Sunnah itu indah! dah habis buat amal2 yg sahih ke ...? |
Hadith
di bawah ini pernah saya dengar di Radio IKIM. Ia dibaca dan dihuraikan oleh
seorang ilmuan agama. Saya juga pernah mendengar ia dikupas dalam suatu kuliah
oleh ilmuan agama yang lain. Hadith ini juga boleh ditemui dalam banyak buku
agama oleh penulis luar mahupun tempatan.
Kepentingan:- Saya dapati hadith ini sangat mustahak untuk
diketahui dan difahami oleh semua umat Islam kerana ia memberi panduan asas dan
petunjuk penting dalam perkara amal ibadah yang boleh dilakukan dan kadar
serta had batasan yang perlu dipatuhi.
Dalil dan Authoriti. Berkedudukan hadith berstatus sahih
dan direkodkan dalam Sahih Bukhari menjadikan Hadith ini suatu dalil, authoriti
dan hujah yang kuat bagi menyelesaikan segala isu dan dakwaan yang berkaitan
dengannya.
Hadith
itu ialah :-
جَاءَ ثَلاَثَةُ
رَهْطٍ إِلَى بُيُوتِ أَزْوَاجِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَسْأَلُونَ عَنْ
عِبَادَةِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ. فَلَمَّا أُخْبِرُوا
كَأَنَّهُمْ تَقَالُّوهَا فَقَالُوا وَأَيْنَ نَحْنُ مِنْ النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ؟ قَالَ أَحَدُهُمْ أَمَّا
أَنَا فَإِنِّي أُصَلِّي اللَّيْلَ أَبَدًا وَقَالَ آخَرُ أَنَا أَصُومُ الدَّهْرَ
وَلاَ أُفْطِرُ وَقَالَ آخَرُ أَنَا أَعْتَزِلُ النِّسَاءَ فَلاَ أَتَزَوَّجُ
أَبَدًا. فَجَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِلَيْهِمْ
فَقَالَ: أَنْتُمْ الَّذِينَ قُلْتُمْ
كَذَا وَكَذَا؟ أَمَا وَاللَّهِ إِنِّي لأَخْشَاكُمْ لِلَّهِ وَأَتْقَاكُمْ
لَهُ لَكِنِّي أَصُومُ وَأُفْطِرُ
وَأُصَلِّي وَأَرْقُدُ وَأَتَزَوَّجُ النِّسَاءَ
فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي.
Telah
datang tiga orang ke rumah-rumah isteri-isteri nabi s.a.w. lalu mereka bertanya
tentang ibadat nabi s.a.w. Apabila dimaklumkan (tentang ibadat nabi), mereka
merasakan seolah-olah ianya sedikit. Lalu mereka berkata: “di manakah kedudukan
kita jika dibandingkan dengan kedudukan nabi s.a.w. yang telah diampunkan
dosa-dosanya yang lalu dan yang akan datang?”
Berkata salah seorang daripada mereka: “Adapun aku, maka
aku akan bersolat malam selama-lamanya.” Berkata yang lain: “Aku akan berpuasa
sepanjang masa dan tidak akan berbuka.” Berkata yang terakhir: “Aku akan
menghindari wanita dan tidak akan berkahwin selama-lamanya.”
Maka Rasulullah s.a.w.
datang kepada mereka dan bersabda: “Kaliankah yang mengatakan begini dan
begitu? (Diakui mereka) Ketahuilah! Demi Allah, sesungguhnya aku orang yang
paling takut di antara kalian kepada Allah dan paling bertakwa kepada-Nya di
antara kalian. Akan tetapi aku berpuasa dan berbuka, bersolat (malam) dan
tidur, serta aku menikahi wanita. Maka sesiapa yang berpaling dari sunnahku
maka dia tidak termasuk dari aku.”
(HR
Anas bin Malik r.a.) (Sahih Bukhari : Hadith no: 5063 (Rujuk Kitab al-Nikah,
Bab anjuran untuk menikah)).(Disebut juga dalam buku Himpunan Hadith=hadith
Shahih, Jilid 1, Drs Abdul Ghani Azmi Bin Haji Idris. Cetakan Pertama di
Malaysia, 1998)
Isi Penting:-
1.
Sahabat bertanya kepada isteri
Rasulullah s.a.w. tentang hal ibadah nabi s.a.w. Ia dalil bahawa lelaki boleh
berbicara dengan wanita dalam hal ilmu dan penting.
2.
Tiga lelaki itu beranggapan seorang
nabi mungkin perlu beribadah dengan berlebihan dan terlalu lama seperti
bersolat, berzikir, membaca al Quran sepanjang malam.
3.
Setelah mendapat jawapan bahawa
ibadah nabi tidaklah seperti yang mereka sangkakan (tidak terlalu banyak pada
pemikiran mereka) mereka kemudian membuat andaian dan rumusan sendiri bahawa
nabi tidak perlu berlebihan beribadah kerana kedudukan baginda yang istimewa kerana telah diampunkan oleh
Allah dan kerana itu mungkin pada fikiran mereka, tak mengapalah atau tak
perlulah nabi beribadah terlalu banyak.
4.
Sedangkan (pada pemikiran mereka),
sebagai manusia biasa yang belum tahu untung nasib di alam akhirat sama ada
diampunkan Allah s.w.t atau pun tidak, maka perlulah mereka beribadah dengan
banyak sebagaimana yang mereka bercadang untuk melakukan.
5.
Amal ibadah yang menjadi perbincangan
dalam kes ini adalah dari amal ibadah yang baik, lazim dan sunnah iaitu
bersolat, berpuasa. Satu lagi ibadah ialah untuk mengekang diri dari memenuhi
syahwat (nafsu seks). Isunya ialah mereka ingin melakukan amal-amal itu secara
melebihi daripada yang nabi tunjukkan/contohkan.
6. Mereka
ingin melebihkan kadar amalan itu lebih daripada sukatan yang sunnah tetapkan.
Pada anggapan logik dan munasabah, ia tidak salah. Apalah salahnya mereka
nak buat banyak-banyak amalan baik, bukan amalan jahat.
7. Namun
nabi s.a.w. tidak benarkan. Nabi menegah, melarang dan memberi amaran dengan
ancaman yang serius. “Maka sesiapa
yang berpaling dari sunnahku maka dia tidak termasuk dari golongan aku.”
Pengajaran:-
Hadith
ini menjadi panduan penting bagi kita dalam mempertimbangkan kedudukan pelbagai
amalan-amalan ibadah kita pada masa kini. Tidak boleh kita melakukan melebihi
dan berlainan dengan apa yang telah nabi tunjukkan dan tetapkan walaupun dengan
niat baik dan dengan rasa rendah diri beralasankan bahawa “kita sesiapa,
nabi siapa”, “siapa kita nak dibanding dengan nabi”, “kita dosa melangit..”
Semua kenyataan ini betul (untuk kita) tapi diletakkan pada tempat yang salah… or
something like that.
Sesungguhnya
membuat amal ibadah memadai sekadar yang nabi tunjukkan dan tetapkan, sudah
cukup hebat bagi kita orang biasa. Itupun kebanyakan kita tak terdaya
melakukannya kerana terlalu sibuk dengan urusan dunia. Buat apa kita buat
sesuatu yang lain atau kita buat pindaan, tambahan atau ubahsuai demi kononnya
untuk buat lebih baik atau atas apa jua alasan.
Ikut
apa orang lain buat, mungkin betul.. mungkin silap. Namun kalau ikut nabi,
pasti betul dan pasti selamat. Nabi sendiri mengesahkan dan mengiktiraf
kedudukan dirinya (keistimewaan nabi, jangan kita perasan nak buat macam ni)
dengan sabda baginda, usah dilupa:-
“Ketahuilah! Demi Allah, sesungguhnya aku orang
yang paling takut di antara kalian kepada Allah dan paling bertakwa kepada-Nya
di antara kalian.”
No comments:
Post a Comment