sangat relevan di
dalam memahami tuntutan perjuangan membebaskan Baitul Maqdis dan Masjid al-Aqsa
yang merupakan tempat singgahnya Nabi dalam perjalanan Isra’ Mikraj yang penuh
baroqah. Dalam konteks ini kita dapati banyak persamaan di antara peristiwa yang
berlaku pada hari ini dengan apa yang dilalui oleh Rasulullah SAW sendiri.
Rakyat Palestin pada hari ini ditindas dan dizalimi oleh Zionis Israel. Mereka
dikenakan sekatan perjalanan, penyingkiran dari tanah-tanah milik mereka,
kepungan oleh tembok-tembok pemisah dan terakhir sekatan ekonomi dan penutupan
laluan darat, udara dan laut di Gaza.
Semua
bentuk kezaliman dan penindasan ini pernah ditimpakan ke atas Rasulullah SAW
dan komuniti mukmin oleh orang-orang Quraish. Bahkan seluruh Bani Hasyim dan
Bani Abu Talib yang mempunyai hubungan keluarga dengan Rasulullah SAW diboikot
samada mereka Muslim atau sebaliknya. Ini bererti sesiapa juga yang menyokong
atau melindungi Rasulullah SAW walaupun mereka bukan dari kalangan umat Islam
turut menerima akibat dan dipulau sama.
Seluruh
penduduk Mekah membuat perjanjian untuk memboikot, memulau, tidak
bersilaturrahim, tidak berjual beli, tidak berkahwin dengan mereka. Selama tiga
tahun lamanya mereka dipinggirkan di Shiib (lembah) Abi Talib. Keadaan menjadi
begitu genting sehingga anak-anak menangis kelaparan pada waktu malam dan
mereka terpaksa mengalas perut dengan kulit unta dan kulit-kulit kayu.
Rasulullah SAW dikhianati dan dianiaya oleh penduduk Mekah termasuk bapa
saudara Nabi sendiri iaitu Abu Lahab.
Apabila
kita bandingkan dengan apa yang berlaku pada hari ini maka kita akan dilihat
persamaan yang amat ketara. Bukan sahaja rakyat Palestin dikepung dan dipulau
oleh masyarakat antarabangsa yang didalangi oleh Amerika Syarikat, Kesatuan
Eropah, Rusia dan PBB bahkan mereka dikhianati oleh pemimpin-pemimpin Arab.
Dalam keadaan rakyat Gaza diserang bertalu-talu oleh Zionis Israel,
pemimpin-pemimpin Arab bersekongkol menyokong serangan ini dan menghalang
bantuan dari menyeberang masuk ke Gaza.
Semua
drama yang pahit ini telah kita saksikan di Gaza. Anak-anak merintih kelaparan
pada waktu malam sehingga ibu-ibu mengutip rumput di jalanan untuk direbus dan
mengalas perut anak-anak mereka. Ini jugalah yang dialami oleh Rasulullah SAW.
Dek kerana tidak tertahan mendengar rintihan anak-anak maka ada di kalangan
orang-orang Quraish yang tidak sampai hati dan menyusup pada waktu malam untuk
menghantar makanan. Kini rakyat Gaza merintih tetapi bantuan dihalang memasuki
Gaza.
Kita
perhatikan sikap pemimpin-pemimpin Arab yang serupa dengan sikap pemimpin
Quraish termasuk Abu Lahab yang merupakan keluarga Rasulullah SAW sendiri. Kita
telah melihat bagaimana Hosni Mubarak, pemerintah Arab Saudi, Raja Jordan
bahkan
Presiden Mahmud Abbas (Pihak Berkuasa Palestin) sendiri merestui serangan ke
atas Gaza, melantik kontraktor Mesir untuk membekalkan makanan kepada askar
Israel dan mengenakan pelbagai syarat tidak menasabah sehingga menghalang
bantuan untuk menyeberang ke Gaza.
Namun
seerah menunjukkan pemulauan ke atas Rasulullah SAW adalah merupakan siri-siri
awal kepada kemenangan yang bakal ditempa oleh umat Islam. Boikot ini berakhir
setelah tiga tahun dan diikuti pula dengan pelbagai bentuk penderitaan yang
terpaksa ditanggung oleh Rasulullah SAW. Ini termasuklah kematian Abu Talib dan
isteri tercinta, Sy Khadijah RA yang merupakan tonggak utama kepada Rasulullah
SAW. Ini disusuli dengan peristiwa menyayat hati apabila Rasulullah diusir dari
Taif dan dilontar dengan batu. Dalam saat-saat yang amat menekan inilah
Rasulullah SAW dikurniakan mukjizat yang amat besar iaitu peristiwa Isra' dan
Mikraj. Dalam peristiwa bersejarah ini Nabi singgah di Masjid Al-Aqsa sebelum
meneruskan mikraj ke Sidratul Muntaha.
Maha
Suci Allah yang memperjalankan hambaNya pada suatu malam dari masjidil Haram ke
Masjid Al-Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan
kepadanya sebahagian daripada tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia
adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat. - Al-Isra’ 1
Perjalanan
ini punya makna yang sangat simbolik dalam perjuangan Palestin pada hari ini.
Selepas peristiwa Isra' dan Mikraj bermulalah pertemuan dengan penduduk Yathrib
yang membawa kepada perjanjian Aqabah I dan II yang disusuli dengan hijrah dan
pemasyuran Yathrib sebagai Kota Madinatul Nabi. Bermula dari saat itu
kemenangan demi kemenangan ditempa sehingga cahaya Islam memancar ke seluruh
ufuk timur dan barat. Kesemua ini menunjukkan kepada kita bahawa kemanangan
bakal datang setelah pelbagai ujian dan mehnah dilalui oleh umat Islam di
Palestin.
Peristiwa
Isra’ dan Mikraj juga mengingatkan kita kepada gambaran-gambaran akhir zaman
yang telahpun dinyatakan oleh Rasulullah SAW. Beriman dengan Rasul bererti
beriman dan meyakini dengan berita-berita ghaib yang disampaikan oleh baginda,
samada menyangkut tentang peristiwa masa depan apatah lagi tentang hari Qiamat.
Berkaitan tentang peristiwa masa depan yang bersangkutan dengan Palestin,
terdapat begitu banyak perkhabaran-perkhabaran yang disampaikan oleh Nabi.
Sepatutnya
perkhabaran-perkhabaran ini menguatkan azam dan keyakinan umat Islam tentang
jihad yang sedang berlaku di Palestin. Malangnya umat Islam pada hari hilang
punca apabila berhadapan dengan isu Palestin. Sebabnya ialah kita tidak lagi
menggunakan neraca iman dalam menilai perjuangan Palestin. Sebaliknya kita
menggunakan penilaian kebendaan dan seringkali menyalahkan rakyat Palestin
tanpa melakukan apa-apa untuk membantu mereka. Walhal apa yang saksikan pada
hari ini telahpun digambarkan oleh Rasulullah SAW.
Nahik
Ibn Suraym al-Sakuni r.a. menyampaikan dari Rasulullah SAW, Baginda bersabda,
“Kamu akan memerangi golongan kafir sehingga yang tinggal akan berperang di
Sungai Jordan, kamu berada di sebelah timur (Jordan pada hari ini) dan mereka
berada di sebelah baratnya (Tebing Barat – Palestin yang dijajah Israel).” -
Ibnu Hajar al-Asqalani.
Rasulullah
SAW bersabda berhubung dengan penduduk tanah suci al-Quds, “Mereka dan
isteri-isteri mereka, anak-anak dan hamba sahaya mereka berada dalam ribat
(kubu) di jalan Allah.” - Al-Tabarani.
Masjid
al-Aqsa pasti akan dibebaskan. Sama ada umat Islam peduli atau tidak tentang
keadaan Masjid al-Aqsa yang terkepung pada hari ini. Hakikatnya mereka yang
berjihad untuk melindungi dan mempertahankan tanah suci akan dimuliakan oleh
Allah dan mereka akan dijanjikan kemenangan. Sedang mereka yang tidak mengambil
bahagian di dalam jihad yang merupakan kewajipan setiap umat Islam ini pastilah
akan rugi dengan kerugian yang tak mungkin dapat ditaksir di dunia dan di
akhirat.
Semoga Allah membuka hati kita dan memilih kita untuk berada di dalam
saf umat Islam yang berjihad untuk membebaskan masjid al-Aqsa.
Muawiyah
bin Abu Sufyan menyampaikan Rasulullah SAW bersabda, “Akan ada di kalangan
umatku yang akan terus berada di atas jalan kebenaran. Tiada sesiapa yang
menentang mereka dapat menyakiti mereka sehingga tiba hari kiamat”, Para
sahabat bertanya, “Di mana mereka ya Rasulullah?” Rasulullah SAW jawab, “Mereka
berada di Baitul Maqdis dan di sekitar Baitul Maqdis.”
Hari
ini kita menyaksikan cahaya kemenangan sudah mulai kelihatan. Amat benarlah
janji Allah. Kepalsuan tidak dapat dipertahan dan pasti musnah. Hakikat ini
sedang kita saksikan pada hari ini. Rejim-rejim Arab yang melindungi Israel
ditumbangkan satu demi satu. Masyarakat antarabangsa terutama dari Barat kini
berada di barisan hadapan membela rakyat Palestin bahkan bersedia untuk
berkorban apa sahaja untuk membantu rakyat Gaza yang terkepung. Semua ini
adalah bukti bahawa perjuangan untuk pembebasan Tanah Suci pastinya akan
mendapat pembelaan berterusan dari Allah sehingga kejayaan dicapai sepenuhnya.
No comments:
Post a Comment