apalah nak pening kepala. kalau aku aku ikut je! |
Status
Halal ASB & ASN. Isu yang masih relevan kini timbul semula. Baru
kejap tadi saya terbaca dalam Malaysiakini di mana sekali lagi:-
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan menegaskan bahawa hukum melabur dalam Skim Amanah Saham Nasional
(ASN) dan Skim Amanah Saham Bumiputra (ASB) adalah 'harus'. Ini termasuk
dividen atau bonus yang diterima menerusi kedua-dua skim pelaburan itu, kata
Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Prof
Emeritus Tan Sri Dr Abd Shukor Husin dalam satu kenyataan semalam.
Menurut Abd Shukor, Jawatankuasa Fatwa amat kesal kerana terdapat pihak-pihak tertentu cuba menimbulkan keraguan dengan memuat naik surat daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) yang menyatakan skim tersebut sebagai tidak patuh Syariah.
Status melabur dalam ASN dan ASB yang juga dibangkitkan oleh beberapa penceramah di laman-laman sosial, turut menimbulkan keresahan kepada masyarakat awam.
"Isu pelaburan ini merupakan perkara ijtihadi, yang sememangnya akan mengundang polemik dan perdebatan jika semua pihak yang mendakwa sebagai pakar mahu menegakkan pandangan masing-masing tanpa menghiraukan peranan pihak yang diberi autoriti dalam menentukan hukum.
"Sewajarnya mereka yang melabelkan diri sebagai intelektual Islam ini memahami isu ini secara menyeluruh dan hak-hak Ulil Amri kerana akibat daripada sikap mereka yang gemar dan sengaja mempertikaikan hukum yang telah dibuat, telah menimbulkan keresahan yang meruncing dalam kalangan umat Islam," katanya.
Abd Shukor menyifatkan tindakan itu hanya akan merugikan umat Islam sendiri.
Ulasan
saya:-
1. Saya
faham hujah dan keprihatinan Pengerusi Jawatankuasa Fatwa.
2. Saya
akui saya antara orang yang ada menulis dan berbicara agak penjang tentang isu
ini. Lama dah. Namun ia masih ada dalam blog saya.
3. Namun
saya bicara atas dasar bahawa saya adalah:-
(1) manusia
yang berusaha membersihkan diri dari belenggu dosa apalagi jika ia berkaitan
dengan dosa Riba, Garar dan lain-lain.
(2) Apabila
keraguan timbul tentang ASB, dengan ilmu dan kelayakan sebagai peguam sivil dan
syarie, saya berusaha mengkaji sendiri buat kepuasan dan keyakinan diri.
(3) Akhirnya,
saya kuat meragui status ASB, lalu membuat keputusan ‘mengakhirkan hubungan kami.’
(4) Sebagai
ahli atau pelanggan ASB, saya ada hak untuk menyuarakan pandangan bersifat
ilmiah untuk dikongsi. Keputusan akhirnya ditangan diri sendiri.
(5) Tiba-tiba
dikeluarkan fatwa keharusan ASB … sayangnya
dalil dan hujah tidak diberi. Apakah harus saya mempercayai?
(6) Keputusan
fatwa saya hormati, namun buat diri sendiri saya masih tidak berganjak dari hasil
kajian diri sendiri. Atas tujuan
menghampiri takwa, Saya memilih tunduk kepada ‘fatwa hati’.
-masa berlalu. Beberapa tahun.
(7) Ternyata
belenggu unsur Riba pada ASB masih
membelengui diri, saya masih lagi ahli … penyata akhir ASB masih menunjukkan sedikit
jumlah yang berbaki. Begitulah belitan yang
bukan mudah untuk melepaskan diri. (Sila baca penulisan isu Riba.. dalam blog
saya)
(8) Saya
tidak sekali berniat untuk menimbulkan apa-apa provokasi, saya sekadar mahu
menjadi generasi yang mengkaji bukan bertaklid, mematuhi membuta tuli. Jika
kami meyakini pada hujah dan keterangan, tentulah kami rela taat tanpa tentangan.
(9) Kami
berharap pihak Jawatankuasa Fatwa agar berilah hujah dan keterangan bukan
sahaja dalam alasan keharusan tetapi dalam menjawab persoalan dan kemusykilan munasabah
dan ilmiah- antaranya seperti di bawah:-
(Berikut
Hanya Sebahagian Persoalan Akhir Dipaparkan Disini Kerana Agak Panjang, Untuk Hujah
Awalan Pro dan Kontra - Sila Layari Blog Saya untuk maklumat lengkap)
Kita telah melihat penjelasan hujah yang mengharuskan dan penjelasan hujah yang tidak bersetuju dengan keharusan itu. Namun dalam pada itu, timbul lain-lain kemusykilan :-
1. Adakah
terpakai alasan Maslahah bagi individu pula? Adakah wujud seseorang itu
memerlukan ASB atas alasan hajat/hajiah? Adakah ia suatu Maslahah bagi seseorang
individu Islam di Malaysia untuk melabur ASB sedangkan dia mempunyai banyak
pilihan kaunter pelaburan halal? Adalah diketahui terdapat mereka yang
telah membebaskan diri daripada ASB ini, bagaimana pula ia menjadi suatu
keperluan atau Maslahah kepada seseorang yang lain?
2. Walaupun
ASB dihukumkan harus dan halal kerana antaranya atas dasar Maslahah atau sebab
lain walaupun mengandungi elemen Riba, adakah ia merujuk hanya kepada wang
pelaburan yang telah sedia ada? Bagaimana pula kedudukan & keinginan
pelabur baru untuk melabur dan pelabur sedia ada yang ingin menambah pelaburan?
3. Teori-teori
berasaskan Maslahah, Hajah, Darurat atau apa jua istilah yang lain kelihatan
berfungsi untuk memberi pengecualian atau kelonggaran pada suatu hukum am
(haram). Teori-teori atau sebahagian teori-teori ini boleh dikatakan ada
didasarkan dari al- Quran dan sunnah. Namun dari sudut Daruriyah, adakah dan setakat
manakah pemakaian teori-teori ini patut dibenarkan dalam soal perlindungan
harta (apabila bercampuran halal dah haram; dan haramnya adalah bersebabkan
Riba, suatu dosa yang besar di sisi Allah). Hujahan-hujahan dalam
membezakan definisi dan perbezaan kekuatan pemakaian antara teori-teori di atas
adalah menarik pada diskusi akademi namun pada realiti dan hakikatnya, serupa
sahaja.
4. Teori-teori
itu kelihatannya saling sokong menyokong dengan tujuan membenarkan, bahkan
meluaskan ruang untuk membenarkan apa yang pada asalnya dilarang.
5. Seseorang
mukalaf dihukum oleh Allah berdasarkan pilihannya sendiri kerana sama ada
berbuat baik atau jahat, tidak kira teori apa yang dia bergantung harap, jika
pada Allah ia tidak betul, dia juga sendiri yang akan menanggung bagi pihak
dirinya?
6. Sebenarnya
banyak kemusykilan timbul daripada fatwa menghukumkan harus tapi tidak
diperjelaskan atau (jika ada) tak pula didedahkan penjelasannya. Mari kita
lihat semula fatwanya. (i) Hukum melabur dalam Skim ASB serta dividen
atau bonus yang diterima adalah harus. (ii) umat Islam boleh
menyertai skim pelaburan ini dan tidak perlu merasa ragu-ragu
terhadap status pelaburan yang telah dibuat serta dividen atau bonus yang telah
diterima.
7. (i)
Ini bermakna bahawa sesiapa sahaja umat Islam tidak kira kaya, miskin,
memerlukan atau tidak memerlukan; boleh melabur dalam skim ASB. Tidak
terhad kepada pelabur sedia ada atau pelabur baru. Sesiapa sahaja boleh melabur
dan menambah pelaburan. Seisi keluarga boleh menyertainya. Adakah begini
maksudnya? Jika begitulah maksudnya, Ia seperti melampaui tujuan dan objektif
penggunaan alasan-alasan yang membenarkannya (Darurat dan sebagainya).
(ii) Kesan implikasi daripada hukum halal dan harus ini, pemasaran ASB akan
menjadi lebih rancak dan bersemangat kerana tiada lagi halangan syarak, usaha
untuk memikat pelabur-pelabur baru (umat Islam) pasti akan ditingkat dan
digiatkan lagi. Seolah-olah natijahnya lesen (halal) Darurat digunakan untuk
mengembang biak aktiviti-transaksi Riba.
8. Kekeliruan : (i) Apakah
kaitan dan kepentingan Maslahah kepada ekonomi Islam atau ekonomi umat Islam,
sekiranya seseorang yang stabil ekonomi peribadinya dan dulu meragui kehalalan
ASB, kini meyakini kehalalannya dan merancang untuk menyertai skim pelaburan
ASB? Adakah kebenaran fatwa itu menambahkan (memburukkan) atau
mengurangkan situasi Darurat kepada ekonomi umat Islam? Adakah ia juga akan
menyebabkan pertambahan bilangan umat Islam yang berhajat secara kelompok
sedangkan dia tidak berhajat pada agama untuk melindungi harta atau kerana
kemiskinan?
(ii)Bagaimanakah
kedudukan seseorang yang stabil kewangan peribadi, tetapi mahu menyertai skim
ASB sekadar hendak mendapat untung dan dividen yang baik sedangkan tiada hajat
pada agama (untuk melepaskan kesukaran atau memenuhi keperluan).
(iii) Fatwa ini
kelihatannya memberi kebebasan mutlak kepada semua umat Islam menyertai skim
pelaburan ASB, sedangkan semasa kita mencari alasan-alasan syarak untuk
mengharuskannya, kita menemui istilah-istilah pengecualian (Maslahah, Darurat,
Hajiat) ini. Bukankah istilah-istilah pengecualian ini mempunyai syarat dan
had-had batasannya. Tetapi bila kita membenarkan, kita tidak pula menyangkutkan
kepada apa-apa syarat dan had batasan yang merupakan sebahagian daripada
diri istilah-istilah (teori-teori) pengecualian itu.
(iv) Adakah pinjaman
Riba dibenarkan untuk menyertai skim ini memandangkan skim ini memang ada
sebahagian wangnya berunsur Riba? Adakah pembiayaan mana-mana bank Islam
dibenarkan untuk membeli sijil aset pelaburan skim ini memandangkan ia kini
telah halal? Sudikah kini BIMB dan bank Muamalat menyertainya? Menyediakan
pembiayaan untuknya? Bagaimana kedudukannya pada pihak Suruhanjaya Sekuriti,
diiktiraf sebagai lulus syariah? Rasanya tak, tak tahulah sekarang. (v)
Adalah mungkin sepatutnya fatwa yang mengharuskan dan menghalalkan ASB itu
meletakkan beberapa syarat seperti berikut :- (1) Selagi mana terdapat
Riba, pelaburan ini terhad hanya kepada pelaburan yang sedia
ada, tidak boleh ditambah wang pelaburan. (2) Individu Islam tidak boleh
melabur sebagai pelabur baru, melainkan individu itu yakin dia memang berhajat
untuk memenuhi keperluan dirinya. Ini pun pelik, sebab sekiranya seseorang itu
mempunyai RM1,000-00 atau RM10,000-00 dalam pelaburan ASB nya, bagaimana pula
dia dianggap terpaksa untuk memenuhi hajat atau keperluan bagi menambah
pelaburannya demi untuk mendapat lebih sedikit pulangan dividen sedangkan dalam
masa yang sama ada skim pelaburan atau simpanan halal seperti Tabung Haji dan
lain-lain
Isu Pemahaman
Kedudukan Hukum Sesuatu Fatwa. [Susulan kekeliruan di atas, maka fikiran kita
akan tertanya-tanya perkara yang lain].
Apabila melihat
kepada sesuatu keputusan oleh pihak berkuasa agama seperti mufti dan apabila
terdapat perbezaan pandangan antara beberapa mufti, sarjana syariah atau ilmuan
kewangan Islam, orang awam mengalami kekeliruan terhadap beberapa perkara.
(1)
|
Apakah
sebenarnya kedudukan dan kepentingan sesuatu JKF pada hukum syarak yakni di
sisi Allah? Maksudnya dari sudut kesan hukum dan pandangan yang dibuat?
|
(2)
|
Sekiranya
diterima suatu JKF sebagai badan authoriti yang sah yang dilantik bagi
sesuatu negara, apakah perbezaan dari sudut kekuatan dan keterpakaian
pandangan mereka berbanding pandangan sarjana bebas maksudnya pada hukum
yakni di sisi Allah?
|
(3)
|
Sekiranya
ASB diputuskan oleh JKF sebagai halal dan wang daripadanya boleh digunakan untuk
zakat, adakah di sisi Allah ianya juga halal dan sah?
|
(4)
|
Sekiranya
ia tidak diketahui, samada di sisi Allah dikira sah dan halal, bermakna
ia mungkin tidak halal dan sah?
|
(5)
|
Sekiranya
ia sebenarnya di sisi Allah tidak sah dan halal? Maka apa kesudahan kepada
mufti dan orang awam yang percaya dan bergantung kepada fatwa mufti negara?
Adakah orang awam itu dikira kembali berdosa?
|
(6)
|
Adakah
kiranya apabila mufti khilaf dalam ijtihad, beliau masih tidak berdosa dan
dianggap masih mendapat 1 pahala kurang-kurangnya? Demikian itu juga,
maka adakah orang awam yang bergantung dengannya dikira tidak berdosa?
(Sekiranya mufti benar-benar ikhlas dalam memberi fatwa tetapi tersilap di
sisi Allah).
|
(7)
|
Jika
seseorang yang diberikuasa membuat fatwa telah membuat fatwa dengan mengikut
kepentingan diri atau pihak ketiga, maka dengan itu dia dikira berdosa disisi
Allah, maka adakah orang awam yang jujur ikhlas bergantung padanya juga dikira
berdosa?
|
(8)
|
Sekiranya
hukum dosa itu dikira/kembali semula, maka begitu jugakah kembalinya kesan
(dosa) makan harta haram atau kesan Riba (yang berada dalam perutnya, perut
anak-anaknya)? Kesan kedudukan haji dan umrahnya? Zakat dan sedekahnya?
|
(9)
|
Terdapat
juga situasi di mana fatwa atau pandangan hukum dikeluarkan oleh mufti atau
ahli agama, di mana dalam memberi jawapan dan fatwa, mereka menyatakan akan
adanya dua pilihan iaitu (1) pilihan Darurat (2) pilihan ketakwaan? Jika
seseorang muslim itu hendak menjaga (lebih) ketakwaan dan berjaga-jaga (untuk
lebih selamat) maka disaran jangan libatkan diri walaupun ada kelonggaran
seperti Darurat, Maslahah dan sebagainya. Ini dikatakan untuk mengelakkan
dari mengambil risiko terlibat atau termakan sesuatu yang haram atau syubhah.
Apa maksudnya di sisi Allah? Kalau difahami, adakah maknanya memilih
pilihan yang bersandarkan alasan Darurah atau Maslahah merupakan pilihan
berisiko di sisi Allah?
|
(10)
Sebenarnya suatu pandangan atau fatwa yang dikeluarkan mestilah ada kekuatan
alasan dan hujahnya. Fatwa itu juga mestilah bukan sekadar dijelaskan dengan
alasan dan sebab-sebabnya bahkan wajar disediakan jawapan-jawapan konkrit bagi
persoalan-persoalan yang dijangka akan ditimbulkan.
(11) Menyedia jawapan-jawapan yang baik kepada soalan-soalan jangkaan yang timbul atas suatu fatwa atau pandangan agama yang dikeluarkan khususnya fatwa-fatwa ’panas’ dan kontroversi adalah suatu kerja tidak mudah dan mungkin bersifat fiqh andaian tetapi di era kontemporari dengan letusan maklumat tidak bersempadan, ia amat mustahak untuk memberi kefahaman yang baik kepada masyarakat awam yang kini sudah terlalu terdedah kepada pelbagai maklumat, bersifat suka bertanya dan mahu melihat hujah dan authoriti disebalik keputusan atau fatwa itu.
(11) Menyedia jawapan-jawapan yang baik kepada soalan-soalan jangkaan yang timbul atas suatu fatwa atau pandangan agama yang dikeluarkan khususnya fatwa-fatwa ’panas’ dan kontroversi adalah suatu kerja tidak mudah dan mungkin bersifat fiqh andaian tetapi di era kontemporari dengan letusan maklumat tidak bersempadan, ia amat mustahak untuk memberi kefahaman yang baik kepada masyarakat awam yang kini sudah terlalu terdedah kepada pelbagai maklumat, bersifat suka bertanya dan mahu melihat hujah dan authoriti disebalik keputusan atau fatwa itu.
Saya adalah seorang
daripadanya. Wallahu taala alam.
(Sila baca : Isu Fatwa Halal ASB- Kenang Semula P'bincangan
Ilmiah dalam blog : hisham-ahmad.blogspot.com atau beli buku Syurga Lebih
Hampir Tanpa Riba. Terbitan Galeri Ilmu. (Karya Peguam Sivil & Syarie).
No comments:
Post a Comment