Social Icons

Pages

Tuesday, February 25, 2014

Anak saya dihukum Ketuk Ketampi dan kewannya dirotan dibelakang. Kisah Pusat Tahfiz.



dah baiklah dari kena tembak!
Kisah pasangan melayu yang didakwa mendera anak-anak sendiri di Sweden. Suka tidak suka, kita telah didedahkan dengan keterangan oleh anak-anak sendiri mengenai cara hukuman dilakukan. Terdapat keterangan visual tentang ‘alat-alat penyiksaan’ (yang didakwa). 

Walaupun nurani saya merasakan, mungkin sesekali ibubapa ini ada terlebih sedikit dalam cara mendisiplinkan anak-anak, namun kita percaya bukan sampai ketahap penderaan, masih dalam keadaan yang boleh diperbaiki dan diperbetulkan pada cara didikan dan hukuman antara ibu-bapa ini dan sama sekali tidak wajar sampai didakwa, ditahan-reman (yang lama), atau dipenjarakan.

Keadaan keluarga ini masih sangat boleh diselamatkan, maka memadailah ibubapa itu diberi kaunseling, amaran serta pengawasan. Pemenjaraan ibubapa itu adalah hukuman yang turut menghukum sekali anak-anak itu. 

Suatu hari itu, disebuah sekolah pengajian tahfiz moden, anak saya bersama semua pelajar sekelas (tingkatan 1) dihukum ketuk ketampi pada jumlah yang banyak kerana kelas tidak bersih. Akibatnya, selepas itu, dia terpaksa menuruni tangga secara mengiring atas kesakitan yang dialami. Dia juga terpaksa dibawa balik, bercuti satu hari dan terpaksa dihantar mengurut. 

Isteri saya marah dan menganggapnya hukuman kuno. Saya pula pernah dihukum yang sama ketika darjah 5 atau 6 di sekolah kebangsaan, tapi ketika itu saya lebih lasak daripada ‘life’ anak saya sekarang. Cuma saya berpandangan hukuman yang membawa kesan menyusahkan begini tidaklah bijak kerana menimbulkan masalah, membuang masa saya dan menyebabkan tergendala pengajian. Itu belum tahu sama ada ia ada kesan buruk kepada tubuh? 

Selang tak lama, anak saya memberitahu seorang kawannya juga disebat rotan dibelakangnya kerana menggunakan telefon diluar waktu ditentukan. Anak itu menefon ibunya. Kata anak saya, ustaz tidak bertanya sebab dan siapa, dilibasnya dulu. Akibatnya ada kesan birat dan ibubapa pelajar itu tidak berpuashati. Saya tidaklah terus menerima secara total kesahihan cerita anak saya itu, kerana ia maklumat sebelah pihak, dari kawannya. Penjelasan ustaz yang melibas itu perlu juga didengar.
Isunya yang saya ketengahkan di sini ialah melibas rotan dengan agak kuat hingga menimbulkan kesan pada fizikal. 

Selang beberapa hari pula, seorang ustaz dalam kuliah dikampung saya, menceritakan kisah dia belajar dipondok. Hukuman merotan biasa diberi 2 pilihan iaitu antara rotan besar dan rotan kecil, di punggung atau ditapak kaki. Ustaz menceritakan bagaimana kawannya yang tengok cerita Hindustan telah dihukum rotan ditapak kaki atas pilihannya. Kuatnya, hingga kakinya kebas, hilang deria rasa. Berjalan seolah-olah tidak jejak kebumi untuk beberapa lama. Sakitnya, tak perlu dicerita. Rotan kecil atau besar, tetap sakit, hanya berbeza cara rasanya. 

Ustaz itu mengatakan bahawa sejak itu kawannya itu menjadi pelajar yang bagus dan sekarang dirumahnya tiada TV. Begitulah digambar berkesannya pendidikan dan hukuman cara merotan itu. Ustaz ini menyuarakan hajatnya untuk mengasaskan dan membuka pengajian pondoknya sendiri. Agak-agaknya adakah cara hukuman yang diwarisi akan kelak diaplikasi, kerana dia memang berpuashati dan mengaku keberkesan cara hukuman dulu?

Saya juga teringat salah seorang kawan baik dan bekas sahabat sekelas dalam pengajian Quran dan Sunnah di UKM. Dia jauh lebih muda daripada saya. Seorang imam masjid dan pengajar tahfiz di kota metropolitan (KL atau Selangor), juga penulis berkontrak dengan Telaga Biru. Dia juga bersikap garang dalam mengajar dan semasa dia belajar kelas tahfiz dulu, gurunya lebih keras dan garang.  
Mungkinkah ustaz yang melibas tadi dan ustaz-ustaz muda yang keras dalam hukuman merotan dan sebagainya di pusat-pusat pengajian tahfiz moden hari ini, sekadar ingin mewarisi kebaikan ilmu pendidikan dan cara menghukum dari tok-tok guru pondok mereka. Atau ia sebenarnya atau lebihnya kerana kesan atau kepercayaan psikologi atas apa yang dahulu mereka alami?

Sebenarnya kita mesti membezakan antara hukuman keras tetapi tidak mendatangkan kesan buruk kepada fizikal dan mental tetapi sebagai pendisiplinan ketat untuk melahirkan jati diri dan sifat tidak bermanja dengan jenis hukuman yang keras dan bersifat mendera yang mendatangkan kesan buruk kepada fizikal dan mental sehinga ‘demoralise’ , ‘demotivate’ atau terus melumpuhkan keinginan untuk belajar. Mungkin garis pemisah antara kedua adalah halus dan nipis ? 

Cuma di sini ada satu isu penting yang ingin saya kemukakan dan kongsikan dengan semua ibubapa diluar sana, para guru dan sesiapa jua yang berminat nak tahu.

Mengapa  saya memfokuskan bicara ini kepada sekolah tahfiz al-Quran? Sebenarnya saya tidak memfokuskan kepada sekolah tahfiz tetapi termasuk jugalah sekolah agama, atau mana-mana institusi pengajian berteraskan pendidikan agama Islam. 

Sekolah tahfiz mengajar dan menyuruh menghafal al Quran. Sekolah agama dan seumpamanya juga tentulah pelajaran dan subjek pengajiannya berteraskan syariah. Dalam ertikata mudah, semua merujuk dan bertunjangkan kepada al-Quran dan Al-Sunnah.

Persoalannya, buktikan kepada saya adakah cara-cara pendisiplinan dan hukuman sebagaimana dilakukan di atas atau seumpamanya kepada/terhadap pelajar-pelajar pondok, pusat tahfiz, sekolah agama adalah mengikut al-Quran dan al-Sunnah? Atau lebih jelas, mengikut ajaran, perintah atau tunjuk ajar Rasulullah s.a.w mengikut apa yang dinyatakan dalam hadith-hadith sahih, sirah yang tidak mencanggahi tetapi menjelaskan dan kisah tauladan didikan dan hukuman dari 3 generasi terbaik ?  

Saya tidak mempunyai banyak maklumat di atas, justeru saya mengharapkan bantuan semua diluar sana khususnya yang pakar dalam agama, pada isu dibicara. Saya minta bukti ini ialah kerana setakat yang saya tahu ialah antaranya; 1 hadith sahih berkaitan keharusan memukul anak bila anak berumur sepuluh tahun tapi enggan solat setelah disuruh. Itupun sewajarnya anak itu telah melalui latihan solat 5 kali sehari bagi tempoh 3 tahun sejak berumur 7 tahun.  

Isunya apakah yang dimaksudkan dengan ‘pukul’ dan bagaimana cara dan had yang dibenarkan? Iaitu cara pukul yang dibenarkan Rasul s.a.w. Adakah cara menghukum oleh ustaz dan tok guru yang mengajar Quran dan berusaha menegak isu al-Quran dan al Sunnah itu mengikut al-Quran dan al-Sunnah? 

Sedangkan dalam kebenaran memukul isteri nusyuz, setakat saya ketahui hasil dari kuliah ustaz-ustaz yang dipercayai bahawa tafsiran ‘pukul bini’ itu ialah dengan keadaan yang tidak langsung membawa kesan pada fizikal  atau mendera, seperti dengan sapu tanganlah. Saya tidak pasti, jika pukul bini itu sampai dia sakit, atau sebenarnya tidak sakit, atau sekadar sakit seperti digigit semut? (Pada realiti saya tidak lagi terfikir untuk atau perlu memukul bini). 

Hingga kesimpulannya, ‘seperti tak pukul’, sebaliknya simbolik hukuman sahaja. Tak tahulah pula, kalau tafsiran ustaz sekarang ni ada unsur pengaruh dan tekanan dari  ‘women power’. Begitu juga, ketika Nabi Syuaib Nabi Ayub a.s hendak menjalankan hukuman ke atas isterinya. Seingat saya pun caranya begitu ringan yang tidak menyakitkan secara fizikal. 

Atas sikap terbuka dan berlapang dada, saya mengharap adanya contoh kes-kes lain daripada hadith sahih dan rujukan lain khususnya yang menunjukkan ketegasan dan kekerasan dalam hukuman ke atas kanak-kanak atau anak-anak,  yang digunakan sebagai dalil dan hujah bagi cara-cara hukuman keras yang telah dilakukan. 

Semasa menulis buku “aku bersyukur anakku autism, terbitan Telaga Biru …” (sila dapatkan dipasaran) yang tajuk asalnya diubah atas kehendak penerbit (sedangkan asalnya adalah ‘Pendidikan kanak-kanak autisme mengikut al-Quran dan al-Sunnah dan melalui tunjuk ajar Rasulullah s.a.w’,) hasil rujukan saya, kebanyakan atau hampir kesemua cara didikan Rasulullah s.a.w berkaitan kanak-kanak adalah menggunakan kaedah lembut, ketegasan yang berpatutan, kaedah psikologi, kreatif, inovatif dan pelbagai tetapi belum saya temui kaedah kekerasan berbentuk fizikal (seperti dilakukan seperti disebut di atas) khususnya kepada anak-anak, kanak-kanak atau pelajar ilmu dari generasi muda. 

Saya percaya bahawa sememangnya ada sebahagian anak-anak atau kanak-kanak atau pelajar ilmu ini yang agak nakal, nakal atau tersangat nakal, malah ada yang jahat lalu sangat mencabar daya sabar para ibubapa dan guru-guru, serasa kekerasan wajar atas mereka!? 

Namun adakah segala pendekatan pelbagai telah diambil sebelum hukuman kekerasan dikenakan .. atau kita terus melompat kepada langkah ke 5 dalam menghukum? Terdapat ayat Quran yang membuktikan, sefaham saya bahawa kesemua anak lahir tanpa  sikap buruk atau kejahatan dalam dirinya (semasa mereka dilahirkan). Jadi apa yang terhasil (jadi jahat) sekarang pada diri mereka adalah berlaku semasa dan sepanjang proses mereka dibesarkan, bermakna adanya didikan langsung tak langsung bersifat negatif dari pelbagai pihak.

Untuk itu berikan pencerahan dalam hal ini. Kalau dijadikan tajuk pembentangan kertas kerja, “Isu Hukuman ke atas anak-anak, kanak-kanak, remaja atau pelajar ilmu dan sebagainya menurut Quran dan Sunnah merujuk pada zaman sekarang. Perbincangan komprehensif merangkumi definisi, cara-cara, setakat mana, langkah-langkah, contoh kes dan praktikaliti dan sebagainya.

Semoga apabila kita mengajar Quran dan Sunnah kepada anak-anak dan mahukan mereka mengamalkan isikandung Quran dan Sunnah … tentulah perlu cara mengajar, mendisiplin dan menghukum mereka juga mengikut Quran dan Sunnah. 

Semoga berlapang dada dalam membaca. Jika ada bahasa berbau menyindir atau agak keras, ia sekadar bagi menyampai maksud secara jelas dan untuk memberi kesan yang maksima supaya difahami secara ‘crystal clear’.

Eeemmmm. Bagaimana agaknya jika tok-tok guru dan ustaz-ustaz kita tadi berada di Sweden …
Wallahu taala alam. 

 {fakta tambahan, menurut ustaz hasrizal - ada hadith mengatakan antara lainnya- nabi ada beritahu kalau rotan tidak boleh lebih 10 kali , melainkan dalam kes hudud dan ada hadith tentang larangan nabi tidak boleh memukul di muka)


hisham-ahmad.blogspot.com

2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Saya terpanggil nak bagi komen di sini kerana saya pernah bertanya kepada beberapa ustaz yang saya hadir kuliah mereka. Dalam beberapa orang ustaz yang ditanyakan, kecuali seorang, yang lain menterjemah "pukul" sebagai literalnya pukul. Dan keluarlah teknik, apa alat, bila dan bagaimana.

    Namun, tafsir yang berlainan saya perolehi dari seorang ustaz yang memang mengajar kami tafsir quran dan hadith secara berijazah sanad. Menurut beliau, berlaku silap terjemahan ni kerana bahasa melayu kita agak limited untuk menterjemahkan apakah yang sebenar praktik Rasulullah.

    Benar seperti yang tuan selidiki, hanya sekali Rasulullah pernah laksana hukum "pukul" iaitu semasa menjalankan hukuman hudud jenayah zina. Tidak pernah dalam situasi lain baginda memukul orang lain, apatah lagi budak2.

    Dalam konteks hadith pukul anak tak solat tu, ada beberapa aspek tafsiran hadith beliau sebut:
    1. Solat tidak bermaksud solat per se. Ia sebenarnya merujuk kepada ilmu agama, dengan fokus pada ilmu ibadah. Namun, menurut ustaz tersebut, ada ulama yang mengkiaskan boleh juga hukum dalam hal2 lain macam tak buat homework etc.

    2. Umur 10 tu merujuk umur baligh. Maka baligh mungkin kurang atau lebih.

    3. Tiada vocab "rotan" dalam zaman Rasulullah. Sekiranya ada hadith sahih sebut rotan, ianya secara praktik di zaman Rasulullah merujuk ranting kecil.

    4. "Pukul" yang dipraktikkan rasulullah: Rasulullah memanggil kanak2 tersebut duduk atas riba, kemudian rasulullah bercakap2 dan menasihati budak tersebut. Akhir sekali rasulullah tepuk belakang budak tu atas dasar nak bagi terkejut (mungkin budak tersebut asyik mendengar kot). Seperti yang diaksikan ustaz tersebut, "pukul" tersebut macam kita burp bayi selepas minum susu.

    Akhir sekali, ustaz tersebut turut bagi beberapa contoh ayat alquran dan hadith dimana translasi tersebut telah difahami secara literal tanpa mengambil kira apakah praktik sebenar Rasulullah yang bersangkut dengan hadith2 tersebut.

    Wallahualam.

    ReplyDelete
  2. satu kelas saya kene ketuk ketampi 100 kali .. tapi budaq laki main tipu .. diorang x buat sampai 100 pon .. kitorang (pompuan) .. cikgu tambah lagi 30 jadik 130 kali ketuk ketampi .. sbb .. kitorng ketok ketampi x same .. -_- .. smlm la kene ,, smlm nk naik or turun tangga .. mcm .. nk mati .. sakitnyer .. hanye allah yg tahu .. harinie .. naik dh boleh itupon sambil nangis .. tapi bile nk turun tangga .. .. kaki rase cam kene cocok paku ..
    kawan saya ade gi jumpe doktor .. doktor ckp .. teruk .. ~ jgn buat lagi .. klu buat lagi .. bahaya .. jadik nk tanyer .. kaki kitorang nie .. dlm bahaya ker ??? akan lumpuh ker ??? ..

    ~ika~

    ReplyDelete