Social Icons

Pages

Saturday, June 29, 2013

Bukti Kewudan Unsur Riba Di Mahkamah Syariah

Ini kisah benar. Fail Kes Mahkamah Syariah.  Ditakdirkan pada 16/4/2009 di satu mahkamah syariah di satu daerah di Negeri Johor, suatu perbicaraan dijalankan.

Suami memohon perintah taat terhadap Isterinya. Dalam keterangan si suami, beliau menjelaskan bagaimana isterinya berterusan ingkar mentaatinya walaupun pujukan demi pujukan telah suami lakukan. Isteri tetap enggan.

Untuk membuktikan kesungguhannya ingin memulihkan masalah rumahtangga dan meyakinkan isteri, suami merujuk kepada suatu dokumen perjanjian jualbeli sebuah rumah (telah siap) berharga RM120,000-00.
Isteri dituntut agar kembali mentaati suami dan berpindah ke rumah yang dibeli oleh suami untuk mereka tinggal bersama.  Suami mengatakan bahawa selain jumlah 10% yang di bayar kepada penjual, baki 90% harga jualbeli adalah dibiayai melalui pinjaman bank. Suami dengan bantuan peguam syarienya telah mempersembahkan permulaan kes mereka dengan baik.

Cuba tuan-tuan teka di mana masalahnya? Apa isunya di sini!

Peguam syarie isteri kemudian meneliti dokumen pinjaman bank yang dikemukakan. Astagfirullah! Ia dokumen asas bagi pinjaman Riba. Ia adalah surat tawaran bank (konvensional).

Oleh kerana dalam keterangan suami mengatakan bahawa suami telah tinggal di situ dan dia telah mengajak isterinya berpindah dari rumah ibubapa isterinya ke rumah itu maka ia adalah suatu presumpsi (anggapan) fakta  :

(a)    Suami telah memasuki satu transaksi atau urusniaga Riba dan/atau telah melaksanakan serta menandatangani suatu dokumentasi perjanjian Riba.
(b)   Suami telah mendapat manfaat wang urusniaga Riba itu, di mana wang pinjaman itu telah dibayar kepada penjual.
(c)    Suami kini perlu membayar balik wang pinjaman itu mengikut cara yang ditetapkan bank berdasarkan pengenaan faedah yang ditetapkan bagi tempoh masa tertentu yang lama. Keseluruhan yang disyaratkan oleh bank untuk di bayar balik oleh peminjam adalah pasti lebih daripada jumlah yang dipinjam. Ia adalah Riba yang nyata lagi pasti.
Peguam syarie isteri kemudiannya meninjau kepada nama peguam sivil yang melaksanakan transaksi jualbeli dan pinjaman.
 
Sah, 100% firma bumiputra melayu-Islam.
 
Apakah hakim dalam kes syariah ini terperasan? Adakah peguam syarie yang mewakili suami terperasan?  Bagaimana dengan si suami itu? Tahukah dia, dia telah membeli rumah dengan cara Riba? Bagaimana dengan peguam Islam yang menguruskan kes legal pinjaman Riba itu... tahu atau tak kisah?
 
Jika tidak silap peguam Islam yang ada di situ adalah lulusan Universiti Islam Antarabangsa. Manakala bank tersebut, diketahui kebanyakan kakitangan dan pegawainya adalah melayu-Islam termasuklah pengurus cawangannya. Begitulah betapa terlibatnya banyak pihak (orang-orang Islam) atas satu sahaja transaksi Riba.
Berbalik kita kepada prosiding kes syariah tersebut. Timbul satu isu:-

Wajarkah Isteri diperintah taat untuk kembali ke rumah yang diibaratkan kubu perang terhadap Allah dan Rasul-Nya?


FB: hisham.ahmad.1420  

No comments:

Post a Comment