“Kenapa pula kau nak
menggadai nyawa sampai kesana. Siapa pula nak jaga emak ni, Mail. Mail yang emak
dapat harapkan. Nanti kalau emak sakit, siapa yang hendak bawa emak ke klinik.
Bapa kau dah tua dan bukan kuat sangat,” Mak Esah tidak bersetuju
dengan hajat anaknya.
“Rumah kakak dengan abang
ipar ada dihujung sana. Mereka boleh tolong bila diperlukan. Janganlah emak menghalang
niat suci saya. Saya nak mati syahid, emak”, Mail merayu lagi.
“Kakak kau tu ada suami dan
anaknya ramai, ibu tidak suka menyusahkan dia. Mereka pun bukan orang senang.
Kau tu, kami hantar sampai luarnegeri, sampai jadi engineer.. hidup dah senang.
Ngapa pula kau nak berkorban ditempat yang jauh… Kau jangan ikut hati yang kecewa kerana
isteri dan anak kau meninggal. Mereka kemalangan, Mail”.
“Sudah emak tak redha kau
pergi…” Mak Esah memuktamadkan jawapannya.
“Bukan kerana itu saya pergi emak.
Saya redha dengan pemergian mereka. Saya kini hanya ingin mati syahid…. Itu
sahaja. Maafkan Mail,mak. Mail dah nekad” Mail melangkah meninggal
ibunya. Mail merasa sungguh sedih dengan kata-kata ibunya. Mail tidak peduli.
Baginya, jihad lebih afdal daripada
restu ibunya. Dia mahu buat ibadah paling hebat, tentu agama benarkan walaupun
ibunya tidak bersetuju.
“Mail, Mail. Mengapa ni,
nampak sedih sahaja?”, Imam Razak menegur Mail yang masih duduk
disejadah tetapi tidak bersolat, tidak berdoa. Hanya termenung. Mail adalah antara
mereka yang sering hadir bagi solat jemaah setiap waktu solat zohor dan asar di
Masjid berdekatan tempat kerjanya.
Mail tersedar. “Oh Imam. Baguslah imam
bertanya dulu. Saya ada konflik untuk membuat keputusan ni.” Mail kemudian
menceritakan tentang hajat hati dan bantahan ibunya.
“Saya dan rancang pemergian.
Segala dokumen dah siap. Saya dah ada ‘contact’ dengan beberapa orang dari luar
negara bagi tujuan yang sama. Ada kawan lama di luar negara yang turut serta.
Kami akan melalui proses latihan ala- ketenteraan untuk suatu tempoh. Semuanya
dah diatur. Tetapi saya tiba-tiba merasa resah…gelisah. Tanpa restu ibu… hati
ini tidak begitu gembira” Mail mengakhirkan ceritanya.
Imam Razak terdiam. Terkelu seketika. Dia percaya Mail memang
serius. Ini Mail yang dikenalinya. Imam Razak mengesat dahi dengan saputangan
walaupun dahinya tidakpun berpeluh.
“Mati Syahid, Masya Allah. Itu
cita-cita yang besar Mail. Saya kagum, saya cemburu dengan awak. Saya tidak
terfikir sejauh itu. Saya pun tidak tahu sama ada saya cukup berani untuk
melakukannya. Tapi Mail…” Imam Razak memulakan pendekatan psikologi atas
pengalaman.
“Abila berlaku pertembungan
antara tugas untuk pergi berjihad dan tanggungjawab kepada ibubapa,
tanggungjawab kepada ibubapa adalah mesti didahulukan, diutamakan. Inilah
perintah Agama. Inilah perintah Allah
dan Rasulllah!”, Imam Razak memperjelaskan kedudukan hukum
secara tepat dan jelas.
“Saya kurang faham , Imam…” balas
Mail terperanjat dan merasa keliru.
“Mail, awak nak berjuang
kerana Allah dan Rasulullah, betul?”
“Betul”, jawab Mail.
“Awak juga tahu awak kena
taat perintah Allah dan Rasulullah, betul?” “Betullah Imam, please straight to
the point”, Mail sudah tidak sabar lagi..
“Baiklah, begini. Permintaan
untuk berjihad pernah dibuat oleh seorang sahabat kepada Rasulullah s.a.w. tapi
Rasulullah telah mengarahkan dia agar balik dan berbakti kedua ibubapa kerana
itu jihad yang lebih utama baginya. Ia hadith sahih daripada sahih Bukhari”[1],
Imam
Razak menjelaskan.
“Dalil ini sangat bertepatan
dalam situasi awak. Ibubapa awak telah berusia lanjut. Mereka perlukan awak.
Ibu awak jelas menuntut khidmat bakti daripada awak. Paling penting dia tidak
setuju, tidak reda dengan hasrat awak. Dia berhak melakukannya. Tiada yang
salah pada syarak!”
Mail hanya diam membisu. Imam Razak menyambung
lagi.
“Janganlah awak pergi. Panggilan jihad itu
tidak wajib ke atas awak. Kalau awak nak pergi juga berjihad, biarlah sesudah
kedua orang tua awak tiada lagi. Sekarang tidak boleh. In sya Allah, telah tertulis pahala jihad untuk
awak atas niat tulus awak itu”.
Percayalah saya, ada hadith sahih merekodkan
bahawa “barang siapa bercita-cita untuk mati syahid dengan hati yang jujur,
Allah akan menyampai dia kepada martabat itu , walaupun dia mati akan katilnya
sendiri”.
Mail mengangguk-angguk lemah.
Di atas tadi adalah contoh kes Pertama untuk menunjukkan besarnya keutamaan dan kepentingan cinta kepada ibubapa .
Kes Kedua : Terpaksa Kembali
Sesat?
“Ravi, ibu bagi kau tiga
hari, kalau kau tak tukar balik ke agama asal … Ibu akan bunuh diri. Ibu akan
tuang minyak atas tubuh ibu, dan ibu akan nyalakan api…”
Itulah kata-kata yang masih terngiang-ngiang di
telinga Muhammad Ravi. Dia sedar ibunya mungkin benar-benar melakukan apa yang
diugutnya. Ravi merasa bingung, tidak tahu apa yang hendak dilakukan. Dia
sangat sayang ibunya dan ibunya juga sangat menyayanginya. Tindakan dia memeluk
Islam telah melukakan hati ibunya. Ibunya tidak dapat menerima. Hasutan pakcik
Ravi kepada ibunya menambahkan kesukaran bagi Ravi untuk meyakinkan ibunya
bahawa pilihannya adalah tepat dan ibunya sepatutnya ikut bersama memeluk
Islam. Dia masih ingat lagi dialog terakhir antara dirinya dengan ibunya.
“Ibu, saya dah masuk Islam 6 bulan yang
lalu. Ibu baru tahu 1 minggu sahaja. Adakah saya sebagai anak bersikap buruk kepada Ibu selama 6 bulan ini?”
“Kau anak yang baik dan
sentiasa menggembirakan ibu”.
“Bagaimana sikap saya sebelum
itu, sejak dari saya kerja di Kuala Lumpur dulu? Ravi
menyambung dengan soalan yang baru.
Ibu Ravi terdiam sebentar, seperti dapat
merasai apa yang cuba hendak diberitahu oleh anak kesayangannya itu. Ibu Ravi
sedar bahawa untuk beberapa tahun sejak Ravi bekerja di Kuala Lumpur,
perangainya makin teruk. Suka minum arak, berpoya-poya, balik tengah malam dan
seorang yang perengus dan pemarah termasuk kepada ibunya sendiri.
Tetapi sejak beberapa bulan kebelakangan ini,
perangai Ravi berbeza. Ibu Ravi tidak lagi nampak Ravi minum arak. Ravi tidak
lagi pulang lewat malam atau membawa balik perempuan-perempuan tidak senonoh.
Paling disukai, Ravi juga melayan ibunya dengan begitu baik. Tutur kata Ravi
lembut dan sopan, selalu membelikan apa sahaja yang ibunya sukai dan bersedia
untuk melakukan apa yang disuruh ibunya.
Ibu Ravi tidak mungkin dapat melupakan saat
indah di awal perubahan sikap anaknya, Ravi. Ravi telah tiba-tiba berlutut,
menunduk dan mencium tangannya sambil berkata; “Ibu, Ravi mohon maaf dengan
ibu ... Ravi sangat berdosa dengan ibu. Selama ini Ravi jahat dan selalu
menyakiti hati ibu. Ravi akan jadi baik lepas ini … akan layan ibu dengan baik.”
“Ibu! ibu!” Ravi menekankan tonasi
suaranya, melihat ibunya yang diam membisu. Ibunya tersedar dari lamunan.
“Ibu, kenapa ibu diam sahaja.
“akuilah ibu, dulu saya anak yang jahat,
kini saya anak yang baik, bukan? Untuk ibu, saya seperti ‘a devil turned to an
angel’?”
“Benar anakku, benar. Ibu
gembira dan bersyukur tentang itu” Ibunya mengangguk perlahan
mengakui.
“Semua perubahan baik itu
kerana agama Islam yang menyuruhnya. Islam menyuruh berbuat baik kepada kedua
ibubapa dan tidak boleh berlaku kasar, bahkan tidak boleh berkata apa jua
luahan atau kata-kata yang boleh menyingung kedua ibubapa sehalus, sekecil
perkataan “ah!”
Justeru, Ibu, saya jadi baik selepas saya peluk Islam. Bahkan saya
masih wajib melayan ibu dengan baik walaupun berbeza agama. Kini, saya juga
rasa sangat tenang dan bahagia. Ibu tidak suka semua itu untuk saya?” Ravi membalas dengan serangan emosi yang padu.
“Ibu suka tapi..kenapa tidak
kau ikut ajarannya yang baik itu tanpa perlu kau masuk ke dalam agama itu. Bila kau tukar agama, kau akan masuk neraka,
kau telah melanggar kepercayaan tradisi nenek moyang kita. Seluruh saudara mara
membenci kau, mereka juga membenci dan mencaci keluarga kita. Memalukan dan
menjatuhkan maruah mereka!”
“Ibu tidak peduli. Ravi, ibu
bagi kau tiga hari, kalau kau tak tukar balik ke agama hindu … Ibu akan bunuh
diri. Ibu akan tuang minyak atas tubuh ibu, dan ibu akan nyalakan api…”
“tidak ibu, tidak mungkin!” Ravi membalas
perlahan tapi memadai untuk didengari…
“Mengapa? Kau kata kau anak
yang baik. Kau tidak pernah lagi menghampakan ibu. Apa yang ibu minta dan
suruh, pasti kau lakukan. Ini sahaja permintaan ibu yang terakhir. Ibu tidak
akan minta apa lagi dari kau, selepas ini!”
“Apa sahaja ibu, mintalah apa
sahaja ibu … tetapi tidak yang ini. Ini permintaan yang mustahil. Ini
permintaan untuk saya kembali kepada kesesatan.”
“Kalau begitu … kaulah yang
membunuh ibumu!”
“Ibu yang ingin membakar
diri, mengapa saya yang disalahkan!”
“Ketahuilah ibu bahawa
sekiranya ibu membakar diri dan mati didepan saya, kemudian tuhan menghidupkan
semula ibu, lalu ibu membakar diri lagi hingga mati, dan tuhan hidupkan lagi
ibu semula, dan ibu membakar diri ibu dan mati … dan ia berlaku berulang-ulang …
saya tetap tidak akan tinggalkan agama Islam ini!”[2]
Pengajaran 2 kes di atas.
Terdapat banyak kisah dari riwayat hadith sahih
mengenai kewajipan mencintai ibubapa dan melakukan kebaktian kepada mereka.
Namun kedua kes di atas membawa perbandingan istimewa dan ekstrem dalam menetapkan
had tertinggi keperluan kepada kebaktian itu.
Kes pertama membuktikan bahawa berbakti kepada
ibubapa adalah suatu yang fardu dan wajib khusus bagi anak lelaki. Berbakti di
sini tentulah kebaktian secara ikhlas, bersungguh dan dengan kecintaan. Jika
tidak, ia tiada nilai pahala di sisi Allah s.w.t. Kebaktian kepada ibubapa
adalah lebih utama dan mendahulu kewajipan-kewajipan yang lain.
Kes kedua membuktikan bahawa kefarduan dan
kebaktian kepada ibubapa melepasi sempadan akidah. Kebaktian adalah wajib
sekalipun ibubapa adalah bukan Islam. Kecintaan dan ketaatan kepada mereka
adalah fardu selagi mana bukan kepada maksiat dan syirik. Allah
berfirman dalam al-Quran yang agung melalui surah lokman (31) : 15 yang
bermaksud;
“dan jika mereka berdua
(ibubapamu) mendesak supaya kamu mempersekutukan dengan Ku sesuatu yang kamu, dengan
fikiran sihatmu tidak mengetahui sungguh adanya, maka janganlah kamu taat
kepada mereka; dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik…”
Akhir kata, kelembutan, kesabaran
dan kualiti yang ditetapkan dalam melayani kedua ibubapa di tetapkan pada
syarat minima yang tegas dan ketat. Tanpa cinta, ketaatan ini hampir mustahil dapat
dilakukan. Di dalam kita al-Quran, pada surah al-Isra ayat 23 dan 24 menyatakan
yang bermaksud
“dan Tuhanmu telah
perintahkan, supaya kamu tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan
hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya,
atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu,
maka janganlah kamu berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun
perkataan "Ha", dan janganlah kamu menengking menyergah mereka,
tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)….
dan hendaklah kamu merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih
sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): "Wahai Tuhanku!
Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan
kasih sayang dengan memelihara dan mendidikku semasa kecil."
[1] Sahih Bukhari. No. Hadith 2782 Kitab 38. Jihad. “…telah bercerita
kepada kami Habib bin Abi Tsabit berkata aku mendengar Abu Al 'Abbas
Asy-Sya'ir, dia adalah orang yang tidak buruk dalam hadits-hadits yang
diriwayatkannya, berkata aku mendengar 'Abdullah bin 'Amru r.a. berkata: "Datang
seorang laki-laki kepada Nabi s.a.w. lalu meminta izin untuk ikut berjihad.
Maka Baginda bertanya: "Apakah kedua orang tuamu masih hidup? "Laki-laki
itu menjawab: "Iya". Maka Baginda berkata: "Kepada keduanyalah
kamu berjihad (berbakti) ".
[2] Sahih Bukhari. Hadith No. 4432 Kitab 45
Keutamaan Sahabat. “…. Mush'ab berkata; "Ibu Saad bersumpah tidak mahu
berbicara dengan Saad selama-lamanya hingga Saad meninggalkan agama Islam.
Selain itu, ibunya juga tidak mahu makan dan minum.Ibu Saad berkata kepada
Saad; "Wahai Saad, kamu pernah mengatakan bahwasanya Allah s.w.t. telah
memerintahkanmu agar kamu selalu berbuat baik kepada kedua orang tuamu?.
Sekarang aku adalah ibumu, maka aku perintahkan kepadamu agar meninggalkan
Islam”. Mush'ab berkata; 'Ibu Saad bertahan untuk tidak makan dan minum selama
tiga hari tiga malam hingga jatuh pengsan karena lemah. Kemudian Umarah, anak
laki-Iakinya, memberinya minum. Lalu ibunya itu selalu memanggil Saad. kemudian
turunlah firman Allah yang berbunyi: 'Kami wasiatkan kepada manusia agar
berbuat baik kepada kedua orang tuanya' (Qs. Al Ankabuut(29): 8). Sedangkan
ayat yang lain berbunyi: Jika kedua orang tuamu memaksamu untuk menyekutukan-Ku
dengan sesuatu yang tidak ada pengetahuanmu tentang itu, maka janganlah kamu
mematuhi keduanya dan pergaulilah keduanya di dunia dengan baik.' (Qs. Luqmaan
(31): 15).
No comments:
Post a Comment