Social Icons

Pages

Tuesday, November 26, 2013

Be Brave Dato Mufti Kedah!



Bila perang dilancarkan ...siapakah paling bnyk terkorban?

Isu terbaru Mufti Kedah vs. Dr Asri, mengecohkan suasana. Saya percaya semua yang peka isu semasa semasa telah ketahui, maka tidak perlu saya menceritakan faktanya lagi. Kesan logik isu ini ialah pihak yang anti ‘Wahabi’, kemungkinan munasabahnya akan menyebelahi pihak Mufti manakala pihak yang pro- “Wahabi’ akan menyebelahi Dr Asri. 

Persoalannya, bagaimana dengan pihak yang berprinsip menyebelahi kebenaran dan keadilan?

Definisi istilah ‘Wahabi’ saya gunakan bagi maksud semasa yang kita fahami, walaupun jika ditanya diantara semua lapisan penyokong dan pembencinya pasti pelbagai jawapan berbeza diterima. Kita juga sedar akan dakwaan berat dan serius golongan anti ‘Wahabi’ terhadap ‘Wahabi’ khususnya dalam isu sifat –sifat Allah SWT. dan begitu juga begitu dakwaan berat dan serius pro-‘Wahabi’ pula terhadap golongan anti ‘Wahabi”, termasuklah dalam isu fiqh, mazhab dan sebagainya. 

Oleh kerana semua dakwaan-dakwaan antara 2 puak ini tidak pernah berakhir kepada keputusan mahkamah (syariah) diperingkat Malaysia atau dunia, maka kita tidak tahu siapa yang benar-benar berada di pihak yang benar, mengikut  undang-undang dunia. Jadi dakwaan kekal sebagai dakwaan, dan apa yang benar itu mengikut kebenaran yang dikehendaki sendiri oleh diri atau kecendrungan kumpulan masing-masing.

Apa yang nyata juga ,di antara 2 ekstrem, fanatik dan keterlampauan pro dan anti wahabi...  jika di antara skala 1 hingga 100. Maka terdapat sekian ramap manusia yang berlegar antara skala no. 2-99. Secara tempatan, kita boleh membaca pelbagai blog ustaz-ustaz melayu kita yang darinya kita sebagai orang awam yang menggunakan akal dalam mencari kebenaran boleh menyenaraikan ustaz-ustaz itu pada skala yang kita rasa wajar buat mereka. Bagi yang mencari, tidak susah menjumpai ustaz-ustaz melayu yang terkenal atau kurang terkenal yang menyesatkan, menbidaahkan, membodohkan, menghinakan, menyindir dan sebagainya (seperti dilakukan ke atas ikhwanul muslimin dan Dr Yusuf Qaradhawi). Mereka juga kekadang mengutuk,. membodoh, membidaahkan sesama mereka. Paling susah bagi kita, mereka ini semua mendatangkan hujah dan meyakini kebenaran mereka.  

Walaupun diantara 2 skala extreme itu, kita yakin masih ramai ustaz-ustaz berprinsip wasatiyah... seperti golongan kumpulan ustaz liga Murshid (lupa pulak namanya) yang dipengerusikan oleh Dr Zaharuddin itu. Melalui mereka, kita berharap perseteruan antara 2 extreme itu dapat ditamatkan dan perbezaaan dapat diharmonikan lalu bersatulah kita menjadi ummatan wahidah.

Berbalik pada kes Mufti tadi. Saya telah melihat rakaman video Mufti Kedah dari blog seorang ustaz muda yang saya fikir, mempertahankannya. Saya mendengar isi kuliahnya tentang keberbahayaan ‘wahabi’ khususnya dalam isu akidah. Kemudian, ada disebut nama Dr Asri.

Walaupun pihak yang Dato Mufti (Kedah) boleh mendatangkan pembelaan yang bersesuaian, saya percaya terdapat elemen-unsur fitnah dalam pernyataan itu;

(1) Seperti saya sebut tadi, dakwa-mendakwa tentang pro&anti wahabi  tidak pernah dibuktikan atau disabitkan dalam mahkamah, kalau adapun ia daripada kitab-kitab lama namun ia begitu terdedah kepada cabaran kebenaran dan ketulinannya? Mereka yang merupakan saksi-saksi utama dan terbaik telah tiada lagi di atas muka bumi ini (mati), termasuklah dari kumpulan pertama yang memburukan tokoh ‘Wahabi’ itu dan diri tokoh ‘Wahabi’ itu sendiri. Kesesatan ‘Wahabi’ sukar dibuktikan. Terlaku sukar untuk mana-mana hakim yang adil di mana-mana bahagian dunia ini untuk membenarkan dakwaan tanpa bukti yang mencukupi!

(2) Kejahatan, keburukan dan kengerian ‘Wahabi” secara jelas disebut oleh Mufti Kedah khusus dalam isu sifat Allah. Itu tidak mengapa kerana ia suatu dakwaan terhadap Wahabi sedangkan istilah Wahabi itu juga tertakluk kepada tafsiran. Siapakah aku, dia dan mereka yang dimaksudkan oleh Mufti itu? Generasi dulu atau sekarang, di luar atau di dalam Malaysia ini? (melainkan ada pertubuhan berdaftar). Pada peringkat itu, hanya mereka yang makan cili terasa pedas.

(3) Adalah logik yang jelas, dakwaan tentang keburukan ‘Wahabi’ Mufti itu jika dirujuk khusus kepada seseorang, maka akan terasa kehinaan yang sangat pada diri orang itu, akan buruklah dia pada tanggapan umat Islam tentang status agamanya. Kesan khas penjejasan reputasi agama adalah kuat dan tinggi apabila dibuat oleh seorang bertaraf mufti dan apabila ditujukan kepada orang yang wibawa juga pada agama dan masyakarat. Jumlah gantirugi kerosakan boleh menjadi lebih besar dan tinggi.

(4) Apabila tidak lama selepas keburukan Wahabi itu disebut, nama Dr Asri disebut, dan meneliti daripada ayat-ayat digunakan, maka kemungkinan munsabah ialah semua penonton dan pendengar yang munasabah akan memahami bahawa dakwaan buruk tentang wahabi itu adalah dikaitkan dan dirujuk kepada Dr Asri, atau pada undang-undang dan fikiran munasabah,  ia boleh dianggap begitu.

(5)  Begitu juga, secara munasabahnya, Dr Asri juga wajar merasakan/mempercayai rujukan itu dibuat kepadanya,  atau wajar dianggap untuk dia menganggap rujukan itu dibuat kepadanya.

Secara peribadi, saya amat kecewa dengan dakwaan mufti Kedah tetapi saya saya beriman kepada bahawa sehebat mana manusia pada ilmu dan jawatannya, tidak terlepas dari melakukan kesalahan. Mungkin kegelinciran kata.

Saya memahami prinsip Dato Mufti yang dipercayai amat tidak menyukai golongan ‘Wahabi’ atas hujah yang diberikan. Saya juga secara perbadi merasakan orang awam lebih senang menerima kaedah  takwil pada sifat Allah kerana ia lebih mudah bagi mereka apabila mereka sangat takut dari terjatuh ke dalam risiko seolah-olah ada risiko untuk tersamakan sifat-sifat Allah dengan mahluk, (hasil usaha ustaz-ustaz yang memilih dan mengkempenkan kaedah takwil) tetapi kami juga percaya bahawa tidak mungkin orang berilmu agama tinggi dari kalangan pro-‘Wahabi’ yang tidak memilih kaedah takwil itu sebodoh atau sedungu manusia untuk menyamakan Allah dengan manusia, atau  makhluk. Sedangkan keduanya beriman bahwa “Allah tidak bersamaan-menyerupai makhluk”.

Jadi bila saya dengar ustaz-ustaz anti-“Wahabi’ bercerita yang menggambar kan kesesatan akidah ustaz-ustaz pro-‘Wahabi’ saya hanya senyum dan menggeleng kepala...  sukar nak percaya. Begitu juga sebaliknya.

Mungkin saya belum menerima hujah yang cukup dari kedua pihak, tapi demi menghayati cara berfikir yang adil yang disarankan oleh begitu banyak ayat al-Quran, itulah pendirian pemikiran saya sekarang ini. Namun saya jenis orang terbuka dan mengalukan sebarang pandangan yang dapat membuatkan saya menilai semua bahkan saya sedia berubah jika itulah kebenaran atas dalil dan keterangan yang kuat.

Saya masih ingat lagi saudara Amin pengacara terkenal dari TV Hijrah yang menyatakan kekecewaannya dengan tindakan Ustaz terkenal Syeikh Nurudin Banjari yang mengutuk individu yang dikaitkan dengan Wahabi secara begitu keras dan sangat keras dalam TV Hijrah yang disaksikan sekian ramai orang Islam Malaysia, suatu ketika dahulu. Saya hanya boleh kata di dalam hati, “habislah gendang perang telah dipalu (lagi)!”  Saya juga masih ingat komen seorang awam, yang tidak menyukai penulisan saya tentang Dr Zakir Naik sekalipun begitu besar sumbangan dakwahnya atas alasan ada kemungkinan Dr Zakir Naik seorang Wahabi (mungkin kerana dirasakan Dr Zakir naik memfokuskan kepada hadith sahih dan menyarankan ketidak terikatan kepada satu-satu mazhab).

Justeru, sebagai seorang orang awam yang ingin berusaha untuk terus belajar dan memahami agama Islam ini, sebegitu juga sekian ramai generasi muda  Islam diluar sana; saya;

(1)        mengharapkan satu usaha harmoni dalam dilakukan bagi menyelesaikan perselishan atas perbezaan ini.

(2)        mengharapkan agar ustaz-ustaz antara pro&anti wahabi ini ditemukan bagi perbincangan kesepaduan ummah melalui pengantara seperti Ustaz Pharol, atau boleh juga digandingkan dengan Dr Muhaya.  

Akhirnya, kata saya juga mengharapkan agar Dato Mufti Kedah minta maaf kepada Dr Asri dan tarik baliklah, kalau tidak pada dakwaan Wahabi itu jahat dan buruk -  memadai kepada nama Dr Asri sahaja.

Seperti kata Ustaz Pharol , mengalah bukan ertinya kalah!

Adapun rasional nasihat ini ialah  - kalau sekalipun dihati kita masih mengganggap seseorang itu sebagai seorang yang jahat dah salah... tidak semestinya kita mengucapkan (secara terbuka) melainkan jika kita mampu membuktikan.....

Kalau boleh, janganlah sampai bermubahalah tapi usahakanlah untuk bermesyuarah .... bukan kerana kepentingan tuan berdua (Mufti dan bekas mufti) tetapi kerana kepentingan kami orang awam yang ingin terus menghormati anda berdua...

demi kebenaran  dan keadilan

dan dalam mencari keredaan-Nya.

  

Wallahu taala alam.

Hisham-ahmad.blogspot. com

No comments:

Post a Comment