Social Icons

Pages

Thursday, September 26, 2013

Kenali Identiti Satu Golongan Manusia Hebat Dlm Quran!



Daya survival Iman!
IBADURRAHMAN (Siri 2). Mereka adalah kelompok manusia terpilih & istimewa di sisi Allah.  Identiti mereka perlu dikenalpasti dan sifat-sifat mereka perlu dikaji dan difahami. Tidak kira apa jua kedudukan keturunan anda, kekayaan atau kemiskinan anda, status pekerjaan anda, keelokkan atau kekurangan paras rupa anda, kekuatan atau kelainan upaya tubuh badan anda … di atas mukabumi … ia  tidak menghalang anda untuk menjadi ahli kumpulan atau kelompok ini – golongan IbadurRahman.
  


Hamba-Hamba AR-RAHMAN


Allah S.W.T. telah melalui Al-Quran yang mulia pada surah al Furqan iaitu di bahagian akhir surah itu bermula dari ayat ke-63 hingga ke akhir ayatnya yang ke-77, membicarakan suatu kelompok atau golongan manusia yang diiktiraf sebagai golongan mukmin terpilih di sisi-Nya, dikenali dengan istilah `»uH÷q§9$# ߊ$t7Ïãiaitu “IbadurRAHMAN”  (Hamba-Hamba AR-RAHMAN). (Disebut selepas ini “Golongan IBR”)


Sifat Pertama Golongan IBR


Allah S.W.T telah berfirman  bahawa :


(bermaksud) “dan hamba-hamba (Allah) AR-RAHMAN, ialah mereka yang berjalan di bumi dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang   adab, hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan yang selamat dari perkara yang tidak diingini.” [1]


Tafsiran Pertama[2]. Golongan IBR berjalan dengan ketenteraman dan kewibawaan, tanpa lagak kuasa dan kesombongan.  Jika orang-orang jahil mengata mereka dengan ucapan yang buruk, mereka tidak membalasnya dengan ucapan yang buruk pula, akan tetapi mereka memaafkan, membiarkan dan tidak membalas melainkan dengan perkataan yang baik. Sebagaimana Rasulullah s.a.w. tidak membalas perbuatan jahil mereka melainkan dengan kesabaran dan lembah lembut. Mujahid berkata (Qalu salama) iaitu mereka mengucapkan kebenaran.


Tafsiran Kedua.[3] Golongan IBR mempunyai sifat-sifat dan ciri-ciri jiwa mereka yang istimewa, dengan tingkahlaku dan cara hidup yang luhur. Mereka adalah contoh-contoh hidup yang sebenar bagi kelompok manusia yang dikehendaki Islam dan contoh-contoh jiwa yang mahu dibentuk oleh sistem pendidikan Islam yang benar. Merekalah kelompok yang wajar menerima layanan dan perhatian Allah di bumi. Seluruh manusia adalah terlalu rendah di sisi Allah untuk diberi layanan dan perhatian andainya tidak ada kelompok hamba-hamba kesayangan-Nya yang sentiasa bertawajjuh kepada-Nya dengan merayu dan berdoa.


Inilah sifat pertama dari sifat-sifat Golongan IBR, iaitu mereka berjalan di bumi dengan gaya berjalan yang senang dan mudah, tidak ada lagak pura-pura dan buat-buatan, tidak ada langkah angkuh dan sombong, tidak ada lagak lucah dan rendah akhlak. Seperti gerakgeri-gerakgeri yang lain, gaya berjalan juga membayangkan sahsiah seseorang dan mencerminkan perasaan-perasaan yang tersembunyi di dalam jiwanya. Jiwa yang tenang, serius dan bermatlamat mencerminkan sifat-sifatnya pada gaya berjalan tuannya. Dia kelihatan berjalan dengan gaya yang normal, yakin, serius, bermatlamat, sopan, tenang, gagah dan bersungguh-sungguh. Dengan kesungguhan, kesenangan, ketenangan dan tumpuan perhatian kepada persoalan-persoalan besar yang memenuhi jiwa, mereka tidak menghiraukan ketololan-ketololan yang ditunjukkan oleh orang-orang yang bodoh dan dungu. Mereka tidak membabitkan hati, waktu dan daya usaha mereka dengan mencetuskan perkelahian-perkelahian dan perdebatan-perdebatan dengan orang-orang yang dungu dan bodoh. Mereka enggan bertikam lidah dengan orang yang mengajak bertikam lidah tanpa tujuan “Dan apabila mereka disapa oleh orang-orang  yang jahil (dengan kata-kata yang sesat) mereka menjawab dengan kata-kata yang damai”. Mereka berbuat begitu bukan kerana lemah, tetapi kerana jijik dan segan, juga kerana memelihara waktu dan tenaga dari terbuang sia-sia di dalam tindak tanduk yang tidak layak dengan seseorang yang mulia, yang sibuk dengan tugas-tugas yang lebih penting, lebih mulia dan luhur.


Sifat Kedua Golongan IBR


Allah S.W.T telah berfirman  bahawa:-


z`ƒÏ%©!$#ur šcqçGÎ6tƒ óOÎgÎn/tÏ9 #Y¤fß $VJ»uŠÏ%ur ÇÏÍÈ [4]

Bermaksud: “dan mereka (yang diredhai Allah itu ialah) Yang tekun mengerjakan Ibadat kepada Tuhan mereka pada malam hari Dengan sujud dan berdiri”


Tafsiran Pertama.[5] Ayat diatas dirujuk bersama kepada ayat “Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam. Dan diakhir-akhir malam, mereka memohon ampun.” (Surah a-Dzariyat: 17-18)


Tafsiran Kedua.[6] Kegiatan hidup Golongan IBR diwaktu malam pula ialah aktiviti taqwa dn bermuraqabah dengan Islam, menginsafi kebesaran-Nya dan takut kepada azab-Nya. Ayat ini menonjolkan gerak sujud dan berdiri bagi ibadat solat untuk menggambarkan kegiatan Golongan IBR di waktu  malam ketika manusia sedang tidur nenyak. Merekalah golongan yang banyak mengerjakan ibadah solat kerana Tuhan mereka di waktu malam. Mereka bertawajjuh, berdiri dan sujud kepada Allah yang tunggal sahaja.  Mereka mengabaikan tidur yang rehat  dan nyaman kerana mengerjakan ibadat yang lebih mendatangkan kerehatan dan kenikmatan kepada jiwa mereka. Mereka sibuk bertawajjuh dan menghubungkan jiwa raga dengan Allah. Ketika manusia tidur nenyak, mereka asyik berdiri dan sujud (mengerjakan solat). Ketika minat manusia menghala ke bumi, minat mereka menjulang ke ‘Arasy Allah Yang Maha Penyayang, Maha Besar dan Mulia.




Bermaksud: “dan juga mereka Yang berdoa Dengan berkata: Wahai Tuhan kami, sisihkanlah azab neraka jahannam dari kami, Sesungguhnya azab seksaNya itu adalah mengertikan 66. Sesungguhnya neraka jahannam itu tempat penetapan dan tempat tinggal Yang amat buruk";


Tafsiran Pertama.[8] Azab neraka Jahannam itu tetap dan terus menerus tanpa henti. Ia juga adalah seburuk-buruk tempat pemandangan dan seburuk-buruk tempat menetap.


Tafsiran Kedua.[9] Ayat di atas menjelaskan perasaan Golongan IBR terhadap Neraka. Dalam sujud bangun mereka dan ketika minat dan harapan mereka menjulang tinggi kepada Allah, hati mereka dipenuhi rasa taqwa dan rasa takut kepada azab Neraka Jahannam dan mereka berdoa “Wahai Tuhan kami, jauhkan ‘azab Neraka Jahannam dari kami kerana azabnya adalah suatu keseksaan yang kekal. Sesungguhnya Neraka Jahannam itu seburuk-buruk kediaman dan tempat tinggal”, sedangkan mereka belum lagi melihat Neraka Jahannam, tetapi mereka percaya kepada kewujudannya dan dapat membayangkan rupa bentuknya dari keterangan-keterangan yang sampai kepada mereka di dalam al-Quran dan menerusi lidah Rasulullah s.a.w. Perasaan takut mereka yang luhur itu merupakan hasil dari keimanan yang mendalam dan buah dari tasdiq yang kukuh. Mereka bertawajjuh kepada tuhan mereka dengan penuh rendah diri dan khusyuk supaya Allah menjauhkan azab Neraka Jahannam dari mereka. Mereka tidak merasa aman dengan kegiatan mereka mengerjakan ibadat solat di waktu malam. Kerana hati mereka dipenuhi rasa takwa , mereka memandang kecil dan sedikit kepada amalan-amalan  ibadat mereka. Mereka tidak menganggapkannya sebagai satu jaminan keamanan dari azab api neraka andainya mereka tidak diselamatkan limpah kurnia Allah, keampunan dan kemaafan-Nya dan rahmat-Nya yang menjauhkan mereka dari azab Neraka Jahannam.


Ungkapan ayat ini membayangkan seolah-olah neraka Jahannam itu mengganggu dan menunggu setiap manusia. Ia membuka mulutnya untuk menelan siapa sahaja dan menghulurkan tangannya untuk menangkap yang dekat dan yang jauh. Dan kelompok Golongan IBR sentiasa merasa ngeri dan takut kepada azab Neraka Jahannam itu dan mereka memohon kepada Allah supaya menjauhkan Azab Neraka dari mereka dan menyelamatkan mereka dari gangguan dan tangkapannya.


Kata-kata mereka menggigil semasa memohon kepada Allah kerana takut dan cemas “Kerana azab-Nya adalah suatu keseksaan yang kekal’ yakni tetap tidak terpisah dan bercerai tanggal  dengan seseorang. Inilah yang menjadikan ‘azab Neraka Jahannam itu begitu ngeri dan menakutkan “sesungguhnya Neraka Jahannam itu seburuk-buruk kediaman dan tempat tinggal”, adakah lagi tempat kediaman yang lebih buruk dari Neraka di mana manusia tinggal kekal di dalamnya? Di manakah erti tempat tinggal sedangkan dia menggelupurkan atas pucuk api siang dan malam?      


Bersambung ….





[1] Al-Qur’an, Al-Furqan (25) :63
[2] Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 4) oleh Dr Abdullah Bin Muhammad Bin Abdurrahman Bin Ishaq Alu Syaikh (Terjemahan)  mukasurat 509

[3]Tafsir Fi Zilalil Qur’an, Terjemahan Dato Yusoff Zaky Haji Yaakob mukasurat 182-183
[4] Al-Qur’an, Al-Furqan (25) :64
[5] Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 4) oleh Dr Abdullah Bin Muhammad Bin Abdurrahman Bin Ishaq Alu Syaikh (Terjemahan)  mukasurat 509
[6]Tafsir Fi Zilalil Qur’an, Terjemahan Dato Yusoff Zaky Haji Yaakob mukasurat 182-183
[7] Al-Qur’an, Al-Furqan (25) :65 dan 66
[8] Tafsir Ibnu Katsir (Jilid 4) oleh Dr Abdullah Bin Muhammad Bin Abdurrahman Bin Ishaq Alu Syaikh (Terjemahan)  mukasurat 510
[9]Tafsir Fi Zilalil Qur’an, Terjemahan Dato Yusoff Zaky Haji Yaakob mukasurat 182-183

1 comment:

  1. "This is cheap vape suppress addiction to a certain extent SCAR-18 Kit
    and Atomizer vape SMOK SCAR-P3,best vape Scar P5 kit vape acccessory kit of vape"

    ReplyDelete