Ketahuilah
kita sentiasa berhadapan dengan sesuatu perkara atau situasi yang memerlukan
kita untuk membuat pilihan, keputusan atau tindakan. Ia menjadi penting atau
lebih penting, jika pilihan, keputusan atau tindakan itu melibatkan pilihan
antara 2 perkara atau lebih dan apabila ia mempunyai kaitan dengan orang lain
sama ada berkaitan hak atau tanggungjawab.
Maka
ketika itu kita adalah berkedudukan sebagai hakim yang adil kepada diri kita
sendiri dan kepada orang lain yang terkesan dengannya. Inilah tuntutan Allah
atas diri setiap insan.
Oleh
itu, setiap seorang itu adalah hakim bagi dirinya sendiri. Diri sendiri adalah
hakim yang ditugaskan untuk menilai dan mempertimbangkan sebelum kita membuat
keputusan dan tindakan itu.
Sentiasalah Menegakkan Dan Menerangkan Kebenaran
dan Berlaku Adillah Kepada Sesiapa Sahaja
Justeru,
sifat adil adalah syarat menjadi hakim. Kita diseru dan perlu berlaku adil
dalam semua perkara. Keadilan itu menuntut kita mendengar daripada kedua belah
pihak secara saksama sebelum membuat keputusan dan memberi penghukuman.
Keadilan juga memerlukan kita menolak segala unsur berat sebelah (biased) dan
sikap berpihak. Keadilan mengkehendaki agar
pertimbangan dibuat atas hujah, fakta dan dalil bukan emosi. Hanya
dengan itu kebenaran diperolehi atau sekurang-kurangnya dapat dihampiri. Selain
daripada itu adalah kezaliman. Kezaliman diri sendiri yang akan
dipertanggungjawab nanti.
Dalil 1 :-
“Wahai
orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang yang menegakkan
keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali
kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan
keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (Kepada sesiapa jua) kerana sikap adil
itu lebih hampir kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah
maha mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.Surah al-Maa’idah
5:8)
Kewajipan Mempunyai Maklumat Mencukupi
Sesuatu
pandangan itu sudah tentu kuat jika ia menepati al Quran dan As-Sunnah. Sudah
tentu kita orang biasa akan merasa selamat jika dapat bergantung kepada
pandangan ilmuan agama yang kita yakini paling betul dan sangat dekat dengan
hati dan fikiran kita.
Untuk
itu sekiranya kita menerima sesuatu perkara dan ingin beramal dengannya, tentulah
kita telah mempunyai pengetahuan yang mencukupi mengenainya. Barulah kita boleh
katakan kita berpegang dengan suatu yang betul dan diyakini. Kita tak mahu jadi
pak turut atau pak sanggup.
Kita
akan dipersoalkan atas setiap pilihan, keputusan dan tindakan yang kita ambil.
Kita akan dipertanggungjawabkan.
Dalil 2 :-
wur
ß#ø)s?
$tB
}§øs9
y7s9
¾ÏmÎ/
íOù=Ïæ
4
¨bÎ)
yìôJ¡¡9$#
u|Çt7ø9$#ur
y#xsàÿø9$#ur
@ä.
y7Í´¯»s9'ré&
tb%x.
çm÷Ytã
Zwqä«ó¡tB
ÇÌÏÈ
Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu
tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan
penglihatan serta hati, semua anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang
dilakukannya. (surah al-israa’17:36)
Contoh
Rujukan & Perbandingan.
Sebagai satu contoh yang mudah dan tidak sensitif. Isu Sutrah (Pendinding
Solat). Kita dimaklumkan seorang ustaz bahawa dalam mazhab kita tidak wajib.
Satu pandangan. Kita pun diberikan sedikit hujah dan adil. Katanya ada kes sahabat melintas depan orang solat dan nabi
tak tegurpun. Tapi dalam masa yang sama, ustaz itu tidak memberitahu kedudukan
pandangan yang lain. Kalau dia tak tahu tak apalah. Kalau dia tahu tak
patutlah.
Kita
kemudian menemui satu ustaz lain, lalu dia menerangkan kita walaupun tidak
wajib (kerana ada dalil yang melonggarkannya) namun ia sunnah yang sangat
dituntut kerana terdapat teguran yang keras dalam hadith-hadith sahih yang
membuktikan kepentingan perkara ini.
(Dalil
pun diberikan tentang 1 hadith di mana kita disuruh menunggu walaupun begitu
lama daripada melintasi orang solat kerana besarnya dosa itu dan hadith 2, yang
melintas diumpamakan syaitan yang perlu dicegah dengan keras).
Berdasarkan
maklumat tambahan ini kita dapat membuat keputusan lebih tepat dan adil. Kita
mungkin berfikir,”Syukurlah ia tidak wajib kalau tidak kena berhati-hati
betul. Tak boleh nak solat sebarang tempat. Tapi ada ancaman dosa. Buat apa
ambil risiko. Carilah pendinding bila nak solat. Lagipun aku kata nak ikut
sunnnah nabi. Ini sunnah yang digalakkan, penting dan dituntut. Seboleh mungkin aku akan usahakan, bukan
susah benda.”
Dengan
ada maklumat penting dan relevan beserta dikemukakan dalil yang sahih, kita
gembira dapat membuat keputusan dan pilihan yang lebih baik … bagi diri kita di
sisi Allah. Insya Allah.
“Sejak
dari hari itu, bila sahaja aku masuk masjid aku terus ke saf pertama, tak perlu
risau orang nak lintas. Kalau takda pilihan, aku cari dinding, tiang atau kipas
untuk guna sebagai penghalang (sutrah). Kalau tak aku ambil rehal buka dan
letak didepan ku kadar kawasan sujud aku. Siapa lintas juga kawasan larangan ni
, siaplah.. .he he kata aku. Pernah aku solat dengan menjadikan punggong orang
duduk sebagai sutrah, tapi mamat tu blah pula masa aku lum habis solat.. takpelah
aku dah cuba. Moga takda orang lintas .”
Inilah
sikap hakim adil dalam diri, Mereka mendengar pelbagai pendapat dan pandangan.
Lalu mereka memilih yang paling baik. Inilah yang diperintahkan Allah swt.
Dalil 3 :-
tûïÏ%©!$#ur
(#qç7t^tGô_$#
|Nqäó»©Ü9$#
br&
$ydrßç7÷èt
(#þqç/$tRr&ur
n<Î)
«!$#
ãNßgs9
3uô³ç6ø9$#
4
÷Åe³t6sù
Ï$t7Ïã
ÇÊÐÈ
tûïÏ%©!$#
tbqãèÏJtFó¡o
tAöqs)ø9$#
tbqãèÎ6Fusù
ÿ¼çmuZ|¡ômr&
4
y7Í´¯»s9'ré&
tûïÏ%©!$#
ãNßg1yyd
ª!$#
(
y7Í´¯»s9'ré&ur
öNèd
(#qä9'ré&
É=»t7ø9F{$#
ÇÊÑÈ
Maka
gembirakanlah hamba-hamba-Ku, yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang
sampai kepadanya lalu mereka memilih dan mengikut apa yang terbaik
( Untuk diamalkan dalam urusan agama), mereka itulah orang-orang yang diberi
hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka
itulah orang yang berakal sempurna. – al-Zumar
(39) : 17-18
Kewajipan Menyampaikan Maklumat dan Menaqalkan
Ilmu Secara Adil
Kita
harap semua orang bersikap adil dalam memberi pandangan. Bersikap telus dan
jelas dalam menyampaikan ilmu. Jangan bersikap mencari sokongan tetapi benarkan
seseorang itu membuat keputusannya sendiri, sekalipun kelak dia memilih
pandangan yang berbeza dengan kita.
Kita
hendaklah berkata tepat dan benar. Telus dan jelas. Tugas kita adalah menyampaikan, bukan mencari sokongan.
Sebaliknya, untuk membantu orang membuat keputusan. Tak perlulah buat keputusan
untuk orang itu.
Seseorang
itu dikehendaki memberi pandangan yang disokong oleh keterangan, hujah dan
dalil. Janganlah orang disuruh sahaja mengikuti sesuatu pandangan sedangkan kita
tidak menyakini pandangan atau di satu pihak lain ada pandangan yang lebih
baik. Jika terdapat beberapa pandangan yang paling baik, ini sangat baik,
kerana kita boleh memilih yang mana yang paling baik dan sesuai untuk kita
ikuti atau amalkan.
Dalil 4 :-
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä (#qà)®?$# ©!$# (#qä9qè%ur Zwöqs% #YÏy ÇÐÉÈ ôxÎ=óÁã öNä3s9 ö/ä3n=»yJôãr& öÏÿøótur öNä3s9 öNä3t/qçRè 3 `tBur ÆìÏÜã ©!$# ¼ã&s!qßuur ôs)sù y$sù #·öqsù $¸JÏàtã ÇÐÊÈ
“Wahai
orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan
yang tepat-benar (dalam segala perkara). Supaya Dia memberi taufiq dengan
menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah)
sesiapa yang taat kepada Allah dan Rasul-Nya , maka sesungguhnya dia telah
Berjaya mencapai sebesar-besar kejayaan”.al-Ahzaab (33) : 70-71
Wallahu
taala alam.
hisham-ahmad.blogspot.com
No comments:
Post a Comment