Social Icons

Pages

Thursday, March 26, 2015

Nilai Nazri Di sisi Allah berkait Hudud?


Wahai Nazri. Kalaulah anda berlogik bahawa sokongan majoriti 2/3 itu satu hal yg dianggap terlalu sukar diperolehi, ketahuilah ia tidak mustahil kerana Allah yang bolak balik kan hati manusia.

Tetapi wahai Nazri, yang lebih penting nanti ialah sama ada dirikau itu.. sebagai MP Islam, adakah kau kelak akan sokong atau tidak???  Itu yang menentukan nilai diri kau disisi Allah s.w.t.

Alasan kau tentang keperluan pindaan perlembagaan secara majoriti 2/3, ialah adalah pandangan kau dan mereka yang yang mahu berpandangan begitu, Sedangkan ia tidak semestinya perlu begitu, sekiranya diberikan tafsiran dan dibaca dengna kefahaman berbeza.  Tafsiran dan kefahaman yang lebih mendekati kehendak Allah pada perlembagaan yang sebenarnya tidak sekular.

Siapa yang mensekularkan perlembagaan? Ia adalah tafsiran beberapa orang  yang mahukan demikian? Jika manusia sekarang mahu melihatnya secara berbeza maka ia boleh diberi tafisran dan dibaca dengan kefahaman berbeza. Perlembagaan itu tentulah untuk berkhidmat kepada manusia.

Sebenarnya pada perlembangaan itu ada unsur islamik yang kuat.  Salah satunya ialah islam sebagai agama persekutuan.

Justeru, apa-apa jua tafsiran hakim yang terdahulu ...wajar diberi tanfsiran semula oleh hakim-hakim tertinggi masa kini.

Semoga kes yang telah difailkan Gerakan 'penentang hudud'  itu ... di rayu sampai ke Mahkamah Persekutuan memberi ruang dan peluang 'pahala besar' bagi KHN dan hakim-hakim Muslim Mahkamah Persekutuan untuk memberi tafsiran yang adil dan mendekati kehendak Allah ... membatalkan dan mengantikan apa jua tafsiran bersifat sekular ... khusus terhadap peruntukan Islam sebagai agama persekutuan.

(blessing in disguise)

Setidak-tidaknya, sekurang-kurangnya tafsiran mahkamah terbaru... dapatkan memberikan hak kepada orang Islam untuk beramal dengan perundangan yang dituntut Allah ke atas mereka untuk dilaksanakan.

jika tidak apa nilai orang melayu dan islam pada perlembagaan ?

Nilai orang melayu dan islam di sisi perlembagaan perlulah selari dan selaras dengan nilai disisi Allah Azza Wa Jalla.

Jika tidak satu sesen tak berguna nilai hak istimewa melayu dalam perlembagaan melainkan untuk dapat sedikit habuan tidak berbaloi dari bumi yang disebut dulunya tanah melayu ...

sedangkan tiada ertinya dan rugi besar di akhirat kelak.








No comments:

Post a Comment