Social Icons

Pages

Tuesday, November 5, 2013

Mungkin Insan ini 'rahsia' disebalik siapa dia Prof. Dr. Muhaya!



antara 2 kehebatan ciptaan-Nya
Saya adalah seorang bapa kepada seorang anak lelaki yang pada awal umurnya didignosis sebagai ‘mild autisme.’ Sesungguhnya anak autisme sangat unik dan istimewa. Setiap seorang dari mereka mungkin mempunyai ciri keistimewaan tersendiri. Anak Autisme jujur, lurus dan tidak tahu menipu. Sedangkan anak-anak yang disebut normal ... jika tersalah pengaruh dalam pergaulan, mudah sahaja mereka belajar berkata dusta. 

Masya Allah, ... Tidak tahu berdusta! 

Bukankah itu satu kelebihan yang besar seorang hamba di sisi-Nya. Anak saya seorang yang sensitif dan mudah mengalirkan air mata. Satu ciri lain yang istimewa yang memudahkan daya survival-nya, ialah dia mampu makan dengan berselera nasi dengan kuah/sambal yang sedap tanpa memerlukan lauk seperti daging, ayam dan lain-lain.

Saya juga telah menulis buku tentang Autisme (Telaga Biru (2013) tetapi apabila melihat ibu-ibu yang berbicara dalam facebook (autisme), betapa terperinci dan mendalamnya diskusi mereka, sedarlah saya bahawa saya sebenarnya masih jauh daripada memahami hakikat sebenar dunia autisme.    

Kini, anak saya ini berada di tingkatan 1 SMK. Oleh kerana tahap pembelajaran akademiknya yang sederhana dan kemampuannya dalam pergaulan sosial agak lemah, saya selalu berusaha memikirkan perancangan terbaik kehidupan masa depan, khusus pada kerjayanya. Namun setakat ini, saya tiada dapat memikirkan lagi idea dan keputusan terbaik bagi perancangan masa depannya. Kemudahan di Malaysia dalam hal pendidikan dan perancangan kerjaya insan kelainan upaya, masih ditahap menyedihkan, berbanding dengan negara maju. Apalagi, bagi mereka yang tinggal jauh dari bandar-bandar besar.

Apa nak buat. Mungkin negara kita kekurangan wang.  Wang yang ada telah diguna pada tempat yang lebih perlu dan utama.

Tidak, sebaliknya wang rakyat telah banyak terbazir kerana berlaku pecah amanah, penyelewengan dan/atau ketidakcekapan dalam pengurusan wang dan perbelanjaan pada projek-projek kerajaan.

Alah, itu hanya dakwaan mereka yang cuba memburuk-burukkan kerajaan. Tidak lain tidak bukan, kerja pembangkang dan penyokong pembangkanglah tu.

Namun apabila Laporan Ketua Audit Negara sendiri mendedahkan berlakunya pelbagai bentuk ketirisan dan kepincangan (bahasa yang dimolekkan) dalam jabatan dan institusi kerajaan, maka apa lagi dalihan dan penafian!

Saya kecewa.... kalaulah wang itu digunakan itu menyediakan kemudahan yang lebih baik bagi rakyat khusus dari golongan orang kelainan upaya.  Lalu, tiba-tiba saya teringat tentang kes-kes kerugian ratusan dan puluhan jutaan ringgit wang rakyat pada kes-kes se awal era terlingkupnya Bank Bumiputera dan tragedi kematian Jalil Ibrahim, kes tinju Muhammad Ali yang merugikan Bank Rakyat, Perwaja Steel, Pelabuhan Klang Trade Zone, kes Lembu dan Kondominium dan lagi dan lagi dan lagi...    

Kekecewaan ini bertukar sakit hati apabila saya sedari bahawa kerugian wang rakyat ini adalah disebabkan jiwa-jiwa yang kotor dan tangan-tangan yang tidak amanah!

Sakit hati menjadi benci melihat foto yang memaparkan aksi seorang menteri Islam di atas pentas bersama gadis-gadis Korea yang kurus dan berseluar pendek yang keayuan mereka adalah tidak lebih daripada suatu yang disebut ‘make up’ (as oppossed to original, genuine). 

Satu hiburan haram yang menghanguskan jutaan ringgit wang rakyat.

1.6 Juta!   ........   

Oh ya. Tentang Prof Dr. Muhaya. Hari itu, saya berada di sebuah kedai buku... mencari satu buku tertentu, tidak ketemu. Saya tiba-tiba terlihat buku biografi Prof Dr. Muhaya. Tokoh yang bicara motivasinya begitu memikat hati ramai manusia.

Bagi jutaan peminatnya, beliau dianggap begitu istimewa. Seorang yang berjaya pada karier dan keluarga. Hidup bahagia atau sentiasa kelihatan bahagia. Keyakinan pada tuturkata dan perwatakan. Hidup ceria, mempunyai visi, nasihatnya praktikal untuk diikuti. 

Biografi kisah dirinya, suka duka hidup beliau dan keluarganya. Gambar foto warna warni... yang berseri. Saya membelek secara laju dan rawak helaian- helaian biografi ....   kerana ingin cepat dan sedikit prejudis pada fikiran bahawa biografi ini sekadar perjalanan bahagia seorang doktor pakar bersama keluarga dengan foto-foto ceria di dalam dan luar negara.

Sehinggalah saya terselak helaian yang mengisahkan kisah beliau dengan anak lelakinya. Ada sesuatu yang menarik perhatian saya. Lalu, saya mula membacanya. Seorang kanak-kanak bernama Hilman. Satu-satunya anak lelaki Prof itu.

Al-Marhum Hilman.

Seorang anak istimewa yang mempunyai kelainan upaya. Hilman mempunyai perbezaan pada kemampuan pemikiran atau percakapan,  yang dianggap suatu kelemahan dan kekurangan pada persepsi manusia kebanyakan.

Sedangkan ia mungkin satu kelebihan pada diri si insan di sisi Tuhan?  

Hilman telah meninggal dunia ketika berumur 11 tahun... Pada satu hari yang tenang... Tiba-tiba tubuhnya lemah dan longlai... dipangkuan ibu tersayang dirinya terkulai.... dia pergi dalam diam penuh damai...

Seorang doktor, ilmunya mengetahui anaknya sudah pergi ...
Seorang ibu,  hatinya merintih mengharap si anak masih bernyawa lagi...

(Saya tidak mahu tersilap dalam menyatakan fakta peribadinya.. saya hentikan disini.. for details, please belilah dikedai buku).

Sungguh tidak disangka pada apa yang telah dilaluinya!

Pengalaman beliau bersama anak ‘syurga’ adalah satu pengalaman bahagia.

Tapi fakta realiti tidak boleh dinafi bahawa beliau telah melalui tempoh getir, sukar dan mencabar - apalagi pada peringkat awal dan dalam usaha mendapatkan rawatan terbaik bagi anaknya. Pengorbanan masa, kos dan segalanya apa yang perlu dikorbankan atas nama cinta. 

Saya teringat tentang seorang doktor pakar kanak-kanak berbangsa cina yang mempunyai anak ‘down syndrome.’ Dia meluahkan perasaan sedihnya... (peringkat awal) bila merasa diberi pandangan sinis dan tanggapan negatif oleh masyarakat;

“bagaimana seorang doktor pakar kanak-kanak mendapat anak bermasalah begitu!”  

Hikmahnya, kemudian dilihat. Atas usahanya, satu pusat ‘early intervention program’ untuk kanak-kanak kelainan upaya telah ditubuhkan dan dijalankan dengan baik di daerah itu. Anak saya juga pernah mendapat manfaat daripadanya. Pusat ini dibiayai tanpa dana kerajaan dan kini saya tertanya... adakah  mungkin.. mungkin dengan dokongan dana mubaligh kristian?

Kembali kepada kisah Prof. Dr. Muhaya.

Melihat aksi persembahan hebatnya di kaca TV dan mendengar nasihatnya yang hikmah  dan praktikal, dialah tokoh ibu, wanita, motivator dan muslim profesional yang bergaya dan berjaya. Dia sentiasa dilihat yakin, positif, kuat semangat, rajin bekerja, mementingkan dakwah dan agama serta berakhlak mulia dan dia juga mendorong sekian ramai wanita dan lelaki ke arah tujuan yang sama.

Mungkin pengalaman bersama Hilman itulah musabab yang membawa kepada apa yang kita saksikan pada diri dan sifat-sifatnya! 

Mungkin kasih anaknya itulah ‘rahsia’ kecemerlangan dirinya!

Mungkin insan istimewa bernama Hilman.. itulah  ‘rahsia’ disebalik siapa dia Prof Dr. Muhaya hari ini!


(* Siapa berminat untuk mendapatkan buku “Aku bersyukur anakku autisme 2013 –Terbitan Telaga Biru. Sila dapatkan dipasaran atau layari blog saya untuk pembelian atau sms 019-7272817) (Isi:- berkaitan Pendekatan Rasulullah s.a.w. dalam mendidik anak autisme)

Wallahu taala.

Hisham-ahmad.blogspot. com

1 comment:

  1. terima kasih kerana menulis tentang buku ini. saya sangat menghargai dan memahaminya.

    hati saya sebak saat membaca post ini.

    saya telah memiliki buku ini sebelum berjumpa blog ini

    ReplyDelete