[Peragu-Peragu Hudud] [1]
Dr. Asri[2] kelihatan sebagai
seorang idealis dengan mengharapkan dan menggambarkan suasana
‘impian yang indah’ bagi negara ini sebelum hudud dapat dilaksanakan. Mengambil
iktibar dan bandingan suasana zaman Rasulullah s.a.w., setelah suasana stabil dan islamik dalam banyak
keadaan, (di negara ini, umpamanya isu rasuah dapat diatasi sebaiknya) barulah hudud datang
sebagai pelengkap. Seumpama tiada alasan munasabah untuk melakukan jenayah lagi, yang jika dilakukan dan dibuktikan, layakkan
dia kepada hukum hudud.
Alangkah indah visualisasi
ini!
Saya seronok dengan impian Dr Asri di atas itu dan
saya mahu berkongsi rasa dan fikir bahawa ia adalah waktu dan cara terbaik
dalam melaksanakan hudud. Sekalipun ia kedengaran agak idealis namun kita akui ia
tidak mustahil berlaku. Kita bahkan mengharapkan ia dapat berlaku secara
begitu.
Tetapi adakah ia satu kemestian atau pilihan? Dan
bila suasana itu akan menjelma?
Mengambilkira keadaan agak parah yang didedah
dalam laporan ketua audit negara dan lain-lain isu semasa, suasana ‘indah’ itu masih
terlalu jauh dari kita.
Persoalan lebih besar, adakah hudud perlu
menunggu kepada kewujudan suasana itu, atau ia boleh hadir dahulu bagi membantu membentuk suasana ‘indah’
itu?
Suasana kondusif…. Emmm
Wahai peragu-peragu perlaksanaan hudud di luar
sana!
Tidak kira pada apa jua bentuk dan jenis
keraguan anda dan pada kadar apa keseriusan keraguan anda, bacalah hujah di
bawah ini.
Sejauh Mana Suasana Kondusif Diperlukan
Dalam Perlaksanaan Hudud.[3]
Isu perlaksanaan Hudud di Malaysia timbul
kembali. Pelbagai pandangan dikemukakan dalam isu ini termasuklah keperluan
suasana kondusif untuk melaksanakan Hudud. Ia telah dijadikan sesetengah pihak
sebagai syarat perlaksanaan hukuman tersebut. Ia tidak boleh atau hendaklah
ditangguhkan perlaksanaannya jika suasana tersebut tidak wujud.
Hudud sebagai Undang-Undang Negara:
Perlu difahami bahawa usaha yang dilakukan
oleh PAS hari ini untuk melaksanakan hukuman Hudud adalah untuk menjadikannya
sebagai undang-undang (taqnin). Ada pun selepas ia diluluskan oleh Dewan
Undangan Negeri atau Dewan Rakyat, kesalahan yang dilakukan akan diadili oleh
hakim untuk melihat sejauh mana syarat-syarat yang ditetapkan di bawah
undang-undang yang diluluskan tersebut dipenuhi atau tidak.
Ramai yang meletakkan syarat kondusif untuk
melaksanakan Hudud. Mereka lupa bahawa syarat tersebut tidak boleh menafikan
hasrat PAS untuk menjadikan Hudud sebagai undang-undang. Syarat tersebut hanya
boleh menafikan hukuman dijatuhkan apabila hakim membicarakan kes yang
berkaitan setelah Hudud menjadi undang-undang, bukannya menafikan usaha
menjadikannya sebagai undang-undang yang menjadi kewajipan terhadap orang
Islam.
Mereka menggunakan hujjah tindakan Saidina
Umar yang tidak menjatuhkan hukuman potong tangan kepada pencuri pada tahun
kelaparan (‘am al-maja’ah). Saidina Umar sebenarnya bukan tidak
menjadikan Hudud sebagai undang-undang tetapi tidak menjatuhkan hukuman
tersebut kerana tidak cukup syarat di bawah undang-undang Hudud yang sedia ada
apabila berlakunya peristiwa tersebut. Hudud ketika itu telah pun menjadi undang-undang
negara.
Justeru, tidak boleh dijadikan hujjah untuk
menafikan Hudud dijadikan undang-undang dalam negara kita dengan merujuk kepada
tindakan Saidina Umar r.a. tersebut.
Syarat kondusif yang dimaksudkan ialah
tidak berlakunya syubhat (keraguan) dalam kes yang didakwa di mahkamah di
bawah undang-undang Hudud. Rasulullah s.a.w. bersabda:
Maksudnya: Ditolak Hudud dengan sebab
keraguan. [Riwayat Ibnu 'Adi]
Syubhat yang berlaku di zaman Saidina Umar
sehingga beliau tidak menjatuhkan hukuman potong tangan ialah kecurian tersebut
mungkin kerana dhorurat kelaparan yang membawa kepada seseorang mencuri.
Orang yang mencuri ketika tahun kelaparan tidak disifatkan mencuri kerana dia
melihat bahawa dirinya mempunyai hak terhadap apa yang diambil. Ada pun curi
adalah apabila seseorang mengambil bukan haknya secara bersembunyi. (Lihat Dr.
Al-Qaradhawi, As-Siasah As-Syari’yyah, 203).
Suasana yang tidak kondusif ini (suasana
kelaparan) boleh dijadikan hujjah untuk tidak dijatuhkan hukuman kerat tangan
di bawah hukuman Hudud yang telah menjadi undang-undang, bukannya hujjah untuk
menafikan usaha menjadikan Hudud sebagai undang-undang negara.
Begitu juga jika terdapat kajian yang
menunjukkan bahawa selepas dua kurun kewafatan Nabi s.a.w., Hudud tidak
dilaksanakan dalam dunia Muslim, begitu juga sejak zaman Abbasiyah tidak ada
penekanan perlaksanaan hudud dan para pengembara silam yang melawat pelbagai
wilayah Islam tidak pernah melaporkan perlaksanaan Hudud, semua kajian ini
tidak menggambarkan bahawa Hudud tidak dijadikan undang-undang kerana ia
mungkin tidak dilaksanakan kerana tidak menepati syarat yang ditetapkan oleh
Islam untuk hakim menjatuhkan hukuman terhadap pesalah di bawah undang-undang
Hudud.
Kondusif dan Maqasid As-Syariah:
Terdapat juga sebahagian yang berpandangan
bahawa kondusif ialah suasana di mana apabila hukuman Hudud itu dilaksanakan
akan mencapai matlamat hukum itu disyariatkan iaitu tertegaknya keadilan,
pencegahan dan pemeliharaan masyarakat. Suasana yang tidak kondusif ialah
suasana di mana pelaksanaan hukuman tersebut membawa kepada natijah yang
negatif kepada prinsip keadilan dan masyarakat Islam itu sendiri.
Contoh yang dibawa ialah dalam kes mencuri.
Pada pandangan mereka, Tujuan Islam bukan ingin memastikan tangan pencuri itu
putus, tetapi yang hendak dicapai ialah maksud keadilan, pencegahan dan
pemeliharaan harta masyarakat di sebalik hukuman tersebut. Kaedahnya ditetapkan
iaitu potong tangan. Maka, pelaksana hukum tersebut hendaklah memastikan bahawa
apabila hukuman tersebut dilaksanakan, maksudnya dapat dicapai. Jika
dilaksanakan, sedangkan maksud itu tidak dicapai, ataupun berlaku sebaliknya,
maka itu tidak menunai tanggungjawab nas. Sebaliknya, hanya menzahirkan
ketidakadilan, atau kekejaman atas nama Islam.
Jelas bahawa pandangan ini mengaitkan isu
kondusif dengan maqasid As-Syariah (matlamat hukum disyariatkan). Tidak
dapat dinafikan bahawa tujuan perlaksanaan hukuman Hudud adalah untuk menjaga
lima perkara yang dikenali sebagai Ad-Dhoruriyyat Al-Khamsah iaitu
menjaga agama, nyawa, keturunan, harta dan akal. (lihat As-Syatibi,
Al-Muwafaqat, 2: 8)
Pun begitu, perlaksanaan hukuman tersebut
tidak boleh bergantung perlaksanaannya semata-mata kepada berjaya atau tidak
dalam mencapai tujuan pensyariatan (maqasid as-Syariah) untuk menjaga lima
perkara tersebut.
Ini adalah kerana hukuman yang ditetapkan
oleh Allah secara nas seperti hukuman Hudud wajib dilaksanakan dan perlu
diyakini bahawa ia pasti mempunyai maslahat dan dapat dicapai. Tidak timbul ia
kemungkinan tidak dapat dicapai kerana ia datang daripada Allah yang pasti
dapat dicapai maslahatnya.
Bukan urusan kita untuk memikirkan berjaya
atau tidak matlamat tetapi kita hanyalah dituntut melaksanakan hukuman tersebut
dan seterusnya perlu yakin bahawa matlamat tersebut pasti akan tercapai.
Ia adalah umpama kewajipan solat yang
mempunyai matlamat yang dinaskan oleh Allah untuk mencegah daripada melakukan
maksiat dan kemungkaran. Firman Allah s.w.t:
Maksudnya: Dan dirikanlah sembahyang
(dengan tekun); Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji
dan mungkar; (Al-Ankabut: 45)
Sembahyang yang diperintahkan oleh Allah
mesti dilaksanakan walaupun mungkin pada pandangan mata kasar kita matlamat
daripada pensyariatan sembahyang (mencegah perbuatan keji dan mungkar) tidak
tercapai.
Begitu juga kewajipan menunaikan fardhu
puasa di bulan Ramadhan. Firman Allah s.w.t.:
Maksudnya: Wahai orang-orang Yang
beriman! kamu Diwajibkan berpuasa sebagaimana Diwajibkan atas orang-orang Yang
dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. [Al-Baqarah: 183]
Puasa yang telah difardhukan oleh Allah
s.w.t. mesti dilaksanakan. Tercapai atau tidak matlamat menjadi orang yang
bertakwa bukan menjadi neraca dalam menentukan samada ia perlu dilaksanakan
atau tidak.
Mewujudkan suasana keadilan:
Tidak dapat dinafikan bahawa Nabi s.a.w
sebelum menegaskan tentang Hudud telah mewujudkan suasana keadilan yang
menyeluruh dalam masyarakat yang diperintah oleh baginda. Pemerintah dan rakyat
sama setaraf di hadapan undang-undang. Tiada diskriminasi keturunan dan latar
belakang. Suasana kebajikan; bantu membantu, tolong menolong antara masyarakat
yang kukuh. Jaminan hak rakyat yang diberikan. Suasana halal yang mudah; mudah
berkahwin, talak, fasakh, khuluk dan selainnya. Tiada alasan untuk lelaki ataupun
wanita berzina. Sementara suasana haram yang diketatkan; sukar mendapat dan
menebusi perkara haram.
Apabila suasana seperti ini wujud, maka
tiada alasan rakyat memilih yang haram. Jika ada memilih yang haram juga, maka
memang layak dihukum. Ini kerana pertama; dia telah mencemarkan suasana harmoni
yang telah diwujudkan. Kedua; dia mempunyai penyakit jiwa yang berat yang
condong memilih buruk sekalipun sukar dan menolak yang halal sekalipun mudah.
Pun begitu, perlu difahami bahawa suasana
keadilan adalah berbentuk subjektif yang sukar untuk dinilai. Untuk menentukan
sama ada suasana itu wujud atau tidak hanyalah akan menyebabkan orang yang
tidak mahu melaksanakan hukuman Hudud akan beralasan tidak wujud suasana
keadilan walaupun pada hakikatnya tidak demikian.
Sebagai contoh di negeri Kelantan, menurut
Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, kerajaan Pas Kelantan sudah menyiapkan asas
kukuh untuk pelaksanaan hukum Hudud berlandaskan konsep ubudiyah
(kepatuhan), itqan (tekun) dan masuliyah (bertanggungjawab) dalam
pentadbirannya. Penerangan kepada masyarakat juga dibuat berterusan melalui
kuliah agama terutama pada setiap hari Jumaat mendapat sambutan menggalakkan
daripada umum. Pelaksanaan program kebajikan oleh kerajaan negeri setakat ini
sudah mencukupi untuk menghalang niat sesetengah pihak melakukan perkara yang
menjadi kesalahan dalam peruntukan Hudud akibat desakan kewangan seperti projek
Al-It’am (kupon beras percuma), Az-Ziwaj (bantuan perkahwinan), Ladang Rakyat,
bantuan armalah (ibu tunggal) dan sebagainya. Ini semua persiapan untuk
membolehkan rakyat berasa tidak perlu lagi mencuri, menipu dan merompak. Jadi
asas kondusif ini sudah cukup baik di Kelantan.
Ini adalah perspektif daripada T.G. Nik
Abdul Aziz tentang suasana keadilan di Kelantan. Pun begitu, bagi yang tidak
mahu menjadikan hukuman Hudud sebagai undang-undang akan memberi dan mencari
pelbagai alasan untuk menunjukkan ketidakadilan suasana di Kelantan.
Justeru, penulis melihat suasana keadilan
tidak boleh menjadi penanda aras dalam menentukan sama ada hukuman Hudud boleh
dijadikan undang-undang atau tidak. Pun begitu, usaha yang berterusan perlu
dilakukan untuk mewujudkan suasana keadilan ini agar apabila sesuatu kes yang
dibicarakan di bawah undang-undang Hudud dapat berjalan dengan adil dan saksama
dan tidak -adanya syubhat
--------------------
Semoga artikel ini menghilang atau mengurangkan
keraguan peragu-peragu pada kemampuan Kelantan untuk melaksanakan hudud.
Semoga peragu-peragu Hudud akhirnya mengakui hujah;
“terbukti
sekarang suasana atau keadaan adalah kondusif!….”
hisham-ahmad.blogspot.com
[1] Maksudnya peragu-peragu kepada kesediaan atau kemampuan
Kelantan untuk melaksanakan Hudud.
[2] Ini kelebihan
Dr Asri yang meletakkan dirinya lebih dihadapan daripada kumpulan ilmuan muda
yang mendakwa bermanhaj salafi. Sekalipun, Dr Asri dipercayai masih tegas dalam
sunnah pada aspek ibadah khususiah tetapi sangat dinamik dalam soal politik dan
isu semasa. Pemikiran dan tindakan beliau kelihatan menuruti manhaj ulama terulung abad ini, Dr Yusuf
Qaradhawi. Pada masa yang sama seperti
ada pengaruh pemikiran Dr Tariq Ramadan, pada aspek positif.
No comments:
Post a Comment