Social Icons

Pages

Thursday, August 22, 2013

We Love U Ustaz Zamihan!

pertahan kan dia dari keZaliman
Ini sangat penting di baca hingga habis oleh setiap orang awam bagi kefahaman yang baik. Jadi tolong baca. Saya terpaksa tolak tepi kerja lain dulu sebab nak type ini pagi jumaat agar (harap) semua dapat baca di hari jumaat ini juga.

Kes Demonstrasi di Malaysia yang telah lalu memperlihatkan kepada kita (orang awam)  bagaimana perbezaan pandangan ustaz-ustaz dalam hal boleh- tidak boleh, halal dan haram. 

Perbezaan ini tidak lagi menjadi rahmah apabila ia menjadi perselisihan yang buruk dikala terdapat ustaz-ustaz yang menghukum ketahap sesat dan khawarij. Golongan Ustaz Pertama ini ada yang disebut sebagai (cenderung/pro) Wahabi?  Sebahagian daripada mereka dikatakan dari pertubuhan/kumpulan yang bernaung dibawa parti kerajaan.
Manakala golongan kedua , ustaz-ustaz dari parti  pembangkang  tentulah membenarkannya. Ini logik mudah. [Namun, kita make it crytal clear di sini bahawa kita tidak menilai dari sudut politik kepartian!] 

Ok, sambung. Golongan Ustaz ketiga, yang bebas dari kepartian seperti Dr Asri dan kumpulan yang dipengerusi Dr Zaharuddin[1] (dan dibarisi panel ustaz bersifat wasatiy termasuk Dr. Zulkifli al Bakri (Mursyid), Dr Basit dll)  membenarkannya. 

Setelah meneliti hujah-hujah ketiga kumpulan[2], hati nuraini yang jujur dan telus kita sebagai orang awam begitu percaya bahawa kebenaran ialah ‘demonstrasi aman adalah harus atau dibolehkan’.  Kepercayaan kita ini menuruti didepan kita segolongan ustaz Melayu Islam yang keilmuannya tinggi, akhlaknya tidak diragui serta pendekatannya murni.  

Lalu kita, minta maaf kerana tidak dapat menerima pendekatan golongan pertama walaupun sebahagian mereka ada menjenamakan dengan salafi.. atau mendakwa sebagai pendokong sunnah. Dakwaan ke tahap khawarij sangat melampau dan tidak dapat walaupun bagaimana ikhlas pandangan diberi. Walau muka baik, janggut lebat, tanda kesungguhan menjaga sunnah tertentu dan walaupun dia lulusan bidang Quran dan hadith, bekerja sebagai pengkaji dalam institusi hebatpun tetapi sayangnya, dalam kebijaksaan memahami sunnah yang lebih mencabar (dalam politik semasa) ustaz baik ini gagal teruk (failed). Teringat saya ayat hikmah, yang benarlah ia bahawa ‘boleh jadi orang yang disampaikan itu, lebih memahami daripada orang yang menyampaikan!) (Betulkan ia sabda Rasulullah s.a.w. dalam kutbah haji wada’).

Paling saya tidak tahan (marah, kecewa dan nak gelak pun ada) sampai saya katakan dalam hati saya “Inikah cara berfikir, berhujah dan cara menilai! Teruknya!” iaitu apabila saya menonton rakaman seorang ustaz (yang memufliskan ikhwanul muslimin dalam bukunya) apabila menyuruh sokong parti kerajaan kerana sokong parti pembangkang adalah berisiko khawarij (dalam blog/web yang dibarisi geng ulama muda yang dikatakan pro wahabi ini). Janganlah berhujah begini…    

Kini isu yang lebih besar. Isu yang meruntun jiwa.  Isu yang menguji bukan sahaja mereka yang di sana tetapi kita disini. Isu Mesir dan Syria. Baiklah kita bicara isu Mesir je sebab ada konflik berbeza. 

Kita lihat sekali lagi perbezaan pandangan tiga golongan ustaz.  Adakah hasil 3 pandangan itu sama macam dalam kes demo di Malaysia? Kalau sama , tak tahulah nak dikata. Makin teruklah keadaan kita.

Kalau tadi ditahap percaya pada isu (demo) yang boleh jadi ada poin yang kita terlepas pandangan , namun kali ini atas isu yang lebih berat pembunuhan beramai-ramai rakyat Mesir oleh tentera. 

Seperti biasa style saya, mari kita buat sikit analisa. 

Fakta mudah, 

(1) Selepas sizalim Hosni Mubarak digulingkan melalui demo (haram atau harus tidak lagi jadi isu) sebab Dr Morsi dan kabinetnya menang pilihanraya secara sah dan adil dan dilantik secara sah ikut perlembagaan melalui sistem demokrasi (Bayangkanlah setelah lebih 30 tahun) 

(2) kemudian berlaku demo juga oleh geng pencarot, sorry Tamarod (yang dibelakangnya dikatakan geng secular, Israel dan Amerika) oklah kalau kita kata demo itu harus kalau aman sebab Tamarod pun rakyat Mesir 

(3) tapi faktanya,  yang gulingkan kerajaan sah dan adil Dr Morsi yang baru setahun ialah tenteran yang zalim. 

(4) kemudian berlaku demo yang harus oleh rakyat yang membantah tentera 

(5) akibatnya mereka dibunuh beramai secara kejam.

 Semua setuju fakta di atas termasuk geng yang saya percaya termasuk golongan ustaz pertama tadi. Tentu semua juga percaya Dr Morsi tentulah beribu kali lebih baik daripada Hosni Mubarak. Saya percaya  golongan hafiz seluruh dunia akan bersetuju. Cuma kalau ada isu pun, pada keharusan pada setiap demo.

Baiklah sekarang faktanya. Atas penilaian hujah golongan ustaz kedua dan ketiga, kita kita bukan lagi percaya tetapi yakin bahawa:- 

1.     Kita bukan lagi percaya bahkan kita yakin bahawa  Demo oleh rakyat mesir dan golongan pro Dr Morsi dan ikhwanul muslimin adalah sah, harus pada syarak dan wajar.
2. 
      Pembunuhan mereka adalah satu kezaliman yang besar dan kekejaman manusia pada tahap tertinggi. Dan kita mendoakan dan mengharapkan mereka mendapat syahid. (sila lihat hujah pandangan kedua dalan web al-ahkam). Sedangkan seperti diajar Dr Arif UKM kepada saya, akan satu hadith nabi yang sahih, bahawa intinya ‘ orang yang ikhlas meminta syahid boleh sampai kepada martabat syahid walau dia mati atas katil’. Ini kan pula rakyat yang ikhlas pergi tangan kosong di tempat awam menyatakan bantahan atas penggulingan satu kerajaan yang sah dan islamik tiba-tiba ditembak dari belakang seperti asmah, gadis muda yang cantik anak salah seorang pemimpin ikhwan. Bayangkan dia berdiri dibelakang orang ramai … tiba-tiba bunyi sesuatu, ,, dan tidak semena-mena dia tumbang layu dan kaku.  Takpayah lah bagi contoh yang lain. 

3.      Perlakuan Jenderal Fatah Sisi tu sama dahsyat ngan Firaun dan tenteranya di zaman gelap Mesir. Kalau zaman dulu memerlukan tenaga yang banyak dan masa yang panjang untuk membunuh ramai orang. Bezanya sekarang, pembunuhan kejam secara beramai boleh dilakukan dengan mengebom dari jauh.   

4.      Justeru, Kita tolak semua padangan yang menghukum demo itu haram, apalagi yang menghukum mereka khawarij tak kita pandangan ini datang daripada ustaz atau ulama dari Al-Azhar, Arab Saudi atau pengikut mereka di Malaysia. Sehingga saya terpaksa katakana terharu melihat ustaz Zamihan dalam satu ralam video dalam al ahkam bagaimana tegas dan jelas sokongannya kepada Dr. Mursi dan Ikhwanul Muslim. 

We love you Ustaz Zamihan atas pandangan anda itu dalam isu Mesir ini!
5.  
    Justeru, dengarkan sini semua orang awam, rakyat negara kita yang tercinta:-   

i.   biarpun anda sokong parti pemerintah atau pembangkang

ii.  biarpun andah pengikut dengan golongan sufi geng salafi, pro wahabi, tariqat nasyabandi,..dan kumpulan jemaah tabligh walaupun anda sedang keluar 40 hari, 

iii. iarpun anda dari pertubuhan dan NGO mana khususnya  melayu perkasa

iv. biarpun anda bukan dari grup mana, atau biasanya tak ambil kisah pasal hal dunia, atau anda hanya peduli tentang wang dan harta, atau hiburan dan berpeleseran tetapidisudut hati anda masih tidak suka pada kezaliman dan kekejaman

v.  biarpun mugkin anda golongan LGBT yang kita benci bukan kerana anda tetapi kerana sifat dan pilihan anda yang kita berdoa dan kita mahu anda berubah

vi.   tetapi jika anda syiah melayu, keluarlah dari tipudaya. Lihatlah bagaimana syiah diluarsana (Iran) menyokong Rejim Basyar Asad membantai rakyatnya. Tidakkah itu bukti syiah itu tidak benar dan salah walaupun dia menggunakan jenama Hizbullah. Sekalipun kita golongan ahlul sunnah wal jamaah kita tidak akan sokong kerajaan ahlul sunnah yang membunuh, merogol dan menyeksa orang syiah  

vii.   tetapi jika anda syiah melayu, fikirkan bahawa sesiapa pun anda selagi anda berakal dan berfikiran manusia yang memahami definisi istilah kejam, zalim, aniaya dan seksa  dan anda dapat bezakan antara jahat dan baik mengikut logik fikiran manusia dan selari dengan kehendak agama yang anda didalamnya..

viii.  tetapi jika anda syiah melayu, fikirkan bahawa bagaimana manusia boleh menyiksa kanak-kanak, merogol kejam wanita dan membunuh orang tua yang tentu salah pada akal biasa manusia sekalipun kanak-kanak mumayiz boleh memahaminya. Dan agama anda juga menghukum yang sama sesuai dengan akan manusia sebab hanya agama/mazhab yang sesat menghukumkan ia perbuatan baik dan halal apalagi dikata boleh masuk syurga tanpa hisab. Agama atau mazhab yang membenarkan Basyar dibantu tentulah agama yang bermasalah dan tidak betul padanya. Apalah beza dengan  cara mat  Hitler dan Kitab Yahudi apa namanya… saya dah lupa… yang menganggap manusia selain bangsa yahudi itu kelas kedua, yang darahnya  halal dan nyawa tiada harga.      

 Marilah, Marilah, Marilah kita bersatu dan berjemaah dalam kebenaran yang pasti dan hakiki untuk sama-sama meyokong dan mendoakan keselamatan dan kejayaan Dr Morsi, Ikhawanul Muslimin, rakyat Mesir yang pro kerajaan sah Dr Morsi, rakyat dan keluarga mereka yang terbunuh, maaf … dibunuh (termasuk kerana demo). Marilah kita mengharapkan, bersangka baik dan mempercayai kesyahidan mereka dan mendoakannya.  Marilah kita doakan kekalahan dan kehancuran Rejim tentera zalim Mesir dan kepala tokannya (Fatah sisi). Mari kita bantu dan tolong dalam apa cara jua yang kita terdaya sedaya-dayanya… sumbang tenaga, wang, doa, qunut nazilah, ilmu, kefahaman dan penyebaran kebenaran ini.   Marilah kita doakan dan fahamkan ustaz dan pengikut yang berpandangan mengecewakan.  
Akhir kata:- 

Terdapat beberapa  pengajaran  yang sangat besar atas peristiwa Mesir kepada kita di Malaysia:-


1.      Jika masih ada saki baki ustaz kita dari yang dikatakan pro wahabi, atau menyesatkan ikhwan dari al Banna hingga Qardawi, mengkhawarij kan mereka, atau ketahap mengkafirkan mereka, atau yang menyesatkan semua pendemo di Mesir sana dan menghukumkan mati sia-sia mereka, maka semua orang awam hendaklah menolak pandangan mereka atau jangan jadikan mereka tempat rujukan dalam hal isu semasa atau politik semasa. Terimalah bacaan hadith sahih mereka, tetapi berhati-hatilah atau jangan dengar pada pentafsiran dan kefahaman mereka. Jika dah dengar dan macam nak percaya, jumpalah dan dapatkan penjernihan ataub pencerahan daripada geng golongan ustaz ketiga iaitu Dr Zaharuddin, Di Zulkifli al Bakri, Do Abdul Basit, atau antara paling faqih hal semasa Dr Asri.  
    
2.      Bagi Dr Fadlan, pengerusi ILMU yang saya kenali dan sayangi, please pertimbangkan apa yang saya katakan ini. Saya masih ingat ajaran Dr, dalam membicarakan hadith-hadith relevan dalam sahih muslim soal ketaatan kepada pemerintah. Saya dapat rasakan bahawa kita disuruh cenderung kepada ketaatan kepada pemerintah dalam isu-isu berat (walaupun ada unsur zalim keterlaluan) saya hargai segala hujah Dr, tapi saya masih ingat lagi ketika saya membawa satu soalan tentang ulama besar Izzudin Abdul Salam yang tidak mahu mentaati Gabenor yang sah dilantik Khalifah, sehingga dia protes dan keluar dari (Mesir kot) dan ramai rakyat mengikutnya… maka Khalifah akhirnya mengalah… ringkaskan cerita.  Saya kemudian menambah saya katakana “takkan Ulama besar ini tak tahu hadith-hadith sahih rasul s.a.w. (dalam sahih Muslim)”,  Maka Dr (membenarkan kisah saya), lalu Dr. cuba beri jawapan antaranya, kedudukan ulama ini lain, dia mempunyai pengaruh tersendiri.. ..     Maka ulasan balas saya ketika itu ialah (kerana saya memang menantikan jawapan dr itu) iaitu bermakna (saya ringkaskan sini):- 

Itu adalah bukti (1) adanya keadaan yang membawa pengecualian (kepada soal ketaatan) itu (2) ia dilakukan oleh ulama yang hebat (disebut sultan ulama yang tentu mengetahui hadith-hadith itu) –( bukti dikuat) (3) penjelasan Doktor tadi atas perbuatan Ulama itu adalah satu pentafsiran dan pentakwilan (pendapat sendiri atau rujukan ulama)

3.      … maka begitulah … dalam hal isu semasa hari ini yang begitu kompleks khusus dalam politik hari ini … dalam suasana cengkaman dan pengaruh Amerika dibelakang maka seperti kata Dr Asri , kita perlu bijak dalam membaca dan memahami  soal politik , dan kata Maulana Asri betapa perlunya takwil dalam kefahaman  hadith – hukum jika tidak kita terikat (tak boleh kawal tak takwil dalam hal-hal tertentu –takleh nak pergi dah) maka dalam soal politik semasa yang menuntut kebijaksaan yang tinggi …   khususnya dalam usaha memahami hadith-hadith sahih nabi yang  relevan dengan politik maka lihatlah dan terimalah hujah Dr Yusuf Qardawi yang begitu  cantik kefahaman dan begitu dekat dengan jiwa-jiwa manusia biasa yang mencintai keadilan dan membenci kezaliman..  Kita orang awam akan kata – inilah jawapannya.. wahai syeikh yang kami kasihi. Inilah yang kami yakini adil dan benar dari agama kami.

 4.      Wahai golongan yang didakwa pro wahabi … janganlah ketat pada yang tidak patut ketat… janganlah keras  sampai kita tidak dapat nak bernafas khusus dalam isu semasa. Perdengarkan hujah mereka-mereka seperti Dr. Tariq Ramadan, syeikh Yasir Qadi dan ramai lagi khususnya mereka yang terpaksa hidup dalam masyarakat Eropah dan Amerika, lihatlah pandangan dan hujah mereka, tidak mesti terima tapi In sya Allah pasti mengimbangi pemikiran dan perspektif kita.

5.      Ketahui ramai antara kami masih mencintai pendekatan Pro Wahabi dalam hal sunnah khusus pada ibadah (khusus) seperti solat dan haji. Kamu mengajarkan kami erti keterbukaan pandangan dalam hal amalan ibadah asal mengutamakan hadith sahih. Saya benar jatuh cinta dalam hal ini …  sbb saya yakin bahawa apabila kita memilih pandangan terbaik antara 4 mazhab, kita sebenarnya melihat kepada hadith sahih yang menjadi dalil dan rujukan… sbb yang utama untuk dituruti adalah Rasul yang amat kita cintai. Ah, banyak lagi kalau nak cerita bab ini… tapi saya tidak sempat … kena hantar web tranungkite sebelum solat jumaat hari ini.  Ejaan pun tak sempat nak teliti. Namun, dalam masyarakat hari ini … perlukan proses lama… Cuma saya berharap ustaz-ustaz yang keras dan pro- mazhab kita juga berlapang dada, banyak benda hasil semakan saya, perlu perubahan dalam masyarakat untuk asingkan agama dan kurang soal adat, untuk utamakan sahih, yang daif dan takda asal-asul , kita ketepikan, pinggirkan. Mudahkanlah   ustaz 2  pro mazhab, jangan jadi batu penghalang.  Mari diskusi ilmiah kita antara 2 kumpulan yang dalam diam bersengketa, mari kita ‘list out’ semua amalan hadith sahih dari yang utama kepada yang kurang utama, comtoh dalam soal ibadah dan solat jemaah yang mana takda khilaf kita jadikan amalan . 

6.      Pejabat agama … please.. be fair.  Bak kata,  Dr Basit, dunia sekarang global, maklumat dihujung jari  saya tambahnya nyawapun dihujung peluru, segala fatwa ada dalam internet , Islam online lah macam-macam, malah tokoh ilmuan tersohor dalam hal agama islam paling sering dirujuk secara ironinya ialah Profesor Google. Saya ulangi G o o g l e. Tak gigil kita mendengarnya.   Pada muslim professional seperti doktor jurutera,  lawyer dan apa jua bidang  sebenarnya asalkan mereka orang moden  yang sibuk dalam urusan dunia tetapi masih mencintai agama …mereka ini akan menyesuaikan logik pada agama, dan logik menyatakan bahawa kalau yang sahih itu mengikut nabi pada amalan, cukuplah. Apa nak lagi … mereka utamakan yang essence , yang penting pada ibadah khususiah.  Sebab itu golongan cina yang masuk Islam mungkin tentu mereka tidak cenderung untuk berzanji apalagi makna tidak difahami. Apalagi bercukur jambul. Mereka tentu suka pada pandangan yang berdalil sahih tetapi memudahkan daripada pandangan tak begitu sahih atau kalau sahihpun tapi memberatkan. (Rujuk tulisan saya dalam hal haji atau buku haji saya … isu sentuhan, wuduk dan lain-lain. Ada dalam blog). Maaf saya bercakap dalam maksud baik. To much time have been wasted… kita kembali kepada amalan utama dan perjuangan utama).

7.      Kita kini telah dan masih meyaksikan pertembungan pandangan antara ustaz-ustaz dalam isu Mesir ini walaupun mereka bersatu dalam isu lain. Kita lihat kekelam kabutan dan kebingunan yang berlaku antara golongan yang didakwa pro wahabi, golongan di dakwa pro ahbash, dan golongan yang ditolak iaitu golongan syiah. Dulu ada golongan ustaz tertentu melabelkan banyak ustaz pro wahabi tapi akhirnya terbukti sebahagian mereka menyokong ikhwanul muslim dan dr morsi. Dulu ada golongan ustaz  bersama membenci wahabi tapi dalam dalam hal Yusuf Qardawi, ada kata dia pejuang sebenar ada kata dia penyebab kehancuran umah.  Dulu ada orang labelkan dia bapa Wahabi tapi kini dialah menegur dengan mengecam rakan-rakan yang dikatakan Pro wahabi. Dulu ada golongan pro wahabi yang mengatakan ustaz itu pro ahbash  tapi ustaz itu membuktikan dia penyokong Ikhwan dan Yusuf Qardawi. Apa nak jadi?

8.      Kita orang awam tidak mahu ada ustaz yang menghukumkan murtad ustaz lain dalam facebook atau sebagai melainkan  membuat aduan dan adanya pendakwaan. Apalagi ustaz yang didakwa itu diketahui ilmu. Kita juga tidak mahu ada ustaz mengkafirkan, menyesatkan lagi akidah ustaz lain dalam isu di mana Allah?. Begitu juga dalam isu tauhid tiga, isu sifat 20 sedangkan saya melihat ia boleh diharmonikan. Apakah tauhid perempuan pelacur yang memberi minum anjing sehingga diampunkan dosanya dan (dimasukkan atau dijanjikan syurga) , apakah jenis akidah lelaki yang membunuh 100 orang lalu diampunkan? Apakah akidah Tukang sihir firaun, melainkan mereka baru peringkat asas mengakui keesaan allah dan kenabian Musa. Begitu juga dalam sekian contoh yang lebih terkini.

9.      Justeru, ustaz yang extreme dalam pandangan jika masih ada lagi dengan gaya lamanya,  mesti ditolak. Saya pohon agar mereka tidak harus dibenarkan masuk TV Hijrah, Asto  dan Radio IKIM.  Sebagaimana saudara Amin Rais, ikhlas saya begitu kecewa apabila Syeikh hebat, Ust. Nurudin Banjari mengulas tentang wahabi dengan cara yang tidak dapat diterima. Ia tidak patut berlaku. Akibatnya, gendang perang di palu… maka tidak hairan kalau nanti ada serangan balas! Si Muhammad Abdul Wahab telah lama meninggal dunia… dah lah tutuplah cerita. 

10.  Golongan yang didakwa Pro Wahabi kita mungkin sedang pening kepala, apakah cara untuk menjustifikasikan tindakan pemerintah Arab Saudi (keluarga Saud) yang kaya-raya yang menyokong rejim tentera Mesir yang durjana. Billion dolar bakal disalurkan sekalipun negara kafir Amerika dan Eropah sendiri menghentikan sokongan dana kerana tak tak tergamak lagi melihat kezaliman penzalim yang zalim.     

11.  Memadailah, sampai di Amerika, berlaku juga perselisihan antara mereka yang masuk  Islam spt  Billal Philip dan golongan pro sufi. Susahlah, setiap kali ada orang bukan islam masuk islam mereka terpaksa pilih nak masuk  group mana? Ironinya, walaupun mereka masuk islam, kalau sah pilih, boleh sesat semula… gara-gara salah pilih kumpulan. 

12.  Untuk , kita ambil golongan ustaz ketiga tadi atau yang bersifat sama dengannya menjadi Dr. Asri atau golongan Hakim atau Timbangtara dalam soal menangani perbezaan pandangan dalam isu akidah, ibadah atau apa jua isu penting dalam agama. Perlu penubuhan satu badan legal berbidangkuasa.. yang bertindak dibawah parlimen. Harap pejabat agama, mufti dan sesiapa sahaja menyokongnya. Jika ada ustaz ekstrem masih tak puashati, lantakkan mereka, asal orang awam sekarang clear .. dan jelas , boleh rujuk tempat rujuk paling wibawa dan dipercayai. Sebagai awalan, tiada unsur politik partisan dibenar. 
 
 Akhir kata, saya teringat kata tokoh dakwah abad ini (calon Mujadid abad ini , sila rujuk blog saya. Beliau bukan arab, bukan parsi, bukan turki, bukan suri, bukan misri… dan bukan juga melayuwi. Beliau dari Mumbai, India.  Dr Zakir Naik… 

 1.      Beliau juga membawa analogi  bagaimana seorang mualaf ( baru masuk islam) harus memilih ikut mazhab mana? Katalah seorang wanita bukan muhrim tersentuh tangan cina Islam ini adalah batal wuduknya? Kalau ikut mazhab syafie, batal, kalau iku Hanafi, tak batal . Kita mazhab syafie sebab makbapa kita mazhab syafie. Tapi cina ni , mak bapa dia kafir.  Lalu…  tentulah jalan paling tepat ialah dia mengikut pandangan berdalil paling kuat mengikut sunnah nabi saw.  Jika hujah dalil mazhab hanafi lebih kuat dalam hal ini (di mana sentuhan tidak sengaja tidak membatalkan ,.. maka tunduklah pada kebenaran sunnah …)

 2.      Beliau tidak bersetuju dengan jenama salafi yang diseru tokoh hadith, albani walaupun albani adalah rujukan kuat beliau dalam bidang hadith. Jika saya tidak salah menyimpulkan, bahawa beliau menolak semua pelabelan dan penjenamaan wahabi, salafi, sufi (khusus bagi tujuan membezakan kefahaman atau pegangan akidah atau cara ibadah)..….
3.      Memadailah kita semua dikenali dengan jenama “ORANG ISLAM” atau “MUSLIMIN”.

 Ali imran (3): 63-bermaksud:

64. Katakanlah (Wahai Muhammad): "Wahai ahli kitab, marilah kepada satu kalimah Yang bersamaan antara Kami Dengan kamu, Iaitu kita semua tidak menyembah melainkan Allah, dan kita tidak sekutukan dengannya sesuatu jua pun; dan jangan pula sebahagian dari kita mengambil akan sebahagian Yang lain untuk dijadikan orang-orang Yang dipuja dan didewa-dewakan selain dari Allah". kemudian jika mereka (Ahli Kitab itu) barpaling (enggan menerimanya) maka Katakanlah kepada mereka: "Saksikanlah kamu Bahawa Sesungguhnya Kami adalah orang-orang Islam".

Inilah jenama yang disebut dalam al-Quran. Jenama yang tidak dipertikaikan.  
Setuju?
 
Inilah kefahaman saya setakat ini. Saya mengalukan pandangan balas yang ikhlas dan bernas.
Segala silap harap maafkan dan perbetulkan. Berikan hujah dalil bagi memudahkan pertimbangan. Segala pernyataan di atas adalah dengan niat baik semoga mendapat respon baik. Tiada pernyataan di atas yang bermaksud atau bersifat memburukkan difokuskan atau ditujukan kepada individu atau kumpulan atau insitusi tertentu, jika ada persamaan atau kaitan, ia sekadar satu kebetulan.  

Mungkin ada bahasa keras dan sinis  , jika ada, mungkin kerana ada dipengaruhi rasa marah dan kecewa… tapi masih dalam pemikiran rasional kerana masih percaya ada harapan …  untuk perselisihan pendapat yang melukakan ummat  … menjadi perbezaan pendapat yang
mendapat rahmat..

No comments:

Post a Comment