Social Icons

Pages

Tuesday, May 20, 2014

In the name of Justice & Dr Asri



20 Mei 2014.[1] Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur melepas dan membebaskan bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin daripada tuduhan mengajar agama Islam tanpa tauliah lima tahun lalu. 

Walaupun terdapat kemungkinan munasabah iaitu pihak pendakwa akan merayu dan walaupun terdapat suatu kerisauan yang dikongsi bersama atas suatu rasa bahawa adalah sangat tidak menghairankan juga bahawa dengan fakta yang sama, mahkamah yang lebih tinggi boleh membuat dapatan atau keputusan yang berbeza, biarkanlah... ia dirisaukan bila tiba masanya. 

Untuk masa ini, mari kita lihat dari sudut lain. 

Pembebasan Dr Asri pasti melegakan penyokong diri dan idea-pemikiran Islamnya khususnya di kalangan golongan generasi muda Islam. Begitulah juga sebaliknya. Pembebasannya, pasti mengecewakan ramai golongan yang tidak menyukai diri atau anti idea-pemikiran Islam Dr. Asri

 Bagaimanapun, saya percaya terdapat sekian ramai dari kita yang tidak dapat menyukai dan menyetujui undang-undang yang bersifat menghalang penyampaian ilmu agama atas alasan ‘tiada tauliah’. Sepatutnya, dakwaan adalah atas isi ceramah, contoh samada sesat atau benar. Jika ada asas kepada ‘tauliah’, dan ada kemurnian bagi tujuan asalnya, kita takuti ia disalahguna atau diguna secara salah atau sukar untuk dilihat bahawa keadilan telah dilakukan, pada cara ia digunakan.  

Tentulah sukar diterima oleh akal munasabah oleh sekian ramai generasi muda bagaimana mungkin seorang bekas mufti, pemegang PHD, pensyarah agama yang pemikiran dan pandangan sentiasa diminta dan didengari (walaupun belum tentu dipersetujui), yang telah entah berapa banyak kali berceramah disana-sini, tiba-tiba tidak ‘layak’ berceramah disebuah negeri. 

Kita percaya pembebasan Dr Asri menepati dua elemen besar erti keadilan di sini iaitu (1) ungkapan hikmah yang begitu masyhur dalam memahami erti keadilan “Justice must not only be done but it must be seen to be done (Keadilan bukan sekadar dilaksanakan tetapi mesti kelihatan/nampak dilaksanakan). (2) Bahkan, lebih menarik ialah kata bekas almarhum hakim Tun Suffian[2] di mana beliau menukilkan kata indah[3]:-  “Justice must not only seen to be done but in fact it has not been done”  keadilan tidak berguna jika kononnya kelihatan seperti telah dilakukan tetapi sebenarnya ia telah tidak dilakukan ...” 

Justeru, adakah berlebihan jika dikatakan; atas nama keadilan pada hakikat kebenaran, pembebasan Dr Asri adalah satu kewajaran, bersifat hikmah dan menyerlah kebijaksanaan.  Wallahu ta’ala alam.

 “Wahai orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (Kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.Surah al-Maa’idah 5:8)

...bukan kerana Dr. Asri.

hisham-ahmad.blogspot.com


[1] Laporan sinarharian.com
[2] yang semasa itu sangat kecewa dan sedih melihat sistem keadilan yang telah disakiti teruk dalam era pemerintahan ….
[3] yang jika saya tidak silap

No comments:

Post a Comment