Social Icons

Pages

Wednesday, August 6, 2014

Isu Khalid Ibrahim. Panduan Untuk Rakyat Selangor, PKR dan PAS



“Khalid dapat MB kerana dia ahli PKR, tentulah dia patut patuh arahan kepimpinan PKR!”  “Tapi dia takkan ada di situ kalau PAS tak restu!”  “Dia MB untuk rakyat Selangor, Rakyat Selangor yang patut tentukan!” Memang tidak habislah kalau berhujah begini.. macam kes ‘ayam telur… telur ayam’.
    
Saya lihat facebook ustaz kawan saya berapi-rapi marahkan PKR, marahkan usaha ‘menurunkan’ Khalid Ibrahim dari jawatan MB Selangor. Saya juga dapati setiap artikel, posting yang menunjukkan sokongan untuk menurunkan MB itu di mana–mana laman web, pasti ada komen-komen daripada mereka yang membantah usaha itu. Tidak tahu sama ada sekian ramai pengkomen itu adalah penyokong PR atau dari penyokong-penyokong BN. Itulah realiti alam internet, yang nampak banyak itu belum tentu betul, yang betul itu belum tentu banyak dinampak.

Apapun ustaz rakan saya itu adalah penyokong PAS dan begitu juga sebahagian ramai mereka dari ahli dan penyokong PAS yang membantah usaha menurunkan MB itu. Mereka marah betul dengan PKR khususnya.. Anwar Ibrahim dan gengnya. Marah yang tidak lagi ‘marah sayang’ tapi ‘marah bengang dan geram.’ 

Mereka ini sama ada berpendapat Khalid Ibrahim adalah masih layak kekal di kerusi MB atau kerana menyokong pendapat Presiden PAS atau kedua-duanya sekali, atau atas sebab lain. Lalu sebahagian mereka menghentam PKR, Anwar Ibrahim dan golongan dikenali dalam PAS seperti Khalid Samad, Hanipa Maidin dll. Dalil-dalil ketaatan kepada kepimpinan seperti pernah menjadi hujah golongan ulama  muda UMNO turut diketengahkan yang tidak dibahaskan di sini.

Persoalan wajar atau tidak Khalid diturunkan, digantikan, siapa penggantinya; telah banyak pendapat mengenainya tetapi saya tertanya sama ada RAKYAT  telah membuat penilaian secara mudah tetapi adil dan PKR dan PAS telah membantu ke arah itu. Maka marilah kita buat sedikit analisa ringan dan mudah iaitu:-

(1)    Adakah Khalid Ibrahim lebih baik daripada kesemua MB Selangor sebelumnya? Tentulah pada realitinya susah dibuktikan tanpa ‘sufficient facts and figures’ untuk perbandingan tetapi majoriti rakyat mungkin percaya begitu pada realiti berdasarkan beberapa bukti yang dibenarkan dilihat oleh rakyat. (Antaranya Khir Toyo yang didapati bersalah & pengakuan Muhammad Taib yang memuji Khalid Ibrahim sebagai lebih baik daripada kesemua MB, jika saya tidak silap). Namun pada persepsi rakyat, Yes; Khalid Ibrahim dipercayai sebagai lebih baik daripada kesemua MB yang lalu.  

(2)    Apa baiknya yang telah dilakukan oleh Khalid Ibrahim selama dia mentadbir? Ini adalah soalan penting yang boleh dan mesti diberi jawapan secara fakta. Maka berikanlah.

(a) Jangan kita kata-dia bagus, bagus tapi bila ditanya apa bagusnya, terkial-kial nak dijawab. Saya ada beberapa kali bertanya kepada beberapa orang yang tinggal di Selangor bahawa selain daripada air percuma pada had tertentu apa lagi yang bagus, … mereka tidak terjawab. Ada yang kata biasa sahaja. Apa yang jelas isu air makin serabut semasa era Khalid Ibrahim walaupun kita tidak wajar salahkah dia jika terbukti ianya akibat sabotaj atau kezaliman suatu perjanjian oleh pihak pentadbir lalu? Saya juga teringat tentang gaji exco dinaikkan tinggi tapi tidak tahu jika pendapatan rakyat turut naik?

(b) Adakah perkara-perkara bagusnya (jika telah disenaraikan) itu kerana kelebihan dirinya atau sokongan daripada pihak-pihak lain seperti ahli partinya, exco-exconya?

(c) kalau bagusnya kerana tiada kes-kes pecah amanah, rasuah dll … ya benar, itu satu elemen penting namun ia tidak menghalang untuk orang amanah lain mengambil alih jawatannya. (Perlu juga difaham, lebih baik bukan beerti dah cukup baik. Kalau orang-orang yang dibandingkan sebelum ini teruk, maka orang yang kemudian yang sederhana ok, tentulah dilihat lebih baik daripada dulu).

(d) oleh itu, rakyat mesti dikemukakan senarai item (kerja, idea, projek, pembaharuan dll) hasil kebagusan Khalid Ibrahim  sepanjang tempoh pentadbirannya khususnya yang memberi manfaat kepada rakyat … dan bolehlah penganalisa bijakpandai menilai adalah senarai item kebagusan itu benar-benar bagus dari hasil pengalaman seorang genius businessman yang amanah atau sekadar biasa-biasa sahaja, atau tak jauh beza dengan pemerintahan dulukala dan adakah kerana ia dari polisi Pakatan Rakyat sendiri. Saya akui bahawa apabila saya singgah di masjid dan surau di Selangor, (walaupun cara JAIS tidak saya gemari seperti kes tangkapan DR Asri) saya masih kagum dan teruja dengan kebebasan ceramah dan kuliah …  tapi pujian ini mungkin lebih diberikan kepada PAS.  Justeru, bolehlah rakyat menilai semula adakah sayang mereka kepada Khalid kerana ‘kelebihan kasih sayang Khalid kepada mereka’ bukan kerana kesan  ‘keserikan, trauma atau phobia’ semasa dibawah pemerintah-pemerintah dahulu?

(3)    Adakah Khalid Ibrahim sudah cukup baik hingga tiada orang selayak atau lebih layak daripadanya?  Khalid adalah satu wakil Pakatan Rakyat dari PKR yang pertama dan dalam tempoh singkat dia telah di yakini pada persepsi dan dipercayai pada realiti sebagai lebih baik daripada kesemua MB yang terdahulu daripada parti apa tu?  Ini rekod yang baik! Tapi kalau sekadar kerana tiada rasuah, tak pecah amanah sedangkan pembaharuan dan kebaikan yang di bawa di Selangor tidak sehebat mana, maka tidaklah wajar untuk kita kata tiada orang yang layak menggantikannya.

Khalid Ibrahim adalah baru satu wakil daripada PR. Tiada sebab tidak boleh ditukar  yang lain. Ikhlas; kalau kita fokus pada PKR sahaja,  saya juga tidak begitu yakin siapa yang layak ambil alih jawatan MB… saya yakin Anwar layak tapi banyak pula ‘sangkak’ yang menghalang; tapi kalau sekadar nak bijak dan amanah, ramai dari bijak pandai PAS yang dilihat setanding Khalid Ibrahim seperti Dr. Zulkifli, Khalid Samad dll (Ini kalau tak nak ulama atau  tok guru  beserban lah). Jadi mengapa harus difokuskan kepada PKR!   

(4)    Bagaimana jika PKR ada sebab munasabah dalam soal integriti Khalid? Ini isu besar. (a) Tak kisah lah kalau banyak pandangan berunsur ragu dan sinis.. seperti kenapa tak dulu kenapa baru sekarang. Ya mungkin ada kesangsian pada motif. Tapi rakyat perlu berlaku adil kepada substantif atau merit aduan dan pertikaian tentang integriti Khalid Ibrahim

(b) maka wajib atas PKR membuktikan ketahap munasabah dengan pendetailan bagi meyakinkan rakyat bahawa terdapat keraguan yang adil pada integrity Khalid mewajarkan ia diganti. Ia bukan standard hukum kes jenayah!. Senarai  secara point demi point dan  berikan hujah dan bukti yang munasabah kemudian Khalid diberikan hak menjawab.

(c) Rakyat diberi akses menilai  (d) penganalisa adil seperti Dr Mazlee, DR Azri boleh membantu rakyat memberikan jawapan. (dengar cerita - laporan telah dihantar kepada PAS dan DAP)

(e) kalau PKR tidak memberi hujah atau gagal memberikan hujah dalam meyakinkan… maka PAS boleh menolak. Jika ada sebab kuat, PAS wajar menerima tetapi boleh mendesak kepada calon yang mereka yakini seperti daripada orang PAS sendiri- tak kisahlah kalaupun dari grup Erdogan.. .

(f) jika berlaku natijah yang lain kerana kelemahan PKR dan kecelaruan PAS, seperti berlaku pembubaran tanpa sebab yang adil pada pandangan rakyat, maka wajarlah PR dihukum! Tiada dosa diberi peluang kepada UMNO dengan kepercayaan bahawa mereka telah bertaubat dan insaf setelah pelbagai peristiwa sedih melanda negara.

Itupun Kalau rakyat ada brani!  … ada brani?

Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment