Aku
masih tidak lupa mengenai satu ceramah agama di suatu surau di taman perumahan
antara terbesar di Batu Pahat. Ustaz berbadan gempal ini bersuara lantang dan
serius tetapi amat disukai ramai kerana pandai buat kelakar secara selamba dan
sinis.
Tiba-tiba
dalam ceramahnya, ustaz itu menampakkan ketidakpuashatiannya kepada suatu
golongan yang disebut puak wahabi. Marahnya kepada puak wahabi bukan
dibuat-buat. Puak itu dikatakan suka membidaahkan orang. Ini bidaah itu bidaah, semua bidaah. Itu tak boleh ini tak boleh. Menurutnya lagi,
puak ni pergi dan berkempen di luar negara agar pelajar Malaysia tidak membaca
kitab majmuk syarif. Ustaz ini turut menamakan antara tokoh puak wahabi itu
ialah ___ seorang ilmuan agama muda yang terkenal di sebelah utara sana.
Pernah
menjawat jawatan tertinggi di jabatan agama. Nama ilmuan itu disebut dengan
jelas. Selesai ceramah, ustaz itu kemudian menjual roti canai segera diperkarangan
(serambi) sebelah kiri tempat solat
utama yang ada digunakan untuk solat sunat dan solat tarawikh.
Sebagai
klimaks, si ustaz berkata lagi memerli puak yang tidak disukai “Semua benda
baru tak boleh. Semua benda baru tak boleh, bidaah, sesat. Habis tu, puak tu
pandai pula naik kapalterbang. Bukan benda baru ke, naiklah unta”. Tergelak
sakan kebanyakan yang ada di dalam surau.
Aku juga
ketawa... sedikit.
Aku
sedikit kesal dengan cara ustaz ini. Sama ada dia tidak tahu apa sebenar bidaah
itu, atau dia sengaja mengelirukan atau atas apa sebab yang lain. Ilmu
semestinya disampaikan dengan adil. Adil itu lebih dekat dengan takwa. Jika
tidak berpuashati dengan suatu golongan agama, berilah contoh dan hujah yang
jelas dan adil. Jangan diburukkan begitu sahaja seolah-olah kita yang mendengar
ini disuruh menurut sahaja tanpa perlu berfikir dan menilai mana yang benar dan
yang salah.
Semua
ilmuan yang membicarakan isu bidaah ini tahu bahawa bidaah yang menjadi isu
adalah melibat hal ibadah (yang khusus) bukan melibatkan ciptaan moden seperti
kapal terbang. Ciptaan seperti kapal terbang adalah benda baru atas inovasi dan
kebijaksanaan manusia dalam urusan dunia.
Dalil:
Hadith Sahih 1:-
إِنَّمَا أَنَا
بَشَرٌ إِذَا أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ دِينِكُمْ فَخُذُوا بِهِ وَإِذَا
أَمَرْتُكُمْ بِشَيْءٍ مِنْ رَأْيٍ فَإِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ.
Sesungguhnya
aku tidak lain adalah seorang manusia. Jika aku menyuruh kalian dalam sesuatu
urusan agama kalian, maka berpeganglah dengannya. Sebaliknya apabila aku menyuruh
kalian dengan sesuatu dari pandangan peribadiku, maka sesungguhnya aku tidak
lain adalah seorang manusia (yang boleh diambil atau ditolak pandangan itu).
(Sahih Muslim. Rujuk hadith no: 2362 (Kitab al-Fadhail,
Bab kewajipan mengikuti apa yang baginda sampaikan dalam urusan syari‘at, bukan
apa yang baginda s.a.w. sebut dalam urusan dunia, di mana ia terpulang kepada
pandangan sendiri).
Hadith Sahih 2:-
أَنْتُمْ أَعْلَمُ بِأَمْرِ دُنْيَاكُمْ
“Kalian lebih
mengetahui tentang urusan dunia kalian”.
Hadith Sahih 3:-
أُتِيَ النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِضَبٍّ مَشْوِيٍّ فَأَهْوَى إِلَيْهِ
لِيَأْكُلَ فَقِيلَ لَهُ: إِنَّهُ ضَبٌّ. فَأَمْسَكَ يَدَهُ فَقَالَ خَالِدٌ:
أَحَرَامٌ هُوَ؟ قَالَ: لاَ وَلَكِنَّهُ لاَ يَكُونُ بِأَرْضِ قَوْمِي فَأَجِدُنِي
أَعَافُهُ. فَأَكَلَ خَالِدٌ وَرَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَنْظُرُ.
“Dihidangkan kepada nabi s.a.w. Dhab yang dipanggang. Maka
baginda menghulurkan tangan kepadanya untuk dimakan, lalu dikatakan kepada
baginda: “Sesungguhnya ia adalah dhab.” Lalu baginda menarik tangannya, maka
berkata Khalid: “Apakah ia haram?”. Rasulullah menjawab: “Tidak, akan tetapi ia
tidak terdapat di tempat kaumku dan aku mendapati diriku tidak berselera
terhadapnya.” Maka Khalid makan (dhab itu) sementara Rasulullah s.a.w.
memerhatikannya.
[Sahih Bukhari. Rujuk hadith
no: 5400 (Kitab al-Ath‘imah, Bab daging panggang dan firman Allah…)].
Hadith Sahih 4:-
Muslim meriwayatkan daripada
Rafi bin Khadij r.a. katanya : Terjemahan : “ Nabi s.a.w. datang dikala mereka
sedang mendebungakan pohon tamar, maka beliau bersabda : Apakah yang kamu
lakukan? Mereka menjawab: Kami sedang mendebungakan pohon tamar. Rasulullah
s.a.w. bersabda: Mudah-mudahan jika kamu tidak lakukan adalah lebih baik. Lalu
mereka meninggalkan kerja mendebungakan pohon tamar itu. Maka buah tamar
menjadi kurang lalu mereka menyebutkannya kepada Rasulullah s.a.w. Beliau lantas bersabda : Sesungguhnya aku
hanyalah seorang manusia. Jika aku menyuruh kamu dengan sesuatu dari
urusan agama kamu maka terimalah dia, dan apabila aku menyuruh kamu dengan
sesuatu (urusan dunia) maka aku hanyalah seorang manusia.”
[Rujuk al – Misykat 1 / 147 / 52 – 53 Himpunan
Hadith-Hadith Sahih Jilid 1 (M/S : 72) Hadith No.24 : Drs. Abdul Ghani Azmi bin Haji Idris]
Nasihat:-
Setakat saat ini, setelah aku memikirkan segala hujah (dalil dan fakta)
dengan dibenarkan naluri hati dan fikiran logik, aku setuju dengan golongan
yang menyatakan bahawa dalam hal ibadah, segala apa dan setakat apa yang
ditunjuki nabi adalah telah cukup dan memadai tanpa perlu lebih daripada itu.
Tidak perlu kepada edisi tambahan, pindaan dan
ubahsuai dari segi isikandung dan kaifiat.
Sebagai
manusia yang lemah ini, untuk melaksanakan dalam bentuk kesederhanaan seperti
yang dimaksudkan oleh nabi pun sudah menjadi suatu yang memerlukan kesungguhan
dan kecekalan, dan jika berjaya dibuat dengan baik dan istiqamah, ia sudahpun
menjadi mukmin yang cemerlang.
Selain
itu, kita perlukan masa hidup ini untuk banyak perkara lain seperti:-
(1) Kita ada subjek akhlak yang dicontohkan nabi s.a.w.
yang kita manusia biasa sangat sukar untuk mempraktikkan dalam seluruh aspek
kehidupan harian. Sentiasa sahaja kita hilang sabar, marah, tidak ikhlas, rasa
dengki, gagal bercakap benar sentiasa, tidak mudah menghulur bantuan dan
sebagainya. Sedangkan ia perkara sangat
penting untuk dikorbankan banyak masa bagi menyempurnakannya.
(2) Dalam urusan dunia kita masih gagal pada banyak
aspek seperti teknologi, ketenteraan dan ekonomi sedangkan ia adalah
bidang-bidang bidaah yang sangat perlu kita kuasai demi kebaikan umat Islam.
Kita perlukan anak-anak bijak pandai, pakar ekonomi mukmin, saintis mukmin,
jurutera mukmin, doktor mukmin, dan pelbagai pakar mukmin dalam pelbagai bidang
kepakaran.
Terlalu
penting untuk kita melakukan dan melipatgandakan bidaah-bidaah dalam urusan dunia bagi
manfaat umat Islam....
Justeru
bidaah adalah perlu dan bagus dalam urusan dunia.
No comments:
Post a Comment