Social Icons

Pages

Friday, January 24, 2014

Surah Al-Alaq dan Motivasi Belajar


“Bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan (sekalian makhluk).... Surah Al-Alaq (96) ayat 1”

Wahyu pertama turun di bawa oleh Malaikat Jibril a.s. ketika nabi Muhammad s.a.w. di gua Hiraq. Malaikat Jibril datang dan memeluk nabi Muhammad s.a.w.  lalu berkata “Iqra!” “Bacalah” Jawab Nabi s.a.w. “Saya tidak tahu membaca” 

Setelah 3 kali nabi s.a.w. mengatakan tidak tahu membaca atau tidak tahu apa yang nak dibaca. Barulah Malaikat Jibril mengajar dan menyebut  ayat yang sangat penting. “Bacalah dengan nama tuhanmu” Baru nabi s.a.w. membaca.

Ketahuilah:

“What you think you can’t do alone …  with Allah, you can. This is the power of faith”.

Mari kita dapatkan prinsip dan kefahaman yang tepat.  Perkara asas pada aspek kepercayaan ialah ‘untuk berubah’, iaitu mempunyai ilmu untuk mengubah cara kita melihat diri kita sendiri.

Selalu kita mendengar anak-anak kita mengadu dan mengeluh, “Tak tahu buatlah…” “susahlah..” “Matematik payahlah.”  “English ni tak fahamlah” 

Sebenarnya mereka boleh melakukan. Dengan keyakinan kepada pertolongan Allah dan usaha bersungguh melakukannya,  bahawa apa yang mereka fikir mereka tidak mampu lakukan sendirian, mereka boleh melakukannya. Inilah kuasa keyakinan!”

Justeru, kita mesti mengajar diri kita sendiri dan anak-anak kita untuk melihat dulu kepada potensi, kemampuan dan kebolehan  kita dan anak-anak kita, bukan melihat kepada kelemahan dan kekurangan kita. Inilah perubahan cara pandang yang perlu dilakukan, memandang dengan cara pandang yang betul.

Yakinlah dengan pertolongan Allah dan berusahalah melakukannya.  Itulah peraturan kejayaan.

Moga ada manfaat.

hisham-ahmad.blogspot.com

No comments:

Post a Comment