“Zul,
Syukur aku sangat tak sangka, dapat jua akhirnya”, kata Abu Dubeis kepada Zul sekembali daripada
Haji dengan niat mengundang pertanyaan lanjut darinya. “Dapat apa? ”
kata Zul.
“Aku dapat bersolat dalam kaabah, pengalaman indah yang tak dapat
aku lupakan,” kataku dengan bersungguh.
“Kau
jangan buat lawak, mentang-mentang aku belum pergi haji, mana ada orang kita
dapat masuk dalam kaabah, apalagi solat. Kalau ada pun, orang-orang besar.
Mungkin kerajaan Arab Saudi bagi, yang lain macam kita ni, dalam mimpi jelah,
kalau dapatpun. Itupun belum tentu.”
“Yalah,
tak caya takpa, tak paksa pun”. “Kalau
aku boleh buktikan macam mana”. Kata Abu Dubeis membalas. “Kau janganlah main-main, kan baru balik
haji. Nak gurau pun patut-patutlah, jangan nak bohong”, geram Zul. “Baiklah,
janganlah marah ‘my good friend’. Gurau
mungkin juga. Tapi tak sungguh saya tak kata, “ jawab Abu Dubeis macam ala-ala berpantun
pula.
Abu
Dubeis kemudian menjelaskan maksud kata-katanya. Barulah Zul berpuashati.
Barulah dia percaya kata-kata Abu Dubeis. Benarlah Abu Dubeis. Benar dia akan
apa yang dikatakannya.
Apakah
benar kata-kata Abu Dubeis itu? Adakah dia main-main atau sungguh-sungguh?
Bagaimana mungkin. Takkanlah, insan sepertinya dapat layanan istimewa Raja Arab
Saudi. Sabar. Kejap lagi kita tahu. …
Hijir
Ismail
Hijir
Ismail merupakan pagar batu berlingkar 1.5 meter dan terletak berhampiran
dengan Kaabah. Ia dibangunkan oleh Nabi Ibrahim sewaktu baginda membangunkan
Kaabah. Hijir Ismail pada mulanya merupakan pagar batu yang sederhana sahaja.
Kemudian Khalifah, Sultan dan Raja berkuasa memecahkan dan membangunkan semula
pagar batu itu dengan batu marmar.
Berdasarkan
kepada sabda Rasulullah, sebahagian dari Hijir Ismail itu adalah termasuk dalam
kaabah. Ini diriwayatkan oleh Abu Daud dari 'Aisyah r.a. yang bermaksud, 'Dari
'Aisyah r.a. katanya; "Aku sangat ingin memasuki Kaabah untuk melakukan
sembahyang di dalamnya. Rasulullah memegang tanganku dan memasukkan aku ke
dalam Hijir Ismail sambil berkata " Sembahyanglah kamu di Hijir Ismail
jika kamu hendak masuk ke dalam kaabah kerana kaum engkau (orang Quraisy) telah
meninggalkan bahagian ini di luar semasa mereka membina semula Kaabah".
Mizab
Mizab
adalah pancuran emas yang diletakkan bagi menjadi laluan air dari bumbung
Kaabah masuk ke dalam Hijir Ismail. Menurut sebahagian pendapat, di bawah Mizab
ini adalah di antara tempat paling mustajab berdoa.
Oh!
rupa-rupanya Abu Dubeis dapat bersolat dan berdoa di dalam Hijir Ismail.
1. Terdapat beberapa dalil yang
membuktikan bahawa Hijir Ismail adalah sebahagian daripada Baitullah. Firman
Allah s.w.t., ertinya: "Dan hendaklah mereka melakukan tawaf sekeliling
rumah yang tua itu (Baitullah)". (Al Haj: 29)
2. Maka, semasa tawaf, kita
harus mengelilingi Hijir Ismail. Jika tidak mengelilinginya maka tawaf kita
tidak sah. Hijir adalah tempat di mana
Nabi Ibrahim a.s. meletakkan isterinya Hajar dan puteranya Ismail a.s. ketika
ia membawa mereka ke Mekah. Ia memerintahkan Hajar membuat bangsal di tempat
tersebut.
3. Bangsa Quraisy telah
memasukkan sebahagian dari kaabah ke dalam Hijir, kerana kekurangan dana mereka
ketika membangunnya kembali setelah dibaikpulih. Di saat Abdullah bin Zubair
r.a. menguasai Mekah, ia memulihkan Kaabah dan membangunnya kembali, dan
memasukkan kembali bahagian Kaabah yang dikeluarkan oleh Quraisy ke Hijir.
4. Tetapi setelah terbunuhnya
Ibnu Zubair, Hajjaj mengembalikannya lagi ke dalam hijir, dan membangun dinding
di atas tapak yang dibangun oleh Quraisy, dan demikianlah hingga sekarang.
5. Dalil yang menunjukkan bahawa
sebahagian Hijir termasuk bahagian dari kaabah adalah hadith yang diriwayatkan
dari Aisyah r.a: "Kalaulah bukan kerana kaummu baru saja meninggalkan
kesyirikan (kejahiliyahan), nescaya aku telah menghancurkan Kaabah dan pintunya
aku buat menjadi sejajar dengan tanah dan aku membuat dua pintu; pintu sebelah
timur dan pintu sebelah barat, dan aku tambahkan dari Hijir sebanyak 6 hasta,
kerana sesungguhnya Quraisy menguranginya di saat membangun kaabah".
6. Ibnu Umar r.a. berkata:
" Sungguh sekiranya Aisyah mendengar ini dari Rasulullah s.a.w. maka
menurutku Rasulullah s.a.w. tidak menyentuh dua sudut berhadapan dengan Hijir,
melainkan kerana Baitullah dibina dengan tidak sempurna seperti yang dibina oleh
Nabi Ibrahim a.s.
7. Banyak ulama yang menyebut
bahawa Nabi Ismail.a.s. dimakamkan di hijir di sisi kuburan ibunya. Tetapi
semua riwayat ini dhaif (lemah) tidak satupun yang sahih.
Ini adalah sebahagian kisah (dengan ubahsuai) dpd
isikandung buku Haji 2013 bertajuk Baitullah Aku Datang, (Terbiran Karangkraf-
Karya Bestari) – karya pengalaman dan pemerhatian atas ibadah haji oleh seorang
peguam sivil dan syariah, (Berminat sms: 019-7272817, hishambp@yahoo.com.my).
No comments:
Post a Comment