Social Icons

Pages

Friday, October 25, 2013

Prof Kamil (Travelog Haji) Telah Rasa Masuk Syurga Tanpa Hisab !

 Maaf, aku tidak suka untuk memuji tetapi aku percaya aku tidak menghina atau sama sekali tidak berniat untuk menghina... dengan pernyataan tajuk di atas. TETAPI itulah yang aku dengar dengan telinga aku sendiri. Aku yakin aku tidak silap dengar. 

Sebenarnya secara peribadi aku tidaklah kenal Prof ni, aku pun agak ‘boring’ dengannya, sebabnya bukan apa, ini sebabnya. Tidak lama yang lalu disuatu hari itu, aku tertangkap isteri sedang buka Blog Prof ini. Baru aku tahu, isteri aku juga peminat Prof ni. Blog Prof ni antara yang selalu dia ziarahi. Aku percaya isteri aku juga kenal dan tahu nama isteri Prof ni dan anak-anaknya. Aku cakap pada isteri aku: 

 “apalah best sangat cerita-cerita emosi,... itulah melayu... suka melayan perasaan. Suka baca cerita-cerita sedih, sayu ....apalah nak tahu kisah hidup orang lain ..orang itu buat ni ...orang itu buat itu.... Dia bukan kenal kita pun .”    

 “Bacalah blog suami sendiri, itu lagi baik...dapat  lebih memahami hati suami...(he he he)”
 
 Sejak itu, blog aku adalah paling kerap dilayari isteriku. Rasa akulah. Jadi, tak kisahlah kalau blog Prof ni, berada pada no 2 Carta Hit. Setiap kali aku lihat isteri aku pegang Tab -2 , pasti ada pada paparan pertama atau kedua nama blog aku. (Tak tahulah dia hanya standby aje).

 Oh. Aku masih belum masuk kepada isu tajuk di atas. Sabarlah, tuan-puan ye. Kalau aku boleh sabar menulis, minta korang semua sabarlah membaca.   

 Aku teringat kata Ustaz gemok maaf...  ustaz kurus kesukaan ku, Ustaz Hasrizal, apabila dia ada berkata betapa dia hairan atau terkejut apabila seorang perempuan email kepada dia tentang betapa perempuan itu merasa sungguh terkesan dengan suatu penulisan dia. .. menangis teresak, terharu. Insaf ... sehingga bertekad untuk berubah menjadi baik. Baguslah tu. Itu bukan isunya.

 Hairannya ialah Ustaz H ini merasa penulisan nya itu adalah simple atau begitu sahaja... tiada apa yang terlalu istimewa untuk memberi kesan sebegitu sekali (tanda tawaduk ustaz itu – sedangkan bagi pembaca itu, tulisannya ‘best’ sgt).

 Poin yang dimaksudnya  disini...   menurut Ustaz H itu.. kita risau kita takut orang melayu Islam kita ... sebagai mana dia mudah terusek untuk berubah menjadi baik... atas suatu asas atau sebab yang sedikit... kita takut dia juga mudah berubah menjadi buruk atas asas atau sebab (ujian) yang sedikit atau kecil.  Isunya ialah ‘jati diri’ ... setakat mana jati diri orang Islam kita. Kekuatan prinsip kita.... tidak mudah terjejas dan terkesan atas tekanan atau keadaan persekitaran khusus nya bagi anak muda Islam kita dalam soal pegangan agama dan akidah mereka. ..... begitu seterusnya (nanti panjang pulak) –

 (apapun ... ini pemahaman aku.. kalau tersalah faham atau memberi persepsi buruk... the blame is on me...  not ustaz Hasrizal..ok).

 Syurga Tanpa Hisab

 Sebenarnya aku ada sedikit minat dengan Prof ni. Aku dah lama beli dan baca buku dia (Travelog haji). Lama dah tu. Kemudian aku beli satu lagi di pameran buku KL., siap dapat jumpa dan dapat autograf dia. Bukan nak sangat autograf tu. Dah dia ada situ. Kesian lak..
 Aku beli sebab rasa ada manfaat untuk aku bagi pada kawan-kawan aku baca.. khusus bagi mereka yang tak mudah nak keluar duit beli buku. Lagipun ... masa itu aku belum tulis  buku haji lagi.

 Aku dapati buku Prof, ‘Travelog Haji’, boleh tahanlah isinya. Agak baik. Oklah... memang baik! Cuma aku rasa... buku haji aku ‘Baitullah, aku datang’ terbitan Karangkraf lebih baik sikit daripada buku Prof ni. Aku rasa,lah. Aku sendiri rasa. 
 Mungkin semua orang lain tidak setuju... yang setuju agaknya hanya editor aku dulu, Cik Nohayati di Karang Kraf tu. Dia kata buku aku ada kisah menarik, emosi dan lebih berfakta (sunnah)... Dia kata. Buka aku kata. Dia yang kata. Aku sebut sahaja.

 Cuma ... aku hairan kenapa buku Prof itu sampai laris beratus ribu naskah... aku punya pula masih .. masih jauh ... tidak, tidak, .... masih baru dipasaran.   

 Kembali.

 Petang itu relaks punya relaks, aku pun ternampak video youtube tentang rakaman kuliah Prof ni.  Aku pun ... what the heck ... tengok kejaplah... aku pun takda mood nak buat apa yang lain. Nak tengok apa yg ‘best’.

 Benarlah apa yang kedua telinga aku dengar. Prof Ini mengaku pernah merasa masuk ‘syurga’ tanpa hisab. Aku cuba segarkan fakta yang aku ingat ...

 Ringkasnya.

Ketika itu Prof ni bertolak ke Doha (atau Dubai) untuk memberi ceramah.  Prof ni membawa bersama ibu bapa mertuanya. Apabila sampai, tentulah Prof ni perlu beratur bagi pemeriksaan imigresen dan mengecop pasport. Ketika baru nak beratur, Prof ni ternampak beberapa orang memegang kad besar bertulis nama beliau secara penuh, dan nama kedua ibubapa mertuanya. Maka Prof ni melambai tangan. Lalu mereka datang kepadanya dan dibawa ke satu tempat berehat dimana Prof ni dan ibubapa mertuanya dijamu oleh pelayan dengan minuman dan makanan termasuk kurma kelas terbaik dan minuman cappucino. Kemudiaan dalam beberapa minit,  mereka dibawa keluar  untuk meninggalkan lapangan terbang itu bagi menuju ke destinasi dituju.

 Prof ni menoleh kebelakangan dan terlihat olehnya betapa panjangnya mereka yang menunggu giliran. Termasuk penumpang-penumpang yang sampai dengannya tadi. Beratus orang masih beratur menunggu giliran untuk pemeriksaan dan mengecop pasport

 ... sedangkan beliau dan keluarganya yang mendapat ‘syafaat’ kerana bersamanya tidak melalui proses ‘hisab’ itu. Itulah kisahnya.

 Itulah gambaran ‘tanpa hisab’ bagi sedikit nikmat ‘syurga’ di dunia dan mari kita membayangkan sekuat imaginasi kita gambaran proses hisab disana walaupun hakikat sebenarnya sangat tidak terjangkau  minda manusia

 Bayangkanlah!

 .... proses pemeriksaan dan kira bicara yang begitu hebat di alam akhirat

 ... dalam keadaan penungguan yang terlalu menakutkan dan mengerikan

 ... yang terpaksa dihadapi berbillion , trillion .. zillion umat manusia sejak zaman Nabi Adam a.s. hingga akhir zaman ... tiba-tiba...

 Tiba-tiba .... kita dibenar melepasi lorong pemeriksaan tanpa di tahan untuk disoal selidik, diperiksa dan dibicara

  .. kita dilepaskan untuk masuk

 ke syurga tanpa di hisab! ............... alangkah bertuahnya.

 Bagi Prof ini, apa yang dilalui dipercayai atas nikmat membuat kerja dakwah dan ceramah yang beliau lakukan tanpa dikenakan bayaran!  Jika kita percaya... lalu apa yang melengahkan kita.

 Sebenarnya bagi aku, dalam penelitian yang singkat melalui satu kuliah Prof ni, aku  merumuskan bahawa :
 

1   (1 )   Beliau begitu jelas pada objektif atau matlamatnya  - masuk syurga tanpa hisab.
      (2)   Beliau telah menyusun terma, syarat atau peraturan bagi mencapai objektif itu
 
     (3)   Beliau sedang berusaha keras memenuhi terma, syarat dan peraturan itu

Aku mendapati beberapa terma, syarat dan peraturan penting bagi mencapai objektif itu telah beliau penuhi/lakukan sehingga ia menjadi ‘habit’ dirinya, iaitu kelaziman atau dalam bahasa paling tepat ‘akhlak’ dirinya iaitu sebahagian antara yang tepenting:

      (1)   Tidak meninggalkan solat fardu berjemaah  

      (2)   Solat malam – sepertiga malam secara konsisten 

      (3)   Mendalami ilmu agar menepati alQuran da Sunnah melalui rujukan sekian banyak ilmuan di Madinah
   
    (4)   menjemput sesiapa sahaja menjadi tetamu dan melayani tetamu secara terbaik

       (5)   menjaga agama dan akhlak keluarga – aurat dll
 
    (6)   melakukan dakwah (ceramah, kuliah , penulisan, blog dll) secara konsisten tanpa bayaran! Dan

     (7)   beliau telah melakukan suatu yang luarbiasa yang saya masih bergelut untuk melakukan sebahagian kecil daripadanya pada isnin dan khamis...

.... iaitu berpuasa selang sehari seperti puasa nabi Daud... berdasarkan cara puasa terbaik menurut hadith sahih. 

The chance is that at least 50/50 beliau akan mati dalam keadaan berpuasa! Husnul Khatimah, insya Allah

Kesimpulannya:-
1.   
   Marilah kita bersama-sama bersifat objektif mengenai matlamat akhirat kita 

2.      Mari kita menetapkan dan mengikrarkan bahawa matlamat kita ialah untuk memasuki syurga tanpa hisab ... jangan segan, malu dan silu

3.      Mari kita menyenaraikan terma , syarat dan peraturan dalam mencapai objektif itu sebagai senarai semak.. ia boleh jadi berjela –senarai  ikut prioriti  

4.      Mari kita usahakan bersungguh untuk melakukannya .... mulai sekarang...
  


Aim High

Hakikat – untuk masuk syurga tanpa hisab...  sangat tidak mudah tapi bukankah belum cuba, belum berusaha... belum tahu. Maka, targetlah yang tertinggi setinggi syurga Firdaus , agar jika tidak capai pun... sasaran kita tidak jauh terjatuh.. .masih pada tingkatan syurga yang terbaik.

Sekurang-kurangnya kalau sasaran kita tergelincir pun ialah kita – dapat masuk syurga tanpa melalui neraka... hanya orang gila dan orang yang ‘enggan’ sahaia yang sanggup masuk neraka dahulu... .kemudiaan masuk syurga.

Benarlah ... kita masuk syurga kerana pengampunan dan Rahmat Allah Taala. Namun kita diperintahkan untuk ‘jihad’ , strive dan struggle-

Allah s.w.t. telah  berfirman di dalam al-Quran yang mulia, melalui surah Ankabut  29:69: Bermaksud; “dan orang-orang yang berjihad (berusaha dengan bersungguh-sungguh) kerana memenuhi kehendak ugama kami, Sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya.

Perancangan Sekarang: 
 
Kita mesti ada ‘knowledge, skill dan desire’ untuk  mencapai setiap terma itu supaya setiap perkara baik itu menjadi ‘habit’ atau akhlak kita sehingga kita menjadi ‘highly effective’ mukmin.
Sebagai permulaan untuk perubahan yang sekarang ini perlu dimulakan, buat senarai semak ini harian, type dan print out untuk diri, ibu dan bapa dan keluarga kita kita supaya kita sentiasa boleh tengok dan perasan apa yang tertinggal apa yang tercuai dan kita boleh sentiasa update...  

Contoh -

1. kita senarai tugas yang perlu dibuat iaitu senarai nama orang-orang yang kita ada dosa dengan nya , minta maaf secepat mungkin sebelum mati.

2. berrtaubat segera... sentiasa

3. listkan senarai ibadah khususiah dari solat subuh, zikir-zikir mathur, solat duha, selawat , jumlah dan jenis zikir sehari... utamakan yang sahih.... hingga ke solat malam dan tahajud

3.  buat reminders untuk puasa isnin khamis, 13, 14, 15 ... puasa tarik-tarikh penting ... seperti hari arafah, 10 muharram dll

4. buat jadual harian untuk sedekah ... dan lain-lain.

5. rancang dakwah

7. buat wasiat ringkas untuk keluarga dan tampalkan ... nanti insya Allah saya rancang nak bagi contoh.  tkasih setakat ini dulu.





Wahai

 saudara seakidah. 

Please...

Sebarkan ... kongsikan....

Dan  lakukan...

Wallahu taala.
Hisham Ahmad

No comments:

Post a Comment