Social Icons

Pages

Monday, February 24, 2014

Muslim Skeptikel (Sinis) Islam, Non-Muslim Pengacau, Comango & Perubahan Yg Perlu!



Golongan Muslim Skeptikel Islam[1], Non-Muslim Pengacau[2] & Comango. (Dirujuk selepas ini sebagai “Kumpulan Sesat Moden” atau “ KSM”). Betapa tidak suka pun kita kepada mereka, Golongan KSM akan terus wujud dan sentiasa berusaha membiakkan pengaruh mereka. Berhadapan dengan mereka secara hujah adalah baik tetapi ia tidak boleh terhenti di situ. Walaupun kita mendoakan ‘hidayah’ kepada mereka, tetapi kita perlu realistik, bahawa kemungkinan adalah sebahagian besar golongan KSM  bersifat anti Islam dan tidak ikhlas mencari kebenaran. 

Kassim Ahmad,  ketika terbit bukunya, ‘mencari jalan pulang’ tidak begitu dirasa bahawa dia ingin kembali pulang ke jalan kebenaran dan akhirnya, melalui seminar pemikirannya, dia mengesahkan bahawa apabila dia menolak al-Hadith untuk memartabatkan al-Quran, dia sebenarnya telah jauh terpesong, dari jalan pulang kepada al-Quran. 
  
Apabila pendokong atau penyokong mana-mana daripada Golongan KSM terdiri dari mereka atau anak-anak mereka yang mempunyai pengaruh dalam pentadbiran negara, politik, kewangan, media-masa dan lain-lain institusi penting, maka risiko kesan buruk kepada umat Islam meningkat berkali-ganda. 

Ketiadaan tindakan pendakwaan, ketiadaan penggunaan dana kerajaan, ketiadaan penggunaan media kerajaan secara berkesan dalam menangani ancaman itu, seperti membenarkan sangkaan, atau telahpun menukarkan sangkaan kepada satu kepercayaan. Kepercayaan bahwa risiko buruk yang berlipat kali ganda akan melanda dan menimpa. 

Justeru, ancaman ini bukan lagi persepsi atau persepsi yang menaungi realiti tetapi suatu realiti yang sangat ‘real’ sekali. Sekali lagi, risiko kesan buruk kepada umat Islam yang meningkat berkali-ganda, kini semakin berganda berkali-kali.

Tapi tahukah kita apa sebenarnya yang paling kita geruni?

Kita yang dah tua, atau tidak lagi muda. Berubah, bagi kita, bukan suatu yang perlu. Kita pun memang tidak mahu. Ancaman kumpulan tadi tidak mempunyai apa-apa makna kepada kita. Tiada risiko, fikir kita. Mungkin inilah sedikit kebaikan atas sikap me-layu kita.   Idea pemikiran dan strategi kumpulan tadi biarpun secanggih mana, tidak mampu menyegarkan kita.

Tidak kepada generasi Islam yang  muda. Mereka sentiasa ‘excited’ dan terbuka kepada suatu yang baru dan berbeza serta yang mencabar minda. Mereka terbuka untuk mendengar, meneliti pandangan yang berbeza. Ia adalah sifat yang baik dalam keadaan biasa namun dalam hal serangan licik musuh agama, baik yang dalam selimut atau musuh yang nyata, dalam keadaan ilmu agama dan jati-jiwa tidak ada di dalam dada, generasi muda adalah terdedah untuk ditipu, dianiaya dan diperdaya.

Setakat mana tahap keilmuan, kefahaman agama generasi muda kita dan kekentalan jati - jiwa mereka? Bagus, sederhana, atau ‘poor’. 

Dalam keadaan internet menyebabkan penyampaian dan akses kepada maklumat menjadi terlalu mudah, risiko kesan buruk kepada umat Islam khusus kepada generasi muda, yang telah meningkat berkali-ganda atau telah berganda berkali-kali, kini pada tahap yang tidak lagi mampu ditulis pada perkataan.

Sudah tiba masanya. Sekarang. Kita perlu berubah.

Saya tahu, bagi mereka yang berada dalam usia 40 an, 50 an, 60 an dan ke atas adalah umur yang tidak mudah menerima perubahan atau sukar untuk berubah. Kita dah begitu selesa dengan apa yang ada, dengan apa yang kita amalkan sekian lama. Kita tetap tidak mahu berubah walaupun dikemukakan bukti yang tidak dapat disangkal, hujah dan keterangan yang tidak mampu dipertikaikan. Walau kita mungkin  akui kebenarannya di dalam hati tetapi untuk berubah, kita rasa susah dan payah. [3]

Ketika itu, kita benar-benar me-layu.

Kini. Demi kebaikan, bukan untuk diri kita, tetapi bagi generasi muda, remaja dan kecil, keturunan kita. Juga buat generasi Islam di masa hadapan. Hendak atau tidak, suka atau tidak, kita terpaksa berubah.

Kita sekurang-kurangnya merelakan perubahan.

Walaupun untuk diri kita sendiri, kita tiada upaya atau dah tiada ‘energy’. Kita jangan beri tentangan. Kita beri sokongan, kita biarkan. Itu juga perubahan, perubahan pada pemikiran.

Ingatlah lagi kisah sahih, taubat si pembunuh 100 orang. Dia ada niat untuk berubah, belum lagi berubah. Dia setuju saranan ilmuan agar berhijrah. Malangnya mati,  selepas beberapa… langkah. Fakta – dia mahu berubah. Walau terlalu sedikit usaha, di sisi Allah, taubatnya diterima.   

Justeru, berikut adalah perubahan yang saya maksudkan.[4]  

Saya menyeru kepada (1) seluruh umat Islam khususnya mereka dalam usia yang telah diperkatakan, (2) seluruh ilmuan agama dari pelbagai aliran, fahaman, pegangan dan pandangan[5] khususnya golongan ilmuan kanan[6] yang kebanyakannya menguasai jawatan-jawatan mufti atau kedudukan penting dalam institusi dan mereka yang menguasai tv, radio dan majalah Islam kontemporari, agar kita berusaha melakukan segala amalan dalam kehidupan[7] dengan mengutamakan amalan-amalah terbaik yang dilakukan dengan cara terbaik.   

Bagaimana caranya? Inilah satu pra-syaratnya.

Kita beramal agama dengan pendekatan yang lebih komprehensif (menyeluruh) dan dengan cara terbaik, sama ada pada aspek perundangan atau amalan harian. Apa maksud saya?

Kita mesti membuka hati dan fikiran kita kepada semua pendapat ulama bagi memilih pendapat yang terbaik pada agama. Kita mesti memfokuskan amalan2 yang disebutkan dlm hadith-hadith sahih.

Kita juga harus mengkaji atau meneliti semula segala amalan-amalan kita yang bercampur aduk antara agama, tradisi, adat dan budaya. Supaya yang benar-benar agama diasingkan daripada adat dan budaya, apalagi amalan berunsur adat dan budaya itu melencongkan kita daripada fokus utama kerja dan tanggungjawab kita atau memakan banyak masa berharga kita, hingga kuranglah masa, atau penatlah kita bagi melakukan kerja utama atau menyebabkan kita merasai puas hati[8].

Aktiviti-aktiviti seperti berzanji, berqasidah dll yang kini cuba diterapkan kedalam diri anak-anak muda sekarang harus berpada iaitu sekadar alternatif pengganti hiburan lalai, supaya tidak mengorbankan banyak masa muda mereka[9] dan penekanan perlu diberikan kepada kerja-kerja utama untuk orang muda, dengan sasaran menjadikan mereka pewaris Muhammad al-Fateh. Cara begini ini juga akan lebih disenangi oleh bangsa India, Cina dan lain-lain yang (baharu) memasuki Islam dan memudahkan mereka untuk beramal (yang utama) tanpa perlu terjebak dengan adat dan budaya orang melayu.

Kita juga suka dengan idea Dr Zaharuddin yang menyatakan[10] cara terbaik untuk merasakan kecintaan kepada Rasul s.a.w ialah dengan membuat kerja utama (dakwah dll) sehingga apabila kita merasa sedikit kesakitan, tekanan dan cabaran dari apa yang dialami oleh Rasul s.a.w (yang jauh lebih mencabar), kita akan menghargai dan menghayati apa yang telah dilakukan oleh Rasul s.a.w. untuk kita umatnya. Tentulah mereka yang menyambung kerja dakwah Rasul s.a.w. lebih disukai Rasul s.a.w daripada berarak bagi espressi cinta tetapi meninggalkan kerja utama.

Kajian terhadap hak, tanggungjawab dan peranan wanita dalam beragama juga perlu dikaji atau diperjelaskan semula bagi menentukan antara sempadan mimima dan maksima, mengambil kira keluasan fiqh berkaitan mereka, khususnya dalam soal kebebasan, kerja dan beribadah. Kita tidak mahu mereka dihukumkan bebas bertebaran di shopping complex, tetapi  tidak dimudahkan ke masjid atas pemakaian pandangan hukum yang ketat sedangkan ada pendapat hukum yang lebih sesuai. Adat melayu yang meminggirkan kaum wanita sejak kecil perlu diikat semula kepada syarak secara ketat,  dalam melayani wanita secara tepat supaya tiada timbul rasa prejudis dan diskriminasi.

Terlalu banyak kerja dakwah dan kerja urusan ‘dunia’ yang membawa manfaat akhirat dari sudut sains, teknologi, kewangan dll (ibadah umum) sedangkan ia amat mustahak dalam membangkitkan semula ummat yang leka dan tertidur. Penyebaran ilmu, kefahaman, motivasi adalah mustahak dalam hal ini sehingga ia dapat dilaksanakan. Kita mahu semua orang Islam faham bahawa dikala mereka tidak sanggup mengurangkan 2 rakaat kepada 1 rakaat solat subuh walaupun nak cepat. Mereka juga sedar bahawa mereka tidak boleh mengurangkan masa kerja kerana ia adalah pecah amanah. Jika mereka tidak jujur dalam kerja, bermakna adakah mereka hanya rasa ‘kebertuhanan dihati’ ketika bersolat sahaja? Ketika kerja, di mana Allah?

Terlalu banyak kerja ibadah umumiah untuk membangunkan diri, keluarga dan umat. Kita perlu mengutamakan atau memadailah amal ibadah yang sahih iaitu yang benar-benar diamalkan oleh Rasul s.a.w dan para sahabat iaitu berlegar disekitar 3 generasi terbaik. Itupun sebenarnya dah terlalu hebat dan banyak, tak mungkin kita mampu melakukan semuanya. Utamakan amalan sahih yang sahih juga fadilatnya apalagi yang tidak menjadi khilaf. Amalan-amalan yang tidak jelas dari 3 generasi terbaik, atau ditambah, dipanjangkan dan dan dipelbagai pada kaifiat dan cara perlaksanaannya dikurang atau tidak perlulah dilakukan.

Manakala amal soleh dari sudut dakwah dan kerja membangunkan negara dan umat dibanyakkan dan dipelbagaikan pada kaifiat dan perlaksanaan supaya sentiasa bersifat inovatif, progresif dan canggih. Kita wajar melakukan banyak inovasi (bidaah) dalam soal kemajuan, pendidikan, sains, teknologi, perubatan dan lain-lain.

Kita mahu keadilan dalam menyampai dan menerima maklumat. Tidak mahu monopoli dalam media masa. Tidak mahu sekatan melalui instrument tauliah. Bagi kami generasi berfikir; amat tidak wajar, pelik dan ironi apabila ilmuan seperti Dr. Asri begitu didamba pada sebahagian negeri tetapi amat di-anti oleh sebahagian negeri. Ditangkap atas alasan tiada tauliah… ‘come on lah,’ apakah generasi kami ini tidak tahu membezakan antara permata dan kaca.  Walau ada pandangannya tidak disukai atau menyakitkan hati, masih begitu banyak pandangannya yang lain yang bernas dan berkualiti.

Dalam hal penyebaran agama (selagi tidak sesat) haruslah diberi peluang dan ruang kepada pelbagai pandangan terbaik. Maka, Stesyen TV seperti TV Hijrah, radio IKIM dan majalah-majalah agama (QS, Tanya Ustaz, Solusi dll) mengamalkan keluasan dalam pandangan (ulama) dan menyebar luas pandangan-pandangan pelbagai dari yang terbaik. Rakyat dan umat jangan dipaksakan dengan satu pandangan sahaja. Dikala TV Hijrah memanggil ilmuan seperti Syeikh Nuruddin al-Banjari yang mempunyai prinsip tersendiri lalu mengambil peluang mengkritik keras tokoh ilmuan yang telah mati yang tidak mampu mempertahankan diri, maka ilmuan sekarang yang berbeza pandangan dengan Syeikh tadi, seperti Dr Asri dibenarkan ‘keluar TV’ untuk menyatakan ketidak setujuan dan alasan-hujahnya. Hal yang sama dilihat pada sebahagian majalah Islam yang hanya memfokuskan kepada satu-satu pandangan sahaja. Siapa yang prihatin boleh menyedari perkara ini.

Begitu juga, kita hormati keilmuan seorang ustaz yang membicarakan soal ibadah dalam radio IKIM tetapi kita melihat beberapa kelemahan jawapan/pendapatnya dalam persoalan tertentu termasuk atas persoalan yang dibangkitkan oleh pendengar sehingga ia dirasakan  tidak praktikal atau bukan terbaik, sedangkan disana ada pendapat fiqh dalam lingkungan yang diterima, yang lebih sesuai dan baik. Semua ini berlaku yang kita percaya, bukan kerana beliau tidak pandai tetapi kerana memilih untuk tidak meluaskan perbincangan atau rujukan kepada pandangan-pandangan diluar kelaziman.

Dalam era kontemporari dengan istilah dunia tanpa sempadan, di mana segala rujukan pendapat agama yang pelbagai begitu mudah diperolehi melalui hujung jari, dikala professor ‘google’ sentiasa terbuka dalam memberi jawapan pada apa jua persoalan, pendekatan cara lama ini sangat-sangat tidak membantu menghilangkan stigma ‘sceptism dalam beragama’ dan tidak selari dengan perintah agama agar memilih yang terbaik sebagai sifat ulul albab.  Ia tidak wajar dilakukan oleh radio (Islam) yang mempunyai pendengar dari pelbagai negara, kaum, fahaman dan perangai. Kita suka kepada pendekatan Dr Basit dalam perkara ini dan sewajarnya orang seperti beliau diberi keutamaan dalam menyebarluas agama di media masa.

Ilmuan agama yang bersifat melampau dalam menyerang karekter dan reputasi ilmuan agama yang lain, bagi kita, sikap mereka ini menjelikkan. Banyak kes antaranya (i) ilmuan yang mengisytiharkan ilmuan lain murtad dalam facebooknya, (ii) ilmuan yang sesat menyesatkan dan kutuk mengutuk khususnya dalam melabel wahabi. Hairannya, mereka kelihatan disukai atau tindakan mereka seperti direstui, oleh golongan-golongan ilmuan senior. Mereka pula diberi ruang dalam media masa yang kami lihat lebih kepada membawa pecah dan belah. (iii) Ada yang memegang jawatan penting dalam kerajaan, sepertinya bertugas memantau ilmuan dari pihak lawan. Kami hairan apa helah atas perlantikan sebab tak nampak kebijaksanaan. Apa manfaat agama dapat diberikan, apa kerjanya yang sebenar selain menghentam pihak yang berbeza pandangan. (iv) Sekalipun ada golongan yang menubuhkan pertubuhan ahlul sunnah wal jamaah, belum tentu kami teringin untuk menjadi ahlinya. Mereka ini kami merasa seperti perlu untuk dipinggirkan dari hati. (v) Walaupun kami menghomati keilmuan semua mufti namun jika diantara kebaikan mereka berlaku kesalahan, maka yang salah itu perlu dinasihatkan, diperbetulkan. Kecintaan kita kepada kebenaran lebih tinggi daripada kepada ilmuan kesayangan. Apabila ada mufti yang secara terlanjur menghina mantan mufti, Kami  bingung melihat berpusu-pusu ilmuan (dari penyokongnya) membela dan mempertahankannya walaupun tindakannya salah pada agama.  

(vi) Hairannya, apabila Dr. Asri didakwa atau dikaitkan dengan fahaman yang dianggap sesat atau silap, termasuk pada aspek akidah, beliau semakin disukai, terbaru dijadikan panel penceramah dalam konvensyen fiqh-medik sebaris ilmuan-ilmuan terkenal ber’title’ selebriti. 

Konvensyen ini adalah siri terbaru daripada siri konvensyen fiqh yang mempunyai rekod sambutan awam yang begitu besar membuktikan ilmuan-ilmuan seperti Dr Zaharuddin, Dr Basit, Ustaz Aizam adalah begitu diterima majoriti generasi muda. Ilmuan-ilmuan ini walaupun mereka mungkin bukan ahli pertubuhan ASWAJA, mereka begitu dekat di hati kami dan diterima sebagai bermanhaj ‘real’ wasatiy. Begitu juga tentang Dr. Asri, penulisan dan kuliahnya begitu menyentuh kalbu walaupun agak tegas pada aspek tertentu, mungkin mewarisi pendekatan Ibnu Taimiah, tokoh ulama terbilang yang beliau amat sayang.

Dalam era ledakan maklumat tanpa sempadan, mengikatkan diri kita sendiri dengan satu-satu pandangan dalam beramal agama akan menimbulkan masalah yang lebih besar dari masa ke masa. Sebagai contoh, kadangkala kita terpaksa buat ‘adjustment’ bila pergi ke luar negara lalu menjadikan generasi muda merasa sesuatu yang tidak kena, dengan cara yang diwarisi secara rela atau paksa, lalu mereka mendapat maklumat, disana ada pandangan yang lebih tepat, atau lebih praktikal dan mudah tetapi masih memenuhi tafsiran sunnah. Kekadang sekadar ‘googling’ sahaja, jawapan diterima secepat beberapa masa kerlipan mata.   

Lalu timbul rasa; “mengapa aku tidak diberitahu alternatif pandangan agama yang ada, sedangkan ia dapat menyelesaikan masalah yang melanda…?

“Betapa lama aku mengaji peguam… aku diajarkan konsep memilih yang terbaik ‘Best Evidence Rule’![11] Peguam dan hakim akan mengutamakan bukti terbaik… dalam menhakimi keadilan demi mendapatkan kebenaran…

Malangnya, didalam agama aku tidak disuruh memilih yang terbaik. Hanya disuruh mengamal sekadar terhad apa yang dibenarkan… walaupun diluar sana ada pandangan yang lebih baik atau terbaik pada agama.”

Sudah sampai masanya, masyarakat kita dididik dalam hal keluasan agama. Ini adalah kehendak pasaran, masa depan dan ia lebih dekat kepada kehendak agama itu sendiri. Bnyk contoh dalam hal ini. Logik mudah pula, tidak mungkin satu mazhab itu betapa hebatpun, menguasai atau memiliki semua pandangan atau fatwa terbaik pada agama.  

Selagi kita tidak memilih cara terbaik dalam beramal, maka kita sentiasa terdedah kepada kritikan, kekeliruan dan bantahan, khususnya dari orang-orang yang berfikir. Percayalah para terpelajar dalam bidang akedemik seperti doktor, jurutera, akauntan, peguam dan sebagainya mereka lebih menerima cara sebegini. Sebab dalam jurusan masing-masing, mereka diajar secara ilmiah, kajian, saintifik, rasional dan logik….  Maka begitu juga dalam beragama, perlulah kepada cara yang terbaik dan memilih pandangan yang terbaik serta beramal dengan amalan terbaik.

Sekiranya ada yang pratikal, mudah tapi sahih mengapa memilih yang sukar, apalagi yang sukar itu tidak begitu sahih. Dalam zaman yang segalanya serba pantas bergerak dan berubah.. manusia memerlukan pandangan yang mudah diamalkan, pilihan dalam beramal, selagi ia dibenarkan agama apalagi jika diketahui, yang lebih sahih pada sunnah adalah yang amalan yang lebih mudah.

Dr Asri telah banyak berbicara soal ini. Manhaj ini adalah yang terbaik dan sila teliti penjelasan dalam hal ini oleh Dr. Yusuf Qaradawi, ulama terbilang masakini. (Rujuk buku Fiqh Jihad).

Bukankah ini cara ulul albab…
 
“18. Yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang Yang berakal sempurna.”[12]

Allah jua yang lebih dan maha mengetahui.

hisham-ahmad.blogspot.com



[1] Telah dijelaskan dalam artikel terdahulu (ziarahi blog)
[2] Dirujuk kepada mereka yang campurtangan dalam hal Islam dan orang Islam dengan memberi pandangan atau menyarakan kepada tindakan yang bertentangan dengan syarak.
[3] Terserahlah kepada situasi apa yang kita ingin tafsirkan, selagi difikirkan relevan dan berkaitan. 
[4] Hanya sebahagian daripada pelbagai keterangan,contoh dan penjelasan.
[5] (yang sama atau berbeza)
[6] senior
[7] (sama ada yang dkategorikan sebagai ibadah khususiah dan umumiah)
[8]  (dengan amalan tidak utama atau tidak sahih),
[9] (dan ia juga perlu dilakukan dengan kefahaman)
[10] Mengikut apa yang saya faham
[11] (Memilih kaedah pembuktian/pendapat terbaik”
[12] Al-Quran,  Surah Az-Zumar ayat 18

No comments:

Post a Comment