better to eat sedekah than to eat R---! |
Banyak orang mengatakan bahawa benda ini (walaupun membawa
dosa yang besar) terlalu sukar
dielakkan, kalau tak kena ’tahi’nya pasti terkena debu-debunya kerana ianya
telah terlalu meluas dan melata disekeliling kita dan telah menjerut
leher nenek moyang kita sedari merdeka atau sejak dari bank-bank ini
diberanakkan di tanah air kita. Benda ini sangat dekat dengan diri setiap kita
kerana ia begitu relevan dalam urusan wang, kewangan dan keperluan keseronokan
hidup seperti rumah, kenderaan, projek, perniagaan dan pelbagai urusan.
Tapi apakah
benda ini? Apa pulak yang dikatakan debu-debunya? Apa yang bahaya pula dengan
debu-debu ini?
Dosa itu tidak lain ialah dosa Riba dan debu-debu yang
dikatakan ialah Debu Riba. Nampaknya kita tidak boleh salahkan banyak orang itu
(yang percaya begitu) kerana mereka bersandarkan satu hadith, secara mereka
sedar atau tidak (kewujudan hadith itu) . Hebat juga!. Hadith ’famous’ mengenai
isu ini yang maksudnya:-
”Akan datang satu zaman dimana tidak terkecuali seorang pun
melainkan ia makan Riba dan jika ia tidak makan sekalipun, ia akan ditimpa
debu-debunya" (Riwayat Abu Daud)
Taktahulah apa maksud dan tujuan sebenar dari pernyataan dan
perasaan di atas ini , tetapi ia membuka kepada dua rasa, fikiran dan tafsiran
--- iaitu 1. Untuk mengatakan bahawa ”apa nak buat , riba dan berlambak ,
memang tak boleh lari, darurat, jadi tak dosalah kalau ambil
sikit-sikit!” atau 2. Kita mesti tentang riba dengan lebih kuat ,
sebelum debu itu terkena muka kita sendiri. Marilah kita teliti, antara
cadangan tafsiran-tafsiran logikal akal pada pengataan-pengataan pada
hadis itu iaitu :-
Tafsiran Perkataan-Perkataan ’Akan datang suatu
zaman’.
(1)
|
Bermaksud oleh kerana lafaz dan sabda hadis ini dibuat
oleh nabi kita di zamannya maka perkara (keluasan aktiviti-aktiviti riba)
itu akan berlaku di suatu masa yang akan datang iaitu bersifat masa
hadapan.
|
(2)
|
Menunjukkan kelebihan mukjizat nabi s.a.w. yang diberikan
ilmu pengetahuan oleh Allah s.w.t. untuk menyatakan sesuatu yang bersifat
futuristik, masa depan atau perkara ghaib.
|
(3)
|
Zaman atau era masa itu mungkin boleh dikatakan berlaku
selepas kewafatan nabi dan/atau selepas tumbangnya khalifah Islamiah atau
apabila budaya ekonomi dan kewangan orang yahudi bersumberkan
Riba dilaksanakan dengan meluas di barat dan di negara-negara bukan Islam. Ia
kemudiannya dikembang-biakkan di negara-negara orang Islam melalui
penjajahan. Hasil peninggalan kesan penjajahan termasuklah peninggalan budaya
kewangan dan perdagangan sebagaimana dalam dilihat pada sistem perbankan kita
yang bermula dengan perbankan konvensional.
|
(4)
|
Zaman dimaksudkan itu boleh dikatakan termasuklah
pada masa sekarang dan beberapa masa sebelum sekarang dan tidak diketahui
beberapa masa lagi selepas sekarang.
|
Tafsiran Perkataan-Perkataan ’...di mana tidak
terkecuali seorang pun melainkan ia makan Riba’. Dalam bentuk terjemahan bahasa melayu pun, frasa ayat
ini adalah menarik dan berseni. Tafsiran sesuai boleh diberikan penulis bagi
maksudnya (aplikasi kontemporari) iaitu:-
(1)
|
terlalu banyak dan meluasnya aktiviti-aktiviti Riba dalam
kegiatan ekonomi harian khususnya melibatkan perbankan dan institusi kewangan
khususnya pada urusan pinjaman wang dan simpanan.
|
(2)
|
terlalu sukar untuk seorang melepaskan atau mengelakkan
dari termakan Riba. ’termakan Riba’ ini ialah bagi pemahaman
munasabah termasuklah sama ada menikmati hasil dari transaksi atau aktiviti
Riba atau terlibat (secara langsung) dengan Riba. Keadaan
ini berlaku termasuklah kerana tiada kesungguhan untuk mengelakkan Riba
atau sebenarnya merasakan dirinya terpaksa dan tiada jalan lain atas alasan
antaranya untuk cari makan, survival hidup dan sebagainya.
|
Tafsiran
Perkataan-Perkataan ’dan jika ia tidak makan sekalipun, ia akan ditimpa
debu-debunya seperti memaksudkan bahawa:-
(1)
|
Debu-Debu Riba :- Hanya ulama yang arif dalam bahasa Arab
akan beri tafsiran yang lebih baik mengenai perkataan arab yang bahasa
melayunya disebut ’debu-debu’ Riba. Kita anggaplah debu-debu Riba ini ibarat
kesan, serpihan, tempias, palitan atau penglibatan kepada Riba
secara tidak langsung atau tidak sengaja atau mungkin tidak
disedari.
|
(2)
|
memang sukar mengelakkan diri dari terjebak dengan Riba
itu, sehingga insan yang bersungguh-sungguhpun akan ’ditimpa dengan debu’
Riba juga mungkin sama ada secara sedar atau tidak.
|
Yang demikian itu, apakah sebenarnya yang dimaksudkan
oleh nabi kita dari pengataan hadis ini? Seandainya dilihat pada sudut
penilaian logik ia boleh membawa kepada 2 bentuk tafsiran yang berbeza:-
Tafsiran 1:-
amalan Riba telah terlalu meluas sehingga terlalu sukar untuk dielakkan.
Justeru ia adalah suatu perkara haram dan dosa besar yang mesti ditentang
habis-habisan tanpa kecuali dan keringanan; atau
Tafsiran 2:-
amalan Riba telah terlalu meluas sehingga terlalu sukar untuk dielakkan.
Justeru mewujudkan ruang kelonggaran atau situasi pengecualian sama ada atas
alasan maslahah, darurat, hajiyah atau sebagainya, menjadikan pelaku dan
pengamalnya dikatakan tidak berdosa.
Nampaknya seperti tafsiran 2 lebih diharapkan,
mengambilkira situasi ’sakit’ zaman sekarang. Bagaimana fikiran tuan-tuan
sekelian? Dalam hal agama sepenting ini, tidak wajarnya kita
membuat tafsiran mengikut logik akal kita semata-mata. ’Reserve’ dahulu. Mintalah
pandangan dari mufti-mufti dan pakar syariah dalam hal ini. Wallahu
’alam.
Tafsiran Ulama Islam atau Ilmuan Agama Ust. Zaharuddin seorang Ilmuan kewangan syariah paling
popular di Malaysia ada menyatakan dalam penulisannya bahawa jika wujud
tanggapan menafsir hadis itu dengan tujuan memberi kelonggaran dalam
penglibatan amalan Riba, hujah itu tidak boleh diterima untuk bersikap
senang-senangan dengan Riba terutamanya tahap hadith ini yang lemah menurut
Imam al-Munziri kerana perawinya bernama al-Hasan tidak pernah bertemu dengan
Abu Hurairah r.a. (ini kerana menurut hadith ini dikatakan al-Hasan mendapat
kata-kata Nabi s.a.w. ini dari Abu Hurairah) (Beliau menyarankan dirujuk
Sunan Abu Daud dengan Tahqiq Albani, halaman 374, no 3332. cet Bayt Al-Afkar).
Dilihat kepada kata-kata bergaris itu, kelihatan
Tafsiran 2 di atas lebih terserlah dari hadith ini. Benarkah? Namun tafsiran
itu dilemahkan dengan menimbulkan isu kedudukan hadith tersebut yang dikatakan
lemah atau doif. Jika lemah, adakah dengan itu ia tidak boleh dibuat hujah?
Adakah ia sekadar Doif (lemah) atau Doif Jiddan (sangat lemah).
Hadith yang lemah kerana masalah sanad atau perawi, tentu
sukar diterima sebagai hujah. Adakah kandungan hadis ini ada dikuatkan oleh
mana-mana Hadith Sahih. Selagi bukan kategori sangat lemah atau mauduk,
kedudukan hadis lemah ini, ada kemungkinan isikandung hadith itu dari Rasul
s.a.w.?
Tak wajar juga hadith ini diabai secara total apalagi isinya
kandungnya berunsur pandangan bersifat futuristik yang ada kebenarannya. Wallahu
alam. Kedudukan hadith itu yang dihujahkan pada tahap yang lemah
adalah penting untuk menghalang penggunaan hadith itu sebagai authoriti yang
membenarkan kewujudan situasi pengecualian atau kelonggaran bagi amalan
Riba.
Mengenali Ilmuan tersebut, dipercayai beliau sangat tidak
cenderung untuk membenarkan tafsiran yang memberi kelonggaran kepada amalan
Riba. Sedapat dan semesti mungkin amalan Riba mesti dielakkan kecuali dan
terkecuali hanya dalam situasi yang benar-benar terpaksa iaitu tiada pilihan
langsung.
Tidak boleh bersedapan dengan Riba dan tidak boleh
menjadikan Riba pilihan pertama, kedua, ketiga, keempat atau kelima tetapi
pilihan terakhir itupun jika masih memerlukan untuk meneruskan satu-satu urusan
atau transaksi berunsur Riba itu. Jika boleh, dibatalkan sahaja urusan itu.
Bahkan dipercayai beliau pasti akan memberi pelbagai alternatif lain sehingga
transaksi atau urusan berunsur Riba tidak boleh diteruskan.
Walaupun begitu. Dr. Yusuf Qardhawi dalam bukunya
Fatwa-Fatwa Semasa ada merujuk kepada hadith ini dan membahaskan dari sudut
maksud dan tafsiran. Namun tiada pula disebut kedudukan status hadis itu dari
sudut kedudukan kekuatannya sama ada Doif atau Sohih.
Dato Dr. Haron Din, dalam satu kuliahnya, apabila timbul
soalan mengenai Isu Riba, hadith ini telah dipetik dan dirujuk. Dalam
menjelaskan sedikit dan dengan ringkas, beliau mengatakan bahawa manusia tidak
dapat lari daripada palitan debu-debu Riba apabila mereka terlibat secara tidak
langsung dengan aktiviti atau amalan Riba. Sebagai contoh apabila
seseorang pemilik yang mendapatkan khidmat kontraktor untuk membina rumah
untuknya.
Mungkin tanpa diketahui atau dengan diketahui, kontraktor
itu mendapatkan pinjaman secara Riba dari bank konvensional untuk modal
pusingan atau bagi dana awalan untuk membina rumah itu. Sekiranya, maksud
perkataan Debu-Debu Riba ditafsirkan bagi tujuan penglibatan Riba secara tidak
langsung, maka mungkin orang yang terlibat secara tidak langsung itu tidak
dihukumkan berdosa jika ia sesuatu yang pada hidupnya menjadi sukar untuk
dielakkan. Selagi mana perjanjian dan urusan antara pemilik itu dengan
kontraktor itu bukan transaksi Riba.
Namun jika modal kontraktor itu didapatkan daripada hasil
Riba, pada syarak pemilik itu tidaklah bersalah atau berdosa. Wallahu alam.
Namun pasti ada tugas dakwah di situ. Dengan tafsiran di atas ini juga,
selesailah masalah. Bahawa hadith ini tidak boleh digunakan sebagai memberi
ruang pengecualian dan kelonggaran untuk melibatkan diri dengan Riba secara
langsung, iaitu pilihan transaksi Riba oleh seseorang secara terus dan
langsung. Sebagai contoh seseorang itu tidak boleh buat pinjaman
konvensional (Riba) untuk kos binaan
rumahnya.
Tafsiran ini jelas lebih menyokong ayat Allah s.w.t.
mengenai beratnya dosa Riba seperti maksud firman Allah s.w.t. dalam surah Al-Baqarah
"Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kamu kepada Allah SWT
dan tinggalkanlah saki baki Riba sekiranya kamu benar-benar beriman, sekiranya
kamu tidak meninggalkannya, isytiharkanlah perang dengan Allah dan
RasulNya.” Namun begitu, diharapkan adanya pandangan balas dari mana-mana
ilmuan agama seperti mufti dan pakar kewangan Islam atau dari mana-mana pihak
dengan membawa rujukan dan authoriti yang kuat.
Nasihat:- Sesungguhnya apa
yang mustahak ialah kita memastikan bahawa sesuatu transaksi atau urusan antara
kita dengan seseorang atau sesuatu pihak itu bebas Riba kerana itu juga adalah
penglibatan yang langsung. Tetapi jika pihak satu lagi yang berurusan
dengan kita dalam masa yang sama berurusan dengan pihak lain secara yang
berunsurkan Riba, maka jika kita ketahui, kita boleh hindari, hindarkanlah
diri. Jika di luar kawalan kita dan tidak dapat dielakkan, maka ’rasa
benci dalam hati’ adalah selemah-lemah iman. Jika ia melibatkan orang/pihak
Islam, maka sudah tentu wujud tugas dakwah. Nasihat dan berdakwahlah.
Seloka Sinis Untuk Dianalisis
Duhai pencinta Allah dan Rasul... ayuh,
Apa jua kadar cintamu; sikit, banyak separuh atau penuh
Tidak mengapa juga kalau kau masih mencari cinta,
kalau jujur, kelak kau pasti akan temuinya.. cinta
asalkan kau bukan pencinta palsu atau pemalsu cinta
Ayuh...
bersihkan diri dan keluargamu dari debu-debu Riba..
Pastikan debu itu disapu, di ’vacum’ sebelum dikau
terpijak...
Takut bila terpijak sikit secara tidak sengaja,
terasa macam tak apa-apa,
kemudian dikau sengaja biarkan diri kita didebu’nga’ ,
sedikit demi sedikit kita dah tak rasa kotor
lagi,
lama-lama kita rasa syok pula dengan debu (riba) ini
macam bedak talqum untuk mewangikan badan kita yang busuk
kemudian status diangkat menjadi debu tayamum pengganti air
untuk wuduk
Pada tahap ini , takda lain nak ku ucap melainkan .. ”Bro,
Ini dah kira dahsyat!”
”Debu Riba dah naik
status dan martabat”
Maknanya apa? Apa
yang aku merepek?
Kau kata aku merepek.... aku tidak merepek ...
Debu riba itu yang dah bertepek -bertepek
Bertepek pada tubuh pada orang yang masih solat,
beribadah kepada Tuhan
Halam, haral , sorry typo error... halal-haram...
sekali jalan.
Tengoklah macammana timbangan amal baik dan buruk nanti...
wallahu taala alam.
Yet! Brothers and sisters.
If you read this ...
meaning.... there is still time..
to do the right thing
if you choose to ignore this message..
and it is in fact a
true message
then ...
when your time is up..
you will see ..
- ini adalah suntingan daripada buku Riba, dosa berperang dengan allah - terbitan kemilau publika. nak beli sms ana ok - 0197272817
Terbaik!!!
No comments:
Post a Comment