Social Icons

Pages

Tuesday, October 22, 2013

Al Quran, Melayu & Dr Zakir Naik

Apa yg penting ? kerjasama
Hebat pakcik dan bapa-bapa kita! Abang-abang kita pun boleh tahan. Berulang kali mereka lakukan di Mekah. Madinah pun sama. Manakala di tanah air, ramai juga yang konsisten dan mampu melakukannya dalam 1 hingga 3 bulan. Kadangkala membawa kepada 6 bulan. Namun pada bulan istimewa, lebih daripada itu. 

Ini kisah apa sebenarnya? Ini Kisah katam Quran. Kita diseru katam Quran seberapa banyak yang boleh dalam tempoh seberapa singkat yang boleh. Kita dikemukakan dengan riwayat tentang kemampuan sahabat yang mampu untuk katam 30 juzuk dalam masa 7 hari, 5 hari, 3 hari bahkan ada yang mendesak mampu melakukan dalam tempoh kurang daripada itu, mungkin dalam 2 hari atau satu hari. Tapi nabi tidak menggalakkan dan akhirnya menghadkan kepada 3 hari, tidak boleh lebih cepat atau laju daripada itu. Jika khatam lebih laju daripada itu maka kesannya tiada penghayatan atau kefahaman yang wajar. Maafkan saya, saya tidak ingat terjemahan perkataan tepat yang digunakan tetapi kesimpulan teguran itu ialah  jika mengkatam kurang daripada 3 hari bermakna ia adalah 

“satu pembacaan tanpa kefahaman”.  


Namun sekalipun begitulah tegahan nabi, Kita dibawakan riwayat  akan adanya golongan terkemudian daripada generasi pertama (sahabat) yang mengkhatam al-Quran kurang daripada 3 hari. Ada ustaz terkenal kata .. larangan nabi adalah umum tetapi dalam bulan istimewa seperti ramadan, ia boleh dilakukan dan sebahagian orang yang hebat masih dapat memahami dan menghayati walaupun dilakukan dalam masa 3 hari. Mereka ini tentulah daripada golongan penghafaz quran dan pencinta alQuran. Riwayat kebenaran dakwaan ini adalah kuat kerana dinukilkan oleh ulama terkenal. 

Walaupun begitu, oleh kerana ia tidak berstatus hadith kerana itu mungkin tiada kewajipan  untuk kita percaya atau mungkin tidak salah jika ada sedikit rasa pelik. Ialah, sekalipun kita menyayangi dan mengkagumi imam syafie, tetapi katam 2 kali sehari selama 60 kali sebulan dalam bulan ramadan adalah begitu luarbiasa mengambil kira hukum logik kerana terdapat pelbagai urusan agama lain dan keperluan peribadi yang perlu dilakukan, apalagi ada yang mengatakan ia dilakukan diluar solat.  Maafkan saya, ini sekadar aplikasi penggunaan akal fikiran seperti  disaran al Quran dan tidak bermaksud mempertikaikan kredibiti ulama besar itu sekadar tertanya bagaimana ia boleh berlaku?

Sebenarnya bukan itu isu yang saya maksudkan di sini. 

Isunya ialah ustaz-ustaz kita menggalakkan kita berusaha mengkhatam al-Quran dalam masa seberapa cepat yg dapat. Ia boleh dilakukan dalam masa 7 hari hatta 3 hari walaupun oleh orang melayu asalkan sanggup berkorban masa dan usaha.  Di mana-mana pun ramai orang melayu kita berusaha mengkhatam al-Quran seberapa cepat yang boleh. Ini bagus. 

Masalahnya kita terlupa atau terlepas pandang-  pesanan nabi iaitu seperti kesimpulan yang saya berikan di atas tadi iaitu  jika di khatam dalam 3 hari... bermakna membaca dengan tiada kefahaman.

Bermakna bukan masa atau tempoh yang saya ingin tonjolkan tetapi kefahaman dan penghayatan. Itulah  elemen penting yang nabi s.a.w. pertekankan.. dan ia sangat relevan di dalam dunia melayu ... kerana apa?

Kerana majoriti orang melayu di bumi melayu ini adalah tidak faham, tidak pandai bahasa arab.  

Bermakna kalau kita jenis  melayu jahil bahasa arab ini walau sefasih mana pun kita mengaji ...  selaju mana bacaan kita.... sehingga kita boleh katam dalam 7 hari, 5 hari atau 3 hari... maka kita:

masih gagal memenuhi objektif dan maksud nabi s.a.w.  –iaitu adakah setiap khatamnya itu atau setiap bacaan khatam 30 juzuk itu telah dilakukan dengan kefahaman? Jawapannya tidak.

Justeru, maka kita perlu membuat budaya baru khusus bagi orang menzalimi maaf, melazimi diri dalam amalan membaca al Quran agar membaca al Quran berserta terjemahan khususnya bagi orang-orang dewasa.  Tidak mengapalah kalau kerana membaca bersekali terjemahan itu menyebabkan kita khatam dalam masa yang lebih lama , daripada 7 hari menjadi 20 hari atau sebulan tetapi apa yang penting, kita telah membaca dengan kefahaman. – seperti diperintah nabi s.a.w. sebagai satu sunnah.

Membaca al Quran dengan terjemahan ini adalah turut disarankan oleh Dr Zakir Naik, seorang pakar perbandingan agama yang begitu cemerlang dalam urusan dakwah kepada non-muslim, seorang daie yang sukar ditemui diera akhir zaman ini.

... Terkecuali bagi anak-anak yang sedang dalam proses hafaz al Quran menurut ustaz Soleh Abd Razak seorang penulis buku “melahirkan anak mencinta al-Quran” (saya lupalak tajuk nya),  sahabat saya yang juga merujuk kepada  hujah dari Dr. Yusuf Qaradhawi.

Mungkin pada peringkat ini, membaca dan menghafaz tanpa kefahaman adalah lebih baik memandangkan kepentingan untuk mereka fokus dan habis menghafaz dalam usia masih muda ketika tidak diganggu oleh banyak urusan lain seperti orang dewasa. Satu hujah yang baik.

Bagaimana, saya telah membiasakan  anak-anak saya dengan al-Quran terjemahan. Saya dapati ada kebaikan yang berbeza yang akhirnya saya kata; biarlah saya teruskan cara ini dulu. Anak saya yang 12 tahun suka membaca terjemahannya dan kadangkala bertanyakan soalan kerana tidak faham apa yang dimaksudkan pada terjemahan itu dan saya cuba mendatangkan jawapan yang sesuai. Jika saya tidak tahu saya kata tak tahu, saya suruh dia tanya ustaz dia. Kalau saya terangkan dia takpuashati, saya pun jadi ‘boring’ lalu saya kata, nak lebih jelas buka kitab tafsir itu ada 2  satu tafsir fizilal satu ibnu kathir. Nampaknya dia belum kuat keinginan untuk  buka kitab tafsir itu lagi.

Saya suka dia bertanya soalan-soalan ini atau berfikir tentang maksud ayat al-Quran itu. Saya juga lihat dia menggunakan sedikit ilmu bahasa arabnya untuk memudahkan mengingatkan hafazan dia. Ia secara reciprocal... dengan bahasa arab membantu hafazan dengan hafazan membantu bahasa arab.

Maka buat masa ini, pada fikir dan hemat saya ... kebaikan bagi anak-anak melayu didedahkan dengan terjemahan dalam proses membaca dan menghafaz adalah lebih baik dari menghafaz tanpa mengetahui maknanya.

Namun saya benar-benar  mengharapkan daripada tuan-tuan dan puan-puan hujah dan pandangan bertentangan yang dapat membuatkan saya menilai semula pandangan saya ini. (Seperti kalau ada kajian saintifik, kajian ilmiah seperti thesis, tinjauan, dapatan statistik , atau keterangan pakar  dan lain-lain keterangan).

Maaf ye sahabat Solleh dan maaf juga ye Dr Yusuf Qardhawi.

Wallahu taala alam.

Hisham-ahmad.blogspot. com

No comments:

Post a Comment