Social Icons

Pages

Saturday, July 20, 2013

Reform 5 - Subahat seorang Tuan Di tepi Jalan




Sejak awal Ramadan, aku dah perasan kehadirannya. Seorang lelaki tua bersama anak perempuannya (juga tidak muda). Beliau menjual makanan ditepi jalan besar di dalam kawasan taman Sri  Telok Mas, Melaka. Baguslah, umur tidak menghalang untuk berusaha mencari rezeki halal dan baik. 

bukan si tua tu
Harap jualannya habis seawal mungkin sebelum maghrib menjelma. Kasihan kalau terpaksa bertahan sampai hampir waktu berbuka atau lebih malang jika terpaksa balik selepas maghrib. Sepatutnya dia bersama keluarga dirumah berbuka dan kemudian menunaikan solat jemaah di surau atau masjid. 

Apa boleh buat, mungkin itulah peluang terbaik untuknya setakat ini, mengambil peluang meniaga berpayung dan bermeja ditepi-tepi jalan bersama-sama sekian ramai peniaga melayu yang lain sedangkan hampir kesemua perniagaan di bangunan lot-lot kedai di taman dikuasai kaum lain.   Itulah kehidupan  muslim melayu di Malaysia dan itulah juga sebagai antara tanda ‘kejayaan’ ekonomi bangsa kita, setakat ini.  

Oh hampir saya terlupa kepada objektif asal kisah ini. Pakcik atau Atuk tadi telah meniaga seawal pukul 2.00 petang (atau mungkin lebih awal). Masalahnya … siapa pelanggan-pelanggan  yang diharapkan untuk membeli pada masa itu? Makcik yang uzur atau untuk kanak-kanak kecil. Itu tidak apa. 

Bagaimana kalau yang datang membeli lelaki-lelaki muda muslim yang sihat , segar- bugar. Takkan nak membeli makanan untuk berbuka seawal itu atau bekalan untuk musafir. Nak kata macam membeli untuk ibu yang sakit, atau isteri yang uzur atau anak kecil yang kelaparan, entahlah. Macam susah nak anggap begitu. Patut kita bersangka baik atau sebaliknya? Patut tak atuk atau pakcik itu bertanya dan menyelidiki?

Ini penyaksian benar. Ketika beberapa tahun dahulu  saya di Taman Bukit Perdana Batu Pahat,  ada gerai tepi jalan menjual makanan dan nasi berlauk se awal waktu yang sama. Seorang lelaki muda atau lebih membeli nasi berlauk dalam bekas polystrene, berlaku sekitar antara pukul 2.30 petang. 

Baiklah mungkin kita masih boleh sangka baik itu untuk tujuan berbuka….Tapi bagaimana kalau nasi dan lauk dicampur sekali, mungkin siap dengan sayur. Ini, untuk di makan segera atau disimpan untuk buka?!   

Justeru, saya menyeru sekian anak-anak muda beriman dari kalangan pembaca untuk melakukan kajian, tinjuan dan dakwah kepada semua gerai orang Islam ditepi-tepi jalan yang dibuka sekitar waktu tengahari atau sebelum pukul 3… dan kaji selidik setakat mana berlaku kegiatan syakwasangka ini. 

Saya juga menyeru mereka berjumpa peniaga-peniaga ini dan memberi nasihat, pesanan dan maklumat supaya berawas dalam berjual agar tidak bersubahat dengan manusia ingkar puasa tanpa alasan syarak.  Antaranya jangan jual air atau nasi dahulu yang ‘ready’ untuk dinikmati sebagai tanda kita berjaga-jaga. Sipemuda datang berseorangan, mesti ditanya.

Untuk bersangka baik, kita perlu mengambil langkah tidak memudahkan siingkar puasa ini mengambil kesempatan. Jangan kerana RM5-RM10 nasi bungkus, kelak kita pun turut dibungkuskan untuk dicampak ke neraka.  

Hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment