Semasa
hayat baginda nabi, tentulah ramai para sahabat yang sentiasa ingin bersama
dengan nabi. Berdampingan dengan nabi. Mereka ingin berjumpa nabi, bertanya
soalan, berbincang, menziarahi, belajar ilmu, memberi hadiah dan sebagainya.
Kadangkala
kita terbayang suasana ketika itu. Alangkah indah dan seronoknya mengenali dan
mendampingi nabi. Menjadi makmum solat jemaah nabi. Berebut saf pertama.
Berebut saf sebelah kanan agak dapat melihat dan dilihat nabi sebaik sahaja
nabi menoleh kekanan. Berebut untuk memberi salam terlebih dahulu daripada nabi
apabila bertemu, walaupun ia tidak mungkin berlaku. Mendengar kuliah nabi.
Menatapi nabi, menghayati setiap butir kata nabi dan pelbagai perlain lain lagi.
Namun semua itu hanya umpama mimpi dalam mimpi. Kami tersentak dari lamunan, kami
beristighfar. Kami sedar kami bukan yang
terbaik untuk berada di zaman itu. Zaman penuh dugaan dan cabaran.
Ketika
zaman itu, pasti seribu macam alasan dicari, asal sahaja dapat bersama dengan
nabi. Walaupun kadangkala tiada kepentingan sebenar melainkan ingatan yang kuat
kepada nabi. Sekadar dapat melihat nabi atau mendengar kata baginda sudah
menggembirakan hati.
Ada
yang mungkin sengaja datang ketika waktu makan hampir tiba. Semua mengetahui mana
mungkin nabi yang mulia pekerti berbuat
tidak peduli, melainkan menjemput sekali. Dah makan, melepak lama. Buat susah
nabi pula. Kalau kita ada pada masa itu, pasti kitapun beperangai macam tu.
Namun
dalam hal ini Allah s.w.t. berfirman (maksudnya) :- “wahai orang yang
beriman! Janganlah kamu masuk ke rumah Nabi kecuali apabila kamu dijemput untuk
menghadiri jamuan, bukan dengan menunggu-nunggu masa sajiannya. Tetapi apabila kamu dijemput maka masuklah, kemudian
setelah kamu makan hendaklah masing-masing bersurai dan janganlah duduk
bersenang-senang dan berbual-bual. Sesungguhnya yang demikian itu menyakiti dan
menyusahkan Nabi sehingga Baginda merasa malu hendak menyatakan hal itu kepada
kamu, sedangkan Allah tidak malu daripada menyatakan kebenaran.”[ al-Ahzab (33)
: 53].
Tentulah
dalam keadaan tertentu, nabi perlukan masa untuk diri, isteri dan keluarga
terdekat. Maka kerana itulah juga, salah satu kepentingan salawat supaya
sahabat dapat mengingati dan berkomunikasi dengan nabi tanpa perlu sentiasa
berada di sisi. Kenikmatan itu turut diperolehi sekelian umat islam, dulu dan
kini.
Hadith
Sahih. Dari
Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Bacalah selawat
kepadaku kerana sesungguhnya bacaan selawat kamu semua dapat sampai kepadaku di
mana saja kamu berada .” [ Sila rujuk HR Abu Daud, Riyadus Solihin, 1398, Sahih
menurut Imam Nawawi ]
Hadith
Sahih. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah
bersabda; “Tiada seseorang pun yang
memberikan salam kepadaku (setelah kewafatanku),melainkan Allah mengembalikan
rohku sehinggalah aku dapat menjawab salam orang itu.” [Sila rujuk HR Abu
Daud dan Ahmad,Riyadus Solihin -1398,Sahih menurut Imam Nawawi ]
Hadith
Sahih. Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “sesiapa
berselawat kepadaku sekali selawat, maka Allah akan berselawat ke atasnya
sepuluh kali.” [Sila rujuk Sahih Muslim-0408]
Hadith
Sahih. Dari Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w. telah bersabda :
“ Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat
kepadanya sepuluh kali dan akan dihapuskan daripadanya dosa dan diangkat
baginya sepuluh darjat.” [Sila rujuk HR An-Nasaie-1271, sahih oleh Imam Az
zahabi dan Shaikh Nasiiruddin Albani ]
Hadith
Sahih. Abdullah
ibnu Masud r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Seutama-utama
manusia dengan aku di hari kiamat ialah orang yang paling banyak berselawat
kepadaku.” [Sila rujuk HR At-Tirmizi-0483 dan beliau berkata hadith ini
adalah hasan Gharib. Riyadus Salihin -1395 ]
Hadith Sahih. Hussain bin
Ali memberitakan daripada ayahnya Ali bin Abi Talib (semoga Allah meredhainya
mereka berdua) bahawa Rasulullah (selawat Allah dan salam keatasnya) telah
bersabda :”apakah tidak lebih baik aku khabarkan kepada kamu tentang orang
yang dipandang sebagai manusia yang paling bakhil?”maka kami(para sahabat)
menjawab : “Baik benar Rasulullah!” Maka Rasulullah (selawat Allah dan salam ke
atasnya) meneruskan: “ Orang yang disebut namaku di hadapannya, maka tiada ia
berselawat kepadaku, itulah manusia yang paling bakhil.!”
[Sila rujuk HR At-Tirmizi,Misykat
Al-Masbih-3/299,no : 311.Riyadus Salihin -1440. Imam At-Tirmizi berkata hadith
ini adalah sahih. Juga diriwayatkan oleh Imam Ahmad,Ibnu Hibban dan Al-Hakim ]
Hadith Hasan. Ali bin Abi
Talib (semoga Allah meredhainya) berkata : “Doa seseorang itu terdinding
(terhalang) sehinggalah dia berselawat ke atas Rasulullah dan ahli
keluarganya.”
[Sila rujuk kitab Al-Mu’jam Al-Ausat oleh Imam Ath-Thabrani. Hadith
Hasan, Shaikh Nasiruddin Albani.]
Hadith Sahih. Abu
Hurairah (semoga Allah meredhainya) berkata,Rasulullah (selawat Allah dan salam
keatasnya) telah bersabda : “Tiadalah suatu kaum berada di sesuatu majlis di
mana mereka tidaklah menyebut nama Allah dan mereka tidak pula berselawat ke
atas Nabi mereka.melainkan mereka pasti akan ditimpai padah(penyesalan). Maka
jika Allah kehendaki ,Dia akan seksa mereka ; dan jika Dia kehendaki, Dia akan
mengampunkan mereka.” [Sila rujuk HR At-Tirmiza-3440 ]
Di dalam satu riwayat yang lain
,hadith ini di akhiri dengan: “……..mereka akan ditimpa penyesalan di hari
Kiamat; sekali pun mereka dapat memasuki syurga bagi pahala amalan-amalan lain
yang mereka kerjakan.” [Sila rujuk
Musnad Imam Ahmad. Disemak semula sebagai Sahih oleh Imam Al-Hakim, Adz-Dzahabi
dan Al-Haitami]
Lafaz Selawat Sahih
Oleh itu berselawatlah
sebanyak-banyaknya. Namun utamakanlah selawat-selawat dari lafaz sahih yang
diajar oleh nabi sendiri.
Hadith Sahih 1:-
Abdul Rahman bin Abi Lailah r.a. berkata:“Saya berjumpa dengan Ka’ab bin Abi
Lailah lalu dia berkata: Mahukah aku hadiahkan kepadamu satu hadiah yang aku
pernah mendengarnya daripada Nabi s.a.w.? Jawabku: Sudah tentu! Hadiahkanlah
kepadaku. Dia berkata: Kami (para sahabat) pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w.
bagaimana (cara) berselawat kepada kamu (wahai) ahli bait kerana sesungguhnya
ALLAH telah mengajarkan kepada kami bagaimana (caranya) kami memberi salam
(kepadamu)? Baginda menjawab: Ucapkanlah oleh kamu semua:-
اللَّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صلَّيْتَ عَلى اِبْرَاهِيمَ وَعَلى اَلِ اِبْرَاهِيمَ إنَّكَ حَمِيدٌ
مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَاركْتَ
عَلى إبْرَاهِيمَ وَعَلى آلِ ابْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
|
Maksudnya: “Ya Allah! selawat ke atas Muhammad dan keluarga
Muhammad sebagaimana engkau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga
Ibrahim. Sesungguhnya engkau maha terpuji lagi maha mulia. Ya Allah! berkatilah
Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana engkau telah memberkati Ibrahim dan
keluarga Ibrahim. Sesungguhnya engkau maha terpuji lagi maha mulia.” [Sila rujuk Sahih al-Bukhari].
Hadith Sahih 2:- Musa bin Talhah meriwayatkan daripada bapanya (iaitu Talhah bin ‘Ubaidullah) r.a. katanya:“Kami (para sahabat) bertanya: Ya Rasulullah, bagaimanakah (caranya) berselawat kepadamu? Baginda bersabda: Kamu semua hendaklah mengucapkan:-
اللَّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صلَّيْتَ عَلى اِبْرَاهِيمَ وَعَلى اَلِ اِبْرَاهِيمَ إنَّكَ حَمِيدٌ
مَجِيدٌ اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَاركْتَ
عَلى إبْرَاهِيمَ وَعَلى آلِ ابْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
|
Maksudnya:“Ya Allah! Selawatlah ke atas Muhammad dan keluarga
Muhammad sebagaimana Dikau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga
Ibrahim. Sesungguhnya Kau Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Dan berkatilah Muhammad
dan keluarga Muhammad sebagaimana Dikau telah memberkati Ibrahim dan keluarga
Ibrahim. Sesungguhnya Dikau Maha Terpuji lagi Maha Mulia.”
Hadith Sahih 3:- Abu Masud al-Ansori r.a. berkata: “Rasulullah s.a.w. datang kepada kami sedang kami berada dalam majlis Saad bin Ubadah. Kemudian Basyir bin Saad bertanya kepada baginda: Allah telah memerintahkan kepada kami berselawat kepadamu wahai Rasulullah, maka bagaimanakah (caranya) kami berselawat kepadamu? Abu Masud berkata: Lalu Rasulullah s.a.w. diam sehingga kami ingin kalau sekiranya dia (Basyir bin Saad) tidak bertanya kepada baginda. Kemudian Rasulullah s.a.w.bersabda: Kamu semua hendaklah mengucapkan:-
اللَّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ
كَمَا صلَّيْتَ عَلى اِبْرَاهِيمَ وَعَلى اَلِ اِبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ عَلى
مُحَمَّدٍ وَعَلى آلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَكْتَ عَلى إبْرَاهِيمَ وَعَلى آلِ
إِبْرَاهِيمِ فِي العَالمِينَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
|
Maksudnya:“Ya Allah, Selawatlah ke atas Muhammad dan keluarga
Muhammad sebagaimana Dikau telah berselawat kepada Ibrahim dan keluarga
Ibrahim. Ya Allah, Berkatilah Muhammad dan keluarga Muhammad sebagaimana Dikau
telah memberkati Ibrahim dan keluarga Ibrahim mengatasi seluruh alam.
Sesungguhnya Dikau Maha Terpuji lagi Maha Mulia.”
Sedikit Isu :- 2 selawat di atas sangat popular. Amalkan keduanya. Lafaz yang sahih ini tiada perkataan sayyidina. Perkataan sayyidina adalah penambahan atas kreativiti dan innovasi manusia. Bermaksud baik dihati namun adakah ia lebih baik pada realiti?
Walaupun ada pandangan yang mahukan penambahan perkataan sayyidina pada
lafaz selawat tapi sebahagian berpendapat pandangan terpilih ialah:- berpegang pada nas yang sorih dan sahih adalah
dikatakan lebih baik kerana ia adalah lafaz selawat yang diajar oleh nabi
sendiri. Hujah terkuat ialah lafaz ini sebenarnya bersifat tauqifi,
bukan taufiqi. Besar dan penting perbezaan dua perkataan ini.
Kalau nak berbalas hujah memang berjela. Sebahagian pula
berpendapat terdapat bukti kes di mana nabi menyuruh satu kaum berdiri tanda
hormat kepada seorang sahabat, ketua kaum mereka. Nabi dikatakan ada menyebut “tuan
kamu”. Kalau betul kes itu, kiranya satu hujah juga.
Tapi dibalas pula bahawa ia kes lain bagi tujuan yang lain.
Sedangkan semasa nabi mengajar lafaz salawat, nabi menyebut nama nendanya,
Ibrahim dan keluarga Ibrahim tanpa sayyidina.
Tidak mengapalah, ikutlah mana satu hujah (bukan suara hati atau
emosi) yang anda yakin kuat dan tepat.
Terserah kalau nak berpendirian bahawa di dalam ibadah khusus
seperti solat, lebih perlu lafaz original dikekalkan namun dalam keadaan
santai, lafaz tambahan sayyidina adalah tidak salah digunapakai. Adakah yang
lebih mendekati sunnah ialah lafaz yang original?
Apapun, ingatlah penghormatan sebenar adalah melalui berselawat.
Banyaklah berselawat.
Hadith Sahih 4:- Abu Humaid
al-Saaidi r.a. berkata:“Sesungguhnya mereka (para sahabat) bertanya: Ya
Rasulullah! Bagaimana (cara) kami berselawat kepadamu? Jawab baginda:
Ucapkanlah,
اللَّهُمَّ صَلّ عَلى مُحَمَّدٍ وأَزْوَجِهِ وَذُرَّيَّتِهِ كَمَا صَلَّيْتَ عَلى آلِ إبْرَاهِيمَ وَبَارِكْ
عَلى مُحَمَّدٍ وأَزْوَجِهِ وَذُرَّيَّتِهِ كَمَا بَارَكْتَ عَلى آلِ
إبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
|
Maksudnya:“Ya Allah! Selawatlah kepada Muhammad dan kepada
isteri-isteri baginda dan keturunannya sebagaimana Dikau telah berselawat
kepada keluarga Ibrahim. Ya Allah! Berkatilah Muhammad, isteri-isteri beliau
dan keturunannya sebagaimana Dikau telah memberkati keluarga Ibrahim.
Sesungguhnya Dikau Maha Terpuji lagi Maha Mulia.” (Muttafaqun ‘alaih- Sahih
Bukhari dan Muslim).
Selawat Paling
Ringkas:-
اللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
“Ya Allah ! Berselawatlah ke atas Muhammad dan ke atas ahli
keluarga Muhammad.”
[ HR An-Nasai-1266 ]
اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الَّنبِيِّ الأُمِّيِ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ
“Ya Allah ! Berselawatlah ke atas Muhammad, Nabi yang ummi dan ke
atas ahli keluarga Muhammad.”
[ HR Abu Daud -0942 ]
Kesimpulan.
Salawat-salawat di atas bersifat tauqifi. Bermakna walaupun ia diajar oleh nabi, ia sebenarnya petunjuk dari Allah. Oleh itu, selawat-selawat yang lafaznya tidak dari tunjuk ajar nabi (bukan dari hadith sahih) tidak memiliki keutamaan untuk didahulukan daripada selawat-selawat di atas.
Kegembiraan Nabi dan Selawat.
Perhatikan betapa besar kegembiraan nabi jika kita berselawat kepadanya. Pastinya mengikut selawat yang nabi ajar dari tiga jenis selawat yang sahih di atas. Kegembiraan Rasulullah s.a.w. terhadap amalan berselawat kepada baginda terserlah melalui hadis berikut:
عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ قَالَ: خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَاتَّبَعْتُهُ حَتَّى دَخَلَ نَخْلاً فَسَجَدَ
فَأَطَالَ السُّجُودَ حَتَّى خِفْتُ أَوْ خَشِيتُ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ قَدْ
تَوَفَّاهُ أَوْ قَبَضَهُ. قَالَ: فَجِئْتُ أَنْظُرُ فَرَفَعَ رَأْسَهُ فَقَالَ:
مَا لَكَ يَا عَبْدَ الرَّحْمَنِ؟ قَالَ: فَذَكَرْتُ ذَلِكَ لَهُ.فَقَالَ: إِنَّ
جِبْرِيلَ عَلَيْهِ السَّلاَم قَالَ لِي: أَلاَ أُبَشِّرُكَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ
وَجَلَّ يَقُولُ لَكَ: مَنْ صَلَّى عَلَيْكَ صَلَّيْتُ عَلَيْهِ وَمَنْ سَلَّمَ
عَلَيْكَ سَلَّمْتُ عَلَيْهِ.(زاد في رواية): فَسَجَدْتُ لِلَّهِ عَزَّ وَجَلَّ
شُكْرًا.
“Daripada
‘Abd al-Rahman bin ‘Auf (r.a.), dia berkata: Rasulullah s.a.w. keluar, lalu aku
mengikuti baginda sehingga memasuki kebun kurma. Baginda lalu sujud dan
alangkah lama sujud baginda sehingga aku bimbang atau takut seandainya Allah
mewafatkan baginda atau mencabut rohnya. (‘Abd al-Rahman bin ‘Auf) meneruskan:
Maka aku datang untuk melihat baginda, lalu baginda mengangkat kepalanya dan
bertanya: “Kenapa dengan kamu wahai ‘Abd al-Rahman?” (‘Abd al-Rahman bin ‘Auf)
berkata, maka aku menyebutkan apa yang berlaku kepada baginda. Maka Rasulullah
bersabda: “Sesungguhnya Jibrail ‘a.s. berkata kepadaku, “Hendakkah aku
gembirakan kamu bahawa sesungguhnya Allah Azza wa Jalla telah berfirman kepada
kamu: “Sesiapa yang berselawat ke atas kamu maka Aku berselawat ke atasnya dan
sesiapa yang memberi salam ke atas kamu maka aku memberi salam ke atasnya.”
(Dalam sebuah riwayat lain ditambah): “Maka aku (Rasulullah) bersujud kepada
Allah Azza wa Jalla kerana bersyukur.”
[Hadith Hasan: Sila rujuk Musnad Imam Ahmad (Musnad
al-‘Asyarah wa al-Mubasysyarin bi al-Jannah, hadith ‘Abd al-Rahman bin ‘Auf)
dan ia dinilai Hasan Lighairihi oleh al-Albani dalam Shahih al-Targhib wa
al-Tarhib, hadith no: 1658)].
Selawat yang dimaksudkan dalam
hadith ini sudah tentu merujuk kepada hanya lafaz-lafaz selawat yang
sahih daripada hadith sahih. Maka ia sahih diperintah Allah s.w.t., sahih
disukai oleh nabi s.a.w. sendiri dan sahih juga manfaat dan fadilatnya yang
gerenti dikembali dan dinikmati kepada kita yang berselawat. Bermakna, adakah maksudnya
Fadilat dan kenikmatan ini tidak wujud pada selawat tafjiriyah, munjiyah atau
lainnya?
Namun mari kita beri perhatian kepada dalil-dalil ini:-
Hadith Sahih. Umar
Al-Khattab r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. telah bersabda : “Janganlah kamu
melampaui batas dengan mengagung-agungkan aku sebagai mana kaum Nasrani (kristian)
telah lakukan terhadap Isa anak Maryam. Sesungguhnya tiadalah aku melainkan
hanyalah hamba Allah, oleh itu gelarlah aku ‘Hamba Allah dan Pesuruh Allah.’”
[ Sahih Bukhari-3445 ]
Husain bin Ali r.a. berkata, Rasulullah
s.a.w. pernah bersabda : “Janganlah kamu mengangkat aku sedikit pun daripada
kedudukan aku sekarang ini, kerana sesungguhnya Allah telah mencipta aku
sebagai seorang hambaNya sebelum dia mengutuskan aku sebagai pesuruhNya.” [HR Ath-Thabrani;29]
Mutarrif bin Abdullah r.a berkata
bahawa ayahnya pernah bersama satu rombongan daripada Banu Amir pergi untuk
berjumpa Rasulullah s.a.w. Apabila mereka tiba,mereka berkata kepada Rasulullah
: “Anta Saidina!” kau Tuan kami) , Rasulullah menjawab : “Tuan kamu
ialah Allah Tabaraka wa Ta’ala! “ Mereka (Banu Amir) berkata lagi: “Engkau
adalah yang paling mulia kemuliaannya, dan yang paling besar keutamaannya.”
Rasulullah menjawab: “Berkatalah kamu dengan perkataan kamu itu, atau
sebahagian perkataanmu itu, akan tetapi janganlah sampai syaitan menjadikan
kamu sebagai wakilnya.” [HR Abu-Daud-4638 ]
Di dalam satu peristiwa yang lain pula : Anas bin Malik r.a. berkata seorang Arab telah datang kepada
Rasulullah s.a.w. berkata :“Ya Saidina wa ibni Saudina!” (Wahai Tuan
kami dan anak kepada Tuan kami!) Rasulullah menjawab : “Wahai manusia!
Berkatalah apa yang engkau hendaki, akan tetapi berhati-hati lah kalau-kalau syaitan
mempermainkan engkau dan mempengaruhi engkau sehingga menyebabkan engkau
melampaui batas.”
“sesungguhnya aku adalah Muhammad ibni Abdillah; dan Aku bersumpah
kepada Allah bahawasanya aku tidak suka
sesiapa mengangkat kedudukan aku melebihi sedikit pun daripada apa
yang telah Allah tentukan bagi aku.” [HR Ahmad 32]
[ Rujuk Musnad Imam Ahmad bin Hanbal, dirujukkitab Taqwiyat-Ul-Iman,ms.149
tulisan Maulana Shah Muhammad Ismail].
Berselawat Dengan Sempurna
Sesungguhnya ia adalah suatu fakta bahawa lafaz selawat yang terbaik ialah apa yang diajar oleh nabi s.a.w. kepada para Sahabat dan yang diriwayatkan melalui hadith hasan dan sahih serta dijadikan sebagai lafaz selawat dalam solat.
Dalam konteks ini, Imam As-Sayuti berkata: “Aku telah membaca keterangan
Imam As-Subki dalam kitab At-Tabaqat yang diterimanya daripada ayahnya, bahawa
sebaik-baik selawat yang dibaca ketika berselawat ialah selawat yang
dibaca di dalam solat ketika tasyahhud, iaitu yang diriwayatkan oleh Bukhari
dan Muslim. Maka sesiapa yang membacanya dia dilihat sebagai telah berselawat
dengan sempurna dan sesiapa yang membaca selainnya, maka mereka tetap
berada dalam keraguan, kerana bentuk-bentuk selawat yang diriwayatkan
oleh Bukhari dan Muslim itu adalah yang sering diajar oleh Nabi s.a.w.
sendiri dan yang sering disuruh supaya kita membacanya”.
(Sila rujuk buku Pedoman Zikir Dan
Doa, Thinkers Library, Malaysia, 1987, hal: 91 oleh Prof. Dr. T.M Hasbi Ash-Shiddieqy)
hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment