Social Icons

Pages

Tuesday, March 10, 2015

Penolakan Tuan Ibrahim Tuan Man. Kewajaran atau kesilapan?


Jelas TITM (1) menolak pencalonan. Bahkan, beliau (2) menyokong Presiden (sekarang) (3) menyeru semua ahli meneruskan sokongan kepada Presiden dan (4) memberi hujah dan alasan mengapa harus berbuat demikian.

TITM. Inilah contoh pemimpin yang kita kehendaki tapi apabila beliau sendiri tidak mengkehendaki, maka keputusannya perlu dihormati. Ia juga satu bukti menyokong merit kepimpinan TGH Hadi.

Namun,

walaupun kita boleh menerima kebenaran alasan dan hujah TITM tetapi TITM hanya memfokuskan pada merit TGHH sbg orang No.2 Kesatuan Ulama, sedangkan; persoalan isu 'kemelut krisis dalaman' adalah faktor utama dalam penilaian ke atas rekod perkhidmatan Presiden, seperti dengan merujuk kepada keputusan2 dan tindakan2nya berkaitan isu itu dan setakat mana 'jalan keluar' yang dapat beliau rangka dan hasilkan dari krisis itu (yang masih membahang, jika tidak membakar) dan setakat mana harapan boleh dilletakkan kepada beliau untuk terus menerajui dengan wawasan yang lebih cemerlang?

kedua, kata-kata TITM yang ini agak kurang 'sedap' sedikit. Katanya "Saya bimbang kita memberi isyarat yang tidak baik kepada masyarakat luar. Walaupun atas nama memenuhi tuntutan demokrasi, namun kedudukan 'syura' lebih mulia dari demokrasi. Kalau syura adalah jalan terbaik, maka sewajarnyalah kepimpinan parti diselesaikan secara syura."

Mengapa 'kurang sedap' sedikit? Kata-kata semacam agak pelik, boleh mengelirukan dan sukar untuk disesuaikan dalam sistem PAS yang ada iaitu sistem pemilihan, demokrasi dll yang PAS sendiri hasilkan, amalkan dan bernaung dengannya, di mana TITM adalah juga pemimpin tertinggi dalamnya. Adakah maksud, apa yang dilakukan tidak syarak, bertentangan dengan syura? (atau sebenarnya ia ...mengiringi, menguatkan syura.dalam suasana sekarang) (rujuk Dr Yusof Qardhawi). Perjelaskanlah.. jika tidak, takut seumpama menepuk air di dulang... takut terpercik........!

Seterusnya, ketiga, adalah fakta adanya usaha pencalonan bagi menentang Presiden membuktikan ada keinginan untuk perubahan.

Hanya adakah angin perubahan itu cukup kuat?

Kita tunggu dan lihat....

"Pemilihan umpama 'filtering system' untuk mendapatkan hasil akhir terbaik"

Dan hanya Allah s.w.t. mengetahui apa yang terbaik....

hisham-ahmad.blogspot.com
https://www.facebook.com/hisham.ahmad.1420

No comments:

Post a Comment