Social Icons

Pages

Thursday, March 5, 2015

Kuasa Tertinggi dalam PAS. Siapa anda mahu?

korang nak beri pendapat boleh, asal jangan berbeza .. 
Anggota Jawatankuasa Pusat PAS Mujahid Yusof Rawa berkata parti itu harus diingatkan untuk mempromosi agenda seluruh rakyat Malaysia jika mahu mengekalkan slogan bagi mendekati golongan bukan Islam itu. Katanya, 10 daripada 12 inisiatif yang digariskan PAS adalah mempromosi agenda pelbagai budaya, pelbagai agama dan pelbagai kaum.

Katanya, walaupun semua ini disebut dalam perlembagaan, 'mereka' bertindak bercanggah dengan inisiatif itu.

Kesimpulan, siapa yang dimaksudkan 'mereka' itu? Adakah beberapa ustaz Haraki dan yang berpihak padanya dalam kemelut isu yang berlaku? Apapun ia dilihat menjejaskan slogan "PAS UNTUK SEMUA."

Maka inilah respon saya kepada luahan Mujahid:-

PAS utk semua.
Kumpulan ustaz-ulama janganlah membolot PAS untuk anda
adakah semua pendapat anda mutlak pada kebenarannya?
tidak, jawapannya.

Maka, tentulah dalam persoalan isu semasa, keputusan ulama juga perlu dinilai sama ada ia sesuai, praktikal dan terbaik walaupun ia tidak mencanggahi syarak.

Mungkin ada dari pihak lain, walau tidak sedalam ilmu dan tidak seluas kefaqihan seperti anda tetapi kerana ada kelebihan kepakaran dalam urusan dunia yang tertentu, mampu mendatangkan keputusan yang lebih praktikal, sesuai dan terbaik serta tidak mencanggahi syarak seperti dalam strategi politik dan sebagainya.

maka, janganlah ada yang perlekehkan pandangan yang tidak sealiran...
beralasankan grup profesional tiada cukup ilmu dan kefaqihan
lalu ada yang di syaitan, dimunafiq dan diperlekehkan
mahu dinyahkan ...
setelah lama bermatian dalam perjuangan

saya mahu tanya kepada semua ahli PAS dan sesiapa jua

anda mahu orang yang anda pilih-undi sebagai kumpulan pemimpin
yang membuat keputusan tertinggi pentadbiran, strategi dan pengurusan,
atau orang agama yang memilih sesama mereka berkuasa ... atas segalanya. Batalkan apa yang mereka kehendaki ...sedangkan syarak tidak dicanggahi.

Presiden dan AJK PAS pusat adalah kuasa tertinggi pembuat keputusan/tindakan tertinggi bukan Majlis Syura... melainkan keputusan dan tindakan itu salah pada syarak. Itupun proses penilaian dan pembatalan itu perlu betul cara dan kaedahnya.

Kita tidak mahu ...satu majlis syura yang berkuasa membatalkan satu keputusan bersifat pentadbiran, pengurusan atau strategi politik yang berasaskan syura -pemimpin2 yang diundi dan dilantik ahli PAS.

Sebab itu AJK PAS pusat terdiri bijak pandai yang pelbagai supaya keputusan itu bukan sahaja tidak langgar syarak tetapi hebat,berstrategi dan bijak!!!

Masih saya ingat kata-kata DR Zaharuddin tentang kesukaran menghasil produk kewangan syariah kerana ia bukan sahaja lulus syarak tapi mestilah "marketable" atau laku dan boleh laris

Tiada untungnya lulus syariat tapi orang tak minat!

Fikirkan.... Allah juga yang lebih dan maha mengetahui.

(Jangan salah faham, saya tidak menolak kepimpinan ulama, bahkan menyokongnya tetapi semua ahli PAS mesti jelas kedudukan akan keluasan dan had kuasa dan tanggungjawab supaya tidak berlaku monopoli, autokratik, supaya ada periksa dan kesimbangan dan tidak mudah terdedah kepada manipulasi dan salahguna.

Saya tidak bersetuju kuasa bersifat VETO, adanya kuasa pembatal  melainkan dalam kedaan khas dan melalui syarat yang ketat, tetapi lebih baik takyah.

Jika tidak, PAS dalam risiko kerosakan jika ada ustaz  yang tidak layak berada di dalam MSU atau disarungkan jubah ulama. Ustaz yang memaki, melaknatkan pemimpin lain, memunafiqkan, memperlekehkan dan merendahkan orang lain. Antara ustaz yang memperlekehkan ustaz Wan JI baru-baru ini. SAya takut jika dia jadi Ketua MSU - apa akan jadi kepada padangan berbeza daripada ulama-ustaz lain???). 

Wallahu alam.

 https://www.facebook.com/hisham.ahmad.1420
 hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment