Antara
beberapa jam sebelum waktu zohor sehingga ke waktu asar adalah waktu mencabar
untuk bertawaf dikeliling Kaabah. Cuaca yang panas kekadang menyukarkan
pandangan mata apalagi kilauan cahaya yang dibalikkan dari kecerahan lantai di kawasan tawaf.
Sangat
menakjubkan! Lantai simen tawaf ini tidak panas bahkan sejuk untuk dipijak. Abu
Dubeis teringat kata seorang jemaah senior dari Mersing, Johor. Dia pernah
bekerja dalam/ikut kapal. Semasa dia bekerja dalam kapal dan berlabuh di
pelabuhan berdekatan mana ye, saya tak ingat, Riyad… entahlah. Lalu kesempatan
diambil pergi ke Mekah dan Madinah untuk menunaikan haji. Semasa muda lagi.
Tawaf ketika itu begitu lengang tak ramai orang. Ciumlah Hajar Aswad, setiap pusingan, tiada
gangguan, tiada perebutan.
Kalau
waktu cuaca panas, tengahari, batu-batu atau pasir menjadi panas. Bertawaflah
jemaah sambil berlari, mengencot-ngencot. Terloncat-loncat. Tak tahulah,
betulkah ceritanya. Takkanlah dia berbohong pula. Agaknya semasa itu, tahun 50 an, 60 an.
Mereka
yang tidak biasa atau tidak tahan panas. Mereka tentu memilih untuk tidak
bertawaf semasa cuaca panas. Suasana di kawasan tawaf juga tidak begitu sesak
dan padat. Peluang untuk mencium Hajar Aswad mungkin lebih baik.
Abu
Dubeis tidak tergamak membezakan waktu. Bila sahaja berpeluang sampai ke
kawasan tawaf dia akan bertawaf sunat sementara waktu solat ditunggu. Jika
bukan dalam ihram umrah, serban yang ada dililit pada keseluruhan kepala dengan
mendedahkan sedikit pada bahagian mata. Setiap kali dia terasa lemah ingin
menarik diri, dia teringatkan waktu main golf ketika begitu terik pancaran
mentari. Kesabaran dan kesanggupan begitu tinggi kerana keseronokan yang tidak
terperi.
“Ah!
masa main golf sampai hitam tengkuk, hitam muka dek pancaran matahari, kau
langsung tak peduli. 4 jam ‘non-stop’, kau pukul bola golf dengan pelbagai
jenis batang besi. Ini ibadah kepada Allah, Maha Suci, Maha Tinggi”,
Itulah bisikan azimat, bisikan motivasi.
Golf, Judi dan Pak-Pak Haji
“Golf adalah sukan terbaik yang dicipta manusia. Golf ialah game
yang ‘fair’, ‘fun’ dan ‘trill’. Golf menekankan kemahiran (skill), konsistensi,
kesabaran dan strategi.”
Pernyataan
indah di atas begitu masyhur dari kalangan … sudah tentulah pemain-pemain golf
itu sendiri.
Sukan Golf kini disertai ramai orang Islam dalam pelbagai golongan
masyarakat. Tiada lagi eksklusif kepada golongan berada atau berjawatan tinggi
dan kaya. Pemain-pemain golf kini terdiri daripada ahli perniagaan, kontraktor,
kakitangan bank, pekerja professional, kakitangan biasa kerajaan, kakitangan
biasa swasta, guru-guru dan sebagainya. Di antara mereka ada golongan yang tak
disangka atau disangka, yang diharapkan atau tidak diharapkan (untuk turut
bermain golf).
Segolongan
pengurus cawangan bank, koperasi, institusi kewangan termasuk dari perbankan
Islam memang diketahui sebagai pemain-pemain golf handalan dengan ‘handicapped’
yang rendah. Kekadang kita tertanya, berapa lama agaknya bakat perlu diasah
dipadang golf untuk handal begitu di samping berusaha mengembangkan kegiatan
dan pemasaran produk-produk perbankan Islam. Ramai dari kalangan pemain-pemain
golf ini adalah berstatus haji atau telah menunaikan haji. Ramai juga yang
bakal menunaikan haji.
Hanya
pemain-pemain golf ini sahaja yang mengetahui betapa seronok dan ‘syok’nya game
ini. Walaupun orang di luar tidak mengerti, menggeleng kepala menepuk dahi, melihat
sekumpulan bangsa 1Malaysia mengusung beg mengandungi besi, memukul bola kecil berkali-kali,
mengekor kemana bola tu pergi, sehingga masuk ke dalam lubang yang kecil. Begitulah,
ia diulang-ulang berkali-kali.
Panas
terik tidak terasa, hal kerja dan rumahtangga memang ‘off’ sementara.
Konsentrasi atau ‘khusyuk’nya begitu tinggi pada setiap pukulan dan aksi
seperti ada sesuatu nilaian pada setiap pukulan.
Ketahuilah! disebalik semua keseronokan sementara itu, golf
mendorong kepada kecenderungan yang boleh merugikan umat Islam:-
(1)
Masa yang
diambil untuk menyempurnakan satu ‘game’ boleh membawa kepada 4-5 jam
(tidak termasuk waktu lepak dan makan).
(2)
Melibatkan wang
yang banyak atau agak banyak sama ada dari segi keahlian, atau bayaran
satu-satu kali permainan. Begitu juga kos alatan dan kelengkapan. Lebih
berjenama, lebih mahal harganya walaupun, bagi sebahagian pemain, tahap ‘skill’nya
masih ditakuk yang sama.
(3)
Berlaku
pengabaian solat secara total (terkorban satu atau dua waktu) atau pengabaian
solat pada awal waktu membawa ke akhir waktu atau pengabaian solat jemaah,
khususnya di rumah Allah. Solat-solat yang dilakukan disurau-surau daif dikelab-kelab golf yang canggih, selalunya
kelihatan seperti tergesa-gesa, ditakuti kualitinya tiada.
(4)
Godaan syaitan
dan kekawan untuk turut menyertai permainan sampingan berkaitan wang. Tanpanya,
permainan golf dianggap tidak ‘trill’. Tidak serius. Membosankan. Tiada
cabaran dan persaingan. Masalahnya permainan atau ‘game’ sampingan ini adalah kerana
ia berunsur judi, bahkan boleh merupakan suatu judi. Sedangkan judi itu padanya,
suatu dosa yang besar.
(5)
Haji-haji
golfer, ramai yang terlibat dengan alasan suka-suka dan mereka menganggap ia
bukan judi. Tidak ketahui samada ia alasan yang dibuat-buat atau mereka
benar-benar percaya kepada alasan yang dibuat-buat. Tidak mengapa dulu apa yang
mereka fikirkan. Itu anggapan mereka. Mari kita lihat pula apa anggapan agama.
Anggapan hukum di sisi agama.
Isu
Judi Dalam Golf
Isu judi timbul bila sebahagian ramai pemain golf bermain golf
dengan formula-formula yang disebut antaranya;-
(i) Baccarat (Bakarat) (ii) Las Vegas (iii) Pool, insurance dan
sebagainya.
Isu ini mesti diselesaikan ‘once for all’, dengan status
hukumnya ditentukan oleh pihak yang arif dan layak dalam hal hukum syarak. Semoga dengan itu tertutup pintu ‘ijtihad’ (membuat
keputusan setelah melalui proses analisis dan kajian) individu dan orang
persendirian. Tidaklah lagi pak-pak haji ‘golfer’ ini memutuskan
kehalalan dan keharaman golf berformula tadi dengan ijtihad sendiri (yang tidak
sah).
Untuk itu, atas keseriusan isu ini termasuk kerana penglibatan
ramainya umat Islam dan sukan Golf, pihak Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor
(Jabatan Mufti Negeri Johor) telah mengeluarkan keputusan Fatwa yang saya
ringkaskan seperti berikut:-
Kaedah
Pool.
Berhubung
dengan permainan POOL yang ada melibatkan persetujuan sesama pemain untuk
menyumbang wang pada kadar tertentu bagi tujuan membayar harga makanan dan
minuman di (club house) atas dasar redha meredhai, tiada tekanan dan
tiada perasaan tidak berpuas hati diatas jumlah yang ditentukan sesama mereka,
maka ia adalah harus. Dgn Syarat sekiranya
duit yang disumbangkan oleh setiap pemain tersebut diberikan kepada pemain yang
mendapat markah (score) tertinggi, maka ia adalah di larang kerana
terdapat unsur perjudian walaupun jumlah sedikit.
Kaedah Bakarat, Las Vegas atau lain-lainnya.
Manakala
permainan Golf secara kaedah Bakarat, Las Vegas atau seumpamanya yang
melibatkan pertaruhan wang yang dinilaikan ke atas bola sama ada jumlah wang
itu kecil atau besar, untuk suka-suka, untuk belajar cara mengira atau memahami
permulaan permainan itu, masing-masing redha-meredhai, sekadar sampingan untuk
menjadikan lebih menarik dan mencabar atau atas apa alasan jua, maka ia adalah haram kerana terdapat unsur
pertaruhan dan perjudian, perbuatan ini adalah merupakan salah satu
daripada dosa besar, segala hasil daripada perjudian tersebut adalah haram.
Sesiapa
yang terlibat hendaklah berhenti
meninggalkan permainan golf menggunakan kaedah ini serta perlulah bertaubat dengan taubat nasuha dengan segera.
Oleh
itu bagi mengekalkan keharusan permainan Golf ini, maka semua yang terlibat
wajib mematuhi syarat-syarat berikut:
(1) Tidak ada
unsur perjudian. Jika ada perkara yang dikategorikan sebagai judi maka ia akan menjadi
haram bahkan ia merupakan salah satu daripada dosa besar. Perkara yang
dimaksudkan sebagai judi adalah seperti berikut:
a) Sama ada ia suatu permainan yang menggunakan wang taruhan
daripada peserta, atau
b) Setiap permainan yang disyaratkan padanya seseorang yang menang
akan memperolehi sesuatu daripada yang kalah, atau sesuatu bentuk permainan
yang mengandungi sebarang unsur pertaruhan daripada pemain dan orang yang
menang dalam permainan itu berhak mendapat taruhan tersebut, atau apabila
adanya pertaruhan yang dikeluarkan oleh semua peserta. Pertaruhan daripada
peserta inilah yang akan dijadikan ganjaran bagi sesiapa yang menangi sesuatu
pertandingan, atau setiap yang menyertai pertandingan tidak akan terlepas
daripada dua kebarangkalian (risiko) iaitu sama ada mendapat keuntungan ataupun
kerugian. Seseorang itu akan mendapat keuntungan apabila ia memenangi sesuatu
pertandingan kerana ia akan mengaut semua pertaruhan peserta-peserta lain.
Manakala jika kalah, ia akan menanggung kerugian kerana kehilangan wang
pertaruhan yang dikeluarkan.
Perhatian
:
Zaman sekarang pertaruhan di kutip melalui cara yang kadang-kadang
tidak disedari oleh para peserta pertandingan. Antaranya ialah dengan
menggunakan istilah-istilah lain seperti “wang pertaruhan”, “yuran
pertandingan” dan sebagainya kecuali wang penyertaan itu digunakan untuk
pengurusan bukan hadiah. Atau kadangkala ianya dikutip secara tidak langsung,
seperti melalui bayaran panggilan telefon yang dikenakan bagi peserta yang
berminat untuk menyertai suatu pertandingan. Di dalam semua keadaan di atas,
jika pada hakikatnya hadiah yang disediakan adalah dari sumber yang dikeluarkan
oleh peserta, maka ianya adalah dikira sebagai suatu perjudian.
(2) Permainan Golf itu tidak menghalang
daripada mengingati Allah dan menunaikan solat.
(3)
Tiada unsur yang dilarang dan di benci oleh Syarak, seperti di sebabkan
permainan Golf akan menyebabkan seseorang itu berpaling daripada
tanggungjawabnya.
(4) Tidak
membuang masa dengan permainan Golf sehingga menyebabkan tertinggal dan
terabainya segala hak dan kewajipan yang wajib ditunaikan.
(5) Tidak
membiasakan diri dengannya sehingga lah sampai ketahap ketagih.
(6) Tidak ada
unsur pembaziran.
Permainan Golf Melibatkan Hadiah.
Semua
jenis permainan dan pertandingan, walaupun melibatkan hadiah, adalah harus dan
dibenarkan apabila ianya memenuhi syarat-syarat berikut:
(1)
Permainan dan pertandingan tidak menyalahi mana-mana prinsip syarak.
(2) Permainan
dan pertandingan itu boleh membawa kepada manafaat dan faedah tertentu yang
digalakkan oleh syarak, misalnya untuk merapatkan hubungan persaudaraan di
dalam masyarakat, keluarga dan sebagainya.
(3) Permainan
dan pertandingan itu tidak membawa kepada kelekaan. Maksudnya ianya tidak
menjadi penyebab kepada cuainya seseorang di dalam menjalankan tanggungjawab
asasi sebagai hamba Allah, pekerja, ketua keluarga dan lain-lain.
(4) Permainan
dan pertandingan itu tidak bertentangan dengan kepentingan dan keperluan
seseorang, misalnya orang miskin yang sibuk bermain Golf.
(5)
Hadiah kepada peserta yang menang disediakan oleh pihak ketiga (penaja).
Nas Al Quran dan Hadith
Islam
telah mengharamkan semua unsur perjudian sama ada melalui permainan, hiburan
dan sebagainya. Di dalam Al-Qur‘an al-maisir (judi) disebutkan sebanyak tiga
kali, sebagaimana Allah Subhanahu wa Ta‘ala berfirman, ertinya: “Mereka
bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi”.
Katakanlah:
“Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia,
tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya”. Dan mereka bertanya
pula kepadamu: “Apakah yang mereka akan belanjakan (dermakan)?”
Katakanlah: “(Dermakanlah apa-apa) yang berlebih daripada keperluan (kamu)”.
Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (keterangan-keterangan
hukumNya) supaya kamu berfikir”. (Surah Al-Baqarah ayat 219). FirmanNya lagi, maksudnya; “Wahai
orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak dan judi, dan pemujaan
berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya)
kotor (keji) daripada perbuatan syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya
supaya kamu berjaya” (Surah Al-Ma’idah ayat 90)
‘Organization
of the Islamic Conference’, ‘Islamic Fiqh Academy’ atau
Kesatuan Fiqh Sedunia dalam sidangnya ke 14 pada 8 - 13 ZulQaedah 1423 H (11-16
Jan 2003) telah memutuskan (keputusan nombor 127 (14/1) : Bahawa semua
permainan dan pertandingan yang hadiahnya diambil dari hasil kumpulan wang
penyertaan peserta. hukumnya adalah haram hadiah tersebut. kerana ia
mengandungi unsur judi.
Oleh
itu sesiapa yang terlibat dengan amalan berjudi, maka dia adalah melakukan Dosa
Besar. Risiko balasan dan kesudahan ialah Neraka Allah. Adalah perlu difahami
Dosa atas penglibatan kepada satu perlakuan atau amalan Judi adalah menimpa
kepada sesiapa sahaja yang terlibat dalam perlakukan itu iaitu samada secara
aktif atau pasif, langsung atau tidak langsung mengikut kadar sokongan dan
sumbangannya dalam perlakuan Dosa itu seperti memberi kerjasama, bantuan,
galakan, turut gembira dan bersama meraikan dan memakan hasilnya.
Dalil. Ayat al-Quran. "Dan janganlah kamu bantu membantu dalam urusan dosa dan permusuhan" (Al-Maidah: 2). Hadith Nabi: "Rasulullah s.a.w.melaknat tentang arak, atas sepuluh golongan: (1) yang memerahnya, (2) yang minta diperahkan untuknya, (3) yang meminumnya, (4) yang membawanya, (5) yang minta dihantarinya, (6) yang menuangkannya, (7) yang menjualnya, (8) yang makan harganya, (9) yang membelinya, (10) yang minta dibelikannya." [1] Walaupun hadith di atas menyebut bab arak, tetapi ia merangkumi item haram yang lain berdasarkan kepada kaedah Qiyas dalam Islam. Begitu jugalah dalam hal judi.
Kesimpulan
dan Nasihat.
Yang
sudah, sudahlah. Kembalikan diri kita kepada ketaatan kepada Allah secara
komprehensif. Janganlah kita berhujah lagi. Ini adalah pendapat hukum terkuat
dan sangat menghampiri kepada keredaan Allah.
Ambillah perhatian wahai sekelian bakal jemaah haji yang bermain golf! Ingat-mengingatkanlah saudara-saudara kita yang lain.
Berminat. Anda juga boleh membeli sebuah
buku haji 2013 bertajuk Baitullah Aku Datang, (Terbiran Karangkraf- Karya
Bestari) – karya seorang peguam sivil dan syariah, yang berijazah undang-undang
sivil, diploma syariah dan ijazah SMPI, Quran dan Sunnah. Beliau mengupas secara kritis dan argumentatif
beberapa isu yang beliau hadapi dan perhatikan semasa ibadah haji. Antara isu
menarik, sensisitif dan kontroversi ialah isu kebal tanpa syahwat, solat
diudara, wanita solat didepan lelaki dibelakang, kerana cinta (kisah ttg
hajaral aswad), mahu susah atau muassasah dan lain-lain.
(Berminat sms: 019-7272817,
hishambp@yahoo.com.my)
No comments:
Post a Comment