Sebelum ini kita digemparkan
dengan isu di mana Dato Mufti Kedah telah melakukan ‘serangan’ terhadap
golongan Wahabi iaitu pada jenis pegangan akidah dan kefahaman tauhid mereka.
Nama Dr Asri dikaitkan menjadikan Dr Asri ‘menyerang balas’ melalui tawaran
prosiding “Mubahalah” tetapi tiada diketahui adanya sambutan ‘keberanian’
daripada pihak Mufti.
Ini mengecewakan peminat dan
pemerhati dari kalangan generasi muda yang ingin melihat hujah dan keterangan bagi
mengetahui kebenaran. ‘Diam’ nya Dato Mufti Kedah boleh dianggap sebagai tewas
pusingan pertama 0-1. Jika beliau tidak sengaja melakukan kesilapan, maka kami
mengharapkan beliau mengaku salah dan minta maaf. Jika beliau di pihak yang benar,
‘ayuh’ buktikan. As simple as that. Benarkah
pepatah melayu ada dikata “terlajak
perahu boleh diundur terlajak kata...buktikan dimahkamah terbuka”
Apa yang diketahui terdapat pula
sidang akhbar dibuat antaranya oleh Dr Hanafi dan/atau Abu Syafiq bagi menjawab
seperti mewakili Dato Mufti Kedah namun dari sudut undang-undang mereka mungkin
dianggap tiada locus standi, atau tak relevan. Biarlah pihak yang ‘mencederakan
dan dicederakan’ yang jawab-menjawab. After
all, they are both big boys.
Dr. Zamihan juga ada ditanya
mengenai isu ini, tetapi selain daripada memihak kepada Dato Mufti Kedah dan tidak
begitu menjawab kepada isu kes itu, dia mengambil peluang untuk ‘menyerang’ Dr
Asri. Beliau merujuk ‘kesalahan berat’ Dr Asri dalam hal antaranya ‘tawasul’
dan mengkritik konsep tauhid 3T, jika
saya tidak silap pada apa yang diingat.
Apa pun kita sudah cukup tahu...
siapa Dr Asri di ‘hati’... maaf, di ‘mata’ Dr Zamihan.
Maksud saya, ‘Perang’ antara ‘so-called’
ilmuan-ilmuan agama ini semuanya mempunyai kaitan isu akidah, tauhid. Jika
perang ini berterusan, tidak dapat didamaikan... atau sekurang-kurangnya
dilakukan ‘gencatan senjata’ ... maka yang luka dan tercedera adalah generasi
muda. Mereka akan mula memihak antara 2 pihak bertelagah yang jenderal
perangnya ialah golongan ustaz. Mereka akan meneruskan perang dingin yang sekali
sekala menjadi panas. Medan perang utama
mereka ialah alam internet seperti ruangan blog, facebook, forum dll dan setakat
ini masih lagi pada serangan kutuk-mengutuk dan sesat menyesatkan. Belum lagi ‘angkat
senjata’.
Justeru, hari itu saya
teringin untuk mendengar kuliah tauhid, khususnya berkaitan akidah Ahlul sunnah
wal jamaah. Entah bila kali terakhir aku ikuti kuliah sebegini. Apalagi secara
teratur. Lalu aku cuba mencari dalam youtube... melalui kata kunci ahlul sunnah.
Maka antaranya, saya ketemu kuliah
syarah akidah ahlu sunnah wal jamaah oleh ustaz Yazid Bin Abdul Qadir Jawas. Terperanjat
saya bila terdengar antara ayat-ayat beliau yang berbunyi...
“bahawa kalau mereka tetap
dalam kesyirikan, mengajak orang kepada kesyirikan kemudian mereka menolak
sifat-sifat Allah atau mereka mentakwil sifat-sifat Allah, kemudian
mereka berbuat bidaah dan mengajak orang
kepada bidaah.... tidak bisa mereka
dikatakan ahlul sunnah wal jamaah ... atau mereka mengisbatkan kepada Asya’riah
... Asy’ariah tidak termasuk Ahlul Sunnah wal jamaah.... “
(Harap sesiapa dapat menyemak
jika saya tersilap mendengar)
Jika begitulah apa yang saya
dengar... walau ayat itu boleh ditafsir dalam keadaan yang boleh diperjelaskan,
ia tetap boleh menyebabkan golongan ustaz di satu pihak lain merasa marah tidak
berpuashati....
T 20 versus T 3?
T20. T3. Sengaja aku
ringkaskan perkara di atas buat anda semua tertanya-tanya. Apakah itu? ‘Suspen’
sikit. Sebenarnya aku marah, marah dengan sebahagian ustaz dan ilmuan agama.
Perselisihan pendapat pada perkara tauhid dan akidah yang tidak dapat
di‘harmoni’, implikasi sangat tidak diingini. Kesan buruk pasti, pasti dialami.
Lalu bagaimanakah dikatakan “perbezaan pendapat itu suatu rahmat”? Adakah ia
suatu hadith, hadith sahih? Jika ia sebenarnya bukan hadith, salahkah kalau ada
yang mengatakan perbezaan sebegini ialah perselisihan yang mencelakakan.
Apabila perselisihan
pandangan menjadikan medium seperti media masa, media internet, media cetak,
ceramah atau kuliah sebagai ‘medan
perang’, kecederaan pasti berlaku kepada orang awam. [Yang terbaru kisah Dato
Mufti yang ‘membelasah’ mantan Dato Mufti.
Aku pun ada menulis tentang perkara ini dalam Blog.]
Mungkin satu pihak adalah
betul, satu pihak pula salah. Tetapi tiada kemungkinankah satu pihak lebih
betul dan satu pihak tidak salah. Maka aku berhasrat untuk meneliti hujah.
Definisi T20 dan T3.
T20 adalah merujuk kepada Tauhid
Sifat 20. Manakala T3 ialah merujuk kepada Tauhid 3 Serangkai atau Pembahagian
3. Terdapat ilmuan yang berpegang kepada T20 dan terdapat ilmuan yang berpegang
kepada T3.
Dalam pencarian ilmu agama,
aku telah mendengar bagaimana seorang
ilmuan agama mengkritik tentang pemahaman tauhid melalui kaedah sifat 20. Ia
dikatakan diadaptasi daripada falsafah Greek ‘or something like that’.
Mudah faham, ia kaedah pengajaran tauhid yang tidak sesuai dan tidak relevan. Apabila
kritikan dianggap keras agak pedas, (sekalipun jika dianggap berasas) pasti
sebahagian pihak terasa panas, merasa marah dan bertindakbalas.
Aku juga marah. “Kurang
ajar Ustaz itu”, kata aku, awal dahulu. Aku penghafaz T20 sejak dari
kecil. Keturunan aku dan rakan-rakan aku
pun begitu. Gitu aje ustaz ini perlekehkan. Tapi bila aku dengar penjelasan dan
alasan, alamak! boleh tahan pulak. Ada hujah yang wajar diberi pertimbangan.
Jadi aku ‘reserve’ dulu, tunggu, lihat dan dapatkan lagi maklumat.
Tapi bagi yang tak puashati,
tak dapat berdiam diri.
Akhirnya berlaku kritik
berbalas kritik. Semua kritikan dan membalas kritikan ini adalah oleh
ilmuan-ilmuan agama, melihat kepada hujah dan dalilnya. Pada suatu tahap,
kritikan-kritikan itu boleh sampai kepada sindir-menyindir, kutuk-mengutuk
hinggalah sesat-menyesatkan. ...
Aku dulu pernah membaca
disebuah akhbar bagaimana sebuah pertubuhan atau yayasan yang ditadbir oleh
ilmuan agama berjenama sufi mengkritik T3 ini. Bayangkanlah sampai disiar dalan
akhbar arus perdana, terbuka kepada sesiapa untuk membaca. Lalu aku berbisik di
dalam hati, “apa kono eh jang... ni macam istyihar perang”.
Kira-kira pada masa itu, aku
ni dari kalangan pembaca yang berminat untuk ambil tahu. Bagi kebanyakan orang
awam yang tidak mengerti isu ini mungkin tidak ambil peduli. Manakala golongan
ilmuan dianggap telah kukuh pada kefahaman dan pegangan.
Jadi, tentu golongan pembaca
sepertiku yang menjadi sasaran.
Entah macammana, pada aku
juga ada buku kecil terbitan Sekretariat Penjelasan Hukum Berkenaan Isu-isu
Aqidah dan Syariah (Majlis Agama Islam Negeri Johor). Buku bertajuk “Penjelasan
Tentang Kebatilan Konsep Yang Tiga
(Uluhiyah, Rububiyah Dan Asma’ Wa Sifaat) oleh Dr Umar Abdullah Kamil – semasa
Multaqa 3 Ulama’ Makkah Al Mukarramah.
Gempak bukan! Baca tajuk
sahaja kita dah tahu, apa maksud dan halatuju. ‘KEBATILAN’, maknanya tak betul,
tak sah, salah atau mengarut atau apa jua istilah yang boleh difaham secara
biasa.
Aku telah baca dan dapati
penghujahan di dalamnya tidak meyakinkan ketahap tujuan yang diharapkan atau maksud
yang dikehendaki melalui buku tadi iaitu untuk mempercayakan aku bahawa konsep
3T itu batal atau batil. Sorry to say…
Kenapa?
Batil! Itu hukuman yang
besar. ‘Death sentence’. Jadi, alasan hukuman atau penghakiman mestilah
kuat dan meyakinkan. ‘beyond reasonable doubt’ , melampaui keraguan
munasabah. Aku hairan, kenapa pembatal
atau penghukum ini tidak merujuk hujah dan alasan-alasan ‘power’ mereka yang
mempertahankan tauhid 3T, kemudian mengulas dengan mendatangkan hujah mereka
pula. Barulah adil.
Begitulah kebanyakan
pandangan ilmuan agama yang aku ketemui. Mereka hanya mengutamakan hujah (dalil
dan keterangan) yang menyebelahi mereka tetapi tidak diulas hujah (dalil dan
keterangan) pihak yang bertentangan, kalau adapun dipilih bukan dari hujah yang
terbaik. Ini tidak adil untuk kita
menilai secara adil.
Soalan hipotesis?
Sekiranya konsep tauhid T3 itu
batil, batal atau salah. Bagaimana dengan kedudukan pemegang dan pengamalnya?
Kebanyakan umat Islam di
Malaysia, kefahaman mereka pada perkara tauhid dan akidah berasaskan pada lafaz 2 kalimah syahadah dan pada surah
Ikhlas (Keesaan Allah). Mereka kemudian
mendalami ilmu ini termasuk melalui penghafazan asmaul husna dan sifat 20. Sama ada benar-benar memahami dan menghayati
maksud setiap apa yang diketahui, adalah satu persoalan yang berbeza yang perlu
dikaji.
Dalam kalimah syahadah
pertama, ia bermula dengan ikrar penyaksian “Aku naik saksi tiada tuhan
melainkan Allah”. Bermakna elemen penting bermula dengan penafian segala bentuk
ketuhanan dan penyembahan melainkan
hanya kepada Allah. Bermaksud juga;
Menolak semua dan segala bentuk pengabdian dan penyembahan dengan meninggalkan
hanya satu penyembahan yang mutlak kepada Allah s.w.t. Tiada sekutu bagi-Nya.
Keesaan Allah pula jelas termaktub dalam surah ikhlas.
Bukankah kefahaman ini wujud
dalam T3?.
Sama ada T3 atau T20, Bukankah
kesemua kita beriman juga dengan ayat al-Quran:- Maksud: “Tiadalah yang menyerupai Allah
dengan sesuatu apapun (dari kalangan makhluknya)” (Surah Al-Shura :11)
Kefahaman Tauhid Seorang
Pelacur
Entah berapa ramai manusia
biasa yang benar-benar memahami pengertian T20 dan T3 secara sewajarnya.
Pemahaman mereka mungkin tidak sebaik ilmuan-ilmuan agama pendokong T20 dan T3.
Aku teringat kisah seorang
pelacur yang masuk syurga kerana memberi anjing minum. Kisah itu benar dari
hadith sahih dari kitab hadith Sahih Bukhari. Begitulah rahmat Allah tiada
siapa berhak mempersoalkannya tetapi ada pengajaran yang boleh ditauladani.
Mungkin ada taubat diakhir hidupnya… tapi musabab kemasukkan syurga jelas
merujuk kebaikannya memberi minum anjing binatang yang dianggap hina dan jijik.
Pastinya wanita itu Islam dan
ada iman dihatinya. Pasti ada pemahaman tauhid yang memadai untuk dirinya
diterima di sisi Allah. Cuma aku tertanya sama ada,adakah dia memahami konsep
tauhid berdasarkan 3T atau 20T?
..... namun dia ahli syurga.
Aku juga teringat
kisah sahih seorang pembunuh 99 yang ingin bertaubat tetapi membunuh
seorang lagi (ahli ibadah) menjadi 100 tetapi masih ingin bertaubat dan
atas nasihat seorang ahli ilmu, dia masih mahu bertaubat dan kemudian
mula berhijrah ketemapt lebih baik tetapi mati dalam perjalanan.
Taubatnya diterima ... ke syurga akhirnya.
Sekiranya kita manusia biasa tidak
pernah mengaji tauhid secara mendalam mengikut konsep tauhid 20T atau 3T… dan kita
selamat disisi Allah … buat apa menyusahkan diri berisiko kepada
konsep tauhid yang ini dibatilkan oleh yang itu, yang itu pula dibatilkan yang
ini.
Keputusan T3 versus T20 =
Siapa ‘Power’?
Kalau ditanya mana lebih
power, aku tidak tahu lagi, atau aku tidak mahu kata lagi mana lebih power...
aku mahu membaca lagi ...mengetahui lagi....
Cuma aku ketemui satu fakta
menarik.
Presiden PAS Pilih T20?
Ini kisah benar, pada
30/3/2011, aku diketemukan dengan sebuah buku agama sederhana saiznya. Seperti
biasa, apabila ianya buku agama, rasa ingin tahu mendorong aku untuk melihat
dan membelek isikandung. Mana tahu, best. Bukunya bertajuk “Muqaddimah Aqidah
Muslim oleh Haji Abdul Hadi Awang” (Terbitan Pustaka Aman Press Sdn Bhd,
Cetakan Keenam 2006).
“Nipis sahaja. Ringkasan
agaknya”,
bisik aku, merasa kurang tertarik. Aku
pun membelek isikandung terdapat catatan besar 4 perkara pokok membatalkan iman
iaitu (1) mengingkari Sifat-sifat Rububiyyah atau mencelaNya (2) mengingkari
atau mencela Asma’ Allah dan Sifat-sifatNya (3) Mengingkari atau mencela Sifat
Uluhiyyah (4) mengingkari atau mencela Rasulullah s.a.w. atau kerasulannya.
“Eh! Ini macam konsep Tauhid
3T.”, bisik aku lagi. Lalu aku membaca mukasurat-mukasurat berkaitan (m/s
60-67) dan aku bawakan satu bahagian daripadanya yang tertulis tajuk:
Mengingkari
atau mencela sifat uluhiyyah
Iaitu perkataan
atau perbuatan atau i’tiqad yang mengingkari bahawa Allah s.w.t. sahaja yang disembah dengan sebenarnya, yang lain
daripadaNya tidak berhak disembah dan di’abdikan diri kepadanya dengan
pengertian ibadah.
Maka sesiapa
yang berkata atau ber’amal atau beri’tiqad dengan cara yang bercanggah dengan
UluhiyyahNya maka kafir dan murtadlah ia. Dan kekafiran inilah yang paling
banyak berlaku dikalangan manusia.
Sesungguhnya
kebanyakan manusia sejak dahulu hingga sekarang mengakui Tauhid Rububiyyah
dengan mempercayai qudrat Allah s.w.t., tadbirNya rezekiNya. Dialah yang
menghidupkan dan mematikan, iaitulah apa yang dimaksudkan oleh firman Allah
s.w.t. (maksud) “Dan sungguh jika kamu bertanyakan mereka: "Siapakah yang
menciptakan mereka, nescaya mereka menjawab: "Allah", ... (Surah
Az-Zukhruf :87).
Tetapi mereka
mengingkari di dalam i’tiqad, perkataan dan perbuatan terhadap Uluhiyyah Allah
seperti beribadat kepada yang lain daripada Allah s.w.t. mengaku hukum dan
undang-undang yang lain daripada syari’at Allah s.w.t. dengan hati atau lidah.
Kesimpulan: Justeru jelas bahawa
Presiden kepada sebuah parti Islam yang unggul dan besar dengan pimpinan dibarisi sekian ramai ilmuan bijak
pandai agama dengan keahlian sekian ramai ilmuan agama menerima pakai kaedah
atau konsep tauhid T3 ini.
T20 macammana pula?
Aku percaya, T20 tentulah
warisan metod ilmu akidah yang telah dihayati majoriti rakyat ini untuk sekian
lama. Jadi apa masalahnya?
Bersambung.........
Hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment