Pernah kita, anak remaja kita, org muda kita dan jemaah solat kita menangis semasa solat kerana ayat yg dibaca atau ujian hidup yg melanda. Betulkan saf solat segera! |
“Di dalam mazhab Syafie, duduk tahiyat akhir adalah disunnat duduk tawaruq (duduk tahiyat secara meletakkan ponggong atas lantai), makruh duduk secara iftirasy (duduk tahiyat atas kaki kiri). Namun hukum makruh itu hilang apabila keadaan tidak mewajarkan untuk dia duduk secara tawaruq.”
Isu & Masalah Sekian Lama:-
1.
Mentaliti majoriti masyarakat melayu, mereka begitu memfokuskan
pengataan pertama ayat di atas pada kedudukan hukum iaitu ‘duduk tahiyat
akhir adalah disunnat duduk tawaruq, duduk secara iftirasy pula adalah
makruh. Makruh ini difahami boleh menjejaskan atau mengurangkan nilai
pahala pada sudut itu.
2.
Mentaliti ini kemudiannya dinatijahkan dengan tindakan bahawa majoriti
masyarakat melayu sentiasa atau selalu mengusahakan untuk duduk secara
tawaruk tidak kira dalam apa kedaan pun.
3.
Kebanyakan mereka ini dari generasi abah dan atuk kita dan cara begini
telah menjadi satu kebiasaan berpuluh tahun yang kini, amalan biasa
ini mulai diwarisi oleh generasi pelapis, anak-anak mereka.
4.
Tabiat atau kebiasaan yg begitu lama ini menimbulkan dua (2) kesan
atau keadaan. Keadaan pertama (1) ialah jika saf sempit, maka ia
menyebabkan berlaku ketidak selesaan kepada jiran solat disebelah
kanannya. Kadar ketidakselesaan jiran solatnya bergantung kepada
‘kecomelan’ tubuh insan yang melakukan duduk tawaruq ini.
5. Kesan atau keadaan kedua (2) ialah ia menjejaskan kerapatan saf solat jemaah dan inilah fokus perbincangan saya kali. Namun bagaimana pula ia dikatakan begitu, mengapa ia berlaku dan jika benar, setakat mana seriusnya?
Mari kita lakukan sedikit analisa mudah.
1.
Mentaliti majoriti menyukai duduk tawaruq kerana lebih selesa. Apabila
hukum agama turut mengatakan duduk tawaruq lebih baik (bermakna lebih
pahala dan lebih diredai-Nya) sedangkan duduk iftirasy boleh
menjejaskan pahala, maka kesannya selagi boleh duduk tawaruq akan
diusahakan. Akhirnya ia menjadi habit kebiasaan sejak kecil hingga saat
umur sekarang.
2.
Apa yang berlaku ialah apabila solat mula hendak didirikan, mereka
mula merancang membuat kadar keluasan yg memadai untuk duduk tawaruq
yang selesa pada tahiyat akhir nanti. Lalu mereka mulai berdiri secara
menjarakkan diri dari jiran solat sebelah kanan.
3.
Apabila imam menyuruh lurus dan rapatkan saf dengan suruhan yang
lazimnya ‘ala-kadar’, sebahagian makmun ini seakan macam bergerak tapi
sebenarnya sebenarnya tidak beralih daripada posisi asal, sebahagian
yang lain pula bergerak sedikit merapatkan diri tapi masih tidak rapat
secara yang patut dan wajar.
4.
Kaki dikangkang luas agar kaki mereka kelihatan seperti berdekatan
dengan kaki bersebelahan padahal apabila masuk rakaat kedua dan
seterusnya, barulah kaki-kaki mereka dirapatkan semula pada kadar
munasabah untuk tujuan berdiri selesa lalu mempamerkan bahawa memanglah
terdapat lopong atau ruang terpisah antara seorang makmum dengan makmun
yang lain.
5.
Sekalipun pelbagai usaha telah dilakukan dan pesanan berulang telah
diberikan oleh imam, namun jika anda pergi kemana-mana masjid dan surau,
hal keadaan yang sama masih terus wujud secara berleluasa. Jika ti
ada usaha berkesan dilakukan maka keadaan ini akan berlanjutan
sehingga ke akhir zaman atau sehingga tiba hari kehancuran.
6. Oleh itu tindakan ini adalah perlu dilakukan:-
1.
Imam mesti memesankan makmum semua agar bahu mesti dirapatkan sampai
terasa dengan bahu jiran solat. Kalau kaki juga dapat dirapatkan
lagilah baik.
2.
Makmun-makmum regular yg dah dada ilmu dan kefahaman jangan malu-malu
kucing, mereka harus segera berada di barisan hadapan saf satu dan
menunjukkan tindakan yg mereka faham dan bagi membantu imam dalam hal
ini termasuk menunjuk ajar makmum yg tidak faham.
3.
Imam menjadi lebih berani dengan memeriksa dan memastikan dulu
kerapatan saf jemaah sebelum memulakan takbir, pasti secara lembut
berhemah dan bijaksana.
4.
Imam memesan agar sesiapa yang tidak dapat melakukan tawaruq akibat
sempit, badan besar dan sebagai maka wajar melakukan duduk iftirasy pada
tahiyat akhir. Jangan bertegas pada duduk tawaruq.
5.
Kaki diusaha untuk ditegakkan kehadapan (kerana membantu kerapatan
saf), bagi yang dah terlalu lama mencapah kakinya, berusahalah
bersungguh-sungguh, insya allah lama-lama pasti boleh. Ramai telah
membuktikannya.
6.
Ada satu analogi menarik bahawa bahawa saf tidak rapat bukan masalah
kaki tapi masalah hati. Maka imam nasihatkan makmum jangan merasa geli
atau malu untuk rasakan antara bahu dengan bahu dengan rasa yang cukup
terasa kerana ia bukti hati yang tidak bermasalah dan lebih disukai
Allah swt.
7.
saya percaya cara-cara ini dan tambahan cara lain (jika ada) akan
memberi kesan peningkatan kesedaran dan menyebab berlaku perubahan
positif tetapi ia tidak mudah atau sebenarnya terlalu sukar untuk
mencapai tahap perubahan yang dikehendaki (80% ke atas).
8. Oleh itu fikirkan saranan langkah ekstrem ini:-
(1)
Pandangan hukum dalam mazhab kita yang memakruhkan duduk iftirasy
pada tahiyat akhir perlu dimansuhkan atau tidak dipakai lagi sebaliknya
menerima dan mewar-warkan duduk iftirasy dan duduk tawaruq sebagai 2
pilihan yang sama kedudukannya atau keutamaannya. Bukankah duduk
iftirasy pada tahiyat akhir diiktiraf pada mazhab lain dalam lingkungan
ahlul sunnah wal jamaah? Bukankah kedua cara duduk ini tetap dalam
lingkungan sunnah?
(2)
Apabila bertembung 2 sunnah antara sunnah tawaruq dan sunnah saf
rapat, sunnah saf rapat adalah lebih tinggi keutamaannya. Maka saf
rapat diutamakan dan sunah tawaruq jika menjejaskan kerapatan saf
hendak ditinggalkan.
(3)
Apabila dilihat pada situasi kejahilan berleluasa atau kesan buruk
yang berlaku pada zaman sekarang atas kepincangan saf maka, sunah
iftirasy pada duduk tahiyat akhir adalah lebih besar keutamaan dan
kedudukan daripada sunah tawaruq. Maka sunat tawaruq hanya dikhususkan
keutamaannya bagi imam dan solat bersendirian.
(4)
Oleh kerana masalah kepincangan saf ini telah begitu lama berlanjutan
dan kesukaan amalan tawaruq ini terlalu susah untuk diubah kerana telah
menjadi satu kebiasaan pada keselesaan amalan dan kini mulai diwarisi
oleh generasi muda dan atas keadaan kejahilan yang masih berleluasa,
atas kelemahan atau kelekaan ummat untuk melakukan perubahan dan
bertindak secara efisyen walaupun mempunyai ilmu mengenainya sedangkan
kepentingan kerapatan saf ini adalah bukti kesepaduan dan kekuatan
ummah, maka tindakan segera dan ekstrem perlu diambil iaitu:-
-
satu ketetapan atau peraturan perlu dibuat atau mungkin ketahap satu
fatwa dikeluarkan agar semua makmum dikehendaki agar merapatkan saf
secara bahu ke bahu dan dikehendali duduk secara iftirasy semasa
tahiyat akhir kecuali mereka yang mampu duduk tawaruq dengan hanya
mengambil ruang tempat seperti mana semasa mereka duduk iftirasy.(*)
Cuma
apa pulak kesan jika berlaku perlanggaran? Apabila ia difatwakan, saya
tidak tahu atau tidak pasti sama ada boleh dihukum haram dan berdosa
bagi yang ingkar kerana ingkar merapatkan saf tetapi mungkin berdosa
jika dengan duduk tawaruq itu meyebabkan jiran solat disebelah disakiti
secara fizikal dan terganggu khusyuknya?
- [* iaitu apabila dipercayai duduk iftirasy pada tahiyat akhir dapat merapatkan saf solat secara berkesan]
- Fikir-fikirlah lah.
Kerapatan Saf Solat Jemaah
Dalil: Banyak, Kuat dan Sahih.
Antaranya daripada Anas bin Malik
sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “luruskan saf-saf
kamu, sesungguhnya meluruskan saf itu sebahagian dari kesempurnaan solat.” (riwayat
al-Bukhari, Kitab: Azan, Bab: Iqamah al-solah min tamam al-solah, no:723,
Muslim, Kitab: al-solah, bab: taswiyah al-sufuf wa iqamatiha… no:973).
Dalam hadis yang lain, daripada al-Nu’man bin Bashir telah berkata
yang bermaksud: “Adalah Rasulullah s.a.w. selalu membetulkan saf kami
seperti membetulkan anak panah, sehingga kami benar-benar faham akan
kepentingan membetul dan meluruskannya (saf). Pada suatu hari ketika baginda
keluar solat bersama kami sedang baginda hampir bertakbir terlihat seorang
lelaki yang kedudukan dadanya mengereng dari saf, lantaran baginda bersabda:
“Wahai hamba-hamba Allah sama ada kamu betul dan luruskan saf-saf kamu atau
Allah SWT memalingkan wajah-Nya daripada wajah-wajah kamu.” (Muslim,
Kitab: al-Solah, Bab:Taswiyah al-Sufuf…, no:978, Abu Daud, Kitab: al-Solah,
bab: Taswiyah al-Sufuf, No: 663, al-Tarmidzi, Kitab: al-Solah, Bab: Ma ja fi
iqamati al-Saf, no: 227.)
Imam al-Qurthubi berkata, “Yang dimaksudkan dengan perselisihan
hati pada hadis di atas adalah bahawa ketika seseorang tidak lurus di dalam
safnya dengan berdiri ke depan atau ke belakang, menunjukkan kesombongan di
dalam hatinya yang tidak mahu diatur. Yang demikian itu, akan merosakkan hati
dan memungkinkan menimbulkan perpecahan”. (Ibn Hajar
al-Asqalaniy, Fathu a-Bari fi Syarhi sohih al-Bukhari, jld: 2, hlm: 443).
Pendapat ini juga dipersetujui oleh Imam al-Nawawi. Beliau berkata,
“Berbeza hati maksudnya, terjadi di antara mereka kebencian dan permusuhan
serta pertentangan hati. Perbezaan ketika bersaf merupakan perbezaan zahir dan
perbezaan zahir adalah wujud dari perbezaan batin iaitu hati”. Sementara Qadi
Iyyadh menafsirkannya dengan mengatakan, “Allah akan mengubah hati mereka
secara fizikal, sebagaimana di dalam riwayat lain (Allah akan mengubah wajah
mereka)”. Hal itu merupakan ancaman yang berat dari Allah. Sebagaimana Dia
mengancam orang yang mengangkat kepalanya sebelum imam (iktidal), maka Allah
akan mengubah wajahnya menjadi wajah keldai.
Imam al-Kirmani menyimpulkan, “Akibat dari pertentangan dan
perbezaan di dalam saf, boleh menimbulkan perubahan anggota atau tujuan atau
juga perbezaan balasan dengan memberikan balasan yang sempurna bagi mereka yang
meluruskan saf dan memberikan balasan keburukan bagi mereka yang tidak
meluruskan safnya”.Hadis tersebut dan hadis-hadis lain yang seumpamanya, kata
lbnu Hazm, merupakan dalil wajibnya merapikan saf sebelum dan sepanjang
melaksanakan solat. Kerana menyempurnakan solat itu wajib, sedang kesempurnaan
saf merupakan sebahagian dari kesempurnaan solat, maka merapikan saf merupakan
kewajipan. Juga lafaz ‘amr (perintah) dalam hadis di atas menunjukkan wajib.
Selain itu, Rasulullah Sollallahu ‘alaihi wasallam. setiap kali akan
memulakan solat (berjemaah), selalu menghadap kepada jemaah dan memerintahkan
untuk meluruskan saf, sebagaimana yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a.
Umar bin Khattab r.a. pernah memukul Abu Uthman al-Nahdi kerana keluar dari
barisan solatnya. Juga Bilal pernah melakukan hal yang sama, seperti yang
dikatakan oleh Suwaid bin Ghaflah bahawa Umar dan Bilal pernah memukul bahu
kami dan mereka tidak akan memukul orang lain, kecuali kerana meninggalkan
sesuatu yang diwajibkan. (Ibn Hajar al-Asqalaniy, Fathu a-Bari fi Syarhi
sohih al-Bukhari, jld: 2, hlm:447). Anas r.a. ketika tiba di kota Madinah
ditanya, “Apa yang engkau ingkari dari perbuatan kami sejak sepeninggalan
Rasulullah?” Dia menjawab, “Tidak ada perbuatan kalian yang aku ingkari kecuali
ketika kalian tidak meluruskan saf-saf kalian”. (al-Bukhari, no:
724).Berdasarkan hadis-hadis di atas jelas bahawa kesempurnaan solat bergantung
kepada kesempurnaan saf dalam solat. Solat yang ditunaikan tanpa meneliti
kepada kelurusan saf serta tautannya dengan saf-saf yang lain akan menyebabkan
hilangnya fadilat solat berjemaah.
Assalamualaikum tuan,
ReplyDeleteSatu perkongsian yang menarik. terima kasih.
Saya ada mendengar satu pandangan seorang sahabat saya. Maaf, saya lupa sumbernya.
Katanya, pada zaman khalifah Umar al-Khattab, saf diluruskan dgn pedang di belakang tumit untuk menunjukkan kepentingan meluruskan saf.
Kaedah untuk meluruskan saf.
Maknanya setelah merapatkan saf, menetapkan kedudukan dengan meluruskan saf dengan menyamakan belakang tumit dengan orang sebelah.
Ibu jari kaki kanan tidak dialih sepanjang solat. Dari takbir, qiam, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, sehinggalah tahiyyat akhir.
Waalaikum salam tuan.
DeleteYa benar itu. Persoalannya kenapa tidak dapat dilakukan sampai sekarang?
Sebenarnya tiada usaha bersungguh-sunggguh dilakukan khususnya pada yang ada kuasa, dari kerjaan, pejabat agama, imam, kadi, pegawai syarak, ibubapa sampai kepada individu itu sendiri.
Itu dalam bab meluruskan saf. Seperkara yang paling penting adalah dalam perkara rukun solat. Ada yang baca Fatihah secara bacaan "berSAKTAH" yakni tidak berhenti pada tanda berhenti dan tidak pula di "WASAL"kan bacaannya. HARAM hukumnya jika membaca Fatihah secara bacaan "berSAKTAH"
ReplyDeleteWallhu a'lam
itu satu lagi isu yang serius apalagi kalau dilakukan imam yang lazim samada di masjid atau surau. Perlu diambil tindakan segera. tkasih.
DeleteAssalamualaikum Tuan!
ReplyDeleteDalam terjemahan hadis di atas tidak menyatakan tentang merapatkan saf.
yang ditekankan adalah tentang meluruskan saf.
Para sahabat ada yang membawa pedang semasa menunaikan solat berjemaah yang mana pedang itu diletak disebelah sisi mereka samada di sebelah kiri atau kanan. Maka yang pasti jarak makmum dengan makmum yang lain di dalam Saf yang sama adalah agak ketara....
Minta pencerahan dari Tuan...
Wassalam