Social Icons

Pages

Sunday, November 10, 2013

Aku dan Insan Homeless!

Logistik, kampung Bukit Kecil. Sabtu, 26.10.2013. Aku tersedar dari tidur pada sekitar pukul 2.30 a.m. Suasana agak sejuk. Setelah kebilik air, aku berbaring kembali atas katil untuk tidur semula. Cubaanku gagal. Aku tidak rasa mengantuk. 

Aku tidak mahu memaksa diri untuk tidur lagi. Aku pun bangun dan pergi ke bilik anak-anak lelaki ku, membuka lampu meja dan terus duduk di meja belajar yang tengah. Hadapan mata ku ialah tingkap yang menghadap ke arah surau pada jarak 20-30 kaki melangkah. Begitu Dekat. 3 unit tingkap  ini memang sentiasa terbuka siang dan malam  kerana ada dipasang jaring halus. Hujan agak lebat ketika ini memberikan suasana yang nyaman dan santai. 

Dalam suasana sebegini damai, aku tidak dapat tidur. ‘pretty bad’ kan. Aku kemudian membaca dan menyemak satu dokumen. Masa telah menunjukkan jam 3 pagi. Aku mengambil laptop dan inilah setakat perenggan yang aku tulis. Aku teringat pesan Prof Kamil... aku perlu berhenti seketika sebelum meneruskan dengan apa yang sebenar ingin aku kongsikan.  Aku ingin solat sekejap. 3.15 am.

Nikmat Tidur Yang Lena?

Hujan yang berhenti kembali menyambung pada kadar renyai. Bunyi renyaian indah didengar. Di surau itu ada bangku-pangkir panjang bersebelahan kolah. Ia juga dalam jangkauan pandangan aku. Ada sesuatu yang ingin aku beritahu... bahawa sekitar 4 am atau mungkin lebih awal daripada itu, ada seorang insan yang biasanya akan duduk dipangkir itu, dilakukannya secara kerap walau tidak setiap hari. Aku kenal dia dari kawasan kejiranan ini. Umurnya mungkin sekitar awal 50 an. Ada isteri dan anak-anak. Rumahnya pun tak jauh daripada situ. Ketika dia lepak di pangkir itu, hanya asap rokok peneman setianya.  

Persoalannya kenapa? Mengapa dia melakukan apa yang dilakukan? Tidak boleh tidur atau mencari kedamaian diwaktu manusia lain dibuai mimpi?

Aku pernah mengajaknya untuk naik sekejap solat di surau, ketika waktu demikian di bulan Ramadan, aku kata “naiklah bang, solat sunat sekejap, boleh minta Allah apa sahaja yang abang nak minta?... ” Begitulah, seingatku.

Dia menjawab.. “silakan... jalan dulu”.         

Sebahagian manusia mudah tidur dan mudah lena. Sebahagian manusia pula susah tidur dan mudah tersedar (tidak lena). Ibu aku kata, ayah aku dari golongan yang mudah tertidur dan tidurnya lena. Sambil duduk sahaja boleh tertidur. Ibu pula tidak semudah itu. Dari sudut tidur dan kelenaan, nampaknya aku rasa aku lebih mewarisi  genetik ibuku.

Aku pun jenis tidur tidak begitu lena dan mudah tersedar. Aku rasa otak aku aktif ... semasa tidur? Aku rasa sejak kecil aku dah begini.  Aku dah jadi, ala bisa tegal biasa.

Ramai orang yang tidak mudah tidur atau tidur tidak lena mungkin sedikit cemburu dengan orang berbeza situasi atau ‘rezeki’ dengannya. “Bestnya.... kau ni Peah, sandar kat kerusi je boleh terlena. Dah lena, susah pulak nak bangun!” mungkin ini antara ungkapan yang pernah dilontarkan. 

Hakikatnya aku percaya bahawa situasi atau ‘rezeki’ orang yang tidak tidur lena atau mudah terjaga adalah lebih baik... lebih menguntungkan bagi dirinya .... seandainya  digunakan dengan cara yang betul iaitu antaranya;

... dimanfaatkan dengan ibadah malam.

Kemungkinan orang yang tidur lena tidak mudah untuk bangun bagi ibadah malam. Ia adalah ujian yang besar bagi mereka untuk dapat bangun di dinihari sekitar 3 atau 4 pagi.  

Justeru, sekiranya mereka yang tidur tidak lena dan mudah tersedar adalah dipermudahkan untuk ibadah malamnya sedangkan mereka yang lena tidurnya,  sukar untuk melakukannya...  

Siapa yang mendapat ‘rezeki’  yang lebih berkat dan nikmat yang lebih hebat? Fikirkan...


 Lelaki Tidak Berumah (Homeless Guy)

Sebenarnya ada seorang lain yang juga berada di pangkir surau itu. Tetapi dia hanya kelihatan disekitar bulan ramadan. Maka jika dia ada, dialah peneman pada fizikal kepada lelaki pertama tadi. Sebab kehadirannya adalah untuk menjadikan pangkir itu sebagai tempat tidur.

Lelaki itu berumur sekitar 4o an. Selalu kemana-mana bersama skuternya. Semasa bulan puasa yang lalu, hampir setiap hari dia tidur di situ. Semalaman. Bermula antara selepas isyak dan sebelum tengah malam, dia akan tiba. Menyelesakan dirinya untuk tidur dalam satu posisi. Atas pangkir kayu keras yang lebarnya sekadar memadai punggung diletakkan. Lenalah dia.  Hanya bila nak subuh baru dia menghilang.

Begitulah kalau Allah nak beri nikmat tidur, atas pangkir yang sempit itupun, manusia boleh lena sedangkan pada sisi lain, seorang kaya yang tidur diatas tilam empok dalam bilik berhawa dingin, masih terkulat-kulat matanya kerana tidak mahu tidur.

Saksikanlah juga segelintir para jemaah haji yang tidur diatas simen- batu marmar diluar masjidil al-Haram seperti diperkarangan pintu Babul Salam... betapa lenanya mereka sedangkan ketika itu beberapa skuter mesin pencuci lantai yang bising  sedang beroperasi disebelah dan mengelilingi batang tubuh mereka.

Lelaki gelandangan (Homeless) tadi. Menurut maklumat daripada lelaki pertama tadi, dia masih bujang dan bekerja sebagai pengawal keselamatan. Dia memilih untuk tidak menyewa rumah. Dia memilih untuk bermalam dari satu masjid dan surau ke satu masjid dan surau yang lain. Cuma mungkin, apabila tiba bulan Ramadan... dia terpaksa mendapatkan ruang tidur di luar kerana adanya jemaah yang hadir bagi qiamullail atau solat malam.

Ada satu lagi perkara menarik tentangnya. Dia seorang yang sangat menyayangi kucing... kerap dilihat memberi makan kepada kucing-kucing yang ditemui...

Kucing-kucing yang juga gelandangan.   Stray cats .. No! Homeless cats ....


Ujian Pilihan

Manusia ... miskin, sederhana kaya... rezekinya berbeza tapi ujiannya sama

Ujian membuat pilihan....

Kita diberi hak dan kuasa membuat pilihan...

Atas pilihan itu ..

Iaitu Pilihan yang kita buat...

surely... definetely

kita akan dipertanggungjawab..

Mengapa manusia memilih untuk ihsan kepada binatang tetapi tidak memilih untuk ihsan kepada diri sendiri dengan naik ke surau dan bersolat malam di bulan ramadan!

Mengapa manusia yang memilih untuk bersolat malam mencari kasih Tuhan tetapi tidak kuat untuk menumpahkan kasih kepada binatang!

Mengapa manusia memilih mencari kedamaian dipinggiran surau sedangkan di dalamnya lah sumber ketenangan!

Mengapa manusia berusaha keras untuk mengumpulkan sesuatu yang akan ditinggalkan ..... dan mengabaikan  apa yang perlu  untuk kebahagiaan hidup yang berkekalan

Mengapa manusia memilih untuk bersikap sgt objektif dengan matlamat di dunia
Tetapi memilih bersikap ‘take it easy’ dengan matlamat akhirat

Alangkah banyak pilihan –pilihan yang silap , pelik dan merugikan!

Wahai golongan yang berfikir!
Analisa dan pilihlah yang terbaik dalam apa jua perkara
yang memerlukan pilihan dibuat ...



Wallahu taala.

Ziarahi blog I : Hisham-ahmad.blogspot. com

2 comments:

  1. assalamualaikum wbt.

    tuan... ada 1 lirik lagu zaman dolu2...

    "kita sering dihadapkan.dengan pelbagai pilihan. mengapa sering terjadi. pilihan tak menepati. ....." hehehehe...begitulah manusia...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dah lupa penyanyi tapi saya suka lagu tu... in fact rasanya dulu saya hafal juga senikata.

      kenny remy martin ke?

      Delete