cinta hati |
Lalu
bagaimana kalau ketaatan dan kepatuhan itu dilakukan kerana takutkan
neraka-Nya atau kerana menghajatkan Syurga. Adakah ini dapat dianggap
sebagai ‘cinta’ atau cinta yang diterima di sisi Nya?
Tidakkah
ketaatan kepada Allah itu patut dilaksanakan hanya kerana kasih, suka
dan cinta semata-mata? Tidak bermotif dan tidak disandarkan kepada
perkara lain. Sebagaimana dikatakan diucapkan oleh Rabiatul Adawiyah,
seorang wali Allah;
“Ya,
Allah kalaulah cinta ku ini kerana inginkan syurga-Mu, maka kau jauhkan
aku darinya. Kiranya cintaku ini kerana takutkan neraka-Mu kau
campakkanlah aku ke dalamnya.”
Benarkah
ada manusia biasa yang mempunyai tahap cinta begitu luarbiasa dan
sanggup berkata begini atau ia sekadar catatan (yang tidak dapat
dipastikan atau dakwaan yang tidak dapat dibuktikan) oleh seseorang lain
yang dikaitkan dengan seorang wanita mulia, yang juga dilakukan atas
nama cinta?
Sewajarnya
kita mencintai Allah kerana kita mencintai Allah. Itu sahaja. Kita
mencintai Allah kerana Allah yang mencipta kita. Benar! tapi ia alasan
paling minima. Bukan sekadar ini sebab kita perlu mencintai-Nya.
Bermakna, sekalipun kita tidak diciptakan-Nya, Allah sentiasa kekal,
layak dan mesti dicintai. Kita mencintai Allah kerana Allah memang layak
untuk dicintai. Kita mencintai Allah kerana kita memerlukan rasa cinta
itu. Kita mencintai Allah kerana kita memerlukan dan berhajat kepada
Allah bukan kerana Allah memerlukan cinta kita. Allah tidak berhajat
kepada kita, kita yang berhajat kepada-Nya.
Ketahuilah!, kita mencintai Allah kerana kita memerlukan untuk mencintai-Nya.
Membingungkan?
Begini. Kita mencintai Allah kerana Allah menjadikan kita. Allah telah
berfirman di dalam al-Quran yang mulia pada surah al-Zariyat, 51: 56:-
Bermaksud “dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadah kepada-Ku”.
Perkara
asas ialah bahawa kita diciptakan Allah adalah untuk menyembah dan
beribadah kepada-Nya. Tentulah penyembahan dan ibadah itu dilakukan
bukan kerana benci tetapi kerana cinta. Tanpa cinta, tentulah ia
didasarkan kepada kepura-puraan, nifaq atau munafiq menjadikan ibadah
itu tertolak dan tiada nilai di sisi-Nya.
Perkara
kedua ialah kita juga perlu mencintai Allah kerana Allah memberikan
pelbagai nikmat kepada kita dalam pelbagai bentuk yang kita tidak akan
mampu menghitung apa lagi untuk membalasnya. Allah telah berfirman di
dalam al-Quran yang mulia pada surah Ibrahim, 14: 34:- Bermaksud; “dan
ia telah memberi kepada kamu sebahagian dari tiap-tiap apa jua yang
kamu hajati. dan jika kamu menghitung nikmat Allah nescaya lemahlah kamu
menentukan bilangannya..”.
Mengatasi
perkara pertama dan kedua itu, kita mencintai Allah kerana memerlukan
untuk mencintai-Nya. Kita perlu mempunyai rasa cinta itu. Kita
memerlukan perlakuan dan perasaan mencintai Allah itu bagi kebaikan,
manafaat dan kepentingan diri kita sendiri. Macam pelik, bukan?
Allah s.w.t. telah berfirman di dalam al-Quran yang mulia, melalui surah al-Fathir, 35:15:-
Bermaksud; “Wahai
umat manusia, kamulah yang sentiasa berhajat (memerlukan) kepada Allah
(dalam segala perkara), sedang Allah, Dia lah sahaja Yang Maha Kaya,
lagi Maha Terpuji”.
Maksud
ayat ini memberikan kita satu sebab atau salah satu sebab mengapa kita
perlu mencintai-Nya, iaitu ia bukan bagi kebaikan, kepentingan-Nya
tetapi bagi kebaikan dan kepentingan diri kita sendiri sebagai manusia
atau hambanya. Manusia yang berhajat kepada Allah. Manusia memerlukan
Allah, tidak sebaliknya.
Sebagai contoh, apabila kita meluahkan rasa cinta kita, memuji dan dan mengagungkan-Nya, dengan lafaz seperti; “Ya Allah aku mencintai-Mu sepenuh jiwa ragaku, Segala puji bagi-Mu, Kaulah Tuhan yang maha Agung Maha”, ketahuilah
bahawa luahan cinta dan lafaz pujian dan pengagungan kita itu tidak
menjadikan Allah lebih berkuasa atau lebih agung, kerana ucapan dan
lafaz kita itu. Mengapa?
Sesungguh
Allah telah sedia dan senantiasa maha agung, maha besar tidak kira sama
ada kita mengucapkan kata-kata yang membesarkan dan memuji Allah. Allah
s.w.t tetap kekal sebagai tuhan yang maha agung maha besar dan dengan
kehebatan nama-nama dan sifat-sifat Nya.
Sebenarnya,
Allah memerintahkan kita untuk beribadah kepada-Nya, memuji-Nya
sekaligus bermaksud mencintai-Nya ialah bagi kebaikan diri kita sendiri.
Allah maha mengetahui tentang diri manusia sebagai makhluk ciptaan-Nya
termasuklah perihal psikologi manusia. Perbuatan dan tindakan kita
beribadah, memuji dan mencintai-Nya adalah memenuhi tuntutan fitrah dan
sifat lumrah kejadian manusia. Kita memerlukan Allah sebagai tempat
mengadu, tempat bergantung harap, tempat kita memohon dengan seribu
macam jenis permohonan, tempat untuk kembali dengan kepasrahan. Tanpa
rasa bertuhan kepada Allah, maksud hidup ini tidak beerti, kehidupan
dunia tidak akan difahami.
Memadailah
satu contoh di sini. Kezaliman yang berlaku kepada rakyat negara Syria
iaitu dari golongan ahlul sunnah. Pembunuhan besar-besaran yang
mengorban beratus ribu jiwa yang tidak berdosa. Kezaliman seorang
diktator bernama Basyar Asad melalui keganasan tenteranya. Mangsa
kekejaman itu termasuklah golongan wanita dan kanak-kanak. Untuk
menyelami erti kekejaman itu, saksikan rakaman-rakaman video di
facebook, youtube dan sebagainya mengenai imej-imej pembunuhan dan
mangsanya[1]. Kerana apa? Kerana apa yang dihayati melalui pendengaran tidak sama dengan apa yang dihayati melalui penyaksian mata sendiri.
Saksikan
bagaimana tubuh-tubuh mayat kanak-kanak berada dalam pelbagai keadaan
yang menyayat hati. Kepala tanpa otak, perut terburai, tubuh tanpa
kepala atau lain-lain anggota. Manakala yang cedera atau cedera parah
dalam keadaan berlumuran darah dengan kesakitan yang tidak terbayang
dalam ketiadaan mencukupi ubat bius, kekurangan ubat-ubatan dan doktor,
kemudahan tempat rawatan yang daif dan tidak dapat menangani kebanjiran
pesakit. Sebahagian video memapar rakaman imej kanak-kanak itu dalam
situasi sakaratul maut[2].
Manakala wanita, selain dibunuh kejam, mereka juga menjadi mangsa
penderaan fizikal dan emosi dan pemerkosaan yang berulangan sampai
disengajakan agar mengandung benih keturunan penzalim. Bayangkanlah,
pada satu keadaan satu noktah diseludup keluar dari tahanan pemenjaraan,
di mana sebahagian wanita-wanita ini meminta fatwa dari ulama mereka
sama ada bolehkah mereka[3]
mencabut nyawa sendiri kerana bukan sahaja tidak tertahan menangung
penderaan fizikal berulang tetapi derita emosi mengandungkan anak-anak
haram dari kejahatan golongan berjiwa syaitan. Bayangkah tahap
penderitaan ini?
Lalu, apa erti semuanya ini? Mengapa berlaku sebegitu sekali? Di mana keadilan dunia?
Mereka
yang mengalaminya, menderita atas kezaliman itu memerlukan untuk
menyembah dan mencintai Allah untuk menyakini keadilannya, bahawa jika
mereka bertahan atas ujian ini, bagi mereka ganjaran yang besar di alam
akhirat. Bagi kita yang menyaksikan tahap tertinggi kekejaman dan
kebencian manusia kepada kanak-kanak ‘innocent’ ini tanpa kita
mampu berbuat apa-apa, maka kita juga memerlukan untuk kembali kepada
Allah untuk mengadu kepada-Nya, untuk meluahkan kekecewaan, kesedihan
dan pengharapan kita atau apa sahaja yang dirasa dan ditanggung di dalam
jiwa.
Kita
memerlukan untuk beribadah, mencintai dan berdoa kepada-Nya betapa kita
menyakini keadilan-Nya atas apa yang berlaku itu. Betapa kekadang atau
kerapkali kita keliru dan bingung atas apa yang berlaku pada diri kita,
orang-orang yang kita sayang atau di mana-mana bahagian di serata dunia.
“Mengapa begini? Mengapa harus jadi begini?
Mengapa manusia yang
zalim masih bermaharajalela? Mengapa kanak-kanak kecil ini dizalimi
begitu sekali? Di mana pertolongan-Mu, Ya Allah? Dikau kata
pertolongan-Mu begitu hampir, tetapi kenapa ianya masih belum tiba?” “
Ya, Allah, apa yang aku fikirkan, seperti aku tidak meyakini keadilan
dan pertolongan-Mu, Hanyasanya akulah yang keliru, yang tidak faham. Ya
Allah, ampunkanlah aku atas apa yang aku fikirkan, lindungilah aku dari
keburukan fikiranku..”
Ini
keperluan fitrah kita sebagai manusia. Keperluan untuk mencintai Allah.
Jika tidak, orang-orang yang baik akan kecewa dan menjadi sakit jiwa
atau boleh menjadi gila. Sesungguh dari-Nya kita datang, kepada-Nya,
kita kembali.
Cinta
kepada Allah bukan cinta yang memerlukan kita meminta dicampakkan ke
neraka-Nya sekiranya cinta kita dibayangi dengan keindahan syurga-Nya,
digeruni dengan kedahsyatan api neraka-Nya.
Biarkan Rabiatul dengan kecintaannya. Biarkanlah segolongan manusia hari ini yang berusaha mencapai darjat cinta setinggi itu. Kita tahu kita tidak mampu menggapai bulan yang tinggi dengan kekuatan lompatan kita.
Cinta
kita cinta manusia biasa. Manusia yang sentiasa berhajat kepada Tuhan
yang memberikan segala hajat. Kita mencintai Allah kerana itu kita
tunduk patuh, beribadah, menyembah dan memuji-Nya. Kita juga berusaha
mematuhi segala arahan dan menjauhi segala larangan-Nya. Semuanya itu
dilakukan atas nama cinta. Kerana cinta kita melakukan semua itu.
Kita
akui cinta kita cinta manusia yang kecil dan daif di sisi Tuhannya.
Cinta kita cinta yang selalu dibayangi di pengaruhi dengan keinginan
meluap kepada syurga-Nya dan ketakutan kepada kedahsyatan neraka-Nya.
Salahkah?
Kita
tidak mampu berdusta, sedang Tuhan mengetahui apa yang dsembunyikan
dihati kita. Kita tidak terdaya untuk tidak memikirkan kenikmatan syurga
dan kengerian neraka. Kekadang kita terasa adakah cinta kita kepada-Nya
kerana ingin memasuki Syurga-Nya dan kerana takutkan Neraka-Nya?
Lekehnya cinta kita ini. Masih mahukan lebih setelah dilimpahi dengan
nikmat tidak terhitung. Namun salah cinta sebegini?
Tidak,
tidak mungkin salah. Allah menjanjikan balasan syurga bagi orang yang
beriman dan beramal soleh. Janji ini disebut berulang-kali di pelbagai
tempat di dalam al quran. Begitulah sebaliknya bagi orang yang ingkar,
baginya balasan api neraka. Jelas, cinta sebegini masih diiktiraf.
Bermaksud “dan
berilah khabar gembira kepada orang-orang Yang beriman dan beramal
soleh, Sesungguhnya mereka beroleh syurga Yang mengalir di bawahnya
beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari
sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: "Inilah Yang telah
diberikan kepada Kami dahulu"; dan mereka diberikan rezeki itu Yang sama
rupanya (tetapi berlainan hakikatnya), dan disediakan untuk mereka
Dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri Yang sentiasa bersih
suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya” (2:25)
Bermaksud; “dan orang-orang Yang beriman serta beramal soleh, merekalah ahli syurga, mereka kekal di dalamnya” (2:82)
Bermaksud; “dan
orang-orang yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan
mereka
ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal
di dalamnya selama-lamanya. mereka beroleh dalam syurga itu
pasangan-pasangan, isteri-isteri yang suci bersih, serta Kami masukkan
mereka ke tempat yang teduh yang sentiasa dinaungi.” (4:57)
Bermaksud; “dan
orang-orang Yang beriman serta beramal soleh, Kami akan masukkan mereka
ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal
di dalamnya selama-lamanya, sebagai janji Allah Yang benar. dan
siapakah Yang lebih benar perkataannya daripada Allah?”. (4:122)
Perjuangkan
cinta kita kepada-Nya, Buktikan. Tingkat martabat cinta kita
kepada-Nya. Mungkin diantara kita, ada yang akhirnya benar-benar terdaya
mencapai tahap tertinggi dalam kecintaannya setinggi cinta Rabiatul
Adawiyah kepada Tuhan-Nya.
http://hisham-ahmad.blogspot.com/
No comments:
Post a Comment