Social Icons

Pages

Friday, August 8, 2014

Soalan Kepada Majlis Syura Pas.

Susulan 2 penulisan saya iaitu (1) Keputusan Majlis Syura PAS. Kemusykilan yang janggal (2) Isu Khalid Ibrahim.  Panduan Untuk Rakyat Selangor, PAS dan PKR. 

Maka, jika saya diberi peluang, saya mohon menanyakan soalan kepada Majlis Syura PAS, ahli-ahli dan penyokong yang mempertahankan Khalid Ibrahim sebagai MB Selangor bahawa:

Adakah Laporan tentang isu integriti Khalid Ibrahim (surat dan penjelasan keputusan (PKR) menggantikan MB Selangor setebal 91 mukasurat) telah dibaca, diteliti dan diberi pertimbangan sewajarnya? (seperti didedahkan oleh Rafizi)

Kalau belum, mungkin wajar dibaca dahulu dengan teliti dan kemudian fikirkan dan putuskan sama penjelasan itu ada merit (adil & patut) yang mewajarkan keputusan PKR untuk menggantikan Khalid Ibrahim (sekalipun jika kita tak bersetuju diganti dengan Wan Azizah) demi kepentingan politik Pakatan Rakyat. 

Oleh kerana laporan itu telah terdedah kepada akses rakyat, maka wajarlah sangat untuk Khalid Ibrahim memberikan jawapan bertulis demi menjawabnya.  

Sekiranya, Majlis Syura PAS telah membaca dan memberi penilaian atas laporan itu, dan memutuskan untuk terus mengekalkan Khalid Ibrahim sebagai MB, maka timbul 2 persoalan serius:-

(1)  Jika terdapat khilaf pada kaedah meletakkan tahap pembuktian pada hukum politik yang membawa kepada keputusan yang dibuat, maka integriti PAS menjadi isu… (fikirkan kesan persoalan ini…)

(2)  Jika Majlis Syura tekad dengan keputusannya adalah benar dan tepat, maka integriti PKR (kepimpinan atasnya) adalah menjadi isu serius…. (fikirkan kesan persoalan ini…)

(3)  Atau, adakah dalam situasi ini PAS boleh dikatakan terpaksa memilih antara 2 mudarat, atau antara 2 maslahah, mengorbankan Khalid atau Pakatan? Fikirkan …… 

Namun jika laporan itu belum dibaca, semoga keputusan itu ditarik dan ditimbang semula. Semoga apa-apa pun percanggahan dalaman PAS, buatlah keputusan terbijak dan terbaik dalam keluasan fiqh berpolitik yang dibenarkan syarak.  

Saya harap semua pihak fokus kepada isu utama dan hujah merit atau fakta pada persoalan integriti … tidak terganggu dengan isu remeh seperti kekecohan pada sidang akhbar, tidak terbuai dan terpesona dengan rayuan dan hujah retorik dan tektik –tektik sampingan yang cuba meraihkan sokongan berdasarkan emosi dan bersabar dengan elemen-elemen sampingan yang memikat hati seperti gambar solat bersama, majlis baca yasin dan sebagainya.   

Isu utama ialah pendedahan dalam laporan PKR itu…. yang jika dibaca dengan teliti, mungkin mereka-mereka yang marah-marah sangat dengan PKR, Rafizi, Khalid Samad,Hanipa dll mungkin akan lebih bertenang dan mahu melihat jawapan pembelaan bertulis terbaik daripada Khalid Ibrahim pula. 

Marilah kita berfikir, menilai secara ulul albab … seperti disaran banyak kali dalam Quran. 

Akhir kata, saya teringin untuk melihat MB dari pemimpin PAS di Selangor. Calon terbaik yang PAS mampu tawarkan kepada PR dan rakyat Selangor samada dari ulama, professional, ulama yang juga seorang professional atau seorang professional yang bersifat atau berstatus ulama.

Wallahu taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment