Social Icons

Pages

Tuesday, August 27, 2013

Ingat Nak Seru Kempen Boikot Sinar Harian...!


Please –baca ni sebab aku kupas baik dan panjang.

thank you v much media krn sifat adil mu dlm m'benarkan penzalim m'bohongi rakyat
Semalam aku puasa. Pagi Selasa ini teringin nak menyantap roti tampal. Sementara menunggu aku mengambil dan membaca akhbar Sinar Harian yang disediakan (free) di kedai tu. Memang tak mudah aku beli akhbar … 

Baca punya baca, hinggalah ketemu tajuk “Dalang Konflik Mesir didedahkan”.  Aku pun baca hingga habis. Tapi baru pertengahan cerita, aku dah rasa semacam. Rasa menggelegak kat dalam badan. Gigil tangan aku masa tu, kalaulah Prof tu ada depan aku, mungkin tanpa aku sedar tak sedar, aku sepuk dia dengan roti tampal.  Aku siap imaginasi lakonan menyepuk roti tampal tu ke mukanya.

‘Bang, kuah kari takda, kuah dal je ada!”.

Tersentak aku.  “dal pun ok!” kata aku kat mamat kedai tu. Kacau daun betul. Rupanya roti aku baru sampai. Nasib baik. Takut sedar-sedar muka mamat kedai ni pulak yang kena sepuk dengan rotinya yang digubahnya sendiri.

Aku gagahkan juga menghabiskan roti tampal tu dalam mood yang tidak baik. Aku juga tidak sabar untuk memberi respon bertulis terhadap temubual wartawan Sinar Harian tu dengan Prob Selim tu.  Namun biasalah, ada je gangguan keje lain. Tangguh, tangguh, semangat pun lendur dan luntur. Tup-tup dah malam, dah tengah malam.

Aku  pun .. ingat sebelum tidur, jengah jap tranungkite via Tab 2 aku. Tengok juga respon pembaca kepada artikel aku tentang ‘Bersih dan Haji’. 

Surprise! Ada 3 artikel tentang temubual wartawan Sinar Harian tu dengan Prob Selim tu. Ya aku dah jangka. Pasti ada insan sehati sejiwa … yang merasa sakit hati sama. Fastabiqul khairat… siapa cepat… dia dapat pahala berlipat … Nampaknya dua saudara kita dah mendahului saya.

Bagaimanapun saya tidak dapat baca artikel lain secara sempurna. Bateri dah nak kiok.

Cuma saya berminat nak mengulas kenyataan akhbar wartawan Sinar  Harian di lamaan Tranungkite ini [Kenapa kami siar kenyataan Prof Dr Mohammad Salim?] dan beginilah ulasan saya kepada Wartawan tu:-


1.    Simpan dulu terimakasih anda.. kami tak mahu.



2.    Alasan untuk beri ruang dari sudut pandangan berbeza tentang krisis … dah dijangka … tapi tak cukup untuk mewajarkan apa yang anda siar kerana :-



(1) Isu kezaliman ini terlalu serius … fakta kebenaran adalah sejelas Kristal atau seterang matahari sehingga semua mata hati dan mata akal dapat membezakan dan memutuskan antara penzalim dan mangsa kezaliman.



(2) Memberi ruang kepada kepada wakil jurucakap penzalim yang nyata adalah tidak patut … kerana kesannya pasti ada sebahagian masyarakat yang akan terkeliru, yang mengambil kesempatan (bg pro Fatah sisi) dan mereka yang menjadikan hujah yang batil ini untuk menegakkan yang batil..



(3)  Mengapa kita harus menjadi ‘dalang’nya. Tidakkah kita boleh jatuh berdosa (besar) jika ada yang insan yang terpedaya .. tertipu .. bahkan ada yang kemudian menghukumkan bahawa kematian rakyat itu adalah bukan syahid tapi sia-sia (kerana bersetuju dengan hujah Prob  Salim tu)



(4) Etika kewartawanan tetap tertakluk hukum agama…  ayat Quran ada mengatakan … tolong menolong dalam perkara kebaikan dan takwa.. jangan bekerjasama atas dosa dan permusuhan..



(5) Ini bukan kes debate atas sesuatu isu.. ada peratus mungkin dia betul, mungkin pihak satu lagi betul, spt  54% 46% , 50%-50%, 60%-40%. - Ini kes yang 100% - 0%. Yang salah jelas,  yang betul jelas.



(6)  Apakah stand anda wahai wartawan , wahai akhbar sinar Harian? Adakah masih ada keraguan pada fikir atau naluri akan siapa yang zalim dan siapa yang teraniaya … bahawa … mangsa yang bergelimpangan itu …  siapa... bagaimana kalau ibu atau anak kita…



(7) Anda ingat Asma – remaja yang dibunuh di tembak curi oleh sang bacul ..   adakah dia bersenjata… adakah dia berbahaya… atau sebenarnyan dia telah menjadi target sniper kerana ingin mematahkan jiwa ayahnya… antara pemimpin Ikhwan..



(8) Suatu yang sukar.. untuk saya terima .. ialah tajuk temubual anda … “DALANG KONFLIK MESIR DIDEDAH” … SANGAT PROVOKATIF..   apabila dibaca habis… bukan kah maksud tajuk itu menunjukkan bahawa dalang itu adalah ikhwanul muslimin dan mursi dan penyokongnya



(9) Saya sangat faham tektik tajuk ala provakatif –sbb ia juga style saya.. tapi saya .. non commercial basis ..dan  ia untuk menarik rakyat kita menyokong ikhwan dan rakyat mesir (Rujuk semua artikel saya tentang mesir dan Syria (blog saya) dan di web ini)



(10)      Tapi tajuk provokatif “DALANG KONFLIK MESIR DIDEDAH” itu jelas umpanan terbaik bagi menarik ikan untuk menyambar umpan itu yang akhirnya terbukti beracuun…

3.    Maafkan kerana emosi ini di atas. Tapi kali ini saya berikan secara fakta logic atas saya rasakan kesilapan anda dari sudut temubual itu menjadikan hasil temubual itu tidak pada tahap kewartawanan yang professional dan hebat , yang saya fikirkan..harapkan

(1) Anda membiarkan Prob Selim itu dengan version kisah merapunya.. padahal terdapat banyak kemusykilan daripada ceritanya itu..



(2) Bermakna sebagai wartawan hebat anda patut bertanya soalan =soalan yang mencabar sekurang-kurang meimbangi kemerapuannya. Sekiranya soalan anda bagus… apapun jawapannya … pembaca akan dapati dia gagal menjawab secara memuaskan hati.



(3) Merujuk sebahagian isi kandung temubual itu pada tulisan yg dikuningkan khusus pada bergaris.



(4) Satu ayat ‘sakit’ yang digunakan : Bagi mendapatkan gambaran jelas konflik yang berlaku di negara itu, Sinar Harian (SH) mengadakan wawancara eksklusif bersama saintis politik Mesir dari Universiti Kaherah, Profesor Dr Mohammad Selim (MS) dengan kerjasama Universiti Utara Malaysia. Ikuti wawancara bersama Ketua Meja Global, Liza Hasan.



(5) Soalan anda dalam satu ayat membuka peluang untuk dia bercerita berterusan. Tolong tanyakan Prob Selim itu antaranya:-



(a) Dr Mursi telah menang secara demokrasi dan adil. Jika ada kelemahan mengapa tidak boleh sabar sampai pilihanraya yang akan datang? Diganti secara proses demokrasi? 



(b) Kalau boleh bersabar 30 tahun dengan Hosni Muhapak kenapa tidak boleh bersabar dengan Mursi – 1 tahun? Come on .. 1 tahun ! pasti Prob itu bingung kerana 1 tahun terlalu singkat tempoh pemulihan.  



(c)  anda patut ada maklumat tentang banyak perkara baik pada ekonomi yang dibuat oleh Mursi dan anda cabarkan Prob itu dengan data dan bukti.  

                                                                                                                

(d) kalaupun kumpulan pencarot.. upss Tamarod tu rakyat Mesir ada hak ..  kenapa pula Tentera Zalim itu nak rampas kuasa?



(e)   Bagaimanapun, kami dan polis dapati mereka ada senjata. Mereka mempunyai mesingan, molotov cocktail, pisau, pedang dan mereka acu kepada polis. Mereka gunakan kawasan ini sebagai sasaran di Kaherah.  Kami … maknanya sahih dia wakil kepada regim Fatah sisi.  Logik ke rakyat bawa semua senjata (yg didongengkan itu.)  lepas itu yang banyak mati ..rakyat itu sendiri. Kalau ada pun 1-2 orang itupun agen barua fatah sisi untuk buat kacau ini yang logic.



(f)   Patut wartawan tanya.. .Rakyat Malaysia susah nak percaya kata-kata Prof macam ini sebab ‘sound illogical’ …   sbb yang mati,  masjid yang dibakar, hospital yang dibakar, tengok kalau Prob Selim itu ternganga.  Kenapa pula sniper hanya target orang tertentu ? Dan antaranya gadis remaja?



(g) Sebahagian daripada mereka bersurai secara aman tetapi sebahagian lagi memulakan serangan tembak, membakar jalan, menggunakan molotov cocktail dan dalam keadaan ini polis terpaksa mempertahankan diri dalam usaha menamatkan keadaan itu. Dalam serang balas itu, pastinya ada yang maut daripada kedua-dua pihak, 25 peratus yang terkorban adalah polis. -Merepek dan mudah dipatahkan .. sikit pun dia tak nak sebut yang beribu mati ialah rakyat.. dia pakai peratus aje itupun peratus polis…  makna peratus rakyat 75%.



(h) Mereka mahu membunuh sesama sendiri kerana mahu syahid. Mereka mahu dibunuh “Kami mahu syahid dan kami mahu anda bunuh kami,”. Amaran ini dilakukan untuk memalukan polis dan kerajaan. bunuh semasa sendiri! Manusia kalau nak menipu berterusan …. Asal boleh nak dalih .. merapulah jadinya!



(i)   Oleh itu, polis memberi tempoh tiga minggu untuk berunding tetapi perkara itu tidak berlaku. Keadaan semakin parah dan Mesir lumpur. Persoalannya, adakah polis menggunakan kekerasan, jawapannya adalah tidak. Pandai dia pusing cakap.. dia kata polis.. tak sebut pun askar.. sbb dia tahu askar fatah sisi yang bunuh habis rakyat……




(6) Saya dapati soalan anda masih soft dan kurang efektif sedangkan banyak soalan adil yang patut ditanya … sebagai seorang menjunjung kewartawanan yang berani dan berkualiti.., fikir sayalah.    

4.    Akhir sekali saya tidak perasan jika ada catitan minta maaf. Yalah, kalau tidak salah, apa perlu minta maaf. Kadangkala kita rasa kita tak salah, tapi bagi orang lain, kita telah melakukan kesalahan, sebab kesan perlakuan kita hati orang telah terluka… saya yakin majoriti rakyat terluka dengan luka yang teruk.   


5.    Jadi biarkan saya minta maaf kepada anda atas apa yang telah terpaksa saya katakan ini. Tiada sebab komersial, melainkan ikhlas atas prinsip keadilan dan kebenaran.

6.    Namun, siapapun tidak lepas dari kesilapan… walau terasa geram ingin sahaja mengisytiharkan kempen boikot .. tapi tak jadilah… bak kata dia… artikel dan laporan sebelum ini masih banyak sokong ikhwan. Harap mereka ambil iktibar…

7.    Nasihat saya.. 


(1) saya faham etika wartawan… beri ruang kepada dua pihak … beri keadilan bersuara kepada kedua pihak yang bersengketa. Itu tugas utama media yang adil…  sebab pembaca yang memutuskan ..  ini hak asasi akhbar. 



(2) tapi itu etika moral berdasarkan pandangan manusia … secara lazim samalah pada syarak tapi .. tetapi ada sedikit berbeza pada syarak –rujuk panel syariah anda. Kerana syarak lebih halus …  ada unsur dosa dan pahala..  dan jika ada percanggahan antara hak (asasi) manusia dan ketetapan al-Quran dan sunnah , maka terbatallah hak asasi manusia.



(3) Maksud saya prinsip buka ruang kepada 2 pihak adalah betul tetapi secara 80-% to 90%  atau even 99% tetapi bukan secara 100%. Iaitu tidak pada semua perkara atau kes.



(4) Kes Syria dan Mesir adalah pengecualiannya, ia adalah termasuk pada 1% yang anda tidak boleh langsung beri ruang dan peluang  kepada pihak yang telah jelas salah .. dan jahat dan kejam dan zalim dan terlalu kejam dan terlalu zalimmmmmmm.



(5) Bagaimana kita nak menjawab nanti… bila ada manusia di Malaysia yang terkeliru lalu menyifatkan kematian ribuan rakyat itu kematian khawarij atau sia-sia.. 



Cukuplah jika ada ustaz sorang tu and the geng  yang diberi ruang untuk mengeluarkan kenyataan bingung dan membingungkan tentang
Mesir. !

Hisham-ahmad.blogspot.
  


https://www.facebook.com/hisham.ahmad.1420?ref=tn_tnmn

1 comment: