Cinta
Allah adalah cinta yang melebihi segala cinta yang lain. Cinta yang melebihi
segala kecintaan kepada makhluk. Cinta kepada Allah melebihi cinta kepada
manusia yang paling dicintai, sama ada ibubapa sendiri ataupun kekasih hati,
biarpun bersamanya, telah dilafaz ikrar dan janji untuk sehidup semati.
Persoalannya,
bagaimana yang dikatakan cinta kepada Allah? Mudah dikata tetapi bagaimana
untuk benar-benar dirasa. Cinta kepada Allah mesti mengandungi elemen paling
utama (the most essential element) iaitu ketaatan dan kepatuhan kepada Allah
secara tidak berbelah bagi. Tanpanya, kecintaan itu adalah satu tipudaya.
Lalu
bagaimana kalau ketaatan dan kepatuhan itu dilakukan bukan kerana cinta, kerana
terpaksa atau kerana ada ganjaran yang diingininya. Ketaatan yang terpaksa
kerana takutkan neraka-Nya atau kerana menghajatkan Syurga sebagai ganjarannya.
Adakah ini dapat dianggap sebagai ‘cinta’ atau cinta yang bermotif dan tidak
suci.
Tidakkah
ketaatan kepada Allah itu patut dilaksanakan hanya kerana kasih, suka dan cinta
semata-mata? Tidak bermotif dan tidak disandarkan kepada perkara lain.
Sebagaimana diucapkan oleh seorang ahli ibadah yang hebat, Rabiatul Adawiyah; ““Ya,
Allah kalaulah cinta ku ini kerana inginkan syurga-Mu, maka kau jauhkan aku
darinya. Kiranya cintaku ini kerana takutkan neraka-Mu kau campakkanlah aku ke
dalamnya.”
Benarkah
ada manusia biasa yang mempunyai tahap cinta begitu luarbiasa dan sanggup
berkata begini atau ia sekadar di ada-adakan melalui catatan seseorang lain
yang dikaitkan dengannya, yang juga dilakukan atas nama cinta?
Sewajarnya
kita mencintai Allah kerana kita mencintai Allah. Itu sahaja. Kita mencintai
Allah kerana Allah yang mencipta kita. Benar! tapi ia alasan paling minima.
Bukan sekadar ini sebab kita perlu mencintai-Nya. Bermakna, sekalipun kita
tidak diciptakan-Nya, Allah sentiasa kekal, layak dan mesti dicintai. Kita
mencintai Allah kerana Allah memang layak untuk dicintai. Kita mencintai Allah
kerana kita memerlukan rasa cinta itu. Kita mencintai Allah kerana kita
memerlukan dan berhajat kepada Allah bukan kerana Allah memerlukan cinta kita.
Allah tidak berhajat kepada kita, kita yang berhajat kepada-Nya.
Ketahuilah!,
kita mencintai Allah kerana kita memerlukan untuk mencintai-Nya.
Membingungkan?
Begini. Kita mencintai Allah kerana Allah menjadikan kita. Allah telah berfirman di dalam al-Quran yang
mulia pada surah al-Zariyat, 51: 56:- Bermaksud “dan (ingatlah) Aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah
kepada-Ku”.
Perkara
asas ialah bahawa kita diciptakan Allah adalah untuk menyembah dan beribadah
kepada-Nya. Tentulah penyembahan dan
ibadah itu dilakukan bukan kerana benci tetapi kerana cinta. Tanpa cinta,
tentulah ia didasarkan kepada kepura-puraan, nifaq atau munafiq menjadikan
ibadah itu tertolak dan tiada nilai di sisi-Nya.
Perkara kedua
ialah kita juga perlu mencintai Allah kerana Allah memberikan pelbagai nikmat
kepada kita dalam pelbagai bentuk yang kita tidak akan mampu menghitung apa
lagi untuk membalasnya. Allah telah berfirman di dalam al-Quran yang mulia pada
surah Ibrahim, 14: 34:- Bermaksud; “dan ia telah memberi kepada kamu
sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang kamu hajati. dan jika kamu menghitung
nikmat Allah nescaya lemahlah kamu menentukan bilangannya..”.
Mengatasi
perkara pertama dan kedua itu, kita mencintai Allah kerana memerlukan untuk
mencintai-Nya. Kita perlu mempunyai rasa cinta itu. Kita memerlukan perlakuan
dan perasaan mencintai Allah itu bagi kebaikan, manafaat dan kepentingan diri
kita sendiri. Macam pelik, bukan?
Allah s.w.t.
telah berfirman di dalam al-Quran yang
mulia, melalui surah al-Fathir, 35:15:-
Bermaksud; “Wahai
umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat (memerlukan) kepada Allah (dalam
segala perkara), sedang Allah, Dia lah sahaja Yang Maha Kaya, lagi Maha
Terpuji”.
Maksud ayat ini
memberikan kita satu sebab atau salah satu sebab mengapa kita perlu
mencintai-Nya, iaitu ia bukan bagi kebaikan, kepentingan-Nya tetapi bagi
kebaikan dan kepentingan diri kita sendiri sebagai manusia atau hambanya.
Manusia yang berhajat kepada Allah. Manusia memerlukan Allah, tidak sebaliknya.
Sebagai contoh,
apabila kita meluahkan rasa cinta kita, memuji dan dan mengagungkan-Nya, dengan
lafaz seperti; “Ya Allah aku mencintai-Mu sepenuh jiwa ragaku, Segala puji
bagi-Mu, Kaulah Tuhan yang maha Agung Maha”, ketahuilah bahawa luahan cinta
dan lafaz pujian dan pengagungan kita itu tidak menjadikan Allah lebih berkuasa
atau lebih agung, kerana ucapan dan lafaz kita itu. Mengapa?
Sesungguh Allah
telah sedia dan senantiasa maha agung, maha besar tidak kira sama ada kita
mengucapkan kata-kata yang membesarkan dan memuji Allah. Allah s.w.t tetap
kekal sebagai tuhan yang maha agung maha besar dan dengan kehebatan nama-nama
dan sifat-sifat Nya.
Sebenarnya,
Allah memerintahkan kita untuk beribadah kepada-Nya, memuji-Nya sekaligus
bermaksud mencintai-Nya ialah bagi kebaikan diri kita sendiri. Allah maha
mengetahui tentang diri manusia sebagai makhluk ciptaan-Nya termasuklah perihal
psikologi manusia. Perbuatan dan tindakan kita beribadah, memuji dan
mencintai-Nya adalah memenuhi tuntutan fitrah dan sifat lumrah kejadian
manusia. Kita memerlukan Allah sebagai tempat mengadu, tempat bergantung harap,
tempat kita memohon dengan seribu macam jenis permohonan, tempat untuk kembali
dengan kepasrahan[1]. Tanpa rasa bertuhan kepada Allah, maksud hidup ini tidak beerti,
kehidupan dunia tidak akan difahami.
Memadailah satu
contoh di sini. Kezaliman terhadap begitu ramai manusia yang tidak berdosa
termasuk kekejaman terhadap batang tubuh dan emosi kanak-kanak kecil seperti
yang berlaku di Syria. Di mana keadilannya?
Mereka yang
mengalaminya, menderita atas kezaliman itu memerlukan untuk menyembah dan
mencintai Allah untuk menyakini keadilannya, bahawa jika mereka bertahan atas
ujian ini, bagi mereka ganjaran yang besar di alam akhirat. Bagi kita yang
menyaksikan tahap tertinggi kekejaman dan kebencian manusia kepada kanak-kanak ‘innocent’
ini tanpa kita mampu berbuat apa-apa, maka kita juga memerlukan untuk kembali
kepada Allah untuk mengadu kepada-Nya, untuk meluahkan kekecewaan, kesedihan
dan pengharapan kita atau apa sahaja yang dirasa dan ditanggung di dalam jiwa.
Kita memerlukan
untuk beribadah, mencintai dan berdoa kepada-Nya betapa kita menyakini keadilan-Nya
atas apa yang berlaku itu. Betapa kekadang atau kerapkali kita keliru dan
bingung atas apa yang berlaku pada diri kita, orang-orang yang kita sayang atau
di mana-mana bahagian di serata dunia. “Mengapa begini? Mengapa harus jadi
begini? Mengapa manusia yang zalim masih bermaharajalela? Mengapa kanak-kanak
kecil ini dizalimi begitu sekali? Di mana pertolongan-Mu, Ya Allah? Dikau kata
pertolongan-Mu begitu hampir, tetapi kenapa ianya masih belum tiba?” “ Ya, Allah, apa yang aku fikirkan, seperti
aku tidak meyakini keadilan dan pertolongan-Mu, Hanyasanya akulah yang keliru,
yang tidak faham. Ya Allah, ampunkanlah aku atas apa yang aku fikirkan,
lindungilah aku dari keburukan fikiranku..”
Ini keperluan
fitrah kita sebagai manusia. Keperluan untuk mencintai Allah. Jika tidak,
orang-orang yang baik akan kecewa dan menjadi sakit jiwa atau boleh menjadi
gila. Sesungguh dari-Nya kita datang, kepada-Nya, kita kembali.
Sekalipun cinta
Allah adalah fitrah, cinta Allah adalah keperluan, sebahagian manusia memilih
untuk meningkari fitrah dan menidakkan keperluan itu. Mereka memilih untuk
tidak mentaati dan mencintai-Nya. Jika manusia mendakwa dia mencintai allah
tetapi tidak beribadah kepada–Nya , bahkan tidak mentaati dan mengingkari
perintah-Nya, ia adalah cinta yang pelik atau sebenarnya cinta munafiq.
Sungguhlah
manusia bersifat mudah lupa, tidak berterimakasih, tidak mengenang budi dan
tidak bersyukur. Allah s.w.t. telah
berfirman di dalam al-Quran yang mulia, melalui surah al-Adiyat, 100:6: Bermaksud; “ Sesungguhnya manusia sangat
tidak bersyukur akan nikmat Tuhannya”.
Manusia perlu
sedar bahawa keengganan, kemalasan dan kedegilan untuk mencintai Allah dan
mentaati-Nya secara penuh dan menyeluruh tidak sedikitpun menjejaskan atau
mengurangkan kebesaran dan keagungan Allah s.w.t. sebaliknya sekadar merugikan
diri manusia sendiri.
Mengapa manusia
sering begitu bersungguh dalam mendengar kata dan nasihat manusia lain apabila
percaya ia memberi manfaat dan kebaikan kepada mereka tetapi terlalu daif dan
lemah pemikiran untuk membandingkan dengan kata dan nasihat daripada pemberi
manfaat, kebaikan dan nikmat yang tidak terkira besar dan luasnya.
Perhatikan
manusia yang menghadapi sakit kritikal atau serius, mereka begitu bersungguh
mendengar nasihat para doktor pakar dan berusaha mematuhi arahan doktor.
Sekiranya ia mematuhi arahan doktor bagi rawatan dirinya, ia memberikan
kebaikan kepada dirinya sendiri. Seandainya pesakit itu tidak mematuhi arahan
doktor, ia mungkin membuatkan doktor marah tetapi ia tidak menjejaskan doktor
itu, sekadar mungkin memberi kesan buruk kepada si pesakit tadi. Dia sendiri
yang rugi.
Satu kisah
benar dalam majalah Reader Digest[2], catatan peribadi Dr. Micheal J. Collins, seorang Doktor Pakar
Bedah (Orthopaedic). Ketika bertugas di
Mayo Clinic di Minessota antara tahun
1979 – 1983 seorang pesakit, Jason Withers (36 tahun) bekerja sebagai tukang
kayu telah terpotong kesemua 4 jari pada tangan kanannya dengan gergaji
circular. “Awak mesti tolong saya, Dr.” pesakit untuk merayu kepda
doktor itu di bilik ER. “Saya perlu
untuk mampu bekerja” Pesakit itu mempunyai isteri dan beberapa orang anak. Dia
perlukan jarinya untuk bekerja “Bolehkah Dr. cantumkan semula jari saya,”
katanya dengan mata bergenang air mata.
Kes ini didapati berpotensi untuk pembedahan. Bagaimana Jason didapati seorang perokok
pada kadar lebih satu kotak satu
hari. Doktor mengatakan dia mesti
berhenti merokok serta merta. Bukan
sahaja merokok itu memburukkan kesihatan tetapi ia menyebabkan sekatan pada
aliran salur darah.
“Diandaikan
pembedahan berjaya, kesemua jari dapat dicantum dan darah dapat mengalir
kepadanya , semua akan menjadi sia-sia jika awak merokok walau sebatang. Salur darah akan tersekat dan jari- jari itu akan mati,” kata Dr. Micheal kepada Jason. Jason mengeluar kotak rokok
daripada poketnya dan mencampakkan ke lantai dan berkata. “Dr. jika awak
semua dapat cantumkan semua semua jari saya, saya tidak akn merokok lagi!”
Pembedahan
kemudian dilakukan. Hari keempat , tanda kejayaan mulai kelihatan. Jari-jari
yang asalnya gelap dan seperti ‘mengarat’ kini berwarna sedikit merah jambu dan
lebih sihat. Pada hari ke 10, Jason dibenarkan peluang. Hari esok lepas Jason
pulang, Dr. Micheal menerima panggilan cemas daripada isteri Jason yang berkata
“Jari-jarinya kelihatan teruk. Kena periksa segera, Doktor”
Setelah
memeriksa kesemua jari itu, Dr. Micheal menarik lafaz dan berkata perlahan,
“Maafkan saya, Jason atas apa yang berlaku” Jason hanya diam menunduk bisu
hanya merenung lantai menyebab terlintas
difikiran Dr. Micheal bahawa Jason telah melakukan suatu yang bodoh, lalu
dengan perlahan Doktor bertanya; “Jason, awak tidak merokok, kan?” Jason
mendiamkan diri, tapi jawapan adalah jelas. Dia telah merokok. Doktor merasa
kecewa dan marah, mengapalah bodoh sangat Jason, merosakkan dirinya sendiri.
Segala yang buat untuk Jason hanya membuang masa. “Oh, Jason, apalah yang telah kau lakukan
pada diri kau sendiri.” Pembedahan
semula terpaksa dilakukan beberapa kali dalam beberapa hari hanya sekadar untuk
membersihkan dari kesan kerosakan yang berlaku. Kesemua 4 jari itu tidak dapat
diselamatkan. Jason meminta maaf kepada Dr. Micheal. “Saya menyesal dr. saya tahu kini saya cacat,
tapi saya janji saya tidak akan merokok lagi walau sebatang.” Pesakit itu
menyesal, tetapi sesal dahulu
pendapatan, sesal kemudian tidak berguna lagi.
Kegagalan
pesakit (Jason) itu mentaati arahan doktor pakar itu telah menyebabkan kesan
kerugian dan kesan buruk kepada dirinya sendiri tetapi tidak menjejaskan
doktori itu. Diri pesakit itu sendiri yang menderita. Doktor tidak rugi
apa-apa. Doktor itu terjejaspun, reputasinya kekal ternama.
Kecintaan dan
ketaatan penuh kepada Allah s.w.t. adalah tidak lain bagi kebaikan manusia
sendiri bahkan kebaikan itu mengatasi semua kebaikan yang lain kerana ia
merupakan kebaikan bagi dunia dan akhirat manusia.
Sesungguhnya
rahmat Allah melampaui keluasannya di atas pembuktian cinta kita kepada-Nya
yang tidak seberapa. Sekalipun kekadang kita terculas dalam melaksanakan
ketaatan atau terlanjur dalam melakukan keingkaran, seperti melakukan maksiat
dan dosa, kita sentiasa diberikan peluang untuk bertaubat dan Allah s.w.t.
sentiasa sahaja boleh mengampunkan kesalahan dan dosa kita. Allah s.w.t.
telah berfirman di dalam al-Quran yang
mulia:- Bermaksud; “khabarkanlah kepada hamba-hambaKu (Wahai Muhammad),
Bahawa Akulah Yang Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani (bagi mereka Yang
bertaubat dan beramal soleh)”. (Surah al-Hijir 15: 49)
Bermaksud; “Kemudian,
Sesungguhnya Tuhanmu terhadap orang-orang Yang melakukan kejahatan Dengan sebab
kejahilan, kemudian mereka bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya,
Sesungguhnya Tuhanmu sesudah (Mereka bertaubat) itu, adalah Maha Pengampun,
lagi Maha Mengasihani”. (Surah al-Nahl
16: 119)
Bermaksud; “Katakanlah
(Wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu Yang telah melampaui batas terhadap
diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu
berputus asa dari rahmat Allah, kerana Sesungguhnya Allah mengampunkan Segala
dosa; Sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
(Surah Azzumur 39: 53)
Bermaksud; “dan
Dia lah Yang Maha Pengampun, lagi Maha Pengasih”. (Surah Al-Burj 85: 14)
Namun
ingat, jangan sekali-sekali menduakan Allah dalam cinta dan ketaatan. Perbuatan
menduakan Allah dalam cinta dan ketaatan memusnahkan cinta itu sendiri secara
penuh dan total. Perbuatan menduakan, menyekutukan dan mensyirikkan Allah
adalah kezaliman kepada diri yang sangat besar dan tidak diampunkan Allah.
Allah s.w.t. telah berfirman di dalam
al-Quran yang mulia, melalui surah an -Nisa, 4: 48:
Bermaksud; “Sesungguhnya
Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukanNya (dengan sesuatu
apajua), dan akan mengampunkan dosa Yang lain dari itu bagi sesiapa Yang
dikehendakiNya (menurut aturan SyariatNya). dan sesiapa Yang mempersekutukan
Allah (dengan sesuatu Yang lain), maka Sesungguhnya ia telah melakukan dosa
Yang besar”.
Bukan
Cinta Kelas Rabiatul Adawiyah
Cinta
kepada Allah bukan cinta yang memerlukan kita meminta dicampakkan ke neraka-Nya
sekiranya cinta kita dibayangi dengan keindahan syurga-Nya, digeruni dengan
kedahsyatan api neraka-Nya.
Biarkan
Rabiah dengan kecintaannya. Biarkanlah segolongan manusia hari ini yang
berusaha mencapai darjat cinta setinggi itu. Kita tahu kita tidak mampu
menggapai bulan yang tinggi dengan kekuatan lompatan kita.
Cinta
kita cinta manusia biasa. Manusia yang sentiasa berhajat kepada Tuhan yang
memberikan segala hajat. Kita mencintai
Allah kerana itu kita tunduk patuh, beribadah, menyembah dan memuji-Nya. Kita
juga berusaha mematuhi segala arahan dan menjauhi segala larangan-Nya. Semuanya
itu dilakukan atas nama cinta. Kerana cinta kita melakukan semua itu.
Kita
akui cinta kita cinta manusia yang kecil dan daif di sisi Tuhannya. Cinta kita
cinta yang selalu dibayangi di pengaruhi dengan keinginan meluap kepada
syurga-Nya dan ketakutan kepada kedahsyatan neraka-Nya. Salahkah?
Kita
tidak mampu berdusta, sedang Tuhan mengetahui apa yang dsembunyikan dihati
kita. Kita tidak terdaya untuk tidak memikirkan kenikmatan syurga dan kengerian
neraka. Kekadang kita terasa adakah cinta kita kepada-Nya kerana ingin memasuki
Syurga-Nya dan kerana takutkan Neraka-Nya?
Lekehnya cinta kita ini. Masih mahukan lebih setelah dilimpahi dengan
nikmat tidak terhitung. Namun salah cinta sebegini?
Tidak,
tidak mungkin salah. Allah menjanjikan balasan syurga bagi orang yang beriman
dan beramal soleh. Janji ini disebut berulang-kali di pelbagai tempat di dalam
al quran. Begitulah sebaliknya bagi orang yang ingkar, baginya balasan api
neraka. Jelas, cinta sebegini masih diterima Allah.
Bermaksud “dan berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang
beriman dan beramal soleh, Sesungguhnya mereka beroleh syurga Yang mengalir di
bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari
sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: "Inilah Yang telah
diberikan kepada Kami dahulu"; dan mereka diberikan rezeki itu Yang sama
rupanya (tetapi berlainan hakikatnya), dan disediakan untuk mereka Dalam syurga
itu pasangan-pasangan, isteri-isteri Yang sentiasa bersih suci, sedang mereka
pula kekal di dalamnya selama-lamanya” (2:25)
Bermaksud; “dan orang-orang Yang beriman serta beramal soleh,
merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya” (2:82)
Bermaksud; “dan orang-orang yang beriman serta beramal soleh,
Kami akan masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. mereka beroleh dalam syurga
itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang suci bersih, serta Kami masukkan
mereka ke tempat yang teduh yang sentiasa dinaungi.” (4:57)
Bermaksud; “dan orang-orang Yang beriman serta beramal soleh,
Kami akan masukkan mereka ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa
sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah Yang benar.
dan siapakah Yang lebih benar perkataannya daripada Allah?”. (4:122)
Ujian
Cinta
Namun
kita sedar cinta kita sentiasa diuji. Allah juga yang menguji cinta kita.
Setakat mana ketulinan dan kesucian cinta kita. Sekuat mana kita dapat
mempertahankan cinta kita. Adakah sekuat cinta lelaki tampan bernama Yusuf
dalam menangkis godaan gelora cinta bernafsu wanita jelita (Zulaikha)? Adakah
cinta kita dapat diselamatkan seperti cinta pemuda yang hampir menzinai
sepupunya tetapi terselamat atas rasa takut berdosa kepada Allah seperti
diriwayat di dalam surah al-kahf?
Adakah cinta kita seteguh cinta ibu yang merelakan diri terjun bersama
anak kecilnya ke dalam api seperti hadith mengenai kisah Ashabul ukhdud, dari
wahyu surah Burj?
Adakah
kita meyakini keteguhan cinta sebelum diuji. Hanya bila diuji, baru kita
ketahui. Kita mesti sentiasa berusaha meneguhkan cinta kita sebagai bukti
kesungguhan cinta kita. Biarpun seteguh mana kita rasakan cinta kita,
hakikatnya ia masih lemah dan rapuh dan sentiasa berisiko untuk tergelincir dan
ternoda. Namun jika kita ikhlas dan bersungguh dalam cinta kita, in sya Allah
pasti cinta kita diselamatkan saat diuji.
Ketahuilah
keteguhan cinta Yusuf juga tercabar tetapi diteguhkan kembali oleh Allah
setelah Yusuf ‘melihat tanda dari Tuhannya’. Cinta pemuda yang hampir menzinai
sepupu yang sangat dicintainya dalam keadaan yang hampir sangat untuk terlanjur
dan ternoda jika tidak kerana dia tersentak dan menggigil atas kata-kata
sepupunya, “takutlah kamu kepada Allah untuk mengambil apa yang bukan
hakmu”. Manakala keyakinan cinta si ibu bersedia untuk terjun mati di dalam
panas api menjadi goyah apabila menatapi wajah anak kecilnya itu kembali utuh
apabila anak kecil itu bersuara; “wahai ibuku, sesungguh kita dipihak yang
benar.”
Siapa
yang menggerakkan gadis itu untuk mengeluarkan kata sehebat itu di situasi itu?
Siapa yang mencampakkan rasa takut yang amat sangat di dalam diri pemuda itu?
Siapa yang melakukan keajaiban sehingga bayi kecil dapat berkata-kata dan
menenangkan ibunya?
Ketahuilah,
kesemua cinta mereka diselamatkan oleh Allah saat mereka diuji. Cinta mereka
jujur dan ikhlas tetapi tetap memerlukan Allah. Allah yang memberikan ujian,
Allah juga yang memilih untuk menyelamatkan sesiapa yang diuji-Nya”.
Kita
manusia hanya perlu memenuhi syarat-syaratnya. Cinta kita akan sentiasa diuji
melalui kedengkian musuh utama iaitu syaitan yang membisikkan dan nafsu yang
memperdayakan. Kita mesti berjihad, berjuang dan berusaha (to struggle and
strive) dalam membuktikan cinta kita kepada-Nya. Allah s.w.t. telah berfirman di dalam al-Quran yang mulia,
melalui surah Ankabut 29:69: Bermaksud; “dan orang-orang yang berusaha
dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak ugama kami, Sesungguhnya
Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka
bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan)
Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.
Perjuangkan cinta kita kepada-Nya, Buktikan. Tingkat martabat cinta
kita kepada-Nya. Mungkin diantara kita, ada yang akhirnya benar-benar terdaya
mencapai tahap tertinggi dalam kecintaannya setinggi cinta Rabiahtul Adawiyah
kepada Tuhannya.
Perjuangkan cinta kita kepada-Nya, Buktikan. Tingkat martabat cinta
kita kepada-Nya. Mungkin diantara kita, ada yang akhirnya benar-benar terdaya
mencapai tahap tertinggi dalam kecintaannya setinggi cinta Rabiahtul Adawiyah
kepada Tuhannya.
[1] Sebahagian pemilihan istilah dan
perkataan (yang mengaitkan dengan Allah) mungkin tidak sampai kepada maksud
sebenarnya atau secara terbaik kerana keterbatasan minda manusia tetapi kita dikawal pandu dengan iman dan
kefahaman bahawa tiada sesuatu apa-apapun yang menyerupai atau bersamaan dengan
Allah dan kita beriman dengan keagungan nama-nama Allah dan kesempurnaan sifat-sifat-NYa.
[2]
Reader’s digest-November 2005 – ms 116 Crash Course by Dr. Micheal J. Collins
No comments:
Post a Comment