Social Icons

Pages

Tuesday, March 3, 2015

kepentingan menghargai perbezaan pandangan - ahli PAS

kita perlu baca pandangan berbeza yg bernas...supaya hasil penilaian lebih adil... dan keputusan dibuat lebih baik! in sya Allah.
FAHAMI PRINSIP
Saya selalu ditanya dan kadang2 dicemuhi dan dianggap tidak ada pendirian. Pelik dan hairan kenapa itu yang ditunding kepada saya. Sebenarnya orang yang beranggap begitu tidak memahami dan mengenali prinsip pegangan saya.

Saya tahu kenapa saya dikritik begitu kerana saya dilihat tidak konsisten dalam menyokong seseorang. Saya akui, saya tidak istiqamah menyokong seseorang, saya sokong seseorang itu selagi ianya tidak salah dari kaca mata saya. Kalau dia sudah salah, saya akan kritik dan tegur tanpa mengira siapa keturunan dan statusnya apa lagi mengambil kira untung ruginya dengan kritikan itu.
Begitu juga mengenai sikap saya terhadap sesebuah pertubuhan, saya sangat menghormati keputusan yang diambil secara kolektif. Apabila sesuatu pertubuhan atau mesyuwarah telah membuat keputusan maka menjadi tanggungjawan dan kewajiban ahli mematuhi dan melaksanakan apa yang digagaskan.
Misalnya kalau Pas telah membuat keputusan bahawa parti itu perlu bergabung dengan Umno atas maslahat yang diredhai Allah, bagi saya semua ahli wajib mematuhinya dan harus sedia melaksanakan apa yang digarapkan.

Sekiranya keputusan majoriti itu tidak dipatuhi saat itulah penentang itu boleh dianggap "burah", atau derhaka sehingga wajar ianya disingkirkan. Sebaliknya selagi belum ada keputusan konkrit kita berhak membuat cadangan atau membalas atas cadangan orang lain yang mungkin bertentangan.
Kena faham mengenai dasar dan prinsip ini baru jilah molek dan otak kita bersinar banar berkelip-kelip macam kaca dipanah mentari. Wassalam Mso.
--------------------------
 https://www.facebook.com/hisham.ahmad.1420
hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment