Social Icons

Pages

Tuesday, April 29, 2014

Filem Bagus Untuk Tontonan Sekeluarga -Alangkah lucunya negeri ini!




meminggirkan diri, terpinggir atau dipinggirkan!
“Setelah aku belajar bertahun-tahun sampai dapat sarjana dalam pendidikan,  baru aku tahu pendidikan itu tidak berguna!” luah seorang sahabat kepada sahabatnya akibat pelajaran tingginya tidak menatijahkan habuan kerja, lalu kebanyakan masa dihabiskan dengan bermain daun terup. 

“Pendidikan itu berguna!”, balas sahabatnya (hero filem).

 “Hanya setelah bertahun-tahun dalam pendidikan baru kau tahu pendidikan itu tidak berguna!”… sambungnya lagi sambil tersenyum.

Filem ini memaparkan kisah segolongan kanak-kanak yang ‘terpaksa’ melakukan kerja haram bagi ‘survival hidup. Mereka kemudian ditemukan dengan seorang pemuda berpelajaran (hero filem) tapi masih menganggur. Lalu mereka memasuki perjanjian atau kontrak persetujuan tertentu yang menarik. Atas khidmat yang diberi pemuda itu, dia dibayar bayaran persen dari wang haram hasil kegiatan haram kanak-kanak. Hero ini berhasrat murni untuk mengubah ‘nasib’ hidup kanak-kanak tadi dari hidup dalam kegiatan jenayah kepada bisnes kecilan. 

Dua watak lain di bawa si hero untuk membantu tugas ‘pendidikan’ dan ‘reformasi’nya. Sahabat ‘educated’nya tapi kaki buang masa main terup.  Seorang gadis yang asyik menghabiskan masa menonton TV dan ‘cuba nasib’ bagi program kuiz yang menawarkan ganjaran wang.  Mereka kemudian membawa balik pendapatan daripada sumber wang haram. 

Saksikan ujian dan cabaran hero untuk mendidik kanak-kanak yang ibarat ‘buluh betung’. Kebijaksanaan dalam mendidik. Keinginan sebahagian kanak-kanak untuk berubah dan cabarannya.  Adegan-adegan menarik antaranya apabila si hero tertelan air liur apabila melihat bapanya menyuap juadah yang dibeli olehnya dari sumber wang haram. (2) bapa-bapa (orang surau) merasa kecewa apabila tahu sumber haram dibawa balik anak-anak (3) Mereka kemudian berhenti mendidik dan kembali kepada aktiviti lazim. (4) adegan kanak-kanak yang cuba berniaga dikejar penguatkuasa dan dialog sindiran kepada kerajaan dan lain-lain. 

Terdapat banyak sentuhan menarik yang boleh ‘menyentak’ kita dan anak-anak kita.
Terdapat persoalan agama yang boleh dibincangkan :-

   (1)    Apakah status pendapatan hero dan 2 pendidik tadi dalam keadaan mereka tahu bahawa sumber pendapatan mereka dibayar dari wang haram?
   (2)    Apakah kedudukan ibubapa atau keluarga yang tidak sedar dan yang sedar mereka memakan makanan dari pendapatan tadi? Status  halal dan isu keberkatan?
   (3)    Apakah terdapat ukuran antara 2 kerja yang berdosa atau antara dua kerja mulia  yang akhirnya membawa sahabat hero kembali kepada aktiviti lazimnya main terup atau berjudi?
   (4)    Apakah yang dapat kita fahami daripada keadaan di mana sebahagian kanak-kanak memilih untuk berubah (baik) dan sebahagian kanak-kanak masih memilih untuk meneruskan aktiviti berdosa? 
    (5) Dan akhirnya –dipaparkan tentang peruntukan undang-undang (mungkinkah perlembagaan Indonesia) menyebut“fakir miskin dan anak-anak yang terlantar dipelihara oleh negara.- Artikel 34 item 1 UUD 1945” 

akhirnya kita akan dapati bahawa: "alangkah tidak lucunya negeri ini!"

Maaflah, ulasan ini dibuat secara ‘nak cepat.’ Berminat, tengoklah dalam web –al-ahkam. Oh lupa tajuk filem itu- (filem motivasi)- “alangkah lucu negeri ini!” 

(http://al-ahkam.net/home/tonton-filem-penuh-pengajaran-alangkah-lucunya-negeri-ini-2010)

Sambil menonton, bawa-bawalah berfikir…

… isu keadilan sosial, hak golongan miskin dan kurang upaya dan persoalan agama serta jangan sekali lupa… tanggungjawab kerajaan dan akhirnya untuk 5 tahun sekali, tanggungjawab kita dalam memilih kerajaan. Hehehe

Perhatian –bagaimanapun untuk maklumat kedudukan harta atau sumber haram di bawah ini, boleh dapatkan kefahaman awal atas pandangan/jawapan Dr Maza di bawah ini atau dalam blog saya. Bagaimana dapatkan kefahaman baru/lain kerana fakta isu dalam filem itu mungkin kita rasa berbeza.  hisham-ahmad.blogspot.com

 Soalan: Dr Asri, sekarang ini heboh tentang hukum menerima sumbangan dari hasil haram. Saya pun baca kenyataan Dr Asri yang menyatakan tidak mengapa selagi traksaksi itu atas bantuan, bukan judi. Cumanya, masyarakat kita keliru, ada kata boleh dan ada kata sebaliknya. Jika haram, apa hukum pula kakitangan kerajaan yang menerima gaji dari kerajaan yang mempunyai pelbagai sumber termasuk hasil cukai judi dan arak? Bagaimana pula anak-anak yang mendapat wang dari bapa terlibat dengan wang haram seperti riba, rasuah dan seumpamanya? Bagaimana pula persatuan-persatuan yang mendapat bantuan dari syarikat atau bank yang mempunyai sumber haram seperti arak atau riba?

Mazlan, Pulau Pinang.

Jawapan Dr MAZA: Saudara Mazlan, perkara yang penting dalam traksaksi kewangan dan sebagainya, seseorang hendaklah tahu atas asas apa traksaksi itu dibuat. Maksudnya, dia mesti jelas wang atau barang yang diterimanya atas dasar apa. Jika yang diterimanya itu atas penjualan arak yang dia lakukan, atau judi yang dia terlibat atau riba yang berurusan dengannya, atau pelacuran yang terbabit maka ia haram. Jika ia terima atas jual beli, atau bayaran hutang, bantuan, atau pemberian atau hadiah yang dia tidak terbabit dengan urusan kegiatan haram, maka ia pada asalnya adalah halal. Sebagai pendetilannya, saya sebutkan beberapa perkara berikut;

1. Seseorang yang menerima wang dari pihak yang lain hendaklah memastikan atas traksaksi apa wang itu diterima. Adapun urusan sebelum itu, yang tidak membabitkan diri penerima, maka itu tidak pertanggungjawabkan kesalahan itu ke atas penerima tersebut.
Umpamanya, kakitangan kerajaan yang bekerja dalam urusan yang halal dan mendapat gaji, maka gaji itu halal. Sekalipun kemungkinan sumber kerajaan dalam membayar gaji itu diambil dari kegiatan yang haram seperti perjudian atau arak atau seumpamanya. Ini kerana urusan haram itu tidak membabitkan diri penerima gaji berkenaan dan gaji itu diterima atas kerjanya yang halal, bukan aktiviti yang haram.

2. Hal yang sama, jika seseorang berhutang kepada kita, lalu dia datang membayar dari hasil wang haram yang diperolehinya seperti menang loteri. Kita halal mengambil hutang kita sekalipun dia bayar dari wang loteri berkenaan. Ini kerana yang haram ialah pemindahan wang dari syarikat loteri kepada yang berhutang, iaitu atas asas judi. Sedangkan pemindahan wang tersebut kepada kita, atas asas membayar hutang, yang tiada kaitan dengan judi.

Begitu juga, jika pengurus bank riba, atau taukeh judi atau taukeh arak datang ke kedai kita dan membeli barang atau makanan, halal kita menerima wang yang mereka bayar. Ini kerana wang itu diterima atas dasar jual beli, bukan judi, atau riba atau arak. Kegiatan yang salah ditanggung dosanya oleh pelakunya, sedang yang menjual barang halal kepada mereka tidak terlibat.

3. Asas dalam hal ini disebut oleh al-Quran (maksudnya):

“dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh sesuatu jiwa (seorang) melainkan dialah yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa orang lain”. (Surah al-An’am, ayat 164)

4. Dalil yang menunjukkan kenyataan ini, ialah amalan Nabi s.a.w di mana baginda menerima pemberian wanita Yahudi di Khaibar yang menghadiahkan baginda kambing, baginda memakannya. Ini seperti yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim. Walaupun Yahudi terkenal dengan penipuan, riba dan rasuah tetapi baginda tetap menerima hadiah mereka.
Begitu juga –seperti riwayat al-Bukhari- baginda pernah menggadai baju besi kepada Yahudi dan mengambil gandum untuk keluarga baginda. Baginda juga menerima jemputan makan roti bali dan minyak yang sudah berubah baunya dari seorang yahudi. Ini seperti dalam riwayat al-Bukhari, Ahmad, al-Tirmizi dan lain-lain.

5. Rasulullah s.a.w tidak boleh memakan sedekah. Ini adalah hukum untuk baginda dan Ahlul Bait. Suatu hari Barirah bekas hamba ‘Aisyah telah mendapat sedekah daging. Apabila daging itu dihidangkan kepada Nabi s.a.w, lalu baginda diberitahu bahawa daging tersebut adalah sedekah kepada Barirah. Baginda menjawab:

“Untuk dia sedekah, untuk kita hadiah” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Maksudnya, daging itu disedekah kepada Barirah, kemudian Barirah menghadiahkan kepada Nabi s.a.w. Jika ia disedekah kepada Nabi s.a.w, baginda tidak boleh makan. Walaupun asalnya sedekah, tetapi baginda menerima dari Barirah atas asas hadiah, maka halal untuk baginda. Di sini menunjukkan yang diambil kira transaksi antara pemberi dan penerima, bukan yang sebelum itu.

6. Seorang lelaki bertanya kepada Abdulllah bin Mas’ud:
“Aku ada jiran yang memakan riba dan dia selalu menjemputku makan”. Jawab ‘Abdullah bin Mas’ud: “Engkau dapat makan, dosa ditanggung olehnya”. (Musannaf ‘Abd al-Razzaq, bil: 14675).
Dalam riwayat al-Baihaqi,

seseorang bertanya Ibn ‘Umar bahawa beliau ada jiran yang memakan riba atau mempunyai pekerjaan yang haram, kadang-kala dia jemput makan, bolehkah hadir?. Jawab Ibn ‘Umar: “Ya” (al-Sunan al-Kubra, bil: 11138).

7. Al-Syeikh al-‘Allamah Muhammad Solih ibn al-Uthaimin r.h pernah ditanya mengenai hukum nafkah yang diterima oleh isteri dan anak dari suami yang terlibat dengan bank riba, apakah mereka boleh mengambilnya. Beliau menjawab:

“Ambillah nafkah itu dari bapa kamu. Kamu mendapat kenikmatan, dia pula mendapat dosa. Ini kerana kamu mengambil nafkah tersebut secara berhak. Harta padanya, dan kamu tiada harta. Kamu mengambilkan dengan cara yang benar. Sekalipun kesalahan, balasan dan dosa ke atas bapa kamu, jangan kamu gusar. Nabi s.a.w pun menerima hadiah dari yahudi, memakan makanan yahudi, membeli dari yahudi sedangkan yahudi terkenal dengan riba dan harta haram, tetapi Rasulullah s.a.w memakannya dengan jalan yang halal. Maka, jika seseorang memilikinya dengan jalan yang halal, maka tidak mengapa”  (http://www.estgama.net/estgama_mag/full.php?id=82).

8. Dr Yusuf al-Qaradawi ketika ditanya mengenai wang riba ke mana patut disalurkan, beliau menyebut antaranya:

“Sebenarnya, wang tersebut keji (haram) jika nisbah kepada orang mendapatkan secara tidak halal, tetapi ia baik (halal) untuk fakir miskin dan badan-badan kebajikan…(penyelesaiannya) disalurkan ke badan-badan kebajikan iaitu fakir miskin, anak-anak yatim, orang terputus perjalanan, institusi-institusi kebajikan islam, dakwah dan kemasyarakatan..” (al-Fatawa al-Mu’asarah 2/411, Beirut: Dar Ulil Nuha).

9. Namun diharamkan jika membabitkan kezaliman secara jelas kepada pihak lain (hak al-‘ibad) yang mana dengan kita mengambil, akan ada yang teraniaya tanpa rela, seperti harta curi dan rompakan. Sabda Nabi s.a.w:
“Allah tidak terima solat tanpa bersuci, dan sedekah dari pengkhianat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Ini kerana penerimaan ini akan menyebabkan pihak yang sedang menuntut atau mencari hartanya yang dirampas atau dicuri terzalim. Melainkan pihak yang dizalimi itu redha. Jika dia menuntut, wajib dikembalikan kepadanya.

10. Walaupun harta atau pemberian dari harta yang haram itu boleh diambil, tetapi jika dengan pemberian itu menunjukkan secara jelas sikap bersekongkol dengan dosa maka ia diharamkan kerana redha dengan maksiat. Ini seperti seseorang membelanja makan dengan wang judi sempena kemenangan judinya. Atau dia mempromosi syarikat judi tersebut secara jelas dengan cara memberi bantuan, maka haram bersekongkol dengan kemaksiatan seperti itu.

11. Maka fakir miskin yang mendapat bantuan kerajaan atau pihak lain dari sumber yang asalnya haram, mereka HALAL menerimanya dan tidak perlu dikembalikan. Dengan syarat mereka tidak terlibat secara langsung dalam mempromosikan aktiviti haram seperti perjudian dan arak.
http://drmaza.com/home/?p=1238

No comments:

Post a Comment