Social Icons

Pages

Monday, July 8, 2013

Reform 2 - Dilakukan Dengan Kefahaman -Motivasi Ramadan



2.7.2013, rekod terburuk saya.  Artikel saya bertajuk ‘Merangkak Kepada Berlari  (Reform 1)’ hanya dibuka (dengan harapan dibaca) tidak lebih 500 kali. Biasnya yang lain melebihi 1,000 kali dan ada yang melebihi 3,000 kali. 

Setakat selepas PRU, saya hanya menghantar artikel non-politik sebagai alternatif kepada sekian banyak artikel/ paparan politik di sini.  

Mungkin kerana ia mengenai nasihat agar memahirkan diri dalam pembacaan al-Quran, maka ia agak biasa dan tidak meransang naluri untuk dibaca. Semua orang dah tahu.  Tetapi saya risau mereka tidak sedari bahawa ada suatu isi penting yang saya utarakan iaitu di mana seorang itu wajar untuk  mempertikaikan diri sendiri tentang kesempurnaan bacaan ayat-ayat suci al-Qurannya jika dia tidak menguasai  bacaan-bacaaan unik di dalam al-Quran antaranya (1) bacaaan naqal (Rujuk surah al-Hujurat ayat 11)  (2) Bacaan Iltiqa’ sakinain (2 huruf bertanda mati (sukun) yang bertemu nun kasrah/wiqayah (nun baris di bawah – nun yang dihilang tetapi bunyinya tetap ada) bila tanwin bertemu alif lam tanda mati) itulah iltiqa sakinain dengan menggantikan bunyi nun di bawah (3) Cara ibtida’ hamzal wasal dan lain-lain. Seterusnya bacaan saktah, bacaan imalah, isymam, tashil dan lain-lain.

Bukanlah maksud saya untuk membebel dari sudut hukum tajuwid, tetapi sekiranya kita tidak prihatin terhadap bacaan-bacaan unik ini, lantas tidak menguasainya (iaitu membaca dengan betul) tentulah kita akan berterusan melakukan kesilapan. Kita kata kita dapat khatam al-Quran beberapa kali setahun atau sebulan Ramadan, tetapi bagaimana kedudukan setiap khatam itu, sempurnakah?   Maka usahakanlah kemahiran ini segera.

Bagi Ramadan 2013, ini saya telah menyuarakan cadangan agar tadarus dilaksanakan dengan pembacaan terjemahan.  Saya tahu, tidak mudah idea saya ini dapat diterima untuk dilaksanakan di surau kampung saya tapi saya akan cuba yakinkan kepentingannya. Saya tahu akan berlaku pertambahan masa untuk menghabiskan 1 juzuk yang kesannya ditakuti melemahkan semangat bakal-bakal peserta. Inilah kerisauan awal disuarakan iman (lazim bukan rasmi) yang sering memimpin kumpulan tadarus kami. Lalu saya memberikan beberapa hujah awal iaitu :-  

(1)   Peserta tadarus lazimnya telah diketahui setiap tahun dan mereka ini adalah orang yang sama dan komited
(2)   Pertambahan masa boleh dikawal dan diminimumkan dengan kebijaksanaan pemimpin/ketua membahagikan kadar banyak bacaan peserta mengambilkira kefasihan.
(3)   Terjemahan dibaca secara 1 mukasurat- 1 mukasurat dan saya telah membeli dua buah kitab al Quran terjemahan (Hidayah Publication) , bahasa melayu, yang besar dan jelas, satu untuk ketua dan satu untuk saya (helah supaya cadangan jangan ditolak).  
(4)   Saya juga minta dicuba selama seminggu (helah supaya diteruskan jelah).  


(5)   Semua di atas adalah sekadar hujah yang tidak penting tetapi apa yang penting ialah saya katakan (di depan beberapa jemaah) bahawa sejak selama kita hidup hingga umur sekarang (40 tahun-  50 tahun- 60 tahun), siapa diantara kita yang pernah habis membaca terjemahan secara sempurna bagi 30 juzuk al-Quran? Saya tanya, sekali sahaja, ada tak?  Saya agak yakin, tiada. Saya tanya kepada pembaca-pembaca Tranugkite kat luar sana, ada tak yang telah pernah menghabis membaca terjemahan (bukan tafsiran). 

(6)   Saya katakan bahawa kita selalu katakana; ini kitab panduan kita, kita rujukan kita, kitab suci kita tetapi kita tidak pernah memahami isikandungnya secara sempurna, walau sekali. Bukankah ia satu yang pelik! Tiada payahlah saya memanjang-lebarkan hujah emosi ini,  harap semua boleh melakukan sendiri bagi mendatangkan rasa bersalah dalam diri.

(7)   Saya katakan lagi, bahawa inilah peluang kita buat kali yang ini, Ramadan yang ini (takut takda peluang lagi), untuk kita sama-sama menghabiskan membaca makna/terjemahan dalam bahasa yang kita faham. Alangkah indahnya kalau kita berjaya melakukan hanya dalam satu bulan. (Sebab nak lakukan sendiri, memanglah payah)

(8)   Benar, ia mungkin memenatkan tapi saya yakin ia satu kejayaan besar dan penting bagi kita pencinta al Quran walaupun ia sepatutnya dikira peringkat asas (basic).  Justeru, tentulah ia perlukan usaha bersungguh-sungguh dan bersusah payah iaitu satu mujahadah, satu  bentuk jihad,  to struggle and strive’

(9)   Apa kata kalau pihak pembaca sekelian juga cuba cadangkan dan laksanakan di surau, masjid masing-masing. Jika tidak dapat semua, 1-2 kumpulan yang komited dan sanggup. Tentulah

Kalau boleh saya ingin lagi menjelaskan bahawa  kepentingan membaca al-Quran dengan kefahaman ini telah dihuraikan dengan begitu hebat oleh Dr Zakir Naik (saya akan cuba melengkap dengan baik dalam blog saya nanti, kunjung-kunjungilah bila ada kesempatan).
Ketahuilah saya suka memberi sekadar 2 bukti besar dan hidup (benar-benar hidup) kepentingan membaca dengan kefahaman:-
(1)    Joshua Evan – seorang pemuda mat salleh bekas menteri dalam agama Kristian yang membaca terjemahan al-Quran dan menghabiskannya dalam masa 3 hari (kalau tidak silap) dan kemudiannya melafazkan 2 kalimah syahadah.

(2)   Dr. Maurice Bucaille-  seorang pakar perubatan (bedah) dan saintis yang mengkaji tentang mumia Firauan. Beliau bukan sahaja membaca terjemahan, kemudian belajar bahasa arab secara serius pada umur 50 tahun untuk lebih memahami maksud sebenar ayat –ayat al-Quran itu.

Tapi kita, 40 tahun Islam tidak sekali habis membaca terjemahan al-quran dalam bahasa kita sendiri, Melayu.

Ah!, kalau lah saya ada kesempatan ini untuk menghuraikan lagi di sini. Kita jumpa lagi.
Ziarahi:- http://hisham-ahmad.blogspot.com  (FB: hisham.ahmad.1240)

No comments:

Post a Comment