Social Icons

Pages

Tuesday, August 13, 2013

Zakir Naik. tokoh Mujadid Abad Ini? -full article


a fat fan of zakir naik
Kisah benar, ni! Nak cerita atau tak cerita. Cerita macam ni, kalau dicerita, akan sentiasa menjemput respon orang yang suka dan yang tidak suka. Kadangkala yang  tidak suka menyakitkan hati dalam pernyataan ketidaksetujuan sedangkan kita mengharapkan ia diserta dengan hujah atau bukti yang dapat untuk kita menghargai ketidaksetujuannya.Antaranya, penulisan saya dlm  web ini juga,  tentang isu batal tidak batal wuduk masa haji … saya bawa hujah dalil dan bukti.  Betapa sebagai insan saya sendiri mengalami isu ini maka saya bahaskan secara ilmiah dan praktikal (sesuai dengan apa saya alami –sila rujuk buku haji –Baitullah aku datang –Karangkraf atau blog saya). Semuanya kerana saya mengutamakan sandaran pandangan mazhab lain (bukan mazhab tapi hujah dan dalilnya) di atas pandangan lazim mazhab kita atas keyakinan ia lebih dekat kepada kehendak sunnah rasul s.a.w. (satu pengecualian daripada kesetiaan).

Saya kemudian menulis isu katam Quran 60 kali dalam sebulan Ramadan secara perbahasan ilmiah .. berlogik dan berdalil . Kemudiaan isu beribadah 30 tahun tanpa tidur.   (Sila rujuk blog atau artikel sebelum ini – Kisah (1) ajaib bukan Ramadan dan (2) Superman, Superhuman). 

Isu-isu ini nampak macam kecil dan remeh, tapi percayalah (kepentingan) ia lebih besar dari apa yang kita rasakan. Saya bawa kisah-kisah ini kerana ia telah disampai dikhalayak ramai. Ramai juga tunduk pasrah dalam mempercayai dengan ketaatan, apalagi yang berkata itu ustaz atau yang dipetik itu adalah daripada kitab.  Itulah mentaliti melayu kita.

(Sebab ia bukan ayat Quran dan hadith sahih) Saya sekadar mengajak kita semua mengunakan fikiran untuk menganalisa dan meneliti dulu daripada sudut dalil dan logik. Inilah yang disarankan oleh Allah dalam begitu banyak ayat Quran.

Kita bukan menolak  (terus) tetapi sekiranya sesuatu dakwaan itu luarbiasa, pelik atau perkara baru yang belum jelas (tidak kisahlah ia kisah pada agama, sains , teknologi dan apa jua bidang) maka kita perlu diyakinkan daripada segi hujah dan bukti. Apalah lagi kalau kita mempunyai hujah, dalil dan bukti yang menunjukkan keadaan yang berbeza.

Kita takuti mentaliti inilah (kurang mahu berfikir- menerima begitu sahaja) yang menyukarkan perubahan dari yang buruk kepada baik, yang baik kepada lebih baik, yang susah kepada senang,  yang lemah kepada yang kuat, yang mundur kepada yang maju dan sebagainya.

Mentaliti begini mungkin akhirnya memberi kesan kepada pemikiran ekonomi, politik dan sosial kita. Kita susah bersaing dengan kaum lain dalam ekonomi sebab kita kekal dengan kemalasan dan pelbagai dalihan. Kita masih kekal dalam nostalgia jasa silam lalu menolak  impian besar bagi perubahan  akibatnya menggigit jarilah kepada janji-janji yang tidak dapat rasai.  Lihatlah kepada kualiti solat dan solat jemaah yang telah 40-50 tahun masih ditakuk yang sama, kuantiti dah tidak bertambah, kualiti tidak berubah. Sedangkan prinsip penting dalam beramal penting ialah ‘ahsanu amala’ mengatasi ‘aksaru amala’   Tengoklah solat tarawih disebahagian taman atau kampung…  macam naik bas express.

Kita makmun disuruh bersaing secara tidak adil, antara fatihah dengan inna a’toina. Kita bawa bas terpaksa pecut kelajuan Ferrari , takpelah kalau dia bawa Ferrari dengan kelajuan bas, sebab tunggu kita, tapi dia bawa Ferrari dengan kelajuan Ferari pada maximum speed. Kul 9.45 malam, selesai tarawih ngan witir sekali. Tak tahulah bagaimana dengan pemandu wanita tua yang baru sekali-sekali nak join race ini. Berpuluh tahun, begitulah. Tidak pernah berbincang untuk memperbaiki ibadah ini.  

Mentaliti begini juga ditakuti juga terdedah kepada pengaruh ajaran tidak betul, ketaksuban dan sebagainya.

\Bila kita berfikir dan bersikap adil, segalanya menjadi betul dan mudah. Prinsip kita jelas. Kita mudah berubah. Kita akan setuju kepada pernyataan atau konsep di bawah ini:-
Kalau betul dan baik, ubahlah. Kalau solat itu lebih baik kaki ditegaklurus, ngapa susah sangat nak buat? Kalau bahu itu perlu dirapat dalam solat jemaah, apalagi yang digelikan? Kalau banyak bertanya itu untuk tujuan analisa dan mencari kebenaran, mengapa dihalang?  Kalau dakwaan itu tidak logik, mengapa tidak boleh dipertikaikan?  Lihatlah dialog seorang atok dan cucunya ini.

\\“Logik-logik , bukan semua benda perlu logik”, kata seorang atok . 
“Memanglah, siapa kata semua perlu logik”, jawab cucunya. “Kalau perkara Ghaib itu ada yang tak logik, kita kena percaya walau tanpa bukti“ syarah atok lagi.
“Memanglah kalau ia bersumber al Quran dan hadith sahih”  cucu bersetuju  dengan sedikit ketidak setujuan.
apa maksud kau” atok membuat gerakan isymam pada mulutnya tanda meluat.
“Kalau dakwaan pelik dan luarbiasa itu sumbernya hanya daripada atok punya atok, kita nak ia dibuktikan!”.  Cucu menjelaskan, tegas dalam kelembutan.
“Kau ni asyik logik-logik, bahaya pd iman, sebab itulah ada orang pertikai israk mikraj.. nabi s.a.w!.” Atok cuba alih topik.
“Atok, sumber riwayat israk dan mikraj… adalah sahih dari Quran dan hadith” Ia perkara ghaib yang kita beriman, itu kita setuju- tiada pertikaian” Cucu cuba menjelaskan lagi.
“Tahu, takpe. Asyik logik, logik” atok cepat mencelah, terasa menang.
“Tapi, saya percaya kejadian israk mikraj itu juga logik pada akal..”  cucu tiba-tiba memulakan serangan, setelah diam strategi seketika.
“Dah pulak ,cucu aku ni buang tebiat. Takut banyak sangat berfalsafah, biol pula” atok berbisik dalam hati .

Melihat espresi ke’boringan’ yang menyerlahkan  bentuk artistic kedutan muka atuk, cucu tidak tertahan lagi lalu membetangkan hujahnya:

“ Saya tak biol, atok!, ini hujah saya…” serangan cucu diteruskan…
“Atokk! Israk mikraj terbukti logik pd hari ini. Kita tengok tu, dengan teknologi, pertandingan bola sepak piala dunia di German atau England kita boleh lihat secara langsung di (tv) rumah kita. Berapa saat, kita buka siaran di Tv… ‘poof’ … kita dapat saksikan ‘live’… beribu batu jauhnya. Dulu, gila tak logik boleh berlaku. Orang main bola jauh beribu batu, kita boleh tengok kat kampung kita. Ini belum lagi teknologi internet. …Kini boleh sebab kemajuan teknologi.

… Dengan ‘teknologi’ yg lebih canggih yang disediakan Allah sendiri, tentulah ia lebih logik..”  cucu mengakhirkan serangannya… seperti atomic bomb digugurkan di Horoshima.
“ah kau ni macam-macamlah, atok belah dulu. Asyik fikir-fikir, bosanlah. Baik ajak nenek kau tengok wayang cerita puntianak main facebook. ”  Atok berlalu pergi.    

 Adakah ini masalah sebahagian ramai orang melayu Islam? Masalah mentaliti seperti ini?

Saya mengharapkan penggemar laman web ini (Tranungkite) ialah orang yang adil dan terbuka fikiran dalam mencari kebenaran dan menerima pendekatan atau metodologi ‘berikan hujah munasabah, dalil dan bukti’  bagi isu dibahaskan.  Di atas semua itu, apabila kita menyakini bahawa kebenaran adalah berada dipihak yang berbeza bukan apa yang kita pegang atau fahami sekian lama, maka berubahlah … tidak kisahlah ia dikatakan proses transformasi atau reformasi. Itulah prinsip saya juga.

Terdapat sebahagian  daripada kita apabila diyakinkan akan suatu kebenaran (berdalil dan berbukti) dan kita bersetuju atau tidak mampu untuk membantah (dan tidak pula merujuk bagi mendapatkan pengesahan daripapada pihak lain), namun kita masih terlalu sukar untuk berubah kepada kebenaran itu. Sama ada dpd perkara yang kecil dan mudah kepada yang besar dan tidak mudah.

Kita mesti mempunyai mentaliti meneliti dakwaan dengan hujah, dalil dan bukti. Setakat mana keperluan kepentingan hujah dalil dan bukti, bergantung keseriusan dan keluarbiasaan dakwaan atau pernyataan.  Kita juga mesti mempunyai mentaliti bersedia berubah.

Terbukti baik dan betul, berubahlah. Terbukti lebih tepat pada sunnah, berubahlah (walaupun terpaksa adjust sedikit dalam hal mazhab). Terbukti lebih pahala, berubahlah. Terbukti lebih adil, berubahlah. Terbukti lebih munasabah, lebih logik berubahlah. Terbukti cara kerja ini lebih cepat hasilnya, berubahlah. Terbukti belajar kuat, lebih tinggi peluang kejayaannya berbanding makan kismis jampi, berubahlah.  Terbukti solat jemaah lebih untung, berubahlah. Terbukti merokok merosakkan, berubahlah. . Terbukti lebih adil, telus dan cekap, berubahlah. Terbukti apa lagi…. Banyak kan Senaraikanlah sendiri. 

Janganlah keras hati sangat , jangan lah fanatik sangat, janganlah ekstrem sangat. Janganlah taksub sangat, banyak lagi.



Janganlah lagi asyik beri alasan dan dalihan; sayanglah, malaslah, letihlah, biarlah, nantilah dulu, lain kalilah, takpelah, sabarlah dulu, dari dulu lagi, ini tradisi nenek moyang ini, cukuplah apa yang ada, ni pun ok juga, apa nak lagi, lah apa susah-susah belajar tinggi esok ke dapur juga,  silakan ambillah saf pertama ni… esok ada lagi saf ini tak lari,  saya memang suka orang lain dapat pahala lebih tapi bab makan saya nak dulu…, aku dah tua dah, aku memang dah gini nak buat macam mana, kalau semua pandai susah juga….

…. dan paling teruk dan zalim pernah saya dengar dari seorang lelaki yang menuturkan (mungkin maksud dia untuk bergurau)… ‘ kau semua orang nak masuk syurga masuklah , biar aku masuk neraka” .  

Ah, dah lari jauh sangat, Ada satu lagi kisah benar. saya gagahkan juga untuk menulisnya. Saya percaya segolongan ramai  akan merasai ia relevan  untuk diketahui, maka saya gagahkan juga menyatakannya disini, sekurang-kurangnya penyeri dan penyelit  kepada kisah-kisah politik yang pelbagai rencam yang mungkin takkan habis sampai sampai ditiup sangkakala.

Kisah ini masih baru, masih segar!

Seorang ustaz muda menuturkan adanya tok guru yang datang dari Syria (ada di Melaka) dan ustaz muda ini mengatakan tok guru itu adalah seorang Mujadid!.
Semasa dengar kuliah ustaz muda itu , saya ingat mungkin maksud ustaz itu merujuk kepada 

\Mujadid umum dari sekian ramai tokoh Islam yang ada sekarang, tapi dari huraian ustaz ini, seperti tokoh mujadid abad ini, 100 tahun seorang. 

(Seorang ustaz kawan saya juga ada mendengar dakwaan ini- mungkin ramai orang disebelah Melaka Tengah ni tahu)

Tokoh ulama Syria ini memang hebat, tidak dinafikan. Tapi saya kata kalau untuk dikatakan ‘the one and only’ Mujadid abad ini, apakah kelebihan dia yang membezakan beliau daripada sekian ramai tokoh yang lain. Ustaz itu kata dia ulama besar (ok) dia ahli majlis fawa dunia  bersama Dr Yusuf Qardawi (ok), dia menghidupkan amalan sunnah seperti bersugi, solat malam  dan lain-lain. (Saya kata di dalam hati takkan ini sahaja, jemaah tabligh pun sentiasa tekankan amalan bersugi.. Saya bersangka baik mungkin ustaz ini yang gagal jelaskan).

Saya tanya lagi ustaz muda itu, sekiranya Dr. Yusuf Qardawi tahukah dakwaan ini? Adakah Dr Yusuf Qardawi terima ? (Sebab mereka satu jawatankuasa)  Ustaz muda kata itu dia  tidak pasti.

Saya tidak bermaksud untuk pertikaikan tapi mahukan lebih maklumat dan bukti sebab ini dakwaan besar… Akhirnya disebabkan tiada penjelasan memuaskan hati, saya anggap ustaz ini yang salah terima/faham pernyataan dari Syeikh Besar itu. Mungkin Mujaddid kategori umum.  Itupun dah hebat.

Bagi saya kalau nak terima sebagai Mujadid yang ‘the One and Only’ bagi abad ini tentulah perlukan bukti yang jauh lebih besar. Saya sendiri tentulah menganggap Dr Yusuf Qaradawi lebih besar peranannya dalam dunia islam, dan membawa banyak kebaikan dalam perjuangan agama Islam di peringkat dunia. 

Ulama-ulama lain kurang pula kedengaran. Tapi kalaupun terbukti benar dakwaan ustaz muda itu, saya pun suka sebab beliau ada di Melaka… tentu saya pun tidak mahu lepaskan peluang untuk berjumpa, belajar atau jika perlu…  berbaiah? Sebagai pengikutnya.
-         
           Mujadid From India

Tapi bagi saya, kalau kita nak mencari calon mujadid abad ini … patut tak kita beri pertimbangan kepada tokoh kontemporari yang akan saya sebutkan ini sesuai dengan zaman kecanggihan IT dan teknologi, zaman facebook dan youtube. 
Selalu kita ukur daripada kesarjanaan dan segi keilmuan tetapi bagaimana kalaau faktor hasil kejayaan yang besar merupakan merit penting untuk dinilai. Beliau yang dimaksudkan ialah Dr ZN.

Dr. Zakir Naik.  From Mumbai, India.

Sebagai Tokoh mujadid kontemporari … abad ini. Setuju?

Sedikit daripada penelitian saya :- Beliau ialah pakar dalam perbandingan agama. Ilmu kedoktoran dan sains. Memahami isikandung al Quran dan berpegang kuat pada hadith sahih, dan mampu memetik rujukan secara tepat pada surah dan no. ayat. Aktif berdakwah. Punyai siaran tv sendiri. Dakwahnya menjaungkaui puluhan jutaan manusia. Punyai team penceramah yang ramai. Syarikat yang didokong ratusan/ribuan kakitangan. Mengasaskan sekolah ISIS yang istimewa.

Yang paling utama ialah dakwah kepada non-muslim  dari pelbagai agama dan melalui syarahan dan programnya ….  Jutaan orang; bukan islam dan islam telah melihat melalui mata mereka kebenaran logik atas kebenaran agama Islam (di atas semua agama lain), kebenaran al-Quran dan keesaan Allah dan kenabian Muhammad, Rasulullah s.a.w. – dan daripada begitu ramai yang menyerah diri kepada agama Islam (SAya tiada rekod atau data statistik.. ada siapa ada maklumat?)

Saya masih ingat lagi antara poin penting katanya pada intipati dakwah terpenting hari ini iaitu menyingkirkan kesyirikan dalam diri manusia dan menyerah pengbdian kepada Tuhan Yang Esa (Allah) …  sekaligus menerima kenabian Muhammad sebaga rasul allah .

Dalam menekan kepentingan dakwah kepada non muslim … sebab itu beliau bertukar kerjaya:-
-        
  … “from doctor of body to doctor of soul…”   




Akhir kata, kalau sekalipun beliau masih jauh dari memenuhi kriteria untuk diterima sebagai Mujaddid abad ini…  sekurang-kurangnya menyedarkan kita  bahawa betapa ketinggalannya kita dalam aspek dakwah kepada non-muslim … yang ada di mana-mana di sekeliling kita; jiran kita, kawan sepejabat kita, apek yang jual buah depan taman kita, amoi seksi yang selalu jogging yang kita jelling, towkey kedai runcit yang sejak beberapa keturunan meniaga dikampung kita, yang kita support bisnesnya sampai maju jaya… seperti di Kampung Kandang, Melaka dan banyak lagi lah.. ye.  
. 
Nota hadith :-
Ini rekod yang saya temui. Di antara hadith-hadith sahih yang masyhur adalah apa yang diriwayatkan oleh Sahabat yang mulia Abu Hurairah ra., dari Rasulullah SAW bahawa baginda bersabda:
«إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا دِينَهَا»
Sesungguhnya Allah mengutuskan untuk umat ini, pada setiap akhir seratus tahun, orang yang memperbaharui untuk umat agama mereka (HR Abu Dawud no. 4291, Disahihkan oleh as-Sakhawi di al-Maqâshid al-Hasanah (149) dan al-Albani di as-Silsilah as-Sahîhah no. 599)

2 comments:

  1. Saya maklum dengan maklumat yang saudara sampai, tak silap saya ustaz pun bekerja dengan sebuah pondok di melaka.Saya dulu berminat bersedekah kepada pondok tersebut setelah ustaz itu bercerita...namun perkara yang saya terkilan apabila salah seorang ustaz tersebut bercakap dengan saya...bila menderma tak boleh banyak lagi ke...cuba sahabat faham..kita bersedekah seikhlas yang mungkin...tapi ustaz ni berfikiran lain..sepatutnya mereka terima seadanya..ini perangai ustaz pun tak betul....walaupun duduk dalam pondok tersebut...jadi sekarang saya sedekah setiap bulan di sebuah mahad tahfiz di Kedah yang tidak banyak kerenahnya...

    ReplyDelete
  2. ya buatlah ikut keikhlasan kita ... agar hati tidak terganggu

    biasalah ustaz muda , ada yg kurang sabar, lum matang, tergesa-gesa ... niat baik..

    saya dulu pun begitu juga... sekarang struggle juga...

    ReplyDelete