Social Icons

Pages

Wednesday, August 28, 2013

10 Dalil mengapa Sinar Harian Perlu Pohon Maaf?


lubang kubo siapa!
Susulan artikel tentang tajuk temubual “DALANG KONFLIK MESIR DIDEDAH”  Sinar Harian. Ini adalah 10 dalil kenapa SH perlu minta maaf kepada rakyat Malaysia secara berterusan seminggu pada muka hadapan, jika tidak ditakuti ribuan tuntutan mungkin difailkan, tidak di mahkamah dunia, tetapi Mahkamah Akhirat.
Hanya dengan kemaafan, SH boleh bersinar semula secara harian di bumi Malaysia ini!

10 Dalil itu :

1.    Memberi ruang dan peluang kepada wakil penzalim regim mesir untuk menyatakan kebatilan dan fitnah di dalam akhbarnya

2.    Menyebabkan mungkin ratusan atau jutaan rakyat mengalami kejutan dan kesedihan yang sebahagiannya mungkin mengalami gangguan dan tekanan kerana terbaca.

3.    Menyebabkan mungkin sebahagian dari pembaca yang asalnya telah percaya kepada kebenaran menjadi keliru lalu mempercayai kebatilan (anggapan mereka, takkanlah SH tergamak siarkan penipuan penzalim.. )  

4.    Menyebabkan mungkin yang baru nak ambil tahu, lalu terbaca… maka itulah yang disangka benar

5.    Menyebabkan mungkin ‘grevious and serious irreparable damage’ kepada rakyat Malaysia, mesir dan keadilan itu sendiri … 

6.    Menyebabkan penggunaan tajuk yang terlalu keras dan melampau iaitu “DALANG KONFLIK MESIR DIDEDAH” –sedangkan tajuk ini dipercayai  hasil kreativiti wartawan atau editor takkan atas kehendak Prof itu?

7.    Menyebabkan satu kesimpulan bersifat ‘menakutkan’ apabila dibaca isi jawapan Prof itu, maka jawapan kepada siapa Dalang Konflik Mesir itu adalah tidak lagi tidak bukan iaitu Dr Mursi dan/atau Ikhwanul muslimin. 

8.    Gagal menyunting atau memastikan penggunaan ayat yang berpatutan seperti antaranya ayat “Bagi mendapatkan gambaran jelas konflik yang berlaku di negara itu”  ini menunjukkan bahawa melalui keterangan (palsu) Prof ini, maka gambaran jelas telah diperolehi.

9.    Gagal memberikan soalan-soalan kritis dan mencabar bagi mengimbangi atau mendedahkan ketidakmunasabahan cerita Prof itu.

10. Gagal menunjukkan kualiti kewartawanan yang bagus dan hebat dalam menegakkan keadilan hatta pada orang yang ditemubual kerana anda mewakili bukan sahaja rakyat Malaysia tetapi keadilan …

Akhirnya , sebelum meluluskan untuk penyiaran laporan temubual itu, adakah anda merujuk kepada panel syariah anda untuk menyemak sama ada halal atau haram menyiarkan isi temubual apabila kemungkinan besar kesan mudarat atau mafsadah yang akan timbul adalah  terlalu besar berbanding kesan maslahah atau kebaikan yang timbul (atas prinsip keterbukaan ke-war-tawanan!) .
Hisham-ahmad.blogspot.

No comments:

Post a Comment