Social Icons

Pages

Wednesday, September 4, 2013

Kekejaman Hatta Di Depan Multazam (Kaabah ) Versi penuh

Mangsa kekejaman !
[Penting : Maklumat tentang dakwaan kezaliman Hajaj (di bawah) adalah dari kuliah seorang penceramah agama terkenal tetapi kerana mengambil langkah berhati-hati, saya menimbulkan dalam bentuk persoalan, membuka ruang kepada sesiapa untuk mengesahkan atau menidakkan. Terimakasih atas pengkritik saya yang menyertakan bukti rakaman kuliah Maulana Asri, satu cara yang amat professional dan dihargai. Lalu saya membuat pindaan.. Bagi pengkritik yang mengkritik secara kasar, jangan nanti kerana kononya nak membela orang yang dah mati… anda menghina pula orang yang masih hidup] 

Walaupun begitu … saya baru perasan bahawa orang akan fikir tajuk di atas ditujukan kepada Hajaj.. Tidak, tajuk ini bagi kisah haji di bawah nanti . ]

Sungguhlah kekejaman itu tidak mengenal tempat! Sebabnya, manusia yang kejam itu tidak mengenal erti kemanusiaan! Jadi apa hal perlu dibezakan tempat untuk berlaku kejam dan zalim.
Benarkah apa yang saya dengar, bahawa kekejaman Panglima Islam bernama Hajaj menembak pecah dinding binaan kaabah untuk menangkap cucu Saiyyidina Abu Bakar (teka siapa namanya)… lalu menggantungnya didepan kaabah dan dipanggil ibunya Asmah untuk menyaksikan hasil kreativiti kezaliman itu? Atau kisah ini adalah  tipudaya dalam riwayat sejarah yang menzalimi nya!

Benarkah juga apa yang saya dengar, kalau Hitler didakwa membunuh jutaan yahudi kerana demi keselamatan bangsanya, tetapi Fatah Sisi  membunuh rakyat sendiri demi keselamatan Yahudi? Jika benar, mana yang lebih hodoh kekejamannya?  

Lalu bagaimana kekejaman Fatah Sisi membunuh atau bertanggungjawab atas kematian beribu-ribu rakyat Islam yang baik-baik itu dapat dibalas setimpal dengan kezalimannya?  Sedangkan di dalam al-Quran , betulkan saya jika saya tersilap, adanya ayat yang menyebut lebih kurang bermaksud; siapa yang membunuh seorang manusia (secara salah) beerti ia telah membunuh seluruh manusia.
Kalau keadilan di sebahagian negeri di Amerika Syarikat hanya sekadar penjara seumur hidup kerana tidak menerima ‘capital punishment (death sentence)”, dan kalau keadilan undang-undang kita hanya menggantung mati satu nyawa bagi pembunuhan beribu nyawa, lalu dimana keadilannya? 

Ini jawapannya. Sesungguhnya keadilan sebenar akan dijalankan pada hari pembalasan. Ini sangat logik dan masuk akal. Hukuman dunia tidak memadai, contoh:- kalau nanti kita dapat menggantung Fatah Sisi atau memancungnya atau menyuntikan dengan cecair maut atau dikerusi letrikkan dia, atau dicampak ke kandang sekumpulan singa lapar, itu hanya baru satu nyawa, satu proses kesakitan kematian sebagai balasan bagi satu nyawa yang dibunuhnya, bagaimana dengan ribuan nyawa yang lain. 

Ketahuilah sesungguhnya Allah swt berkuasa membakar Fatah Sisi  melebihi ribuan kali  dalam api neraka. Firman-Nya dalam surah An-Nisa (4): 56:

“Sesungguhnya orang-orang Yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan kami, Kami akan membakar mereka Dalam api neraka. tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit Yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu. dan (ingatlah) Sesungguhnya Allah adalah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana”

Berbalik kisah kekejaman di Multazam.

Ini kisah semasa musim haji. Kisah benar. Melalui pengalaman diri dan penyaksian mata sendiri.
Ketika itu Abu Dubeis berada sekitar di depan Multazam. Lebih tepat lagi di depan pintu Kaabah sambil memerhatikan suasana. Ketika itu diwaktu malam. Mungkin selepas solat maghrib. Mulanya timbul hasrat untuk mencuba, tetapi akhirnya dibatalkan sahaja.

Keadaan begitu sesak dan mencabar di depan Hajar Aswad. Abu Dubeis melihat polis beruniform bekerja keras mengawal suasana dan kekadang menegur dan menjerit. Ada kala memukul jemaah dengan belantannya.

Ketika itu ada seorang polis di bahagian bawah di sekitar depan pintu Kaabah. Tidak tahulah sama ada dia baru sampai untuk bertukar ‘shift’ atau untuk membantu mengawal keadaan. Mereka kelihatan bercakap… antara yang di atas dan di bawah. Sambil tangan polis yang di atas menunjuk-nunjuk kepada seorang jemaah sama ada India, Pakistan atau Bangladesh. Polis yang di bawah kemudian bergerak kearah lelaki itu yang sedang mengadap ke arah pintu kaabah. Polis itu kini berada betul-betul dibelakang lelaki itu dan menunjukkan isyarat kepada polis (yang bergayut menjaga Hajar Aswad) itu sambil meminta pengesahan. Polis di atas kelihatan mengesahkan.

Tup! Satu tendangan berlutut dilakukan kepada jemaah itu dari belakang. Tup! tup! tup! Entahlah berapa kali. Sudah tak dapat diingati. Jemaah itu berpaling dan kelihatan kesakitan. Polis itu berbuat selamba. Jemaah itu kebingungan, ketakutan dan lalu cepat-cepat berlalu pergi. Kasihannya. Abu Dubeis mengagak, jemaah itu pasti dari kawasan Hajar Aswad dan mungkin telah menyebabkan kemarahan polis keselamatan.

Sukar untuk tidak mengatakan bahawa polis-polis itu telah berlaku jahat dan zalim. Polis lain tidak berpuashati, polis lain tolong belasahkan. Inilah semangat setiakawan dalam kejahilan. Tidakkah kerjasama perkara maksiat dan dosa, jawabnya, tentulah berdosa juga.

Sungguh berani mereka melakukan kezaliman dihadapan kaabah dan multazam. Ketika manusia sedang asyik bertawaf. Berakal sempunakah mereka? Itulah yang kita takuti. Nasihatkan orang-orang yang disayangi, dalam memilih kerja, perlu berhati-hati. Jangan kerja itu merubah kita dari mulia kepada durjana.

Kalau kerja kita sudah bergelumang dengan aktiviti kekasaran, mula-mula pukul kerana keterpaksaan. Sekali-sekala kerana hilang kesabaran, tidak terkawal kemarahan. Kemudian jadi kebiasaan. Lama-lama, takut-takut jadi kesukaan. Kalau dah hari-hari. Setiap hari begini, kita takut ia menjadi sebati. Lalu akhirnya, alah tegal bisa, biasa. [1]

Teringatkan jemaah lelaki tadi. Entah dapat atau tidak, mengucup Hajar Aswad. Pasti dia telah berjuang hebat untuk mencuba.

Kerana cinta, dia dibelasah. Kerana cinta dia disakiti. Pasti dia pulang dengan kenangan pahit yang takkan dilupai.

Hisham-ahmad.blogspot.com
Ini adalah sebahagian kisah dpd isikandung buku Haji 2013 bertajuk Baitullah Aku Datang, (Terbiran Karangkraf- Karya Bestari) – karya seorang peguam sivil dan syariah, Beliau mengupas secara kritis dan argumentatif beberapa isu yang beliau hadapi dan perhatikan semasa ibadah haji. Antara isu menarik, sensisitif dan kontroversi ialah isu kebal tanpa syahwat, solat diudara, wanita solat didepan lelaki dibelakang, kerana cinta (kisah ttg hajaral aswad), mahu susah atau muassasah dan lain-lain. 


[1] Begitulah juga ujian seumpama. Bidang perbankan Riba  dan urusan kewangan Riba. Mula-mula rasa bersalah  tetapi terlibat  beralasankan darurat. Lama-kelamaan, bila  duit  asyik ‘masyuk’, hati makin syok. 

No comments:

Post a Comment