musykil - org zaman moden hidup ala zaman batu, kenapa? |
Siri Bacaan Cabar Fikir bagi bakal-bakal haji
“Jangan ambik tu. Jangan baca risalah atau buku
yang diberi oleh orang-orang dari negara lain!”
Begitulah seorang ustazah guru agama Malaysia menegurku, apabila
seorang datang ke hotel kami dan meletakkan sejumlah risalah atau ‘flyers’
mengenai maklumat haji. Dalam hati aku, “ape lah ustazah ini, takkan nak
tengok pun takleh.” Habislah sikap ingin tahu manusia, kalau gitu caranya.
Sebenarnya aku faham maksud mereka. Memang ada
teguran atau nasihat agar jemaah kita tidak mendapatkan maklumat mengenai haji
daripada risalah, suratkhabar, buku-buku yang diberikan secara percuma
khususnya yang bertulisan Indonesia. Alasannya takut terpengaruh atau terkeliru
pada sesuatu yang salah. Maksudnya, takut jemaah kita terbuat atau mengikut apa
yang tertulis dalam buku atau risalah itu, sedangkan ianya lain dari yang
diajar oleh guru agama di Malaysia, atau atas apa jua alasan. Kekadang geli
hati pula memikirkan. Apa hal sampai begitu sekali. Seolah-olah ada ajaran
sesat dalam buku atau risalah yang diberi.
Nasihat begitu tentu sahaja tidak aku terima
kerana ia bercanggah dengan sikap aku yang selalunya akan memenuhi kehendak
‘rasa ingin tahu’. Prinsip aku pula, tidak akan memberi keputusan atau
penghukuman atas sesuatu tanpa diteliti, dipertimbang secara adil. Adillah,
bukankah adil itu lebih dekat dengan takwa.
Bila ustazah itu dah tiada, aku ambil juga
untuk dibaca. Tidak elok pula kalau aku membantah didepan ustazah. Itu macam
kurang ajar. Aku sekadar ingin tahu. Lagi dihalang lagi aku ingin tahu.
Takkanlah akal yang dipandu ilmu dan kefahaman
yang ditimba melalui para ‘asatizah’ masih tidak memadai untuk menilai
antara betul dan salah.
Susulan itu juga, aku membaca
sebanyak yang aku terdaya segala maklumat agama pada flyers, akhbar dan
beberapa buku kecil yang comel. Aku masih ingat 2 set buku yang aku terima.
Satu semasa mula memasuki bandar nabi. Kedua ketika pulang dari solat di masjid
Nabawi.
Ku dapati, kesemuanya adalah atas usaha,
pemantauan atau penerbitan kerajaan Arab Saudi. Bukan terbitan “underground’
yang nama penulis tidak diketahui seperti buku-buku pro-syiah yang disebarkan
di negeri Melaka dan di luar Melaka sekitar sebelum bulan puasa, 2011.
Buku-buku pro syiah ini begitu jelas bersifat
tohmah dan fitnah, irihati dan dengki. Pada masa yang sama, memasarkan produk
syiah kepada umat Islam Malaysia. 2 jenis buku yang tebal dan sederhana tebal
ini diletakkan di banyak masjid di Negeri Melaka. Pada jumlah yang banyak,
tentunya dengan kos yang tinggi. Sehingga timbul desas-desus adanya pengusaha
kaya (melayu) yang membiaya. Maaf, terlari topik pula.
Kembali. Berbeza dengan maklumat ilmu haji
dalam buku-buku dan risalah-risalah di Mekah dan Madinah. Tiada yang pelik dan
mengelirukan. Biasa dan munasabah. Serupa dan hampir sama dengan kita punya.
Sebahagian maklumatnya pula lebih berkualiti dan memang dicari kerana
menunjukkan amalan sunnah nabi. Dalil dan bukti dikemukakan, melalui nas hadith
dan al-Quran. Apa yang kita risaukan. Oh, mungkin ada penekanan sikit pada isu
bidaah, agaknya itu yang menjadikan kita gelabah. Kalau mereka agak bertegas
dalam isu itu, dan kita pula bersifat terbuka, apa lagi yang nak dikata.
Biarkanlah sahaja. Terserahlah pada kita sama ada nak terima atau tidak, nak
ikut atau tidak.
Namun bagi aku, dalam menyaksikan perbezaan
pandangan, tentulah memilih dan mengikuti yang paling menghampiri sunnah nabi
adalah sifat dan sikap paling terpuji. Justeru, setiap isu dinilai satu persatu
atas meritnya bukan dihukum secara pukul rata. Mana yang lebih sahih, tentu
yang itu aku lebih suka untuk pilih.
Khususnya dalam soal ibadah, sekuat-kuatnya
gigitlah sunnah. Bagi hal muamalah dan urusan dunia, tentulah berbeza… tentulah
ada keluasannya. Itulah sebenar sunnahnya. Kefahaman yang tepat mengundang
rahmat kepada sekelian umat.
Suasana Berbeza
Keadaan di Mekah dan Madinah ketika musim haji
dan umrah tentunya mewujudkan suasana yang lain dan berbeza dengan keadaan di
tanah air kita. Umat Islam yang satu tapi dari pelbagai bangsa, datang dari
segenap pelusuk dunia, berbekalkan kefahaman yang berbeza, pandangan yang tidak
sama, perangai dan kelakuan yang tidak diduga, anutan mazhab sunnah, syiah dan
apa lagi entah, tentunya mewujudkan suasana dan persekitaran yang bermacam
keadaan, karenah dan ragam.
Pasti ada perkara-perkara pelik tapi benar.
Benar-benar berlaku, yang akan anda saksikan. Lalu bagaimana perkara-perkara
itu dinilai oleh anda? Bagaimana ianya
mempengaruhi dan memberi kesan kepada ilmu dan kefahaman anda? Pemikiran anda?
Keyakinan dan kepercayaan anda?
Ya. Seringkali,
kita diberi pesanan dan ingatan agar berpegang dengan apa yang kita dah
diajarkan. Jangan terpengaruh dengan apa jua cara orang Islam lain yang berbeza
dan berlainan?
Sebagai manusia bernaluri, berfikiran, tidakkah
kita tertanya mengapa mereka berbuat demikian? berkelakuan demikian? Kenapa
berbeza? Kenapa begitu berbeza? Kita yakin betul apa yang kita buat, tapi
adakah mereka yang tak betul? Adakah kita dengan mereka sama-sama betul?
Takpelah, jangan sama-sama salah, sudah. Tapi tiada kemungkinankah kita yang
tak betul dan mereka yang betul. Guru
agama mereka kata mereka betul, guru agama kita kata kita betul. Kiranya kita dan
mereka, dua-dua betul, mana satu yang lebih betul, maksudkan lebih menghampiri
sunnah. lebih menepati sunnah.
Maksudnya di sini bukan pada apa yang dimakan,
diminum atau dipakai. Tetapi perbezaan kelainan dan kepelikan dalam soal
ibadah, dalam melakukan ibadah. Perbezaan dalam menghayati dan mentaati. Sikap
dan perlakuan dalam mengejar yang afdal dan aula. Antara kejahilan dan
keilmuan. Kesungguhan dalam mencari pengampunan. Pada agama yang satu.
Menyembah tuhan yang satu.
Kepelbagaian, Kepelikan
Mulai dari tiba ke Madinah dan berakhir di
Mekah, Kita akan melihat pelbagai cara dan gaya oleh pelbagai manusia dalam
melakukan amal ibadah. Di Madinah, kita menyaksikan antaranya:-
(1) Apabila
pintu babul salam Masjid Nabawi dibuka, manusia berebut dan bekejaran masuk ke
dalam. Apa yang dicari? Berebut saf pertama? Alhamdulillah. Begitu juga
apabila Raudah dibuka? Manusia berebut
memasuki taman syurga? Sebegitu penting dan berharga? Perlukah sampai begitu
sekali caranya? Bila berdesakan, timbul risiko kecederaan. Alasan, kita hamba yang berdosa, tinggalkan
keluarga, tanah air kini jauh di mata. Sedikit kesakitan, kecederaan bertukar
kepuasan. Dapat beribadah, berdoa di tempat mustajab lagi istimewa. Raudatulul
Jannah, Taman Syurga.
(2) Tahukah kita, apabila selesai solat jenazah
di Masjid Nabawi, jenazah itu akan diusung dengan berlari sehingga ke
perkuburan Baqi? Sebegitu kesungguhan ingin menyegerakan perkebumian, sedangkan
di Malaysia, 3 langkah pertama dengan gaya perlahan. Al-fatihah, dibacakan.
(3) Dalam pada itu, kelihatan sebahagian
manusia yang berdoa mengadap maqam Rasulullah. Lalu dimarahi pengawal dan
disuruh mengadap kiblat. Ada pula yang mengusap besi-besi pintu di maqam
nabi dengan sapu tangan atau kain
serban.
(4) Saya
juga masih ingat bagaimana jemaah berebut untuk solat di depan ruangan mimbar
berdekatan Raudah, sedangkan didepannya terpacak pegawal arab berjubah. Bahkan
dalam kesempitan itu ada seorang Indonesia yang lebih mengadap mimbar tetapi
tersengit dari arah kiblat.
(5) Di Mekah pula, kita melihat jemaah wanita
menyertai solat jenazah tetapi di Malaysia, tidak kita perasaan wanita bersolat
jenazah, sendirian atau berjemaah. Kenapa? Dalam hal tawaf pula, kita lihat ada
dilakukan secara berpasukan dengan diketuai ‘ala-komando’ tak tahulah diupah
dari kalangan ustaz atau kaki gaduh. Berzikir dan berdoa beramai-ramai secara
kuat, seolah-olah kumpulan dia sahaja yang nak beribadat.
(6) Saya masih ingat sekali hal sekumpulan
jemaah asing. Sebutan takbirnya agak pelat -allahu achbar- allahu achbar.
Kenapa sebegitu pelik sekali sebutan suatu bangsa dari negara T___ yang
di masa silam pernah mentadbir empayar Islam. Mungkinkah ia natijah tumbangnya
pemerintahan khalifah diganti sistem sekular?
(7) Kita juga kadangkala hairan melihat
perangai orang lelaki, ada yang memakai ihram secara ittiba pada sepanjang hari
walaupun tidak bertawaf lagi. Ada berihram secara ittiba pada semua pusingan.
Ada yang pada sekadar awal 3 pusingan. Bagaimana pula dengan raml, adakah ia
berlari-lari anak atau larian kecil pasukan tentera? Begitu juga semasa saie,
Ada yang memakai ihram secara berittiba? Adakah ia kejahilan atau
ketidakpedulian atau perkara remeh, tak perlu diberi perhatian?
(8) Kita juga tidak dapat lari dari terlihat
sekian ramai wanita tidak memakai sarung kaki. Bersebabkan kebanyakan berkulit
sedikit kehitaman, kita merasa mereka dari sebelah India, Bangladesh atau
Pakistan. Setahu kita 4 mazhab (ahlul sunnah) sepakat ia adalah aurat. Mungkin
ada mazhab (Hanafi?) memberi kelonggaran atau pengecualian tetapi adakah
pergelangan kaki (1) tidak langsung dikira aurat, atau (2) hanya boleh terdedah
semasa darurat? Kalau yang pertama (1), habislah kita. Apa lagi nak dikata.
Kalau yang kedua (2), bolehlah kita tegur tok alim mereka. Takkan semasa tawaf
tak boleh nak bersarung kaki (stokin) untuk menurup aurat, mana boleh dikira
darurat. Lainlah semasa berwudu’ ditempat terbuka atau di zaman purbakala,
ketika itu stokin mudahpakai belum dicipta.
(9) Tumit-tumit mereka yang menganggu
konsentrasi langkah kita. Semasa bertawaf secara berihram, bagaimana nak
memberi tumpuan, asyik kena tengok kaki didepan. Tumit-tumit merekalah yang
kekadang kita tersepak. Kaki-kaki merekalah
yang kekadang menyepak tumit-tumit kita.
(10)
Kekadang kita juga melihat keadaan tudung mereka yang perlindungan aurat
tidak sesempurna tudung jemaah wanita
kita, sekalipun dibandingkan dengan artis wanita tanah air, bertudung labuh
sempurna sekali, walaupun tidak bertudung di negara sendiri. Lihat pula
lelaki-lelaki sana yang mengiringi wanita mereka, berjanggut tebal dan panjang
yang kalau di Malaysia kategori ustaz atau ahli ibadat. Berjanggut adalah
sunnah tetapi kekadang ia lebih mudah kerana telah menjadi budaya. Jadi, jangan
sekadar melihat luaran untuk mengukur keilmuan. Perhatikan juga pada perlakuan
ibadah, adakah menepati sunnah.
(11) Di Multazam, kita melihat ramai yang melekap
badan, pipi dan tangan. Apakah yang
dilakukan? Merintih dan berdoa? Kenapa berbeza cara? Adakah kita
mengerti mengapa? Janganlah sekadar ikutan tanpa mengetahui rahsia dan hikmah
perlakuan? Ia membantu kita dalam penghayatan dan kekusyukan. Begitu juga
halnya dalam perebutan untuk memasuki Hijir Ismail. Adakah kita turut merebut
kerana ikutan-ikutan, atau kita faham kelebihan dan tahu apa nak lakukan bila
diberi peluang dan kesempatan. Maksud saya, melakukan amalan mengikut sunnah,
seperti disaran kekasih Allah.
(11) Kita juga melihat orang ramai bergasak
berebut untuk mencium Hajar Aswad? Kalau tak bergasak dan berdesak, kalau tak
digunakan kudrat, tak nampak bagaimana boleh dapat. Ciuman nikmat. Tentu sukar
dikata, tiada siapa akan disakiti. Kita tidak berniat menyakiti tetapi
kemungkinannya sering ada yang disakiti. Secara sedar atau tidak, sengaja atau
tidak. Melihat keadaan begitu, siapa yang masuk gelanggang pasti tahu apa yang
akan dilaluinya itu. Seolah-olah wujud persetujuan tersirat. ‘Consensus’
pemikiran untuk reda disakiti pada kadar berpatutan. Mungkin ada yang sengaja
menyakiti, tetapi itu satu, dua manusia yang sakit pada jiwa dan hati. Yang
lain tak mungkin berniat di hati atau bersengaja pada perlakuan untuk
menyakiti.
(12) Sebaliknya, selalu juga kita baca hal
pengalaman insan-insan terpilih yang dapat
mencium Hajar Aswad tapi menafikan mereka bergasak, merebut atau
menyakiti sesiapa. Seolah-olah jalan terbuka luas untuk mereka. Lalu mencium
Hajar Aswad dengan mudah tanpa bersusah payah. Justeru tanpa melalui proses
kemaknusiaan dan kemunasabah seperti manusia kebanyakan. Tentu dari segi logik,
rasional dan akalbudi, kita sukar
percaya dakwaan sebegini. Kalau begitu, secara ajaib dan pelik, ia
berlaku. Benarlah, jika Allah mengkehendaki, pasti terjadi. Memanglah,
kalau ia berlaku secara ajaib dan pelik, kita pun takleh nak kata apa. Ia tidak
dapat dibuktikan. Mungkin kalau tidak ada keperluan, tak perlu dicerita, lebih
baik dirahsia. Hanya yang mengalami sendiri yang mengetahui. Cuma sesiapa
sahaja boleh mendakwa, jadi tak kisahlah kalau ada yang tak nak atau nak
percaya. Percaya kepada diri yang mengaku, bukan pada, sama ada ia tidak boleh,
atau boleh berlaku.
(13) Ramai di antara kita yang dapat mencium
juga tapi kita tahu mereka telah perlu menggunakan kadar tenaga yang banyak dan
terpaksa melalui proses usaha yang lasak tapi bukan untuk bergasak. Berusaha
bukan berebut, melalui bukan meredahi. Tiada niat dan tanpa tindakan kesengajaan
untuk menyakiti pada diri, hati dan perasaan. Sesiapa jua tanpa pengecualian.
Itu adalah proses kemanusian dan logik musabab yang perlu dilalui tetapi dengan
izin dan kurnia illahi, nikmat cium itu diperolehi. Bila selesai, kita menoleh
kebelakang, kita juga pelik dan hairan bagaimana kita mampu melakukan, kalau
sekadar bergantung pada kudrat dibadan. Yakinlah kita ia juga keajaiban, nikmat
dan kurniaan. Ada yang bergasak dan berkasar
serta sengaja menyakiti, tapi kalau Allah tak izinkan, pasti tiada
sesiapa dapat melakukan. Tapi… bolehkah kita berhujah begini?
(14)Kes paling mencabar kesabaran kita dan ilmu
kita ialah apabila kita didatangi wanita yang berdiri untuk bersolat disebelah
kita. Ada masa tu, di depan kita pula. Apakah tindakan yang patut kita lakukan
mengikut petunjuk sunnah? Adakah kita diajar ustaz di Malaysia? Disuruh beredar
sahaja. Kalaulah ada ruang solat lain tersedia untuk kita. Kalau tiada,
macammana. Kawasan tawaf yang padat, bilal sedang melaungkan iqamat. Lalu?
(15)Jemaah Indonesia memang ramai yang bersolat
sebelah menyebelah, lelaki dan wanita. Jemaah negara-negara lain pun ada yang
begitu juga. Akhirnya, jemaah Malaysia pun ada yang terikut sama. Mata ini
menyaksikannya. Sepasang suami isteri dari satu pakej yang sama, bersolat
sebelah-menyebelah sedangkan tiada keperluan memaksa dan tiada masalah
apa-apa.
(16) Dalam hal lain pula, manusia begitu
selamba melintasi atau lalu-lalang di hadapan orang yang solat. Mungkin ramai
yang jahil. Masih tidak tahu hukum. Sesungguhnya ketahuilah! melintasi di
hadapan orang yang solat khususnya di dalam anggaran kawasan sujudnya adalah
suatu perbuatan yang haram dan berdosa. Mungkin ramai juga yang tahu tapi
menganggap ia terpaksa dan perlu. Dikira daruratlah tu. Konon keadaan begitu mendesak
dan kesesakan, menjadikan ia ibarat satu
keterpaksaan. Dusta!
(17)Kita melihat sendiri gaya perlakuan orang
yang lalu-lalang di depan orang solat itu seperti tidak tahu hukum atau tidak
kisah hukum. Mereka melintas dengan selamba, selalu dan kerap, tanpa rasa
bersalah dan merasa tidak kisah. Jika
mereka harus melintas di depan orang solat kerana menggangap ia satu
keterpaksaan akibat kesukaran yang tidak dapat dielakkan, ‘bahasa badan’ tentu
ada kelainan. Raut muka juga pasti berbeza. Rasa bersalah. Rasa berdosa. Dah
cuba cari jalan lain, tetapi tiada. Jadi, terpaksa dilakukan juga, kerana sebab
yang memaksa. Sakit perut, wuduk terbatal dan sebagainya.
(18)Isu wuduk. Isu Sentuhan. Isu batal
atau tidak batal wuduk. Isu batal atau
tidak batal wuduk kerana sentuhan. Bukan kerana keluar angin kus-kus dari badan.
(19)Isu ini masih terus diperkata. Takkan selesai punya. Sampai
bila-bila. Selagi begitulah pendirian dan pendekatan kita. Memang tiada
salahnya. Tetapi letihlah setiap tahun, kena disampai cerita yang sama.
Maklumat yang dahulu kepada jemaah baru. Setiap tahun asyik begitu. Pembimbing
haji atau dalam kursus haji terpaksa mengulang-ulang, sampai mereka sendiri dah
begitu hadam. Mungkin timbul bosan, penjelasan ditakuti jadi kurang berkesan.
Tapi kita katakan kepada mereka, bukankah ada kebaikan, keperluan tugasan terus
berpanjangan.
(20)Maksud saya, takkan jadi isu yang dapat
diselesaikan, bukan maksudnya, isu itu tidak selesai. Tapi isu itu dan
penyelesaiannya itu, akan terus diperkata saban tahun. Sentiasa ada yang tidak
faham, maka pertanyaan demi pertanyaan diutarakan. Penjelasan demi penjelasan
kemudian diberikan. Sehingga semua diharap dan disangka faham. Namun kesan kepentingannya dua iaitu (1) sebahagian
masih tidak tahu (2) sebahagian tahu, tapi
merasa sukar untuk menyesuaikan dengan ‘hukum’ baru sedangkan selama ‘7
keturunan’ beramal dengan kepercayaan demikian, tiba-tiba disuruh berubah
sekadar untuk sebulan.
(21)Pembaca mungkin tidak faham apa yang
dibebelkan. Itulah sebahagian tujuan, buat permulaan untuk mencetuskan rasa
keinginan. Keinginan kepada kebenaran. Mengapa semua yang di atas dikatakan?
Beginilah dipermudahkan. Semoga dapat pencerahan.
(22)Dalam soal sentuhan yang membatalkan. Selama zaman berzaman, dari generasi
ke generasi. Kita bepegang kuat kepada satu pandangan yang menghukumkan
sentuhan lelaki dan wanita bukan muhrim dan isteri adalah batal walaupun
tanpa rasa syahwat. Itulah yang kita pelajari sekian lama dan kita amalkan,
zaman berzaman.
(23)Namun bila haji, umrah dan ziarah hendak
dilaksanakan, di Mekah dan Madinah, kita kebingungan. Manusia terlalu ramai,
lelaki dan perempuan bercampuran. Persentuhan
sukar dielakkan. Mungkin dalam keadaan biasa, kita boleh menutup kaki
dan tangan. Tapi bagaimana dengan kerja
umrah dan haji, ibadah utama diperintah illahi. Sebahagian tubuh perlu
didedahkan, terutama kaki dan tangan. Tawaf pula mesti dikerjakan, dengan wuduk
dikekalkan, syarat kesahan. Lalu,
bagaimana dapat bertawaf 7 pusingan, tanpa risiko sentuhan. Mana mungkin dapat dilakukan?
(24)Kecewa dan tertekan. Macammana nak khusyuk
dan memberi tumpuan. Pegangan (hukum) kita dalam hal ini, kurang praktikal
untuk ibadah haji. Sedangkan penganut kefahaman lain tenang tanpa kerisauan.
Sentuhan tanpa syahwat, tidak membatalkan. Tak kiralah dengan isteri atau
lain-lain perempuan.
(25)Akhirnya kita tiada pilihan, bertaklid
kepada pegangan lain terpaksa dilakukan. Begitulah diputuskan dalam sesuatu masa dan keadaan.
Timbullah kisah bermacam-macam. Sebahagian
menjadi gurauan. Ialah, jika berwuduk, makan unta itu dikira membatalkan.
(26)Masa berlalu. Kekadang kita terasa malu.
Bertaklid kepada pegangan (mazhab) yang berbeza bukan suatu yang kita suka.
Sama ada mazhab Hambali, Hanafi atau Maliki. Mazhab Shafie tetap dihati. Namun
bila berlaku situasi ini, seolah pegangan mazhab yang kita miliki, tidak
sepraktikal yang mereka anuti.
(27)Haji. Pada ibadah paling utama, pendapat
hukum pegangan kita, kelihatan kelemahannya.
Mungkin ada suara yang memerli dan mengata. Bagi segelintir yang tiada
kerja cari kerja. Fanatik tanpa sebab nyata. Ketahuilah, mazhab-mazhab ini
sekadar penerang hukum dan agama bukan
pencipta atau pembawa hukum dan agama. Agama itu ialah apa yang dibawa
Rasulullah s.a.w. atas perintah Allah
Azza Wa Jalla.
(28)Akhirnya terdengar maklumat tapi ketepatan
fakta belum pasti. Fakta lengkap juga belum diperolehi. Pembaca boleh merujuk
pihak urusan haji. Terdapatnya pandangan
minoriti dalam mazhab Shafie. Wuduk tidak terbatal lagi, jika bersentuhan
antara perempuan dan lelaki. Pandangan berbeza dalam mazhab kita juga, tentulah
amat bermakna. Tiada keperluan lagi untuk menoleh ke Mazhab Hambali atau
Hanafi.
(29)Pandangan relevan ini. Adakah boleh untuk
umrah biasa atau sekadar semasa Haji. Bagaimana tafsiran dan keluasan. Had dan
pemakaian. Adakah berbeza menyentuh dan disentuh? Adakah semasa tawaf sahaja
atau sepanjang masa? Jika sekadar musim haji, bagaimana umrah di bulan Ramadan,
manusia ramai sekali seumpama semasa musim haji. Timbullah pelbagai persoalan,
sebahagian jawapan ada diketahui, namun kami memohon pembaca mencari jawapan
sendiri. Kami takut terkhilaf dan mempengaruhi.
(30)Mengapa Jadi Begini
Begitulah apa yang dikehendaki berlaku. Telahpun
berlaku. Tetapi mengapa harus melalui proses begitu. Mengapa perlu keterikatan,
sedangkan agama itu memudahkan. Bukankah nabi telah mengingatkan kita, tiada
orang yang memayah-mayahkan dalam agama ini melainkan dia sendiri yang kecewa
(tewas). Sekiranya kita memayah-mayah dalam hal pembatalan sentuhan, nescaya
yang kecewa dan tertekan, jemaah kita juga, kan.
Bayangkan semasa 2-3 tahun lalu saya pergi haji, isu
ini masih dibincangkan. Entahlah, bagaimana keadaan jemaah kita, 3,
4,5,6,7,8,9,10 tahun yang lalu.
Mazhab-mazhab penting dan relevan sebagai penerang
agama namun sunnah nabi, itu yang utama. Jika kebenaran sunnah dikatakan ada
pada mazhab yang berbeza, tidaklah mengapa, yang penting sandarannya. Asalkan
ia berdalil sahih, al-Quran dan hadith. Itulah sunnah, itulah agama. Tidakkah
cukup kuat untuk berpaut padanya!
Kita bukan bertukar mazhab. Mazhab syafie sudah
dihati, tidak perlu ditukar ganti. Tapi janganlah bertaklid ‘sampai sanggup
mati.’ Fanatik tanpa hujah. Kita ikutlah
prinsip ulama hebat dalam mazhab syafie sendiri, seperti antaranya imam Nawawi
dan Ibnu Hajar al-Asqolani. Masih membuka ruang kepada perbezaan. Mengutamakan
amalan yang kuat sebagai pegangan. Hadith sahih diutamakan, mengatasi qias dan
pemikiran. Walaupun kekadang terpaksa menjengah diluar pegangan kumpulan. Bukan
selalu, sekadar kekadang. Hanya bila wajar dan memerlukan.
Petunjuk nabi yang kita ikuti. Mazhab hanya membantu
sekadar yang ia dapat membantu. Sekiranya di sana ada hadith sahih, atau
beberapa hadith sahih yang membuka ruang pemahaman dan ijtihad kepada 2
pendapat dalam hal sentuhan batal secara mutlak dan sentuhan batal bila ada
syahwat. Maka selesai masalah. Pilihlah antara dua. Pilihan pertama agak
menyeksa, di sana, terpaksa bertukar kepada pilihan kedua. Tetapi pilihan kedua
menjadikan kita konsisten dari dulu kini dan selamanya. Di Malaysia, di mekah,
madinah atau di mana sahaja. Hatta ketika Syeikh Muszaphar di angkasa.
Pilihan kedua tentulah melegakan suami dan isteri,
ketika di tanah suci. Hakikatnya, sunnah meletakkan keterbukaan dan pilihan.
Suami dan isteri itu tidak terbatal wuduk, asalkan sentuhan itu tanpa
syahwat, yang difahami ertinya oleh semua dewasa. Cukuplah berkenaan
sentuhan, ada perkara lain perlu juga dibicarakan.
(31)Kita juga hairan melihat
seseorang yang telah tidur secara baring, lena dan berdengkur tiba-tiba terus
bangun dan bersolat. Tak terbatalkan dengan tidur sebegitu? Benarkah ada hadith
menyatakan bahawa nabi juga pernah tidur
berbaring, bangun semula dan solat. Tapi mata nabi mungkin tidur, hati nabi
tidak tidur (tidak lalai dari mengingati Allah).
(32)Adakah kita memahami maksud
‘berbantah-bantah’ yang dimaksudkan boleh menjejaskan haji, sebab agak ramai
juga berbantah-bantah dengan penjual ditepi jalan disekitar Madinah dan Mekah.
(33)Bagaimana pula berbantah demi
menegakkan kebenaran dan kebaikan? Adakalanya kita kena bertegas dan berhujah
untuk menzahirkan kebenaran, menegak
makruf dan mencegah mungkar. Pastinya dakwah ‘mauizatul hasanah’ dan
‘bil-hikmah’ tidak terhenti sekalipun dibumi paling suci. Ada ulama berhujah
begini. Tidak mengapalah, perkara ini masih boleh dibahaskan lagi.
(34)Bagaimana pula cara paling
sunnah dalam berhadapan dengan maqam nabi? Sekadar meminta syafaat dan
berselawat. Bolehkah kita berbicara lebih lagi? Ada sahabat tabligh memberi
idea supaya membentang ‘report’ kepada
Nabi s.a.w. Laporan ‘diri dan dakwah’ setakat mana tugas sunnah itu telah
dilaksana. Sesuai dengan manhaj gerakan tabligh, agaknya.
(35)Di musim haji, kerajaan Arab
Saudi pula membahagikan buku-buku agama kepada para Jemaah haji. Kebiasaannya
buku-buku tersebut diberikan di terminal kedatangan di lapangan terbang Jeddah,
Madinah, Riyad dan di pelabuhan Jeddah. Buku-buku yang diberikan adalah
mengenai manasik haji dan mengenai masalah-masalah keislaman lainnya seperti
solat, puasa, akidah, tauhid dan lainnya. Inilah catatan seorang penulis buku
bertajuk Rahsia Haji berstatus Profesor Madya. Beliau juga dipercayai ahli
panel syariah atau seumpama kepada pihak berkuasa urusan haji. Sedangkan dalam
masa yang sama, pada realiti dan praktiknya wujud larangan oleh pembimbing haji
agar jemaah jangan membaca bahan bacaan yang diterima sepanjang proses
haji.
(36)Begitulah adanya. Terdapat
sekian banyak lagi perkara-perkara lain yang berlaku di Mekah dan Madinah, yang
mengusik sikap ingin tahu kita, kenapa, mengapa dan bagaimana?
(37)Begitulah. Pelbagai perkara
yang kita terperasan atau tidak terperasan. Pasti ada sebahagian kecil dari
kita yang bersifat seperti saya. Tidak dapat untuk tidak berbuat apa-apa. Tidak
mampu untuk tidak endah atau tidak kisah. Tidak sanggup untuk memikirkan apa
yang berlaku; perbezaan, kepelbagaian, kelainan dan kepelikan yang disaksikan,
dibiarkan berlalu. Tidak teringinkah mendapatkan jawapan bagi sekian macam
kemusykilan.
(38)Jawapan. Saya cuba
memberikan jawapan. Idea kepada jawapan. Atas perbezaan, kepelbagaian, kelainan
dan kepelikan. Antara kita dan mereka. Antara sesama kita. Antara sesama
mereka. Inilah kesimpulan awalnya:-
Betul. Ada yang betul ada yang tidak betul. Ada yang
sama-sama betul. Ada yang sama-sama
betul, cuma ada yang lebih betul antara yang betul. Ada yang mungkin sama-sama
tidak betul. Kita yakin kita selalu betul, begitu juga mereka, tetapi siapa
yang lebih banyak betul. Antara kita juga, ada melakukan yang tidak betul
kerana ramai juga tidak betul-betul ambil tahu perkara-perkara yang betul.
Begitulah juga bagi mereka, antara yang betul dan tidak betul, betul-betul
seperti kita juga. Inilah yang betul.
Dalil dan Keterangan
Walaupun begitu wahai saudara-saudaraku. Pada setiap pilihan dan tindakan, ambillah mutiara hikmah di bawah sebagai panduan.
“Dan
janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak mempunyai pengetahuan mengenainya;
sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap
akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.
[1]
“Maka gembirakanlah hamba-hamba-Ku, yang
berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka
memilih dan mengikut apa yang terbaik ( Untuk diamalkan dalam urusan
agama), mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang yang
berakal sempurna”. [2]
Berminat. Anda juga boleh membeli sebuah
buku haji 2013 bertajuk Baitullah Aku Datang, (Terbiran Karangkraf- Karya
Bestari)
(Berminat sms: 019-7272817,
hishambp@yahoo.com.my)
No comments:
Post a Comment