Sesuatu fatwa atas
sesuatu perkara itu boleh berubah apabila berlaku perubahan fakta pada hal
sesuatu keadaan yang mewajarkan fatwa itu disemak semula dan kemudian dikekalkan,
dipinda atau dimansuh dan digantikan baru. (Cth- Kalau dulu fatwa merokok itu
dihukum makruh… kini dimansuh dan digantikan dengan fatwa yang menghukumkan
haram).
Semoga Majlis Syura
PAS menyemak semula ‘fatwa’ ‘mempertahankan Khalid Ibrahim’ berdasarkan perkembangan-perkembangan
terbaru.
Kita sedar betapa
tegasnya Tuan-tuan guru PAS seperti Tuan Presiden, Mursyidul Am dan Timbalan dan
kita juga sedar betapa kerana ia keputusan konsensus kepimpinan ulama tertinggi
PAS, yang dibuat atas dasar mencari keredaan Allah, maka ia suatu keputusan
yang insya Allah berkat dan mendapat rahmah daripada-Nya. Itulah pegangan kita.
Namun ia juga adalah
fakta agama bahawa tiada jaminan keputusan itu betul dan tepat atau ia mungkin
tepat dan betul ketika itu tetapi tidak pada waktu yang lain (selepas itu);
maka memahamkan kita bahawa adalah tidak salah untuk ia dipertimbangkan
semula atas dasar ia suatu isu penting yang memberi kesan besar kepada matlamat
besar yang diusahakan selama ini.
Khalid Ibrahim. Kita sayangkannya kerana kita percaya dia telah banyak berusaha melakukan kebaikan kepada bumi Selangor melalui jawatannya sebagai MB. Kita percaya dia lebih baik dari semua MB sebelum ini. Tetapi kini ada isu yang timbul berkaitan dengannya. Maka Kepimpinan atasan (partinya) mahu menukarnnya.
Itulah dia realiti
dan realiti itu menggigit.
Saya tidak mahu
membincangkan lagi dari sudut 100 alasan kenapa perlu ditukar dan 100 alasan
tidak perlu ditukar. Sudah terlalu banyak dibincang dan diketahui.
Saya juga tidak mahu
menyatakan agar Majlis Syura menilai semua tafsiran syarak dari sudut keluasan
fiqh dalam politik kerana itu amat tidak wajar diajukan kepada ulama-ulama yang
itulah kepakaran mereka dan saya berusaha menolak bisikan ragu-ragu atas
sedikit kemusykilan saya bahawa:-
(1) Adakah
salah pada pemimpin atasan PKR (1) ingin menukar orangnya pada jawatan itu sekalipun
orang itu baik prestasinya apabila mereka meragui integriti orang itu? (2) sekiranya
sekalipun jika tidak terbukti isu dakwaan integriti, tetapi kepimpinan atas
orang itu tidak dapat bekerjasama dengannya bagi kebaikan pasukan, adakah salah
tindakan itu diambil, kerana jawatan itu sangat penting dan relevan dengan
kerjasama bagi kebaikan pasukan itu? Adakah tindakan itu salah pada syarak
kerana disifatkan menzalimi orang itu? atau masih dibenarkan kerana satu
tindakan munasabah dalam keluasan fiqh politik?
(i)
Ini kerana
ketika Khalifah Umar al Khatab menukarkan kepimpinan Khalid al-Walid sebagai
ketua pasukan perang, ia diterima tanpa bantahan sedangkan sebab penukaran,
pemecatan jawatan itu tiada kaitan langsung dengan sebab kelemahan Khalid,
bahkan prestasinya sangat cemerlang. Kita juga sedar akan hadith yang memberi
amaran tentangnya beratnya amanah betapa amanah kepada kepimpinan itu diakhirat
kelak satu penyelesalan.
(ii)
Kita juga tahu
betapa keadaan system politik pada hari ini berbeza sifat dan dirinya dan
demokrasi kita walaupun ada relevannya pada keadilan syarak tetapi system yang
menaunginya berbeza dan masih banyak sekularnya. Tafsiran pemimpin dan ketua
pada hari tertakluk kepada bidangkuasa yang diperuntukkan undang-undang
padanya. Tiada ketua yang benar-benar ketua melainkan berdasarkan hak dan kuasa
yang ditetapkan undang-undang. Sebagai contoh seorang ahli PKR tertakluk kepada
kepimpinan atasan PKR dan peraturan PKR.
(iii)
Sehingga saya
tertanya-tanya sama ada mempertahankan Khalid adalah lebih mendatangkan
mafsadah atau maslahah kepada matlamat perjuangan besar bersama Pakatan yang
tentulah suatu matlamat yang telah ditentukan sah pada syarak? Dan adakah
bersetuju kepada pertukaran (sebagai janji yang telah dibuat dalam Pakatan)
suatu yang salah pada syarak? dan mendatang lebih mafsadah daripada maslahah
kepada negeri Selangor? Juga risiko perpecahan dalam PAS?
Saya mengharap Majlis Syura PAS membincang
semula atas dasar berlaku perkembangan terbaru dan perkembangan (buruk) yang
kemungkinan berlaku lagi (atas analisa munsabah) dalam isu ini dengan mengambil
perkiraan bahawa:-
(1) Ada
kemungkinan beberapa fakta dan faktor telah terlepas pandangan membolehkan ia ditimbang
semula secara lebih baik.
(2) melihat
semula kehendak dan hujah sebahagian ahli PAS yang masih mahu kuat
bersama Pakatan.
(3) Pertimbangan
akhir sama ada bersedia kepada perpecahan Pakatan, bergerak sendiri atau kesediaan
bersama dengan UMNO. Ini kerana sebarang tindakan PAS berikutnya akan dengan
mudah dilihat samada kepimpinan Ulama jujur mahu bersama Pakatan atau
sebenarnya kelihatan dilihat sedangkan memikirkan jalan keluar (dari Pakatan)
tanpa mengecewakan sebahagian ahli bijak pandainya yang tetap mahu bersama
Pakatan- TIDAK BOLEH kata nak bersama pakatan (dengan lisan) tetapi sedar
bahawa (dengan perbuatan) kita memang tidak mahukan Pakatan itu lagi. (‘Blow
hot and cold’).
Saya sebenarnya
hairan melihat PAS yang selama ini begitu kuat bersama Pakatan Rakyat dan
sangat tidak mahu kepada UMNO (hingga berlaku penyingkiran beberapa orang
kuatnya) kerana ketegasan pada matlamat perjuangan (bersama PKR dan DAP) dan
dakwah kepada bukan Islam… tiba-tiba sekelip mata kelihatan ketara bertindak seperti
‘seorang yang sedang memegang kertas “matlamat
perjuangan” itu di atas unggun api yang marak menyala.’… kerana mempertahankan
satu situasi (difahami) yang isu ketidakadilan dan kesan buruk padanya masih
boleh dibahaskan. Tapi tak apalah ini mungkin kehairanan saya sendiri?
Justeru , saya
berharap kepimpinan Majlis Syura Ulama dapat duduk bersama melakukan perbincangan
akhir dengan kepimpinan PAS Pusat …. bagi
semakan semula untuk membincangkan isu perkara ini dan mendatakang keputusan2
terbaik.
Kita berharap kepada keputusan sebulat suara.
Namun jika tidak dapat keputusan consensus, kita terimalah keputusan majoriti
…. kecualilah ada
kuasa veto dalam buku perundangan PAS.
Maka dengan itu,
semua ahli dan penyokong PAS akan tiada mempunyai pilihan melainkan ‘samikna wa
atakna’… terhadap apa jua keputusan yang dibuat.
Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment