Zina Meruntuhkan Peradaban Manusia! |
Perhatian semua: Ini kajian penting perlu dibaca!
Hari
itu seorang bayi dijumpai mati terapung kat longkang di sebuah
universiti. Hasil siasatan awal, pembuang yang disyaki ialah salah
seorang pelajar di situ. Bayi yang dibuang itu mungkin hasil MOU dengan
seorang pelajar lelaki. Berita buruk ini bukan satu yang baru bahkan ia
adalah tragedi pengulangan jenayah bunuh bayi yang berlaku dari masa ke
semasa. Isu ini telah dibicarakan dalam pelbagai forum perbincangan
tetapi belum ada mekanisma penyelesaian yang berkesan. Justeru kerana
itu, kita hanya tertunggu berita tragedi baru yang lain pula…
Tungguuuuuuuuuuuuuuu…
Maafkan
saya, MOU itu adalah bermaksud Zina, seks suka sama suka. Penyakit
sosial orang muda. Mengapa saya letak tajuk ‘Bunuh Bayi’ bukan buang
bayi. Sebab tujuan utama bayi itu dibuang adalah untuk membunuhnya.
Mengapa saya tidak sebut zina pada tajuk, sebab bunuh bayi ini pasti
didahului dengan zina yang sekurang-kurangnya pun mesti berlaku sekali,
tetapi logik, adalah berkali-kali kerana dari proses persenyawaan
hingga badan dirasa ada isi, mungkin memerlukan beberapa kali ‘ujikaji’
dan mengambil masa beberapa bulan. Saya bukan hendak melucah tetapi
untuk menggambarkan betapa parah!.
Zina
berkali-kali adalah tahap paling hina pada hubungan suci kemanusiaan
menjadi pelakunya dah sudah hilang rasa malu, tiada lagi erti malu dan
tiada maruah. Apabila diri telah berbogel dan tidak senonoh ke tahap itu
tanpa hubungan sah, walau di mulut mereka kata ‘enjoy’ tapi
dalam jiwa mereka pasti merasa diri sangat hina dan kotor, maka apa ke
jadah nak bersopan dalam hal lain, apa lagi hendak dipeduli perkara dosa
yang lain.
Adakah
apabila kita melihat perlakuan tidak sopan, sentuh menyentuh, pegang
memegang dikhalayak ramai oleh golongan remaja dan muda yang belum
kahwin, maka ia perlu dipandang dengan prihatin dan kebimbangan supaya
ia bukan kerana faktor itu?
Ok. Mari kita lihat apa maksud saya tentang ingkar hadith sebagai punca.
Tahukah
kita, wahai orang islam sekelian tentang hukum bermusafir bersendirian
atau tinggal berjauhan oleh seorang wanita? Saya lampirkan penulisan
maklumat yang agak menarik. Apa yang dipohon untuk anda lakukan hanya
membaca. Itu sahaja.
Kalau membaca benda yang telah disediakan, pun malas atau enggan …. jauhlah lagi kita dari kejayaan.
[Maafkan
bukan saya nak ‘provoke’ tapi penulisan ini agak ilmiah, jika tiada
kesabaran utk memahaminya, pasti yang malas…maaf, maksud saya yang tidak
bersungguh, tidak akan habis membacanya].
Musafir Bersendirian Atau Tinggal Berjauhan
Isi bicara ini kelihatan seperti kurang menarik dan tidak penting.
Kalau
itulah yang dirasakan, benarlah bahawa isu sunnah ini telah
dipinggirkan. Hakikatnya isu ini ditekan oleh Rasulullah s.a.w.,
pengabaiannya telah membawa masalah[1] sehingga tergadai maruah; gadis agama dan ummah.
Wahai adik-adikku, gadis dan wanita muda sekelian,
Janganlah
isu ini diperlekehkan. Walau tinggi ilmu, petah tuturkatamu, bijak
pemikiran dan lincah pergerakan, kau tetap perempuan. Sekalipun kau
berjaya dalam kerja dan terkenal di sisi manusia, fitrah ciptaanmu tetap
sama. Sifat kelembutan dan biologi kejadian, sentiasa mencabar
kelakian, yang berniat jujur dan budiman, juga yang bersifat binatang
hingga yang berjiwa syaitan.
Perkara
mengenai wanita keluar rumah secara sendirian tanpa ditemani suami atau
mahram dari kalangan ahli keluarga lelaki dan saudara lelaki tidak
menjadi isu atau permasalahan dikalangan masyarakat umat Islam hari ini
khususnya di Malaysia, tanah air kita sendiri.
Mengapa?
Perkara perlakuan ini telah menjadi amalan kebiasaan dan dilakukan
hampir semua orang, melibatkan semua keluarga Islam di semua tempat, di
kampung atau di bandar sama ada kerana benar-benar suatu keperluan atau
bagi lain-lain urusan yang pada agama, tiada kepentingan.
Terdapat
ramai pelajar perempuan yang terpaksa menaiki bas atau memandu
sendirian untuk pulang ke institusi pengajian setelah habis bercuti di
kampung halaman. Mereka ini kemudian tinggal di asrama bagi tempoh masa
yang lama.
Dalam
suasana lain, ramai wanita yang keluar dari daerah kediaman bagi
pelbagai tujuan. Ziarah saudara mara, melancong, pergi membeli belah,
pergi ke tempat-tempat hiburan seperti konsert dan bagi lain-lain
urusan. Ada pula yang tinggal bersendirian jauh dari keluarga kerana
bekerja, berkursus, pengajian dan lain-lain tujuan.
Apabila
mereka yang keluar bersendirian ini melewati tempoh 24 jam dan melepasi
jarak tertentu seperti keluar dari kampung atau daerah tempat tinggal
mereka, maka mereka boleh dianggap melakukan musafir.
Tahukah kita bahawa terdapat hukum berkaitan perkara ini berdasarkan hadith-hadith sahih nabi. Antara untuk diteliti:-
“...
dari Abu Hurairah r.a. berkata; telah bersabda Nabi s.a.w.; "Tidak
halal seorang wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhir untuk
mengadakan perjalanan selama satu hari satu tanpa didampingi mahramnya".[2]
“...
Ziyad berkata, Aku mendengar Abu Sa'id Al Khudriy r.a. menceritakan
empat hal (kalimat) dari Nabi s.a.w. yang menyebabkan aku ta'ajub dan
kaget. Baginda s.a.w. bersabda: "Tidak boleh berpergian bagi wanita
selama dua hari kecuali bersama suami atau mahramnya, ...".[3]
“...
dari Ibnu 'Umar r.a. bahawa Nabi s.a.w. bersabda: "Seorang wanita tidak
boleh mengadakan perjalanan diatas tiga hari kecuali bersama
mahramnya".[4]
Hadith-hadith di atas[7]
sebagai melarang seorang wanita bermusafir seorang diri tanpa suami
atau mahram di sisi. Namun mengapa ada unsur isykal dan ikhltilaf
melibatkan perbezaan tempoh masa. 1 hari, 2 hari dan 3 hari?
Kaedah Penyelesaian dan Penyerasian
Terdapat
sekurang-kurangnya 2 pandangan fiqah di dalam penyelesaian perkara ini
dalam memahami apa sebenar yang dimaksud dan dikehendaki nabi:-
Pandangan 1
Pandangan
ini berpendapat larangan had masa yang berbeza satu, dua atau tiga hari
adalah daripada matan hadis yang berbeza yang timbul dari pertanyaan
kepada Nabi. Apabila ada permintaan untuk wanita bermusafir lebih 3
hari, maka nabi tidak membenarkan. Permintaan untuk 2 hari, nabi tidak
membenarkan. Begitu juga bagi 1 haripun, tidak dibenarkan Nabi. [8]
Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan bahawa perkataan “janganlah seorang wanita bermusafir”
secara mutlak menyatakan kata “safar” atau perjalanan, dan ditaqyidkan
dengan kata “dua hari” seperti dalam riwayat Abu Sa’id al- Khudri atau
“satu hari satu malam” dalam hadith riwayat Abu Hurairah. Para ulama
mengamalkan apa yang mutlak di dalam hadith ini kerana muqayyadnya
berbeza-beza. Jadi, sebagaimana komentar al Nawawi bahawa yang di
maksudkan dalam hadith ini bukanlah batasan perjalanan melainkan bahawa
semua perjalanan yang disebut sebagai safar adalah haram hukumnya bagi
wanita melainkan jika dia disertai oleh mahramnya.[9]
Pandangan 2
Perbezaan atau percanggahan tempoh hari perjalanan bukan faktor material. Faktor material adalah soal keselamatan.
Oleh
itu had masa sehari semalam pada interaksi Hadis A adalah mengambil
kira suasana ketika itu di mana daerah-daerah di luar kota Madinah tidak
terjamin keselamatannya, manakala apabila keadaan keselamatan bertambah
stabil dan terjamin, had bermusafir sendirian diluaskan kepada jarak
perjalanan 3 hari, sebagaimana hadis B.
Hadis-hadith
di atas adalah bukti kepada kepentingan pertimbangan faktor i’llah dan
suasana iaitu memelihara kemaslahatan dan mengelakkan kemudaratan
kepada muslimah ketika mereka bermusafir.
Perbezaan Pendekatan Pada Pandangan 1 dan Pandangan 2
Pandangan 1 :- Berpegang dengan nas secara tekstual.
Pandangan 2:- Memahami secara kontekstual – kepada wujudnya illah[10]
Pegangan secara tekstual[11] cenderung untuk tidak mengharuskan wanita bermusafir secara bersendirian, manakala pegangan secara kontekstual[12]
cenderung kepada kepentingan illah. Sekiranya faktor keselamatan
terjamin maka wanita diharuskan bermusafir secara bersendirian.
Maka
atas dasar inilah di kalangan para mujtahid, ada yang membenarkan
wanita untuk bermusafir sekalipun tanpa mahramnya dan melebihi
perjalanan tiga hari, asalkan wanita tersebut dapat memastikan
musafirnya adalah selamat, seperti bermusafir bersama sekumpulan orang
yang dipercayai. Dr. Yusuf al-Qaradhawi dipercayai cenderung kepada
pandangan ke-2.
Kesimpulan Ringkas Formula Penyelesaian Dan Penyerasian (PP)
Pandangan 1:- Pemahaman Hadis Secara Kontekstual (Faktor Keselamatan Sebagai Illah)
Ringkasnya kaedah PP yang di guna pakai ialah “Jama’’[13] secara pendekatan “Syarah Tafsili”[14].
Bermakna huraian dan perinciannya ialah merujuk kepada faktor
keselamatan sebagai illah kepada keharusan bermusafir. Sekali pun
melebihi tiga hari.
Pandangan 2:- Pemahaman Secara Tekstual
Kaedah PP yang di guna pakai ialah “Tarjih”[15]. Meneliti isi kesemua hadis iaitu hadis 1 hari, hadis 2 hari dan hadis 3 hari.
Isi pertama : Tidak diharuskan wanita bermusafir tanpa mahram. Lafaz ini bersifat mutlak, putus atau pasti.
Isi kedua: Rujukan perkataan-perkataan 1 hari, 2 hari dan 3 hari - lafaz ini bersifat Muqayyad (berbeza-beza).
Pemilihan
atau tarjihnya:- Apabila berlaku konflik atau pertentangan antara Lafaz
Mutlak dan Lafaz Muqayyad, maka Lafaz Mutlak diutamakan, bersifat
mengatasi dan lebih wajar di amalkan.
Wahai adik-adikku, gadis dan wanita muda sekelian,
Terdapat beberapa perkara perlu diambil perhatian:-
1.
sekalipun kita mungkin merasakan diri sebagai wanita moden dan
kosmopolitan, janganlah sekali-kali kita memperkecilkan larangan wanita
bermusafir bersendirian. Sesungguhnya larangan itu adalah dari
Rasulullah s.a.w. sebagaimana disebut dalam lafaz yang jelas seperti
direkod dalam hadith yang sahih.
2. Kini
banyak kes gadis-gadis muda dianiaya ketika mereka keluar berseorangan
atau tinggal berrsendirian. Didera atas nama cinta. Tertipu dan
diperdaya kemudiannya ...., lalu ditinggalkan begitu sahaja. Janji
tinggal janji. Ada yang dirogol dan dibunuh dengan kejam. Cinta tidak
berbalas memarakkan api dendam. “Jika aku tidak dapat, tiada lelaki lain yang akan dapat”.
3.
Ada yang dirosakkan oleh teman lelaki. Ini berlaku walaupun
diuniversiti. Asalnya nak jumpa bersama untuk ‘study’. Mula-mula kat
library lepas tu tempat sunyi. Asyik berjumpa, mula nak sentuh, nak
meraba. Akhirnya... berlaku zina atas alasan suka-sama suka. Yang
Perempuan suka, yang lelaki suka , syaitan lagi suka!
4.
Bila dah mengandung, perempuan menyesal tak sudah. Lelaki jadi gelabah.
Akhir kedua ditimpa bala. Hidup dalam ketakutan ... macammana nak sorok
perut yang semakin mengembung. Pastu nak buat apa anak yang
dikandung... Akhirnya ... dari satu kesesatan ke satu kesesatan ... anak
yang baru lahir, nyawanya ditamatkan. Dari ‘martabat’ penzina ke
‘maqam’ pembunuh.
5. Syaitan senyum bangga, seorang lagi, atau dua lagi manusia dijauhkan dari syurga.
6.
Walaupun begitu, kita bersyukur atas terdapatnya dua pandangan berbeza.
Pendapat kedua yang memberi keringanan bermusafir sendirian, bersyarat
jaminan keselamatan telah memudahkan. Bersesuaian dengan manusia akhir
zaman, mahu yang mudah, cepat dan ringan, dalam urusan ibadat dan amal
kebajikan, tetapi mengimpikan makanan terlazat, bidadara tercantik,
mahligai terbesar di syurga sebagai ganjaran.
7.
Namun ingat, jangan diambil pandangan kedua atas sebab keringanan lalu
mengabaikan syarat yang ditetapkan. Itu tanda penyelewengan, tiada
kejujuran. Maka, kalau kita sependapat dengan pandangan kedua, atau kita
memilih pandangan kedua, kita mesti berusaha keras dalam memastikan
keselamatan anak-anak perempuan dikala mereka keluar bermusafir
bersendirian atau sekalipun mereka bermusafir bersama satu atau dua
teman perempuan. Risiko terdedah kepada jenayah pada hari ini adalah
tinggi dan merisaukan. Begitu juga sekiranya mereka terpaksa tinggal
bersendirian atau bersama satu atau dua kawan perempuan, jauh dari
rumah dan kampung halaman, langkah penjagaan keselamatan perlu
diutamakan. Kalau tiada keperluan, janganlah kaum wanita dibenarkan
keluar bermusafir bersendirian atau tinggal berjauhan.
8.
Maksud dan kepentingan hadith ini sangat perlu diambil perhatian oleh
pihak kerajaan, masyarakat dan khususnya ibubapa sendiri agar mereka
dapat membuat perancangan yang teliti berkaitan dengan keselamatan kaum
perempuan khususnya yang terpaksa tinggal berjauhan dengan ibubapa dan
keluarga seperti pelajar-pelajar perempuan yang tinggal di asrama
sekolah, asrama pusat pengajian tinggi, asrama pekerja-pekerja industri,
apalagi yang belajar diluar negeri dan lain-lain lagi.
9.
Kerisauan mengenai umat Islam pada hari ini ialah terdapat
amalan-amalan bukan sunnah yang diterima kerana telah menjadi kebiasaan
sejak sekian lama, sehingga yang tidak berbuat begitu pula dianggap
pelik dan asing, sedangkan kadangkala yang asing dan pelik itulah yang
menepati sunnah.
10.
Setiap keluarga umat Islam mesti kembali sensitif dengan kehendak
hadith ini. Sebolehnya pendapat pertama diamalkan. Sekiranya terlalu
sukar berpegang dengannya atau terdapat keperluan yang memaksa, amalkan
pendapat kedua, pastikan syarat keselamatan terlaksana. Janganlah
menjadikan pandangan kedua, sebagai alasan untuk bersuka-suka, untuk
memanjangkan langkah dan meluaskan kebebasan anak perempuan kita.
Juga
jangan salah faham maksud perkataan ‘keselamatan’! Keselamatan bukan
sahaja dari gadis-gadis ini diganggu atau dirosakkan oleh sesiapa pihak
yang jahat... tetapi keselamatan dari godaan nafsu jahat diri mereka
sendiri. Ini hanya berkesan dengan pendidikan akidah Islam.
Sebagaimana kita selalu berdoa ‘Ya Allah lindungilah aku dari kezaliman manusia dan dari kezaliman diri aku sendiri..”
“Ya Allah selamatkan aku dari kejahatan nafsu manusia dan dari kejahatan nafsu aku sendiri....”
Khusus buat semua ibubapa dan abang-abang sekelian, saya ingin
berkongsi rasa;
“ adakah anak perempuan dan adik perempuan kita, di mana sahaja
mereka berada, dalam keadaan selamat....
SEKARANG ?
Hisham-ahmad.blogspot.com
[1] sila lihat bab berkaitan cinta neraka dan fitnah wanita
[2]Bukhari, Sahih Kitab Jumaat Bukhari No. Hadith 1024. Rujuk hadith lain. No 1026, 2784, 1729
[3]Bukhari, Sahih Kitab Jumaat Bukhari No. Hadith 1122. Rujuk hadith lain. No 1731, 1858
[4]Bukhari, Sahih Kitab Jumaat Bukhari No. Hadith 1024. Rujuk Hadith lain. No 1025
[5] kemusykilan
[6] percanggahan
[7]terdapat
banyak riwayat hadith lain atas perkara yang sama dalam kitab hadith
lain seperti Sunan Abu Daud, Sunan Tirmidzi dan sebagainya.
[8]Al-Nawawi,
Sahih Muslim bi al-Syarh al-Nawawi, 1392 H, Juz 9:103), Buku Takhrijj
Hadith Realiti dan Keperluan Masyarakat Islam Nusantara. Jabatan
Pengajian Al-Quran dan As-Sunnah Fakulti Pengajian Islam UKM 2010.
[9]Al-Asqalani,
Fath al-Bari, 1379 H, juz 4:75, Buku Takhrijj Hadith Realiti dan
Keperluan Masyarakat Islam Nusantara. Jabatan Pengajian Al-Quran dan
As-Sunnah Fakulti Pengajian Islam UKM 2010.
[10] sebab dan tujuannya
[11]zahir hadith, literal hadith. Kefahaman pada maksud yang secara zahir dibaca
[12]difahami pada konteks tertentu. Tafsiran secara golden rule. Memahami maksud disebalik perkataan zahir dengan kepercayaan itulah yang sebenarkan dimaksudkan oleh nabi.
[13]menghimpunkan, menyatukan mengharmonikan
[14]memberi pemahaman dan penghuraian secara jelas
[15]memilih
pandangan atau kedudukan pendapat , pandangan atau hukum yang lebih
rajih, kuat, tepat daripada lain-lain pandangan, pendapat atau hukum
No comments:
Post a Comment