“Majlis
Syura Ulamak PAS telah pun membuat keputusan bahawa Tan Sri Abdul
Khalid Ibrahim wajar dikekalkan sebagai Menteri Besar Selangor selagi
tidak disabitkan sebarang pelanggaran terhadap amanah.” (sila lihat
transkrip penuh)
Terdapat beberapa Kemusykilan Yang Menimbulkan Sedikit Kejanggalan:
(1) Adakah sebelum keputusan dibuat, Majlis Syura PAS telah meneliti laporan daripada PKR
tentang isu integriti Khalid Ibrahim? Jika mereka tidak berpuashati,
adakah mereka memberi peluang agar PKR membuktikan lagi dakwaan tentang
isu integriti Khalid? Kemudian memanggil Khalid memberikan pembelaannya?
(Proses ini memerlukan penelitian dokumen dan hujah dan perlu dibantu
ahli dalam bidang undang-undang).
(2)
Jika (1) di atas telah dilakukan; syukur, tetapi jika Majlis Syura PAS
tidak lakukan lagi, ia mungkin dikatakan keputusan tidak tepat, dilihat
tidak begitu adil kepada PKR dan kepada diri PAS sendiri, serta timbul
isu daripada sudut keadilan prosedur syarak?
(3)
Kenapa perlu para (1) dilakukan. PKR adalah parti Khalid Ibrahim dan
Khalid Ibrahim tertakluk kepada kepimpinan atasan partinya. Ia
sebahagian musabab kepada dia mendapat jawatan MB. (2) Jika PKR tidak
mahu Khalid atas isu integriti , maka jika munasabah dakwaan isu
integriti, maka PAS wajar menerima hasrat PKR menurunkan seorang ahlinya
daripada jawatan MB. Kalau tidak, apa logiknya Majlis Syura PAS
memutuskan PAS akan terus bersama PR atau PKR kerana PAS telah
mempertikaikan integriti PKR pula.
(4)
Jika PAS menolak dakwaan PKR tentang isu integriti Khalid Ibrahim pada
laporannya bermakna secara logik PAS dianggap tidak percaya kepada PKR
dan kepimpinan atasannya dan ini membabitkan isu integriti (termasuk
jujur dan amanah)? Kemungkinan timbul anggapan di minda masyarakat
daripada keputusan PAS ini bahawa PAS percaya PKR cuba menganiaya
Khalid? Apa guna bekerjasama lagi dengan parti yang tidak dipercayai
lagi daripada aspek ini? Mana kita boleh bersekongkol dengan pihak zalim
yang menganiaya manusia baik dan amanah?
(5)
Saya juga tertanya apakah maksud kawalan syarak yang dimaksudkan? Saya
yakin Majlis Syura PAS sangat arif dalam hal undang-undang syarak …Cuma
saya sedikit risau dari sudut penilaian fakta-fakta kes yang perlu
dibicarakan ….. yang dengannya diaplikasikan undang-undang syarak lalu
dijatuhkan keputusan dan hukuman. Adakah penilaian fakta-fakta kes iaitu
isu didalam kes ini telah dilakukan secara adil dan nampak adil
mengikut syarak?
(6)
Dalam prinsip undang-undang, maka seseorang tidak didapati bersalah
sehingga dibuktikan. Tetapi adakah pad syarak, dalam ukuran politik
perlu begitu juga.. saya takut tahap yang ditetapkan oleh Majlis Syura
iaitu berlaku sabitan mahkamah (kes jenayah) adalah terlalu tinggi dan
ia tidak sesuai dalam urusan politik khususnya bagi penggantian seorang
MB (bukan untuk memenjarakannya).
(7)
Jika standard bukti begitu dikenakan, maka ditakuti sukar untuk kita
menurunkan ahli politik/pemimpin yang dipercayai kuat kotor tetapi sukar
didakwa kerana masalah teknikel dan dilindungi sistem yang korup. Saya
teringat tentang perdana menteri Ireland yang meletak jawatan atau
disingkirkan kerana isu wang yang tidak begitu besar yang tidak dapat
dijelaskan sumber dalam satu prosiding semakan (bukan sabitan mahkamah)
(Ustaz Hasrizal lebih arif dalam kes Ireland ini). Dalam politik, imej
bersih adalah penting. Tidakkah begitu juga ia dalam syarak?
(8)
Kini, ia seperti sama ada isu integriti Khalid Ibrahim atau isu
integriti (kepimpinan) PKR? Jika terima Khalid …tentu tolak PKR, Jika
terima PKR tentulah tolak Khalid. Jika Majlis Syura menerima Khalid …
ini bermakna mereka menolak ‘kebijaksanaan’ dan “kebolehpercayaan’
kepimpinan atasan PKR … lalu bagaimana PAS berkata mereka akan terus
setia dalam Pakatan Rakyat?
(9)
Kita sebenarnya harus fokus kepada merit aduan - 2 atau lebih isu
substantif dalam dakwaan integriti Khalid … iaitu (1) isu penyelesaian
luar mahkamah (BIMB) itu dan (2) isu Kidex atau apa jua isu lain yang
penting. Saya tiada fakta untuk bicarakan isu ini. Tetapi
isu-isu ini tentang persoalan-persoalan yang dibangkitkan berkaitan
dengannya adalah penting dalam membuktikan seorang ahli politik dan
pemimpin itu masih dapat dipercayai oleh parti dan ahli-ahli partinya
bahawa dia bukan dalam ‘gengaman musuh’.
(10)
Tentulah penganalisaan adil perlu diberikan supaya kita tidak mahu
‘seorang yang dikawal musuh’ dibenarkan jadi pentadbir kuasa tertinggi
tetapi kita tidak mahu seorang yang ‘bagus dan bersih’ merajuk,
meninggalkan kita atau ditolak kerana sikap tamak atau dengki pemimpin
atasan yang lain. Ukuran kepada Khalid perlu adil tetapi standard
penilaian pengadilan tidaklah setinggi pendakwaan jenayah.
(11) PAS harus adil, bijak dan tepat
dalam isu ini kerana (1) PKR bersungguh untuk menurunkan Khalid Ibrahim
hingga sanggup menggadaikan nasib partinya yang sedang bermasalah (dan
PAS) bagi satu pembubaran DUN yang meletakkan risiko kalah kepadanya
juga kepada PR dan (2) Khalid Ibrahim bersungguh menunjukkan dirinya
bersih dengan memfailkan kes sendiri di SPRM. (3) setakat mana pula UMNO
telah melakukan ‘sesuatu’ dalam situasi ini.
(12)
Saya melihat dalam segala macam komen-komen daripada rakyat yang saya
tidak tahu adakah daripada ahli atau penyokong PAS atau penyokong BN,
bantahan dan kutukan melimpahi kepimpinan atasan PKR. Golongan
‘profesional PAS’ atau sekutunya yang diketahui turut dibelasah sama.
(Golongan PAS yg dilihat sebagai mati-mati tidak mahu bersama UMNO). Kasihan juga kepada Hanipa Maidin ...kerana apa yang dikatakan tentang
Presiden adalah benar dan tidak salah! Tetapi hanya isu ‘adab’ kepada
pemimpin? Jadi, adili dia dalam isu ‘adab’ sahaja… sama ada dia
benar-benar bersalah pada ‘isu adab’ atau ‘akhlak berjemaah’ …dan
imbangi pula ‘kepentingan kata-katanya dan keadaannya ketika itu’ dan
selidiki pula hak dan had kuasa seorang Presiden dan jawatankuasa PAS Pusat’
dalam isu ini. Adakah berlaku kesalahan pada mana-mana pihak? Sebelum
kita mengunapakai dalil ketaatan .. perlu juga kita imbangi tafsiran dan
definisi pemimpin dan ketua pada masa sekarang .. yang terikat dengan
undang-undang atau peraturan organisasi. Tiada ketua dan pemimpin
sekarang yang benar-benar ketua dalam maksud yang penuh dan luas. Ada PM
dengan bidangkuasanya, ada MB dengan bidangkuasanya, ada Sultan dan
Agong dengan bidangkuasanya… begitulah.
(13)
Manakala golongan ulama dan penyokong-penyokongnya seperti mendapat
sokongan padu dari kebanyakan ahli PAS dan golongan marhain walaupun
kita tidak tahu berapa ramai di antara mereka adalah dari parti yang
dimusuhi. Saya juga suka berada di kem pihak ulama tetapi saya tidak
mahu kita duduk dibelakang mereka kerana hanya yakin pada istikharah
mereka sedang hukum akal dan ilmu kita merasa ‘something is wrong’
dengan keputusan mereka? Iaitu pada penilaian fakta yang mendasari
keputusan mereka. Ia patut seiringan.
(14)
Saya berharap dalam kita tidak mahu menganiaya seorang individu, jangan
pula kerana ketidak bijaksanaan kita berpolitik, matlamat utama yang
besar yang sekian lama kita usahakan menjadi terkubur lebur. Lalu kita
kata kita tidak mahu melanggar syarak ? Adalah kita telah mengambil
sepenuhnya ruang keluasan syarak dalam soal politik ini?
(15)
Saya percaya sebahagian ahli PAS termasuk dari golongan ulama mungkin
merasa sukar untuk terus bersama PR. Justeru, jika PR dan PKR tidak lagi
sesuai untuk PAS, maka bukalah ruang untuk perbincangan semula dengan
UMNO…. Jika itu lebih baik untuk agama Islam.. dan penyebarannya di bumi Malaysia khususnya
dikalangan bukan Islam dan peningkatan penghayatan dikalangan muslim
baka. Tetapi beri dulu kumpulan ‘erdogan’ memberikan hujah-hujah
bantahannya.
(16)
Saya doakan PAS melepasi cabaran ini dengan cara terbaik… dan Islam
terus mekar harum di bumi bertuah ini. (Sila lihat penulisan saya
sebelum ini … Isu Khalid Ibrahim, Panduan untuk Rakyat Selangor, PAS dan
PKR)
Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment