Social Icons

Pages

Saturday, April 19, 2014

Kisah Video Ustaz Don & Kritikan Wardina. Beginilah patutnya...

Saya tersangat jarang tonton rancangan ustaz Don di TV Hijrah. Mungkin sekali-dua. Itupun secara tidak sengaja. Jadi saya akui saya bukan peminatnya. Jangan salah faham, sebabnya kerana saya memang sangat jarang tonton TV dan kedua saya mengutamakan ustaz-ustaz ‘youtube’ terbaik pilihan saya sendiri dari yang ‘dipaksakan’ atas saya oleh pilihan mengikut selera stesyen TV. 

Apapun saya tahu kepopularitian Ustaz Don dan saya hormati peranannya dalam mendidik umat khususnya golongan muda. Kerjanya memberi peluang dakwah yang luas. Bukan semua orang ‘bertuah’ dapat buat perkara baik setiap hari, disukai dan dibayar gaji.   

Alkisah, saya adalah peminat web tranungkite dan web al-ahkam. Melalui keduanya, saya turut tahu mengenai kisah-video2 berkaitan Ustaz Don. Ini adalah lumrah kehidupan ilmuan agama berstatus selebriti. Sentiasa menarik minat masyarakat.

Sebagai bukan peminat Ustaz Don, justeru saya membaca dan menonton kisah-video2 berkaitan Ustaz Don kerana tarikan pada ‘isu agama’ yang timbul daripadanya.  Antaranya isu (1) Bani Tamim dan (2) Syeikh Ali Jumaah dan ikhwanul Muslimin.  

Saya mulakan dahulu dengan penjelasan Ustaz Don tentang  kedua isu di atas.  Ringkasnya, Ustaz Don tidak bersetuju atas sikap segolongan pihak atau asatizah yang menggunakan rakaman video sekerat (bukan rakaman penuh) untuk berhujah dan mengkritiknya. Baginya ia cara tidak wajar. Antara alasannya, adanya nasihat agar tidak menjadikan bahan youtube, google atau bahan internet bagi tujuan seperti apa yang telah dilakukan kepadanya.  Biasanya orang buat video sekerat untuk tujuan propaganda.  

Ustaz Don kemudian mengatakan bahawa tentang dua isu di atas, apa yang dia kata, dia tidak kata dia betul (dalam memberi pandangan), boleh jadi dia salah (tersilap). Dia bagi (pandangan) berdasarkan apa yang dikata oleh para ulama. Antara yang dia rujuk pasal Bani Tamim ialah dia berdiskusi dengan Ustaz Badli Shah. Ini sekadar pendapat dan teori, boleh jadi betul atau salah. Bukan bersifat qatie.

Manakala, tentang isu Syeikh Ali Jumaah dan Ihkwanul Muslimin, dia dapat (maklumat) daripada Ustaz Mahadir Hj Jol. Ustaz ini kongsi pendapat dengan dia, bukan pendapat Ustaz Don. Dia sebarkan.. biar jadi buah fikiran (semua), (agar dapat) fikir sama-sama.

Pandangan saya: Secara adil, saya dapat rasakan kesedihan dan nada emosi Ustaz Don. Sesiapa ilmuan pada situasinya mungkin akan rasa kecewa jika merasa dikecam dan dikritik keras kerana apa… dari nada dan butirannya, apa yang dikata dari dua isu di atas adalah satu pandangan atau teori yang boleh membawa kepada dua kesimpulan, betul atau salah, justeru mungkin pada kefahaman saya, dia merasa tidak wajarlah dia dia dikritik atau dikecam begitu sekali. Mungkin ia sekadar dimaksudkan sebagai satu lontaran idea. Kelihatannya Ustaz Don orang yang baik, dan baik hatinya.

Saya tidak setuju dengan kaedah video sekerat ini. Ia menimbulkan anggapan adanya motif propaganda, namun saya juga tidak menolak kemungkinan dalam kes ini, sipembuat tidak berniat jahat tetapi sekadar ingin memfokuskan kepada isu berbangkit. 

Namun sefaham saya dari kata-ata penjelasan Ustaz Don,  Ustaz Don tidak menafikan bahawa dia memang ada berkata tentang 2 isu di atas, dan kelihatannya, dia memang ada berkata seperti pada rakaman itu. Namun Ustaz Don tidak pula mempertahankan pandangannya dari sudut membawa hujah dan bukti dalam dua isu di atas, sesuatu yang saya harap ia dilakukan (tetapi tidak dilakukan). Ustaz Don juga tidak menarik  balik teorinya. Walaupun dia berkata bahawa teorinya mungkin salah mungkin betul, dia tidak pula berkata teorinya salah. Maka sebab itu tiada sebab untuk minta maaf. 

Saya simpati .. tetapi saya tidak mahu menyentuh isu emosi dan teknikel. Mari kita fokus pada merit. Iaitu isi atau ‘content’.

Isunya:- Ustaz Don adalah ilmuan agama terkenal.  Lontaran atau pandangannya dalam ‘isu agama’ apalagi dalam dua isu di atas adalah munasabah dianggap suatu perkara besar dan serius kerana risiko kesannya kepada umat. Justeru, beliau mempunyai tugas berhati-hati yang tinggi. 

Itulah yang mungkin difikirkan Wardina. Mungkin juga saya. Mungkin juga sekian ramai orang awam. Antara orang awam ini sendiri ada pelbagai tingkatan ilmunya dalam memahami pandangan isu agama yang dilontarkan oleh Ustaz Don. Saya percaya terdapat ilmuan agama lain yang lebih sensitif dalam isu ini sedangkan bukan tujuan mereka untuk mengenakan Ustaz Don. 

Isu 1 Bani Tamim. Semasa saya menonton rakaman tentang isu Bani Tamim oleh Ustaz Don, saya sendiri tergamam dan tidak setuju. Ada rasa sedikit gelihati. Saya merasa pandangan itu tidak logik. Saya tambah kecewa dengan pandangan itu apabila hujah, alasan dan bukti yang diberikan ustaz Don ialah sekadar adanya pandangan atau perbincangan ulama dengan teori ta dan mim. Dalam bahasa undang-undang, hujah dan bukti itu ialah – tiada.  

Itu rasa peribadi tetapi diasaskan kepada pengetahuan antaranya saya pernah membaca buku oleh (jika tidak silap saya sama ada anak atau penyokong kuat Syeikhul Arqam, Ashaari. Betapa Ashaari adalah keturunan Bani Tamim yang akan menyambut kedatangan Imam Mahdi. Akhirnya Imam belum muncul, dia dah ‘pergi dulu’. Terbuktilah dengan sendiri, kebohongannya.
Inilah rasa gusar orang awam dengan sedikit ilmu mengenai isu ini.

Kegusran ini diperkuatkan apabila saya menonton rakaman video ustaz Salman (jika tidak silap) dalam web al-ahkam yang mengkritik secara tegas pandangan atau teori mengenai isu Bani Tamim seperti dilontarkan oleh Ustaz  Don, dengan hujah dan bukti dikemukakan ketahap meyakinkan dan beliau juga menjustikasi kritikan kerasnya dengan merujuk kepada (manhaj) ulama-ulama terdahulu khususnya dalam isu serius. 

Justeru, demi bersikap adil, saya berharap Ustaz Don dapat menjawab secara ilmiah dan bermerit jika ingin mempertahankan pandangan atau teori yang dilontarkannya. Beliau tidak boleh menganggap teori ‘pelik agama’ yang dilontar ketengah masyarakat itu sebagai sekadar ‘gitu-gitu’ sahaja dengan berdalilkan adanya diskusi ulama, nak terima tak terima, sudah. Mana kajian, mana sumber, mana analisa, mana bukti? 

Masyarakat mungkin sangat tidak mahu ilmuan agama bersikap begitu… saya tidak suka, saya rasa Wardina juga tidak suka  dan saya percaya tiada dari kalangan golongan terpelajar yang suka (cara begitu).  

Isu (2) Fatwa : fatwa atau pandangan Dr. Ali Jumaah (macam maksudnya tentera Mesir boleh tembak rakyat-halal darah-bermakna termasuk terhadap ikhwanul muslimin), saya sangat tidak setuju dengan fatwa ini dan dengan tindakan Ustaz Don melontarkan pandangannya dalam isu ini.

Saya hormati hak bersuara Ustaz Don untuk melontar idea itu. Kekecewaan besar saya adalah pada justifikasi atau unsur justifikasi yang diberikan tentang merit diri Dr. Ali Jumaah dalam (atau untuk kita) menilai ‘kebenaran’ fatwanya. 

Ia ibarat mengambil perkiraan unsur-unsur ‘mistik’ (tidak terjumpa perkataan yang lebih sesuai) dan menolak fakta-fakta logical, bukti persekitaran yang terlalu zahir dan jelas. (Saya percaya Dr Yusuf Qaradhawi pasti menolak fatwa itu dengan hujah berdalil nas Quran dan hadith serta akan fikiran yang adil dan munasabah .... yang lebih hampir kepada kebenaran.)

Saya gusar dengan gaya fikir dan  cara pandang begini oleh ilmuan agama dalam menentukan antara hak dan batil dalam isu yang realiti. 

(Adakah seorang yang (dikatakan atau mendakwa) bermimpi jumpa nabi s.a.w. (yang tak dapat dibuktikan) selepas itu terjamin daripada melakukan kesilapan dan dosa.  Adakah ini cara nilai pada syarak). 

Tidak ketinggalan pula, ada diselit dakwaan provokatif dan berat berkaitan peranan salafi wahabi.... adakah dengan itu menguatkan alasan untuk menyokong 'kehalalan' fatwa itu?? 

Tentang isu rakaman video ‘kompilasi hadith palsu’ berkaitan Ustaz Don,  cara rakaman video itu dihasilkan adalah tidak wajar dan wajar dianggap bagi tujuan memalukan Ustaz Don. Rakaman sebegitu perlu dikecam.

Sepatutnya buatlah rakaman perbahasan secara ilmiah dengan mendatangkan hujah, bukti dan keterangan. 

Apapun, sekali lagi, ada kegusaran saya jika kisah-kisah pelik yang diceritakan oleh Ustaz Don itu tidak sahih, ia menjadi sangat serius jika dikaitkan dengan rasul s.a.w atau sahabat2 baginda. Saya mengharap ustaz Don memberi penjelasan kredibel dalam hal ini.  

Akhir kata, saya percaya bahawa isu-isu yang berlaku tidaklah sampai menghilang kredebiliti Ustaz Don. Dia  wajar diberi sokongan untuk terus berkhidmat kepada umat. Popularitinya sebagai selebriti ikutan dikalangan generasi muda masih membawa manfaat yang besar; selekeh-lekeh pun kewujudan Ustaz Don mengurangkan perhatian anak muda kita kepada budaya mungkar dan selebriti2 parasit, seperti Lady Gaga. 

Saya masih dapat merasa keikhlasannya. Cuma apa yang salah tetap salah, apa yang tidak baik itu tetap tidak baik. 

Saya harap agar selepas ini dia lebih berhati-hati; dengan (1) mengutamakan kesahihan dalam memberikan pandangan yang mempunyai isu atau kaitan agama, (2) membawa dalil, diikuti dengan penilaian secara logik, rasional dan saintifik, mengikut kemampuan dan (3) memfokuskan kepada merit isi daripada kata-kata emosi. 

semoga ustaz Don terus maju jaya dengan kewibawaan ilmu yang lebih disenangi semua lapisan golongan awam termasuk dari kami yang menyukai manhaj penyampaian ilmu seperti di sebut di atas.

Wallahu taala alam. 

Bakal Peminat Ustaz Don.

hisham-ahmad.blogspot.com

2 comments: