2013. Setelah
bertahun-tahun usaha keras sama ada kerana ikhlas atau kerana kehendak pasaran,
kini produk kewangan Islam telah berlambak di pasaran. Pilihlah antara yang
berkualiti dan menguntungkan pelanggan dari yang kelihatan halal tapi mahal.
Namun ingatlah, wahai yang
bersifat pesimis, bahawa pilihan produk syariah/islam (sekalipun dipertikai
kualiti islamiknya) telah difatwakan sah dan halal oleh panel pakar syariah
sedangkan yang satu lagi iaitu yang konventional (bukan islamik/syariah) adalah pasti atau hampir pasti kepada
kedudukan paling ngeri, ”PRODUK DOSA RIBA”.
Untuk org awam pilihan
ditangan sendiri, antara Islamik yang ada isu pada kualiti islamiknya versus dengan produk Dosa Besar Riba Yang
Pasti. Mudah sahaja rasionalnya.
Justeru, bolehkah kalau
saya katakan tiada alasan lagi untuk ’melacuri’ produk Riba.
Bagi sesiapa yang masih
terpalit, terjebak dan terbelenggu dengan pinjaman Riba pada rumah, kereta,
tanah, pelajaran atau pada produk lain seperti insuran dan lagi, lagi dan
lagi, yang sebahagiannya masih ’membelit
tengkuk’ dan akan terus membelit untuk bertahun-tahun lamanya lagi, maka:-dapatkan
ilmu, berfikir, merangka, dan berusaha keras untuk menyelesaikan isu ini.
Upps. Saya sudah terlari
topik. Apa yang hendak dikatakan di sini
bahawa walaupun perkembangan kewangan Islam begitu baik tetapi kesan virus Riba
telah menjangkiti tempat-tempat yang tidak disangka dan tidak dijangka. Antaranya mahkamah
syariah. Percaya atau tidak, terserah. Ini pengetahuan peribadi seorang peguam.
Adapun virus Riba di mahkamah syariah wujud dalam bentuk yang tidak besar dan
mudah di atasi (jika dikehendaki). Pihak mahkamah mungkin ter ’over looked’. Namun wajarlah
virus itu terus dihapuskan.Riba dalam mahkamah syariah boleh wujud
secara tak langsung atau tak diperasankan hakim bicara semasa membuat keputusan
mengenai sesuatu perintah pembayaran wang oleh satu pihak kepada satu pihak
atau melibatkan kepentingan satu pihak yang lain.
Antaranya melibatkan
nafkah anak, nafkah tunggakan, bayaran muta’ah, potongan atau tahan pendapatan,
bayaran nilai harta sepencarian dan sebagainya. Pihak yang perlu dibayar
(katakan Plaintif) diarahkan memberikan butiran akaun bank. Tanpa pengetahuan
atau kesedaran, Plaintif dan atas kelemahan, atau ketidakhirauan peguam
syarienya, butiran akaun bank konvensional bank tertentu telah diberikan bagi
tujuan pembayaran dibuat secara bulanan dan sebagainya.
Akaun bank konvensional
ini adalah Riba atau berunsur Riba. Apabila hakim membenarkan butiran akaun ini
direkodkan dalam perintahnya atau melalui perintahnya, pembayaran oleh pihak
satu lagi hendaklah dimasukkan ke dalam akaun itu, maka tidak dapat dikatakan
tidak, hakim berkenaan telah turut serta dan mengedoskan satu kerjasama
perlakuan yang berunsurkan Riba.
Perlu diingatkan bagi
setiap pembayaran yang kemudiannya masuk ke dalam akaun Riba itu, faedah akan terbentuk dari masa ke semasa sesuai
dengan pertambahan dan pengurangan wang dalam akaun itu. Saham dosa terus
mengalir. Bagaimana kalau pembayaran itu melibatkan wang yang besar ke dalam
akaun simpanan (berunsur Riba) dalam perbankan konvensional.
Kita tentu maklum ayat
al-Quran yang antaranya bermaksud ’jangan tolong menolong dalam perkara maksiat
dan dosa’ – apalagi dosa Riba. Sudah
tentu, ia tidak wajar untuk dibenarkan menjejaskan kesucian mahkamah syariah.Jika
tiada wang atau terlalu sedikit wang yang masuk pada akaun itu dan terlalu
rendah faedah yang terbentuk, selekeh-lekeh pandangan pun harus mengatakan
bahawa kerjasama itu telah memberi satu sokongan moral kepada institusi Riba
untuk terus berkuasa di persada kewangan di Malaysia. Semoga dijauhi Allah
Subhanahu wa Taa’la hendaknya.
Dakwah di Mahkamah (Jangan di tinggalkan)
Kes-kes syariah khususnya
dalam isu tuntutan harta sepencarian dan nafkah sudah tentu melibatkan tuntutan
wang dan harta.Tuntutan wang dan harta itu sebahagiannya melibatkan akaun-akaun
bank dan perjanjian pinjaman yang berunsur Riba. Wang-wang dan harta yang terlibat boleh membawa kepada ribuan dan ratusan ribu ringgit atau
lebih.
Hakim yang bijaksana akan
membuat keputusan mengenai wang dan harta pihak-pihak yang bertikai termasuklah
memutuskan siapa yang berhak, lebih berhak atau tidak berhak kepada wang dan
harta itu dan dalam memutuskan pembahagian dan kadar pembahagian harta dan wang
itu kepada pihak-pihak yang berhak. Oleh yang demikian itu, wajarlah hakim yang
bijaksana menasihati pihak-pihak yang bertikai tersebut mengenai kedudukan
harta dan wang mereka yang terlibat dengan Riba dan berusaha untuk melepaskan
diri dalam Riba tersebut.
Antara langkah proaktif
yang boleh dilaksanakan oleh hakim yang bijaksana ialah (1) dengan
memerintahkan semua pembayaran wang dilakukan ke dalam akaun-akaun Islamik (2)
menasihati mengenai kedudukan diri dan harta-harta yang terikat dengan pinjaman
Riba (sama ada kerja, harta kediaman,
perniagaan, kenderaan, saham dan lain-lain asset) dan memberi panduan dan
kaedah untuk membebaskan diri dari Riba.
Kisah Benar Kes
Mahkamah (Jadi Tauladan) (Sila baca di blog, bagi yang berminat)
Dalam sekian banyak kisah
benar di mahkamah, ditakdirkan pada 16/4/2009 disatu mahkamah syariah, suatu
perbicaraan dijalankan. Suami
memohon perintah taat terhadap Isterinya. Dalam keterangan si suami, beliau
menjelaskan bagaimana isterinya berterusan ingkar mentaatinya walaupun pujukan
demi pujukan telah suami lakukan. Isteri tetap enggan. Untuk membuktikan
kesungguhannya ingin memulihkan masalah rumahtangga dan meyakinkan isteri,
suami merujuk kepada suatu dokumen perjanjian jualbeli sebuah rumah (telah
siap) berharga RM120,000-00. Isteri dituntut agar kembali mentaati suami dan
berpindah ke rumah yang dibeli oleh suami untuk mereka tinggal bersama. Suami mengatakan bahawa selain jumlah 10%
yang di bayar kepada penjual, baki 90% harga jualbeli adalah dibiayai melalui
pinjaman bank. Suami dengan bantuan peguamnya telah mempersembahkan permulaan
kes mereka dengan baik. Cuba tuan-tuan teka di mana masalahnya? Peguam isteri
meneliti dokumen pinjaman bank yang dikemukakan. Allah! Ia dokumen asas bagi
pinjaman Riba. Ia adalah surat tawaran bank (konvensional). Oleh kerana dalam
keterangan suami mengatakan bahawa suami telah tinggal di situ dan dia telah
mengajak isterinya berpindah dari rumah ibubapa isterinya ke rumah itu maka ia
adalah suatu presumpsi (anggapan) fakta
: (a) Suami telah memasuki satu transaksi atau
urusniaga Riba dan/atau telah melaksanakan serta menandatangani suatu
dokumentasi perjanjian Riba. (b)
Suami telah mendapat manfaat wang urusniaga
Riba itu, di mana wang pinjaman itu telah dibayar kepada penjual. (c) Suami kini perlu membayar balik wang pinjaman
itu mengikut cara yang ditetapkan bank berdasarkan pengenaan faedah yang
ditetapkan bagi tempoh masa tertentu yang lama. Keseluruhan yang disyaratkan
oleh bank untuk di bayar balik oleh peminjam adalah pasti lebih daripada jumlah
yang dipinjam. Ia adalah Riba yang nyata lagi pasti.
Peguam isteri kemudiannya meninjau kepada nama
peguam yang melaksanakan transaksi jualbeli dan pinjaman. Sah, 100% firma
bumiputra melayu-Islam. Apakah hakim dalam kes syariah ini terperasan? Adakah
peguam syarie yang mewakili suami terperasan?
Bagaimana dengan si suami itu. Tahukah dia, dia telah membeli rumah
dengan cara Riba? Bagaimana dengan peguam Islam yang menguruskan kes legal
pinjaman Riba itu... tahu atau tak kisah? Jika tidak silap peguam Islam yang
ada di situ adalah lulusan Universiti Islam Antarabangsa. Manakala bank
tersebut, diketahui kebanyakan kakitangan dan pegawainya adalah melayu-Islam
termasuklah pengurus cawangannya. Begitulah betapa terlibatnya banyak pihak
(orang-orang Islam) atas satu sahaja transaksi Riba.
Berbalik kita kepada prosiding kes syariah
tersebut. Timbul satu isu:- wajarkah Isteri diperintah taat untuk kembali ke
rumah yang diibaratkan kubu perang terhadap Allah dan Rasul-Nya?
Seperkara lagi, ironinya
kita mungkin sebelum ini menganggap bahawa
mahkamah-mahkamah sivil sahaja terlibat membicarakan kes-kes berkaitan pinjaman
Riba. Realitinya tidak begitu
Saya peringatkan sekali lagi ayat ini,
terjemahan. “ Wahai orang-orang yang beriman! bertaqwalah kamu kepada Allah
dan tinggalkanlah (jangan menuntut lagi) saki baki Riba, jika benar kamu orang-
orang yang beriman. (al-Baqarah: 278) oleh itu, kalau kamu tidak juga melakukan
(perintah mengenai larangan riba itu), maka ketahuilah kamu: akan adanya
peperangan dari Allah dan Rasul-Nya, (akibatnya kamu tidak menemui selamat).
dan jika kamu bertaubat, maka hak kamu (yang sebenarnya) ialah pokok asal harta
kamu. (dengan Yang demikian) kamu tidak berlaku zalim kepada sesiapa, dan kamu
juga tidak dizalimi oleh sesiapa.(al-Baqarah : 279)
Berminat. Bagi sesiapa yang merasa perlu
untuk mendapatkan maklumat lebih khusus, anda boleh membaca buku tulisan
seorang peguam sivil dan syarie bertajuk ‘Syurga Lebih Hampir Tanpa Riba’
terbitan Galeri Ilmu Buku ini berbeza daripada buku riba yang lain kerana
terdapat bicara khusus melibatkan aspek realiti seperi isu riba di mahkamah, kes
mahkamah berkaitan riba, Fatwa Pakar Luar negara, Fatwa (Mufti) Johor, Bicara
khusus kerjaya-kerjaya seperti peguam,
perbankan dan sebagainya, Isu Darurat
dan ketidakberdosaan riba? dan banyak lagi. Bagi buku motivasi meninggal riba,
anda boleh baca buku “Dosa Perang Dengan Allah” terbitan Kemilau Publika oleh
penulis yang sama. (Berminat sms: 019-7272817, hishambp@yahoo.com.my)
No comments:
Post a Comment